Vi Bilägares forum

Varför ganskas inte bensinkartellen?

Varför ganskas inte bensinkartellen?

Dag efter dag kan man höra i radio och TV, läsa i tidningar och på nätet om vad bensinen kostar, och det är likadant varje gång:

Alla bensinbolagen höjer lika mycket samtidigt!

Var är de som ska granska kartellbildningar? Var är konkurrensen? Detta är ju ett solklart samarbete som syftar till att hålla priserna uppe!

Man skulle knappast acceptera detta i andra branscher, eller kommer det gå dit också?
Man tittar på TV-nyheterna: "- Idag höjer ledande ostbolag priset på Herrgårdsost till 85 kr/kg."

Dessutom har ju bensinbolagen sett till att tjäna mer på varje såld liter, något som de gärna inte talar om.

Det finns vissa paralleller med elbolagen, där vi konsumenter inte heller har något annat val än att betala drakarna...

Uppdaterat: 2012-03-14 13:49
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

christer: men avdraget är väl samma i år som de tidigare 4 åren (18.50/mil), medan bensinpriset stigit med 25%?

Jo, jag vet att det mesta är skatt, men det ursäktar ju inte på något sätt att de håller på med kartellbildning.
De höjer bensinpriset, och därmed sin vinst, och staten klappar ju händerna som får in mer i skatt. De gör förstås inget, likalite som med elbolagen.

Uppdaterat: 2012-03-15 08:36
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Om inköpspriset höjs 10 öre så måste bensinpriset höjas uppemot 35 öre för att handlaren ska gå jämt upp mot tidigare.

Jag tror inte på ditt kartellsnack, det är skatterna som är felaktigt utformade.
Bensin borde ha punktskatt istället, införde man det skulle utpriset till konsument inte röra sig mer än 10 öre om inköpspriset höjdes med 10 öre.

Uppdaterat: 2012-03-15 17:54

Period  Bruttomarginal  Produktkostnad  Skatt  Moms  Försäljningspris 
2012 1,35 5,11 5,37 2,96 14,78
2011 1,15 4,89 5,23 2,82 14,09
2010 1,04 4,11 5,23 2,59 12,97
2009 0,85 3,56 5,24 2,41 12,06
2008 0,81 4,20 5,03 2,51 12,54
2007 0,80 3,71 4,81 2,33 11,65
2006 0,82 3,68 4,74 2,31 11,55
2005 0,87 3,08 4,96 2,23 11,13
2004 1,00 2,25 4,79 2,01 10,05
2003 1,02 1,84 4,71 1,89 9,46
2002 1,05 1,83 4,62 1,87 9,37
2001 1,11 2,01 4,50 1,90 9,52
2000 1,07 2,11 4,47 1,91 9,56
1999 1,10 1,19 4,43 1,68 8,40
1998 1,11 0,90 4,47 1,62 8,10
1997 1,07 1,18 4,37 1,65 8,27
1996 1,05 1,05 4,20 1,57 7,87
1995 1,06 0,96 4,04 1,51 7,57
1994 1,11 0,99 3,92 1,50 7,52
1993 1,14 1,12 3,88 1,53 7,67
1992 1,13 0,93 2,95 1,25 6,26
1991 1,09 1,10 2,97 1,29 6,45

Bruttomarginal har ju under 21 år i praktiken varit skiftande men inte ens ökat i takt med inflationen!!!

Uppdaterat: 2012-03-15 18:00
junkers skrev:

Om inköpspriset höjs 10 öre så måste bensinpriset höjas uppemot 35 öre för att handlaren ska gå jämt upp mot tidigare.Jag tror inte på ditt kartellsnack, det är skatterna som är felaktigt utformade.
Bensin borde ha punktskatt istället, införde man det skulle utpriset till konsument inte röra sig mer än 10 öre om inköpspriset höjdes med 10 öre.

Nu är du väl ändå ute och cyklar! Bränslena har energiskatt och koldioxidskatt - punktskatt. Därtill kommer moms på 25% men det har alla varor.

Uppdaterat: 2012-03-16 20:45
crister_1 skrev:

Men om du tittar på vad diesel och bensin kostar,hultarn, så är det fortfarande mot våra politiker som ilskan skall riktas mot, för den stora kostnaden är ju alla skatter.Det gäller även elpriset.Var och varannat år höjer dom avdraget per mil som vi får dra av för våra jobbresor,MEN samtidigt höjer dom gränsen för när vi får dra av våra kostnader.Höjer dom milkostnadsavdraget med 1 kr så höjer dom gränsen för när du få dra av med 1000 kr.2011 var det 9000 kr.Så bensinbolagen är den lilla boven och staten den stora.

