Vi går i köpastankar och har riktat in oss på en avensis 06. Vi vill ha en driftsäker bil, kombi och tycker därför att avensis passar oss. Hittat en 06a som kört 10 000 mil, servad varje år (utom -10), fullservad -11, har dragkrok, har lite rispor i lacken som bilfirman fixar innan vi får den och det ingår begagnade vinterdäck. Priset bilfirman vill ha är 105 000. Är det för dyrt? Har inte riktigt koll på vad en sån bil brukar gå för efter man ha prutat ner. Några tips????
Vad ska man betala för en avensis
Uppdaterat: 2012-05-06 09:31
Kommentarer
Verkar lite högt, men gå in på Blocket och jämför, det är många som vill bli av med gamla Avensis så det är lätt att kolla in rätt pris.
http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_Avensis_2_0_Kombi_Business_40260118.htm?ca=8&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Toyota_Avensis_1_8_Business_Kombi_40183142.htm?ca=8&w=3
http://www.blocket.se/kronoberg/Toyota_Avensis_1_8_Sedan_129HK_40212786.htm?ca=8&w=3
Det finns många fler, försök gärna gå upp i årsmodell och köp en så ny som möjligt.
Betala för en Avensis??????
Tycker det är ganska så mkt pengar för en så pass gammal bil som rullat så pass långt... Kommer nog tyvärr inte vara ett bekymmerfritt ägande då.
Betala inte så mycket...
15000:- över till reparationer:
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A6_Quattro_Sportline_OBS_PRISET_40271860.htm?ca=16&w=3
Fast jag hade nog köpt något sånt här istället:
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_Linear_1_8t_BioPower_SportCombi_40237893.htm?ca=16&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V70_40099674.htm?ca=16&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Mondeo_2_0_TDCi_Kombi_Titanium__140hk__39663901.htm?ca=16&w=3
Varför inte spara 30.000 på att köpa en nyare bil som gått mindre? Omvittnat säker och bekväm, med 185 hk.
http://www.blocket.se/ostergotland/Saab_9_5_Vector_2_3T_SC_40191281.htm?ca=18&w=3
Jo, det är helt klart, just nu går det nog inte att göra bättre köp än att välja en Saab.
https://www.kvd.se/sv/auktion/konkursbon-avveckling.html
För att ge ett seriöst svar så beror detta även på om det är en sen -06:a eller en lite tidigare då Avensis fick en "Facelift" och uppdatering med bla blinkers i backspeglarna i slutet av -06, dessa är lite dyrare än de äldre.
Kollar man på blocket så ligger en Avensis-06 med runt 10 000mil på mätaren mellan 92 900kr till 139 000kr hos Bilfirmor i Sverige lite beroende på utrustning då så priset du fått låter ju ganska rimligt.
En fördel är om det dessutom var hos en Toyota-handlare då bilen har Toyota kvalitétsgaranti som gäller upp till 8år/15 000mil vilket innebär 2 års/5000mils garanti på din bil som är kvar.
Vissa som har svårt för att Avensis står högt i kurs och håller så bra andrahandsvärde glömmer samtidigt att det även gäller om bilen ska säljas till högre grad än om man väljer en bil med sämre andrahandsvärde och är ni ute efter en driftsäker, problemfri och säker bilmodell så är Avensis ett väldigt vettigt val.
Brukar hålla med Hanzzon men inte alls i detta fallet, priserna är alldeles för höga.
Tröttnar du aldrig på att hela tiden trolla överallt? Du vet att du dessutom har fel. Vi är trötta på dig nu.
Ja det är riktigt det är för högt pris.
Kolla här, det stämmer ganska bra:
http://www.teknikensvarld.se/bilpriser/
Kan ju vara värt att betala något lite mera från en Toyota-handlare för att få TKG-garantierna som är generösa.
Jag köpte min Avensis förra veckan. Uttagen sept 2007 med 10 000 mil. Gav 110 för den inkl nya sommardäck och beg. vinterdäck. Fick TKG i närmare 3 år på den.
Upplever den som väldigt rymlig och den går stabilt och fint på vägen. Kan varmt rekommendera denna som ett alternativ till V70. Vi som har barn är överlyckliga nu, barnvagnen tar knappt upp hälften av bagageutrymmet, samt jättemkt plats för barnstol.
