Som jag skrivit i provkörningstråden så har jag på sistone provkört en hel del små suvar (crossovers). De jag provat är VW Tiguan, Nissan Qashqai, Mazda Cx-5, Kia Sportage, Audi Q5, BMW X1, Ford Kuga och Skoda Yeti, Dessa provkörningar har fått mig än mer konfunderad varför folk väljer premiumbilar. Speciellt då BMW X1. Med ungefär likvärdig utrustning så kostar en BMW X1 över 40000:- mer än en Ford Kuga och 70000:- mer än en Skoda Yeti. Vad får man för pengarna?
- Exklusiv inredning? Nej. BMW X1 har förvånansvärt dåliga material i inredning. Hårdplast överallt och panelerna låter riktigt "pappigt" om man slår på dem. I mitt tycke inte bättre än vare sig Skoda Yeti eller Ford Kuga. Dörrsidorna är dock lite exklusivare på BMW:n
- Skön fjädring? Nej. BMW:n går hårdare än på Skoda och Ford. Småstöter hela tiden vilket är riktigt irriterande.
- Låg ljudnivå? Nej. Ganska mycket vindbrus och vägljud i BMW:n, även om det var mer i Skoda Yeti. Även motorljudet var ganska dåligt dämpat.
- Bra utrymmen? Nej. Inte mycket benutrymme i baksätet bakom "mig själv". Bättre i Skoda Yeti och likvärdigt i Ford Kuga.
- Bra vägegenskaper?Nja. Kanske känns roligare att köra eftersom den i grunden är bakhjulsdriven. Men både Ford och Skoda har fått höga betyg för körglädje i många tester. Går man på testdata så går BMW:n ungefär likvärdigt med Skoda i de slalomtester som tyska tidningar brukar gilla, medan forden är lite sämre.
Så de som köper en BMW X1 har nog inte provkört vare sig Skoda Yeti eller Ford Kuga. För isåfall har jag svårt att se varför de skulle välja BMW:n!
Kommentarer
Inte för att jag gillar BMW:s design men jag tror att många väljer den för design och prestige, det behöver inte vara svårare än så.
X1:an är en överprisad medioker produkt och säljer enbart för att den har BMW-märket i fronten.
Yeti och Kuga är två exempel som båda är bättre och billigare.
Och nej, jag hatar inte BMW, skulle gärna t ex köra 3-serie själv.
Jag har egentligen inget emot BMW heller. Min förra 1-serie var kul att köra även om den hade sina nackdelar. Men X1 är inte mycket BMW för pengarna. Även om den ser ganska tuff ut.
Jag hade höga förväntningar på X1när den laserades, men inredningen var en katastrof med hårdplast paneler och tveksam kvalitetskänsla, jag är förvånad över att den kritiken inte framkommer i tester.
Nu kommer ju en facelift, frågan är om man lyfter X1 til anständig BMW nivå nu efter 3 år
Har provkört faceliften och: nej den var inte bättre.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.