Vi Bilägares forum

Vågar man köpa?

Vågar man köpa?

Hej,

Funderar på att köpa nån av Ford Mondeo titanium/Volvo V50 momentum beg av 2008 års modell.
Tänker behålla den ca 3 år.

Volvo v50 1,8F momentum 08

+Bättre kvalité
+Håller värdet bättre
+kamkjedja
+Rolig att köra (väghållning och körkänsla)
+Bra rostskydd betyg:4 av 5 (vibilägare)
+Besiktningen klarar V50 något bättre än genomsnittet.
+Xenonljus halvljus:5 av 5 helljus:5 av 5

-Mindre utrymmen, både i kupén och bagage
-Fuktproblem i luftkonditioneringen
-Elektronikfel

Ford mondeo 2.0F titanium 08

+Fått mycket positiva omdömmen
+Mkt större utrymmen (speciellt bagage)
+Roligare att köra (väghållning och körkänsla)
+Xenonljus halvljus:4 av 5 helljus:5 av 5 (vibilägare)
+låga driftskostnader
+Bra rostskydd betyg:4 av 5 (vibilägare)
+Tyst och komfortabelt

-Lägre kvalité
-Håller värdet sämre

1.Vilken bil hade du valt av dessa två och varför?

2.Hur tror ni värdet på en flexifuel står sig när den sedan ska säljas?

Tacksam för åsikter!

Uppdaterat: 2012-01-23 23:07

Kommentarer

E85-bilar eller inte kan man säkert diskutera hur länge som helst.
Beträffande andrahandsvärdet så är det min personliga erfarenhet att det tyvärr är lägre men det kan ju vara en fördel för den som vill köpa en begagnad bil och behålla den några år. Och motorn går ju lika bra att köra på bensin som motsvarande modellvariant med "ren" bensinmotor så vill man inte köra E85 är det ju bara att tanka bensin. Jag körde f ö min förra Focus under ca: 9500 mil på mestadels E85 med undantag för ett par månader varje vinter när jag istället körde på bensin. Inga problem på bilen överhuvudtaget.
Och är bilen några år och man bara kör bensin så lär man väl glatt kunna hoppa över de extra "oljebytes-servicarna" (mellanservice) och då blir ju servicekostnaden också densamma som för den "rena" bensinbilen". Men det är ju ett personligt beslut....

Uppdaterat: 2012-01-24 08:58

Lågt andrahandsvärde är bara en fördel om man köper begagnat. Hur det är om några år kan vi bara spekulera i, men en sak är säker - vi ska köra mer på förnybara bränslen och där har etanol en viktig del att spela. Nu när fler väljer diesel, vilket gett ökade utsläpp, borde det gynna renare bilar som etanol.

Jag kör min etanolbil utan problem, även om det enligt DN Motor verkar vara en omöjlighet. För 2 år sedan var det problem med sulfater i etanolen men det är åtgärdat nu. Förut ägnade DN Motor åt att smutskasta etanolens miljöegenskaper. DN Motor hittade alltid någon "expert" de kunde citera. Nu när de är överbevisade hittar de bilägare som har problem med sina bilar. Och kan de bilarna tanka etanol, är det etanolens fel - enligt DN Motors logik. Hade bilen gått på diesel hade det varit biltillverkarens fel om bilen har problem.

Uppdaterat: 2012-01-24 11:03

Jag skulle nog satsa på Forden, känns som att du kan få mera bil för pengarna.... Sen så är ju etanolbilar ganska så kalla på marknaden så om du ska köpa en sådan så skulle jag verkligen försöka pruta på priset av säljaren, tror han släpper den billigare efterssom säljarna vet att köparna inte står på kö direkt att köpa etanolbilar.

Sen så skulle jag kolla runt på många firmor för det finns väldigt många föredetta firmabilar som kommer in som drivs av etanol, så firmorna vill bli av med överflödet av etanolbilar så kom ihåg att PRUTA PRUTA

Uppdaterat: 2012-01-24 14:09
Pär
Peugeote-Pär skrev:

Jag skulle nog satsa på Forden, känns som att du kan få mera bil för pengarna.... Sen så är ju etanolbilar ganska så kalla på marknaden så om du ska köpa en sådan så skulle jag verkligen försöka pruta på priset av säljaren, tror han släpper den billigare efterssom säljarna vet att köparna inte står på kö direkt att köpa etanolbilar.Sen så skulle jag kolla runt på många firmor för det finns väldigt många föredetta firmabilar som kommer in som drivs av etanol, så firmorna vill bli av med överflödet av etanolbilar så kom ihåg att PRUTA PRUTA

Det är ju därför jag är ute efter flexifuel pga att dem är så billiga, man kan köpa en 08:ans V70 med 8000 mil för ca 129k, men enbart med 2.0f motorerna.
kommer tanka flexifuel med vanligt 95.

Om jag byter ut V50 1,8F momentum mot V70 2.0F momentum vilken hade ni valt då?
Alltså V70 2.0F momentum 08 mot Mondeo 2.0 titanium 08

Tacksam för åsikter!

