Vi Bilägares forum

V50:s livslängd

V50:s livslängd

Efter att V60 dykt upp frågar jag mig (och er) hur länge V50 ska vara kvar? Finns kopplingen mellan dessa modeller - en in, en ut? Om V50 är på väg ut vore den väl ett bra nybilsköp eftersom den "inte kan bli bättre" i slutet av sin existens?

Uppdaterat: 2011-09-09 12:30

Kommentarer

Eftersom det kommit en v50 classic så tyder det på att modellen försvinner helt.. Men jag var in på min lokala volvo handlare i veckan och han sa att det kommer en ny v50. Tydligen hade någon kollega till honom även sett bilen ifråga oxo.

Han sa bara att den skulle vara lite mindre än v60..

Uppdaterat: 2011-09-10 14:45

Nuvarande v50 finns att beställa till vecka 24 nästa år.. Sen är den utfasad..

Uppdaterat: 2011-09-10 14:46

Sista skapligt snygga Volvon förutom S40...

Uppdaterat: 2011-09-10 17:50

Hmm,...det blir bara "roligare" och roligare.
Det ryktades om en V30 tidigare samt att V50 skulle försvinna.
Tycker man fartfarande att det skall stå Volvo på bakluckan efter att ha ägt en V50 så inte fan köper man väl en TRÄNGRE version?
Vill man ha en dyr och totalt opraktisk bil så heter väl i så fall valet V60???
Det verkar tydligen gå bra att tillverka vad som helst för Volvo....bara bilen inte blir rymlig så skall den nog gå hem!?

Uppdaterat: 2011-09-12 13:49

Misto: En Volvo är en dyr bil att köpa/äga. Driftsäkerheten kunde vara bättre. Mer praktiska bilar finns. Körglädjen är inte så bra man borde kräva o s v..

Men det är en Volvo, därför kan t o m en så ful och totalt meningslös bil som V60 sälja.

Själv är jag inte svensk så jag skulle aldrig ge hundratusentals kronor för en pajjasbil.

Uppdaterat: 2011-09-12 21:02

von Lidl har förmodligen aldrig ägt en Volvo. Visst var Volvo bättre förr (läs Volvo 745), men driftsäkerheten är det ännu inget fel på. Dyr att äga? Möjligtvis som ny, men som begagnad finns det inte många andra i klassen med bättre totalekonomi iom att "alla" verkstäder kan meka med Sveriges vanligaste bil. Det stora utbudet av piratdelar pressar också ner priset på originaldelarna av konkurrensskäl. En begagnad Volvo V50 eller V70 kan jag rekommendera alla dagar i veckan.

Uppdaterat: 2011-09-17 20:59

Det får stå för dig Lelle! ....Själv skulle jag aldrig rekomendera dessa bilar till någon som ett billigare alternativ att äga!
Säkra,hyfsad kvalite och bra komfort men billiga att äga? ....Nä om du hade haft lite koll så hade du vetat att dessa bilar kostar en bra slant att hålla rullande.
Volvo gör som sagt bra bilar men dess rykte om att vara lättmekad,enkel och billig i drift är en klar underdrift sedan 850 lanserades.
Behöver man en stor bil med stort bagage så är V70 ett mycket bra alternativ men glöm allt om att den skulle vara direkt ekonomisk.
Klarar man sig med en mindre bil och vill ha en Volvo så är väl V50 ett bra val men inte för den som behöver lite mer utrymmen. ( då är de flesta konkurrenterna i klassen rymligare och billigare )
Läser man på "lite" så ser man att Volvobilar liksom t.e.x Bmw, MB m.fl inte minst har haft svåra elfel vilket inte är ok för någon bil. ( men på en dyr bil har man än mindre förståelse )
Dessutom tror jag folk i verkligheten är mer intresserad utav vad en bil kostar dem att äga i totala ägarkostnader framför en viss procentdel utav nypriset.

Uppdaterat: 2011-09-18 12:10

Håller fullständigt med dig Mistro... Jag har själv en V70 D5 så jag vet hur vad de kostar att hålla rullande. Som relativt nya är det ändå mest svindyra service kostnader, oavsett om man tar hjälp av märkesverkstad eller någon gubbe i skogen. När man gjort den den dyraste av alla svindyra servicar, dvs vid 16.000 mil, börjar desutom bilen falla i bitar. Framvagnen helt och fullständigt slut trotts finkörning på motorvägar vid långpendling mellan gbg och linköping. Bromsoken sönderfrätta efter 3,5 år trotts att de var ordentligt motionerade. Hjullagerbyte var 8 000 mil minst. intercoolern gick sönder första gången under garantitiden, andra gången kostade det 8000, startmotorn byttes för 5000 på vovo verkstad, dieselvärmaren rasade nyligen och nu börjar fanskapet rosta riktigt ordentligt trotts ett evigt tvättande (då den ju är vit.....). Säkra:ja Billiga: NEJ Kvallitet: tveksam