Precis som den icke faceliftade alltså, tyst på slät asfalt men en medelmåtta på grov asfalt.
Ja det är verkligen synd att ingen faktiskt fixar detta, Volvo V70 är väl en av de få.
Jaha leifer, då kanske jag också ska spara min tid till något vettigare än att provköra nya Avensis.
Det var just förarstolen och stora dundret som jag var mest avig till på förra modellen.
Det blir att fortsätta med Saab och Volvo.
Men vem vet, får jag tillfälle så hoppar jag nog in, det är alltid bättre när man vet vad man pratar om, man kan ju ändra sig.
Jag tror som sagt inte att förarstolen är kortare än andra däremot kanske det stämmer att inställningsmöjligheterna är dåliga varför den upplevs som kortare än den är.
Nu är väl inte Aftonbladet direkt en pålitlig källa..
Och vi tycker ju alla olika, så en rejäl egen provtur är den enda rätta vägen att gå (köra..)
Jag läste idag en bil bilaga till en dagstidning där man just provkört nya Avensis, de ansåg att stolarna var komfortabla, men bilen hade trist inredning och den var bullrig.
Det finns alltså bara ett sätt, som hultarn skriver att provköra själv och då ta en längre tur.
När jag körde förra modellen var det efter ca 10 mil som jag började krokna.
Expressen tycker tvärtom att den är bekväm i stället precis som jag tyckte när jag provade den... http://www.expressen.se/motor/toyota-avensis-ar-en-trotjanare-for-hjarnan/
Teknikens värld: http://www.teknikensvarld.se/2011/12/08/26785/toyota-avensis-facelift-2012--direktrapport-fran-provkorningen/
Och Vibilägare: http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-toyota-avensis-kombi-2012-36375
Samanfatta dessa och eller provkör själv!
Årsmodellerna 2003-2005 med tvålitersmotor har besvärats av haverier då topplocksskruvarna släppt. Se: http://www.vibilagare.se/reportage/allvarliga-motorfel-pa-toyota-35798 Men ska du ha en -06:a så kanske du inte berörs:) Om den där -06:an inte är tillverkad -05 och kan vara en sådan förstås men det där är jag inte så kunnig i. Har själv en -04 med tvålitersmotor som rullat 12900 mil utan problem. Skönast tycker jag man sitter i Executive-modellen som har el-stol med skinnklädsel. Toyota är lite snål med rostskyddet och undersidan skyddas bara av lackringen förutom lite underredsmassa bakom framhjulen så vill man så finns det möjlighet att förbättra rostskyddet i efterhand. Jag är f.ö väldigt nöjd med min bil.
Vi köpte en avensis gen två begagnad för tio månader sedan. Den hade gått 1700mil och var rätt välutrustaf vi fick drag montera gratis och betala 170kkr. Kan bara berömma toyotas service vi fick pyttelite kondens i ena lyktan under hösten och då bytte dem hela insatsen utan problem trots att vi haft bilen fyra månader. Jag har två saker jag inte är helt nöjd med det ena är att man inte kan förlänga ratten jag är 195cm. Det andra är att den drar för mycket bensin gen tre eller en diesel verkar bättre, men kostar mer. Tänkte köpa en passat men en dieselpassat med 10000mil kostar 150kkr på blocket då kändes en nästan ny bil mee garatier i fem år som ett säkrare val.
Då får vi hoppas att din Avensis fungerar bra, man kan aldrig vara säker.
Om den mot förmodan inte skulle fungera bra så skriver han ju att han har begagnat-garanti i fem år till Hultarn då han tydligen köpt bilen hos en Toyota-handlare med TKG så det lär nog vara ett tryggt köp.
Toyotaägare: jag tror inte heller att du som har en -04:a behöver oroa dig för detta problem då ingen av de 2,0-motorer vi servar på jobbet drabbats av detta.
Däremot kan detta hända om man tex kör motorn utan kylarvätska och den kokar viket lättare orsakar detta på en alumotor och just ett sådant fall har jag hört talas om av en kollega där vattenpumpen hade läckt och motorn till slut kördes med så lite kylarvätska att den kokade som resulterade i just detta.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.