Uppdaterat: 2012-01-24 20:42

Jo förstod det...

V70 2.0F skulle jag absolut inte välja... för stor bil med liten trött motor, den kommer dra vädigt mkt bränsle, skulle absolut välja Forden istället då, tror även att den ligger bättre i kurs mot Volvon.

Uppdaterat: 2012-01-24 20:50
Pär

Bilarna är ju nästan lika i grunden och delar många komponenter med varandra under skalet och ingen av dom kan väl beskyllas tillhöra några höjdare kvalitétsmässigt i mina ögon med ganska liknande kvalitét så köp den du tycker du gillar bäst och den som verkar mest bil för pengarna vilket jag skulle gissa är Forden då Volvo här i Sverige är eftertraktade pga märket i grillen oavsett om det är en förklädd Ford, Mitsubishi eller Daf under skalet. :)

Uppdaterat: 2012-01-24 23:13

@ livoz:

Då jag ser att du är nyregistrerad här på sajten så vill jag bara påpeka att du kan bortse från signaturen "Hanzzon". Denne "bilmek" kommer in i alla trådar om köpråd och påstår med tvärsäkra och långa predikningar att alla europeiska märken har usel kvalitet och att asiatiska i allmänhet och Toyota i synnerhet aldrig strular. Noll trovärdighet och väldigt tröttsam..

Ford eller Volvo? Lätt Fårrden: Bättre utrymmen, roligare att köra och mer bil för ungefär samma pengar helt enkelt. Jämfört med V70 så blir väl också Mondeon betydligt billigare?

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Rålle, Var läste du min predikning om Asiater eller Toyota i denna tråd om jag får fråga? Jag rekomenderade honom ju att köpa den bil av dessa två han gillade bäst och köpa den han tyckte gav mest bil för pengarna då jag påpekade att bilarna är väldigt lika i grunden under ytan då ju en V50 är en Ford i grunden om du nu missat det.
Kvalitétsmässigt kan väl ingen påstå att dessa modeller tillför de bästa och har knappt toppat några kvalitétsundersökningar/ oberoende statistik genom åren utan dessa har snarare oftast hamnat på medelnivå.
Grundkvalitén skiljer vidare inte nämnvärt dessa modeller åt speciellt om modellerna har samma drivlinor (annars har Volvo haft bättre kvalitét på sina egna motorer som är på väg att fasas ut då dom är för törstiga) vilket jag tycker kan vara en poäng att upplysa om eftersom trådskaparen jämför just kvalitét och många har tyvärr betydligt mindre erfarenhet på detta område än vad jag får genom att varenda dag se vilka olika problem som drabbar dagens olika bilar i mitt jobb även om du kanske inte gillar att jag berättar om detta.

Uppdaterat: 2012-01-25 22:02

Ja du Hanzzon. Om du någon gång kunde berätta om dina upplevda problem med någon Toyota på eran eminenta verkstad skulle jag kanske orka lyssna. På dig låter det som att ni utöver vanlig service bara byter någon glödlama på dom nån gång. För vi som inte bär skygglappar förstår att även dom krånglar på ungefär samma nivå som konkurrenterna.

Nu blir dina erfarenheter bara tröttsamma partsinlagor där du ständigt avråder folk att avstå allt som inte är asiatisk, speciellt Toyota. Du framstår inte som en objektiv uppgiftslämnare direkt. Snarare som en person med en mission att ständigt i alla sammanhang försöka framföra din närmast religiösa övertygelse om Toyotas i dina ögon helt överlägsna kvalitet. Om din sanning varit en realitet skulle väl alla köra Toyota men nu är inte verkligheten så.

Och var skriver jag att jag inte känner till släktskapet mellan V50 och Ford Focus?

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Jes, det jag menade om att bilarna var lika i grunden var att bilarnas kvalitét självklart är väldigt jämförbar på alla dessa komponenter som faktiskt är exakt lika mellan bilarna. Jag syftade inte på tex inredningskvalitén eller buller som såklart kan skilja sig åt utan jag menade just kvalitétsmässigt som jag skrev då jag tror spekulanten får den bästa uppfattningen av alla andra egenskaper själv men kvalitén under skalet har han förmodligen svårt att se.

Rålle, Om vi skulle acceptera att Toyota faktiskt ses som referensen i branschen kvalitéts samt produktionsmässigt även av de flesta konkurrenter och världens övriga tillverkningsindustri så vore resonemanget enklare för självklart har man inte Toyota som mål om dom nu inte höll bättre kvalitét, det vore ju fullständigt onödigt.
Vidare behöver man väl knappast nämna alla olika oberoende kvalitétsundersökningar som Toyota självklart inte utan anledning toppar år efter år.

