Jag och en polare spånade lite igår om bilpriser och andrahandsvärden, han hade just sålt en 9 år gamal MC för halva nypriset, det får man ju inte för en bil.
Jag berättade om min nya kärra jag köpt för 70", polaren siade att den kostat runt 500" ny, det var kanske i överkant, jag hittade att 530 sedan manuell -00 kostade 369.500:- (min är en -01) Automat kostade 21" Touring 20", vad sportstolar, skinn, klima, dargkrok, larm, dubbla uppsättningar alufäljar mm kostade vet jag inte.
Polarens farsa hade köpt en likadan, fast maxutrustad 540 när den var 3 år gamal för 200.000:-
Firman jag besökte häromdagen berättade att deras första VW Phaeton W12 kostade 1.435.000:- grunsdpriset var 1.050.000:-
Verkmästaren på min förra firma fick i uppdrag att byta ut sin Cheva van av chefen, mot nått som inte drog 2,5 liter milen, det här var 12-13 år sen. Verkaren föreslog en MB Vito, "Dyrt" tyckte chefen, nej då, dom kostar bara 199.900:- "OK" sa chefen.
Det chefen inte fick veta var att 199.900:- var en helt naken bil utan moms, accsis, frakt, leverans mm.
Verkaren ville ju inte heller ha en sämre bil än Chevan, så han petade på automat (automatiskt större motor) AC, komfortstol och ett paket med lite lull lull, tex lampa i skåpet (det ingick inte i baspriset !!)
Chefen satte minst sagt morgonkaffet i halsen när han sprättade upp räkningen på bilen, 410.000:-
Det vore kul att veta vad som betalas för bilarna när dom är nya jämfört med lockpriserna i tidningarna, bjuder handlarna inte på vinterdäck, dragkrok och motorvärmare så är ju bara det 20-30.000:- extra.
Kommentarer
Chefen köpte en Avensis kombi av gamla modellen splitterny -09 (när nya Avensis kom) med Business-paket, ACC, tonade rutor, Handsfree och nått skyddspaket med skrap-skydd på bakre stötfångaren och metallic-lack m.m för 179 900kr vilket verkligen var ett kanonpris tack vare att man fick med mycket utrustning på köpet på slutet med modellen, sen står sig såklart nyare Avensis bättre i andrahandsvärde i dag om han lagt till ett antal tusen och valt en sådan men jag tror ändå inte att han behöver ångra sitt köp då även denna står sig väldigt bra i värdefall för att vara ett nybilsköp.
Men visst är det stor skillnad på "Från-priser" och verkliga priser mellan många olika bilar med snål utrustning för att få dessa vettigt utrustade och då kan helt plötsligt priset vara ett helt annat som du ger ett bra exempel på.
Jag kan ge ett annat intrassant exempel: Min mors förra Merca E270CDI Kombi-01:a kostade tex när jag kollade upp det 480 000kr ny vilken hon köpte ca 4 år och visserligen rätt långa mil senare med bla nyrenoverad automatlåda och ny vattenkyld generator (som tur var för henne då detta kostade första ägaren över 40 000kr!) för det fina priset 125 000kr (tyckte man då) !
Men trots att den tappat så pass mycket fortsatte raset när min mor hade den och 4-5 år senare innehållande bla en rostlagning med nya dörrar och baklucka/omlackering fick hon inte mer än 45 000kr för den när hon sålde den då rosten åter börjat härjat på bilen och Mercedes "30-åriga rostskyddsgaranti" fanns helt plötsligt inte längre och dom vägrade eftersom MB redan lagat bilen en gång och Tyskarna tyckte de började få allt för höga garanti-kostnader enligt återförsäljaren så då blev det tydligen enklast att försöka glömma vad man lovat...
Hon förlorade alltså 80 000kr yttligare förutom då reparationerna hon gjorde under de åren.
Egentligen heter det.
Bilar kostar pengar men värt att betala för... men när jag köper bil så tänker jag mkt på bränslekonomin.
Allt i livet kostar, man får inget gratis!!
Ärligt talat tycker jag VW personifierar tråkigheten själv, snacka om menlös design och tråkiga bilar som alla delar komponenter med varandra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.