Uppdaterat: 2011-09-18 23:17

Även jag håller med om att ska man ha en bra Volvo kvalitétsmässigt så är det de äldre modellerna med bakhjulsdrift som gäller eller snarare gällde för i dag börjar dessa bli så gammla att det oftast kan bli dyrt även att hålla liv i en sån gammal bil.
En av mina arbetskollegor (den yngste nyanställde) åker just nu bland det bästa sista som Volvo tillverkade och har en Volvo V90-98 men han funderar att byta till sig en 945 Turbo i stället eftersom V90:n tyvärr drar rejäla mängder bensin med sin sexa även om vi andra påpekar att inte heller 945 turbo är någon snålvarg så är den åtminstonde inte lika töstig som V90/965...
De tre övriga personbilsteknikerna på jobbet kör för övrigt alla Toyota som privatbilar men en har även en gammal väldigt fin Jaguar XJ6 som sommar-entusiastbil.

Men som sagt så håller de nyare Volvo-bilarna inte alls samma kvalitét som de äldre gjorde och är i regel ganska dyra att hålla rullande så det är inte för detta man köper en Volvo i dag.

Uppdaterat: 2011-09-19 20:21

Peterigbg: jag glömde så klart att skriva att man bör undvika dieslarna. Om man någon gång hör talas om någon som haft onaturligt mycket problem med en v70 så är det nästan alltid en diesel av någon anledning. Även problem som egentligen inte går att relatera till vilket bränsle bilen går på dyker upp. T.o.m. rost (!) som du själv skriver, även om jag personligen inte har sett någon rostig v70 år 2001 eller nyare än i alla fall. Den har ju trots allt marknadens bästa rostskydd, så får man rost ändå får man väl trösta sig med att det hade varit ännu värre med vilken annan bil som helst.
Mistro: jag har nog lite koll ändå serru. Det vimlar av fina v70:s och v50:s på blocket som inte har fler elfel än andra "moderna" bilar, och med stor tillgång sjunker priserna både på bilar, reservdelar och service. Kamremsbyte som annars brukar vara en stor utgift på många bilmodeller kostar bara runt 3.500 kr för en v70N och sker var 16.000:e mil. Övrig basservice är inte heller dyr. Vill man undvika elfel ska man nog välja japanskt, men de är inte heller helt förskonade från detta och där ska vi inte heller prata rost eller servicekostnader om bilen har några år på nacken. Mitt slutgiltiga tips för bra bilekonomi är: Köpa nytt = Subaru. Köpa begagnat = Volvo.

Uppdaterat: 2011-12-03 23:40

Nu är det ju också så "Lelle" att en V70N vid 16000 mil även vanligtvis skall ha en service,..inte alls ovanligt förekommande är att man t.e.x även byter vattenpump e.t.c e.t.c
När någon pratar om dyr service så är det just den service då kamremmen skall bytas som man tänker på,..oftast är det inte just själva kamremmen som är så dyr.
Räknar man ut alla kostnader över en tioårs period så är jag ganska övertygad om att V70 ligger bra till men det räcker inte för att hävda att den är billig i drift.
Många köper dessa bilar då de är 5-10 år gamla i tron om att de "är oförstörbara" ....( alla vet väl att en Volvo är billig i drift? eller hur är det? ) ...Dock blir det aldrig så billigt som den personen tror med en förutfattad mening.
Skulle jag fått råda och personen ifråga inte har behov av att dra tunga släp e.t.c så hade jag rekomenderat valfri Japansk bil då man får en nyare och bränslesnålare bil till samma kostnad som en beg. Volvo ( på köpet har bilen troligtvis även rullat betydligt färre mil och ägts utav privatpersoner vilket kan vara en stor fördel.)
Har man nu råd att hålla sig med så fina bilar som du nämner i sluttampen så skulle jag nog kostnadsmässigt kunna tänka mig att kasta om dessa bilar: köpa nytt = Volvo ,..köpa beg.: Subaru :-)

Uppdaterat: 2011-12-05 13:18

Måste hålla med Mistro här och jag skulle nog hällre rekomendera en Ny Volvo än en begagnad då tex. Subaru i regel håller betydligt bättre kvalitét när dom börjar bli begagnade. Kamremsbytet är dock betydligt dyrare på Subaru-bilarna (och görs oftare) än Volvo-bilarna vilket är största nackdelen hos Subaru tillsammans med dyra reservdelar (som dock sällan behöver köpas jämfört med Volvos).
Det mest ekonomiska i det fallet är att köpa en japansk bil med underhållsfri kamkedja och bra kvalitet.