Men självfallet finns även Toyotor som kan strula, jag har faktiskt ett exempel från denna vecka med en Avensis -03:a där vattenpumpen redan började låta illa vilket är lite väl tidigt på en Toyota så en ny vattenpump för 1400kr är beställd till den bilen, detta var enligt ägaren den första riktiga reparationen som han skulle få bekosta sedan han köpte bilen för 7 år sedan, däremot har även strålkastarna bytts för några år sedan då dessa inte höll "Toyota-standard" de två första årsmodellerna av denna Avensis-modell (som kom just -03) varpå Toyota förbättrade strålkastarna i produktionen och detta var ägaren imponerad av att han fick 2st helt nya strålkastare gratis från Toyota på goodwill-garanti på en då nästan 7 år gammal bil.

Men ska jag vara riktigt ärlig så är strulande Toyotor väldigt ovanliga och om felen uppkommer ofta bagatellartade och jämför man detta mot andra strulande bilmärken så har vi in mängder med sådana om veckorna medans det mestadels bara är för servicear, bromsbelägg, lampbyten och kanske någon koppling man får in Toyotorna för.

Jo vi har bytt två kamkedjor sedan Toyota införde detta på alla sina bensinmotorer -00 under dessa 12 år hitills, båda bilarna var Avensis -01:or som hade gått omkring 20 000mil och det dom hade gemensamt var att ägarna hade struntat i att serva bilarna och kört mellan 4-5000mil mellan servicerna vilket självklart sätter sina spår även hos en Toyota där kamkedjan blev sliten med den dåliga smörjningen och så utsträckt att motorlamporna till slut tänds och bilarna gick inte igenom Bilprovningen varpå man blev tvungen att kosta på bilarna, jag kan säga att det hade blivit betydligt billigare att i stället serva bilarna...

Men jämför vi tex styrledsbyten med en vanlig Volvo så byter vi fler sådana under bara två veckor än vad vi gör under ett helt år på Toyotorna vi servar trots att vi har nästan exakt lika stor andel Volvo som Toyota-kunder, detsamma gäller om vi jämför bromsslangar, spindelleder, kränghämmarstag eller länkarmsbussningar så byter vi fler i snitt på bara ett par veckor på Volvo-bilarna än under ett helt år på Toyotorna, så att påstå att dom krånglar ungefär lika mycket vore ju en väldigt stor lögn...

Är det sånt du vill att jag berättar om så är jag helt öppen med det och jag har inget emot att prata om de fåtal problem-Toyotor vi får in under ett år.

Uppdaterat: 2012-01-25 23:43

men har V50 och Mondeo så värst mycket gemensamt egentligen? V50 delar väl plattform med Focus/Mazda3 medan Mondeo och V70 bygger på gemensamma delar?

Uppdaterat: 2012-01-26 16:15

Jag provkörde V70 idag..kvalite känslan och komfort är bättre än Mondeo tycker jag.
funderar nu på V70 faktist

Uppdaterat: 2012-01-26 18:59

Då tycker jag att du ska köpa en sådan...

Uppdaterat: 2012-01-26 19:03
Pär

Bilderna i senaste tidningen på mondeon som går långtest, gör väl att man ryggar tillbaka lite.

Uppdaterat: 2012-01-27 11:13

Bilden på underredet på sidan 52 i senaste ViB på Mondeon uttagen okt-07 gör inte mig speciellt sugen på en sådan (Priusen uttagen feb -04 ser ju ny ut i jämförelse). Andra saker som inte direkt ökar köpsuget:
-Växellådsbyte vid 3500 mil
-sönderblästrad tröskellåda, omlackning tröskellådor, framskärmar under 2009
-Rost i vä bakdörr under 2010
-Lack- och rostskador inkl riktning tröskellådor för 5000kr under 2011
-Lack och rostskador framskärmar 2011
-Rep ACC för 11863 kr under 2011
-Exploderad bakruta under körning pga spänning i rutan.

@livoz: V70 är troligen ett bättre köp

Uppdaterat: 2012-01-27 11:49

Instämmer med Tobo om att V70 har klart bättre motståndskraft mot rost speciellt i dörrar & skärmar än Mondeo.
Många andra delar som viss elektronik, chassiekomponenter samt även växellådor delas ju däremot liksom vissa motorer mellan modellerna då många lite snålare Volvo-bensin alternativ säljs med Fords motorer och växellådor, alternavivt Peugeot/Citroéns på dieselsidan.

Jag har för övrigt kostnads-facit för många bilars reparationskostnader och problem i vårt verkstadsprogram på jobbet under många år för 1000-tals bilar där man svart på vitt kan se reparationerna för varje bil som Vibilägare gör sitt bästa för att rapportera sakligt om i kontakten med sina långtestbilar vilket annars är närmast omöjligt för en bilköpare att veta, väldigt bra för konsumenterna att man gör detta i mitt tycke då många tycker bil & reparationskostnaderna är väldigt viktiga!

Uppdaterat: 2012-01-27 15:52

Jag skulle valt V70 i ett val mellan dessa utan tvekan.

Uppdaterat: 2012-01-27 17:05