Vi Bilägares forum

Vad händer - angående dieselns framtid efter 1/1 2008?

Vad händer - angående dieselns framtid efter 1/1 2008?

Någon som vet vad som kommer att ske med dieseldrivna fordon efter 1/1-08?
Att regeringen tror att alla i Sverige bor i Stockholm har jag förstått. Det är inte bara i Norrland som det finns glesbyggd, även vid Vätterns södra ände behövs bilen då man har 3 barn som är utspridda på dagis och fritids och man själv jobbar oregelbundet. Det är omöjligt att använda kollektivtrafik då det inte går bussar de tider som man jobbar.
Idag straffbeskattas ju dieselbilar orimligt hårt - hur går diskussionerna?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:44

Kommentarer

Intressant fråga! Låt mig utreda och återkomma.

Hälsningar
Tommy Wahlström
Vi Bilägare

Uppdaterat: 2007-09-24 11:45

Som dieselägare sedan snart ett år så är jag optimistisk. Man har ju reducerat skatten avsevärt för bilar som uppfyller miljöklass 2005PM (partikelfilter). Värt att notera är att bensinbilar släpper ut mer partiklar än en diesel med partiklefilter. Inför 2008 har man aviserat en växling med sänkt bilskatt på några hundralappar mot ökad bränsleskatt vilket för min del är ett nollsummespel. En stora styrka hos dieseln är att den är energieffektiv vilket väger tungt i klimatdiskussionen. Vill man uppnå målen som satts för koldioxidutskläpp så är en ökad dieselandel i fordonsparken en viktig faktor.

Uppdaterat: 2007-09-24 12:36

Jag håller med dig, Mugge. Men väldigt spännande nu är ju vad som händer när partikelfilterrabatten försvinner vid årsskiftet. Jag vet att några generalagenter funderar på att plocka in motorer utan filter, eftersom de blir väldigt konkurrenskraftiga prismässigt. Frågan är hur miljömaffian reagerar om vi plötsligt får en kraftigt ökande andel av orenade dieselar. Kommer inte röster då snabbt att höjas för att åter strypa dieseln i Sverige?

Tommy

Uppdaterat: 2007-09-24 12:51

Tommy det verkar oroväckande om det blir så. Vi får hoppas att det blir tvång på partikelfilter istället, varför skulle vi ha bilar utan filter överhuvudtaget?

Det är lite hysteriskt med CO2 och bilarna nu tycker jag. Kolla på hur mycket CO2 kolkraftverken släpper ut istället så är hela bilparken bara en fis i rymden... :) Och Kina startar två nya kolkraftverk i veckan just nu!!

Jag tror att det som tar kål på mänskligheten är inte CO2 (med tillhörande effekter) och absolut inte pga bilarna, utan kemiska faror. Det är betydligt värre och kan gå snabbare än vad ej pålästa miljödebattörer kan gissa. Just nu ser de bara växthuseffekt vart de än tittar, men det dolda hotet med kemiska spill som orsakar cancer, sterilitet och ändringar på arvsmassa är betydligt värre.... Vad jag tror iallfall.

Uppdaterat: 2007-09-24 13:10

det är konstigt att diesel är så farlig i just Sverige.Ser man på Lilla landet Tyskland så säljs det en massa dieslar,men det kanske är att vid färre dieslar blir det farligare för miljön.

Man kan undra vad det kostar att framställa en liter etanol och vad skördetröskorna använder för drivmedel .

Uppdaterat: 2007-09-25 01:02

Om man börjar fundera på saken så är etanol som bränsle bland det dummaste någonsin! Synd bara att så många 'vanliga människor' går på bluffen och köper en 'miljöbil' med etanoldrift. Idioternas moder är ständigt gravid....

Den här planeten har redan förmycket uppodlad mark, skall man förse fordon med etanoldrift måste vi odla upp än mer = mindre träd som binder och omvandlar CO2 = sämre på alla fronter. Sedan finns ju allt med framställning och transport och energiinnehåll också... OCH förbränning utav etanol ger utsläpp av just CO2... *suck*

Uppdaterat: 2007-09-25 11:07

Halloj!

Jag har gjort en liten intervju med Ulf Perbo på Bil Sweden. Han sprider lite ljus över hur branschen ser på saken. Och han tror att ökningen av dieselbilens marknadsandel i Sverige kommer att fortsätta.

[url=http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=11788]http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=11788[/url]

Hälsningar

Tommy Wahlström
Vi Bilägare

Uppdaterat: 2007-09-26 15:11

@Mugge, 2007-09-24.

Hur står detta mot de ökande dieselpriserna? Iaf i Uppsala kostar dieseln snart lika mycket som 95oktan (skiljer en eller ett par kronor) just nu till bensinens fördel.

Uppdaterat: 2008-01-06 18:38