Vi Bilägares forum

Var det ett ESP system som räddade mig idag ??

Var det ett ESP system som räddade mig idag ??

Hade precis fått upp farten, ca 70 km/h efter ett rödljus, är påväg in i en lång vänsterkurva, det är 1 fil på min sida, och 2 i mötande. Det snöar ymnigt, men jag ser vad jag först uppfattar som en Volvo polisbil i hög fart påväg in i kurvan från andra hållet, det är spår i innerfilen, men helt vitt i ytterfilen av snön.

En liten bit innan vi ska mötas börjar Volvon (en blodtransport) tappa fästet och och glida över till den snöiga delen av vägen, jag har en hög stenkant på min sida och kan inte väja, och hinner tänka " Nu jäklar smäller det"

Men Volvon ryckte till och hann precis räta upp sig innan vi möttes,så det blev bara en liten touch med backspeglarna.

Jag stannade, men volvon for vidare, han hade väl brottom. Just det rycket som bilen gjorde fick mig att undra om det inte var ESP systemet som satte in, hade han bromsat hade vi garanterat krockat, styrt hade nog inte hjälpt heller, bilen sladdade ju inte, utan mera gled mot min sida, det liknade mera som man ryckt lite i handbromsen för att få med bakdelen på bilen.
Men å andra sidan är det ju sladdar som ESP systemet ska rätta upp, inte understyrningar.

Hur som helst, nått gjorde så jag kom hem helskinnad idag oxå, kanske var han där uppe ?? ;)

Uppdaterat: 2012-02-08 22:50

Kommentarer

Mycket troligt att det var Antisladdsystemet som räddad er, det häver nämligen både över som understyrning och om bilen glider rakt fram i en kurva trots att föraren styr med i tex en högerkurva så "styrbromsar" antisladdsystemet tex höger bakhjul för att dra bilen till rätta dit föraren styr.
Denna teknik har garanterat räddat massor av liv redan trots att långt i från alla bilar i trafiken ännu har hunnit fått detta men det blir ju fler och fler som tur är. :)
Hörde att Bilprovningen från nu även kommer att börja anmärka på felindikerings-lampor för antispinn och antisladdsystem (inte bara ABS som tidigare) samt även SRS-airbag lampor vilket verkligen var på tiden enligt mitt tycke då det finns många som skiter i att dessa system inte fungerar om bilen går i genom bilprovningen...

Uppdaterat: 2012-02-09 23:18

Idioti att köra 70 i en hal kurva bara för att man har diverse fjantsystem. ESP dödar enligt amerikanska SAN, folk kör helt enkelt fortare!

Uppdaterat: 2012-02-10 10:28

Men att andra kör idiotiskt har man ju mycket små medel att påverka, eller hur?

Uppdaterat: 2012-02-10 14:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre