Vi Bilägares forum

Vad välja i miljöbilsdjungeln?

Vad välja i miljöbilsdjungeln?

Är på väg att köpa min första miljöbil (begagnad) och har totalt gått vilse i miljöbilsdjungeln! Jag kör idag en Subaru Forester med turbo vilket gör att jag är lite tveksam till att köpa en alldeles för liten och motorsvag bil men till syvende och sist är såklart bränsleförbrukning och totalkostnad en avgörande faktor. Även antalet presumtiva verkstadsbesök är viktigt. Ju färre desto bättre, då får bilen hellre kosta en smula mer i inköp. Dock finns det en övre gräns på ca 200 000 i dagsläget men allra helst någonting runt 150 000. En bil som är intressant är Toyota Prius. Visserligen är den dyr som begagnad men det kanske är värt pengarna? De lär ju ha en väldigt bra beg-garanti vilket är ett stort plus i min bok. Mer än en gång har jag råkat ut för att något dyrt gått sönder precis lagom när garantitiden gått ut *grrr* Vad finns det för andra intressanta bilar man ska titta efter? Elhybrid är ju klart intressant men jag kör de flesta mil snabbare än 50, hur ser det då ut med bensinförbrukningen? Trängselavgifter och ev fri parkering och sånt är inte avgörande då jag lägger väldigt lite pengar på det. Alla åsikter om alternativ på bilar (alltså ej gnäll på regering, kommunalt styre, förbifarter eller annat sånt ;-) är intressanta!

[Edited on 2009-06-15]

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Det är i stan och därmed under 50km/h som Prius har sin förtjänst.

Kör du mest landsväg så är nog en snåldiesel kanske ett bättre alternativ.

Det finns flera alternativ som drag runt 0,45 enligt tillverkare blandat, i praktiken blir det dessa siffror landsväg om man inte kör långa sträckor.

Ett ex. är : [url=http://www.blocket.se/vasterbotten/Volkswagen_Golf_BlueMotion_TDI105_21797815.htm?ca=5&w=3&last=1]http://www.blocket.se/vasterbotten/Volkswagen_Golf_BlueMotion_TDI105_21797815.htm?ca=5&w=3&last=1[/url]

Uppdaterat: 2009-06-15 15:03
McTar

Tack för svar. Glömde ta med att endast automatväxlat är av intresse. Verkar svårt att hitta automatväxlade dieslar. Och Golfen är hur som helst lite för liten i min smak, är van vid kombibilar sedan många år tillbaka så Priusen är en kompromiss med sin relativa rymlighet.

Finns det fler forum som detta där man kan ställa så här allmänna frågor? Verkar vara svårt att få objektiv information och jämförelse mellan de olika alternativen på marknaden.

Uppdaterat: 2009-06-16 00:41

Tackar än en gång för info.

Även om priserna går ner på beg prius tidigare generationer så hinner ju min nuvarande bil sjunka ännu mer i värde så det jämnar nog ut sig...

Och en ny bil ligger absolut inte inom mina ekonomiska ramar.

Uppdaterat: 2009-06-16 17:05

Jag kör nånstans 1500-2000 mil per år, landsväg, motorväg och lite stad.

Kombi har jag accepterat att jag får vara utan. Dragkrok går ju att montera på många bilar, iaf på prius.

Vet inte hur länge jag ska behålla den, sånt vet jag aldrig i förväg.

Bra ljudisolering är bra men allt är relativt.

Automat är nästan ett måste! Ska vara en jäkligt bra och billig bil om jag ska avstå från det.

Uppdaterat: 2009-06-16 21:52

Tack för hjälpen. Ska kolla upp dessa och se om de kan konkurrera med Priusen.

Uppdaterat: 2009-06-16 23:53

Hej igen,

Tack för alla tips och råd! Det blev en Toyota Prius till slut!

Har än så länge inte hunnit köra så mycket men förbrukningen till och från jobb ligger hittills på 0,45 så jag är absolut nöjd! Behaglig bil, tyst även med bensinmotorn igång, lätt att hantera. Det enda som möjligen är lite jobbigt är att inredningen vibrerar när jag drar på Metallica för fullt i kupén, men det gör det nog i alla bilar ;-)

Uppdaterat: 2009-06-30 15:40

Det gör inte så mycket att Priusen får släpa på ett batteri som i min första modellen av Prius väger 45 kg som man kan jämföra med en vanliga bilens batteri på 20 kg.Tjänstevikten på bilen är 1340 kg.

Men bilen har även ett litet blybatteri för att starta datorn som sedan styr bilens elektronik.Atkinsonsmotorn gör att bilen blir snål även på långkörningar

Här kan man se att Priusens bensinmotor har en verkningsgrad på upp till 37 % . [url=http://www.transportation.anl.gov/pdfs/HV/2.pdf]http://www.transportation.anl.gov/pdfs/HV/2.pdf[/url]

Problemet för dom motorstarkare bilarna är att bensinmotorns så kallade sweet spot där motorn har bäst verkningsgrad är när motorns varvtal når cirka 40-45% av toppvarvtalet och cirka 70-80% av högsta momentet vilket sällan samanträffar med våra hastihetsbegränsningar, går att läsa här.

[url=http://prius.ecrostech.com/original/Understanding/InternalCombustion.htm]http://prius.ecrostech.com/original/Understanding/InternalCombustion.htm[/url]

Toyota berättade att man utvärderat 80 olika hybridkoncept innan man bestämde sig för det som nu sitter i deras bilar.Och som man har över tvåtusen patent på.

Toyota har även haft planer på andra snåla bilar tidigare som den här.

[url=http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm?md=595]http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm?md=595[/url]

Uppdaterat: 2009-07-01 18:26
Elbil2

Gl�m ej att prius finns ej med dragkrok pga batterierna f�r ej heller eftermonteras.

Uppdaterat: 2009-07-05 20:27

Här står det om vikten på batteriet och en del annat bla plugin.

http://www.lysator.liu.se/upplysning/fa/phevs-public.pdf

Här jämförs bränsleförbrukningen hos en rätt ny sexläxlad dieselbil med en inte så ny Prius.Dieselbränsle har ca: 13% högre energinehåll än bensin som bör tas med.

http://www.popularmechanics.com/automotive/new_cars/4284188.html

Att Toyota har inte valt turboteknik, kan bero på att man inte tror på dess bränslebesparing och kanske inte på att dom ligger efter.Vilket man ser på den här gammla turbobilskörningen.

http://www.youtube.com/watch?v=4M0dhmVADg0

Vinkla sanningen får nog stå för andra som säger att batterierna är miljöfarliga, tunga, håller inte i längden, dyra att byta ut.Priusen spar inget bränsle vid landsvägskörning, klädseln är känslig, löjligt små hjul osv.

[Edited on 2009-07-09]

[Edited on 2009-07-10]

Uppdaterat: 2009-07-09 17:14
Elbil2

Hybridbilar är inget bra miljöalternativ.Det finns dieseldrivna bilar i samma storleksklass som är bättre ur miljösynpunkt, men eftersom de straffbeskattas i Sverige kan de ändå bli något dyrare beroende på hur många mil man kör per år.Men det bästa miljöalternativet är gasdrivna bilar. Oavsett om de drivs med fordonsgas med 50% naturgas är de bättre än alla andra bilar som körs på rent fossilt bränsle.

Uppdaterat: 2009-07-09 18:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

[Edited on 2009-07-10]

[Edited on 2009-07-10]

[Edited on 2009-07-10]

Uppdaterat: 2009-07-10 02:05
Elbil2

Tack leifer!

Elmotorn väger nog mindre än 100 kg, Toyota hävdar att hybridsystemet totalt ökar bilens vikt med ca: 100 kg totalt.Första modellen har en tjänstevikt på 1340 kg och skulle nog väga några kilo mindre utan hybridsystemet, men det går även bort en del vikt på hybriden som inte har någon koppling, ingen vanlig generator och startmotor och en automatlåda med färre delar.

Nya och gamla Priusmotorn, storleken är som motorn i tvättmaskinen hemma.Stora motorn till höger och lilla motorn/generatorn/startmotorn till venster i bild.

http://blogs.edmunds.com/greencaradvisor/2nd%20and%203rd%20Gen%20Prius%20Transaxles.jpg

Detta är inte världens bästa forum, då det inte går så lätt att ändra när det blir fel i länkar eller text tyvärr!

[Edited on 2009-07-10]

Uppdaterat: 2009-07-10 19:16
Elbil2