På ett annat forum diskuterades varför ens bil drar mindre bensin i exvis Tyskland jmfm Sverige. Bränslemätningscyklerna kom upp och bla nedanstående lista nämndes.
[url=http://extra.expressen.se/pdf/eu-cykeln.pdf]http://extra.expressen.se/pdf/eu-cykeln.pdf[/url]
Det är en sak om man vanligen kör mycket på Autobahn, då blir förbrukningen lägre, men när man tittar i PDF:en på länken ovan, är det en markant skillnad överlag på förbrukning i EU jmfm Sverige. Givet, detta är syntetiska benchmarks, men ändå...
Vad skiljer egentligen den svenska testcykeln från den i övriga EU?
Kommentarer
Hej
Det du kallar för den svenska testcykeln är något som Teknikens Värld har uppfunnit. Du kan titta på deras site och läsa om skillnaden mellan den och EU-cykeln. De bilar som säljs i Sverige är testade enligt EU-cykeln och det är det resultatet som du kan se i bilens bränsledeklaration. Om en bil som körs i Tyskland generellt drar mindre bränsle än om den körs i Sverige vet jag inte men i sådana fall beror det nog inte på Autobahn. Motorvägsfart och därutöver är inte gynnsamnt för bränsleförbrukningen pga det höga luftmotståndet. Däremot kan det bero på att klimatet i Sveriga är kallare och tt vi kör med dubbdäck på vintern. Det optimala för en låg bränsleförbrukning är att köra på landsvägar med mycket 70-sträckor samtidigt som man kör på de högsta växlarna. Mycket kortkörningar är förödande för bränsleförbrukningen. Om du vill se vad privatägares bilar drar i Tyskland kan du titta på [url=http://www.spritmonitor.de]www.spritmonitor.de[/url] , en mycket intressant sida där man kan jämföra sin egen bils förbrukning med andras.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.