Staten är vi. Vi får alla ta del av de intäkter staten tar in via skatter. Oljebolagen förstör miljön, fördriver människor. Olja skapar krig. Så det är den lilla boven? Dumheterna har visst inga gränser.

Uppdaterat: 2012-03-16 20:48
matda skrev:

<blockquote class="quote-msg quote-nest-2 even">
<div class="quote-author">junkers skrev:</div>
Om inköpspriset höjs 10 öre så måste bensinpriset höjas uppemot 35 öre för att handlaren ska gå jämt upp mot tidigare.Jag tror inte på ditt kartellsnack, det är skatterna som är felaktigt utformade.
Bensin borde ha punktskatt istället, införde man det skulle utpriset till konsument inte röra sig mer än 10 öre om inköpspriset höjdes med 10 öre.
</blockquote>
Nu är du väl ändå ute och cyklar! Bränslena har energiskatt och koldioxidskatt - punktskatt. Därtill kommer moms på 25% men det har alla varor.

Ja det var överdrivet, men jag tycker att det är rimligt att det enbart är punktskatt på varor av detta slag för att minska svängningarna i priset.

Uppdaterat: 2012-03-16 20:59

Köpa snålare laddhybrider är en lösning...

Uppdaterat: 2012-03-17 00:21
crister_1 skrev:

Ja du matda inte vet jag vilken verklighet du lever i .Det jag försöker säga är att av bensinpriset på ca 15.57 så är det staten med sina skatter som är den stora boven(del av priset) och oljebolagen den lilla boven.Rent ut sagt vad i helvete menar du att vi skall gör då ,när vi har ett samhälle uppbyggt på bilen.Lägga oss ner och dö och vänta på att etanolen skall lösa våra transportbekymmer?Förklara det du som är så KLOK!

Förhoppningsvis i samma värld som du ;)

Det finns etanol och biogas på våra mackar. Låt oss välja detta i större utsträkning. Kanske också Metanol i framtiden. Alla beninmotorer med lambdareglering kan tankas med 20-30% E85 och med enkel ombyggnad 100% E85. Deiselbilarnas framfart är mer problematiskt och de är troligen en återvändsgränd fasst i fossila bränslen. Nu har också många billtillverkare anpassat motorer med modern teknik till etanol. Volvos T4F och VW Multifuel (Passat) är exempel på detta. Får vi också motorer optimerade för bränslena framöver minskar förbrukningen ytterligare. Gärna kombinerat med elmotorer. Vi i Sverige har alla möjligheter att producera de bränslen vi själva använder och slippa oljeberoendet. Oljan som bara kommer att bli dyrare i och med peak oil.

Uppdaterat: 2012-03-17 09:50

Jobvisst är det en kartell från bolagen, bränslet höjs lika mycket och samtidigt.
En sammanställning jag såg nyligen visade att Sverige nu har det tredje högsta bensinpriset i Europa.

Jag kör med etanol, men jag tror mer på gas.
Biogasen är väl det mest miljövänliga som finns.
Naturgas finns i nästan obegränsad mängd och nybildas kontinuerligt, svårigheten ligger främst i att ta tillvara den.

Uppdaterat: 2012-03-17 09:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Märkligt uttalande från Statoilchefen "De flesta förstår varför bensinpriset höjs"!
Ändå visar en undersökning i Aftonbladet att över 90% av de tillfrågade inte förstår.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14516906.ab

Uppdaterat: 2012-03-17 10:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du kan beställa laddhybrider redan nu 2012 Crister som även fungerar de gånger du gör längre körningar och även då går väldigt snålt så alternativ kommer inte först om 10 år.

Uppdaterat: 2012-03-19 22:49

Det har faktiskt ryktas om att Toyota jobbar på en snål Rav4 hybrid och jag gissar att den kommer med det av nästa modell Rav4 som borde komma om ca ett år, men en laddhybrid lär vi få vänta längre på om man inte vill betala betydligt mycket mer än vad Rav4 kostar i dag då batterierna förmodligen blir för dyra i en sådan bil i dagsläget, men det klart, finns folk som vill betala kommer säkert även det komma, men en vettigare lösning till att börja med blir en snål hybrid som fortfarande håller vettig prisnivå så vanligt folk har råd att köpa den.

Uppdaterat: 2012-03-19 23:59