Vi Bilägares forum

Varför är bensinförbrukningen lägre inom EU än i Sverige?

Varför är bensinförbrukningen lägre inom EU än i Sverige?

På ett annat forum diskuterades varför ens bil drar mindre bensin i exvis Tyskland jmfm Sverige. Bränslemätningscyklerna kom upp och bla nedanstående lista nämndes.

[url=http://extra.expressen.se/pdf/eu-cykeln.pdf]http://extra.expressen.se/pdf/eu-cykeln.pdf[/url]

Det är en sak om man vanligen kör mycket på Autobahn, då blir förbrukningen lägre, men när man tittar i PDF:en på länken ovan, är det en markant skillnad överlag på förbrukning i EU jmfm Sverige. Givet, detta är syntetiska benchmarks, men ändå...

Vad skiljer egentligen den svenska testcykeln från den i övriga EU?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Hej

Det du kallar för den svenska testcykeln är något som Teknikens Värld har uppfunnit. Du kan titta på deras site och läsa om skillnaden mellan den och EU-cykeln. De bilar som säljs i Sverige är testade enligt EU-cykeln och det är det resultatet som du kan se i bilens bränsledeklaration. Om en bil som körs i Tyskland generellt drar mindre bränsle än om den körs i Sverige vet jag inte men i sådana fall beror det nog inte på Autobahn. Motorvägsfart och därutöver är inte gynnsamnt för bränsleförbrukningen pga det höga luftmotståndet. Däremot kan det bero på att klimatet i Sveriga är kallare och tt vi kör med dubbdäck på vintern. Det optimala för en låg bränsleförbrukning är att köra på landsvägar med mycket 70-sträckor samtidigt som man kör på de högsta växlarna. Mycket kortkörningar är förödande för bränsleförbrukningen. Om du vill se vad privatägares bilar drar i Tyskland kan du titta på [url=http://www.spritmonitor.de]www.spritmonitor.de[/url] , en mycket intressant sida där man kan jämföra sin egen bils förbrukning med andras.

Uppdaterat: 2009-01-23 14:22