Att V70 runt -01 skulle vara rostbenägna kan jag inte alls hålla med om, dessa bilar tillhör de minst rostbenägna på marknaden och tillhör bland de bästa Volvo-bilarna på den punkten i mina ögon, nyare modeller har dock inte lika seriöst rostskydd då det snålats in på detta samt att tex bromsrören inte längre är i koppar som det varit i många år hos Volvo där man i princip aldrig behöver byta ett bromsrör men detta har man alltså sparat in på nu liksom att även avgassystemen med rostfria legeringar som man efter Volvo 850 i princip aldrig behövde byta nu helt plötsligt börjar rosta sönder på betydligt nyare 2000-tals Volvo där många 850 från -93 fortfarande har kvar sina orginal-system.
Subaru rostade ganska kopiöst på tex 80 och början av 90-talet men detta har man förbättrat rejält och rosten är inget man behöver oroa sig för hos märket sedan slutet av 90-talet och frammåt.
Elfelen/elsystem samt framvagnar, hjullager bromsslangar m.m går inte jämföra mellan en Subaru och en Volvo i snitt, där är Subarun överlägsen som begagnad med klart bättre långtidskvalitét på de allra flesta komponenter.

Uppdaterat: 2011-12-06 00:11

Min uppfattning är att v70N:s 2.4l motor är det bästa med hela den bilen, och i det närmaste outslitlig om man bara sköter oljebyten enl. schemat. Automatlådan har en del haft problem med, och jag anser att det beror på att Volvo helt felaktigt hävdar att oljebyten i aut inte behövs. De som mot Volvos rekommendation har bytt oljan i automatlådan har inte heller råkat ut för några problem där (åtminstone har inte jag hört talas om någon). När det gäller Subaru så har det förekommit en del problem på äldre modeller med överhettade motorer och brustna topplockspackningar, främst på 2.5l motorn vilket innebär rätt kostsamma reparationer. Dåliga urtrampningslager förekommer också, och Foresterns bakstötdämpare verkar inte heller hålla högsta kvalitet. Någon nämnde något om dyr 16.000 milaservice på v70, men tror inte att den kostnaden kommer i närheten av kostnaden för 10.500 milaservicen på Subarun :) Då är även 6.000 och 12.000 milaservicen rätt dyr på Subban, men det har å andra sidan lite att göra med att alla vätskor i diffarna ska bytas då. Detta slipper ju v70:n. Att jag hellre köper en ny Subaru än en ny V70 beror främst på att om jag ska utrusta Volvon till samma nivå som Subarun är i standardutförande kommer jag upp i samma pengar som en Outback. Dessutom har Subaru tre års fri service, så att välja mellan dessa två nybilsköp förefaller ganska enkelt. Nu börjar vi komma rätt långt bort från v50:n, som tråden egentligen handlar om så då kan jag lika väl slänga ur mig en annan bil som jag anser vara ett riktigt tryggt beg.köp: Honda CR-V. Det är ju en helt annan typ av bil än v50/v70 så jag ville väl inte nämna den från början, men den håller väl extremt hög kvalitet plus att Hondas motorer är snudd på evighetsmaskiner. Har aldrig hört något negativt om CR-V, annat än att alla kanske inte gillar utseendet på den (smaken är som baken där), och att komforten inte är direkt premium om man säger så, men inte dålig heller.

Uppdaterat: 2011-12-10 00:05

Lelle, Problemen du nämer på Subaru gäller främst lite äldre bilar enligt mina erfarenheter med undantag för Foresters bakstötdämpare som dessutom är väldigt dyra! (Detta är dom förresten även till V70 med "nivåkompensering"!)
Visst är Volvos 2,4-motor hållbar men det finns det många andra motorer som är i dag som på köpet går klart snålare än Volvos 2,4 och dessutom har underhållsfri kamkedja.

CR-V håller helt korrekt mycket verklig hög kvalitét tillsammans med Rav-4 i den klassen.

Instämmer helt i att Volvos bedömmning att man inte behöver byta olja i automatlådorna är dumdristiga och även vi har bytt lådor pga. detta på mitt jobb.

Kommer alltså inte V50 att ersättas med en ny V50 menar ni utan ersättas av V60?

Uppdaterat: 2011-12-12 20:54