Vi Bilägares forum

Vajer-räcken och vart tog vingelutrymmet vägen ?

Vajer-räcken och vart tog vingelutrymmet vägen ?

I stort sett är en separering av trafik i olika riktning genom att sätta upp vajerräcken mitt i vägen bra,därmed hindras säkert många onödiga olyckor med katastrofala konsekvenser. Nu till det mindre bra..
Förr var det så att man skulle undvika att köra på "banketten" alltså den körbara sidan som fanns utanför vanliga körbanan,lastbilar och husvagnsdragare gynnade ofta denna fil för att underlätta sina medtrafikanter,
Nu kör man där ständigt
-snart minns man faktiskt inte detta faktum !
Ljuva bakåttid.

Det attans mitträcket skapar ,i mitt tycke nya problem 1.Ingen bankett ,inget vingelutrymme.(vadå lastbilar i diket ..året runt)lyssna på nattradion...!
2.Vinterkörning på 2:1-väg ,är inte heller avsett för en vanlig jordbo,.Vanligen vid möte blir man lite bländad,vilket man kompenserar genom att man tittar på den upplysta vägbanan till höger och den mötandes belysning.Men man får ingen hjälp av mötandes belysning eftersom det ligger en plogvall av snö i mitten,= skugga.Själv blir jag bländad och har inge hjälp av reflexerna på mitträcket eftersom dom är frostiga DOM SOM HAR BESTÄMT OM TRAFIKEN :lös detta ....

Uppdaterat: 2011-01-14 21:22

Kommentarer