Vi Bilägares forum

Varför säger folk såhär?

Varför säger folk såhär?

"Det fungerar inte för någon tillverkare att tillverka dåliga bilar nu för tiden".

Men det har ju förekommit förut i alla tider. Och t o m bilar som visat sig bra när de kom har snabbt visats sig bli fiasko, även nu under senare år.

Så visst kommer det alltid att finnas dåliga bilar, även om det inte görs medvetet. men det har väl aldrig gjorts medvetet.

Tiden får ofta avgöra om en bil är bra eller dålig. Vill man vara så säker som det går ska man köpa från ett märke som tidigare varit bra. även fast det inte garanterar att en ny modell är bra.

Uppdaterat: 2011-02-13 12:53

Kommentarer

För att ta ett exempel. Volvo 440 hyllades. Men hur var ryktet efter några få år? (Trots att det var en Volvo som ska vara så bra.)

Uppdaterat: 2011-02-13 12:55

Börje, exemplet var kanske inte det bästa, 440 var ju i princip fortsättningen på DAF och var inte konstruerad för nordiska förhållanden.
Men jag vet några som var väldigt nöjda med bilen innan den luckrades upp.
Men jag förstår vad du menar, naturligtvis kommer det att tillverkas bilar som kommer att uppfattas som skräpbilar även nu och i framtiden.
Jag tror, genom erfarenhet, att man ska passa sig för de första årsmodellerna av ett bilmärkes nya modell, det är bra att vänta ett par år tills de som vill ha något helt nytt fått betala för den utprovning som biltillverkaren skulle gjort.
Se bara på Toyota som trots erkänt god kvalitet ändå fått återkalla över fem miljoner fordon.

Uppdaterat: 2011-02-13 17:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du har rätt Saabnisse.

Jag är bara så trött på det uttrycket (som folk kört med så länge jag minns) och folk slutar aldrig säga så trots att de år, efter år, efter år har helt fel...

Uppdaterat: 2011-02-13 21:13

Det är väl bara så att folk är ca 30 år efter med allting!?
För en del så fungerar uttryck som Rosthög,Riskokare,Vältklasse,plåtburk o.s.v fortfarande bra.
Dessutom vet väl alla att en Volvo är säker och en småbil är livsfarlig?
När sedan tillverkare lyckas att bevisa motsatsen under lika lång tid ( som t.e.x Toyota ) så kan den kanske fungera tills att man hör talas om återkallningar!.....Då faller många tillbaka i samma tänk! ...En Fransk bil kommer heller aldrig att kunna fungera,kommer alltid att rosta och vara trafikfarlig....sådant är liksom hugget i sten!
.... Liksom att Saab är en MODERN bil ....långt före alla andra....hehe ( var bara tvungen )

Uppdaterat: 2011-02-22 11:28

En tillverkare som folk verkar tror har blivit bra drabbas av lacksläpp och rostskador p g a felkontruerad kaross t ex...

Uppdaterat: 2011-02-23 23:08

Nja, leifer när det gäller Seat så måste man komma ihåg att deras största marknad hela tiden legat söder om Alperna och där var inte rosten något stort problem.
Man satte ju främst samman olika Fiat-modeller även om det också hamnade Mercedesdieslar i några bilmodeller.
Risken att S.E.A.T., som bilen egentligen heter, skulle försvinna var inte så stor, på hemmamarknaden har man alltid haft god försäljning.
När det gäller Skoda måste man ju komma ihåg att det kommunistiska arvet inte försvinner direkt, men nog har VW sett till att få ordning på bilarna och efter deras övertagande har man ju även infört sitt rostskydd.

Uppdaterat: 2011-02-24 10:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre