Vi Bilägares forum

UK Bil

UK Bil

Jag har en Saab 9-3 2008 sport 1.9TiD i London och vill importera den till Sverige, jag måste ändra styrningen platsen från engelska till sverige sidan, vet någon var man kan göra detta i Sverige? Jag måste få offert. Eller kan jag köra den i Sverige ändå utan att ändra något?

Uppdaterat: 2011-11-15 17:32

Kommentarer

Jag tror knappast att du behöver ändra på det. Det är ju ingen liten "operation" om man säger så. Däremot får du väl då stå ut med att sitta på "fel" sida när du kör, men det gör ju postens brevbärare hela dagarna så det går säkert bra om du inte tänker göra alltför många omkörningar då det kan vara knepigt att se om det fritt i mötande körfält ;)

Uppdaterat: 2011-11-15 20:18

Det är i regel ett ganska grymt jobb som knappast lönar sig på en modernare bil med all elektronik som måste dras om m.m .m.m, det är ju inte bara att flytta rattstången, montera in en ny instrumentbräda och byta styrväxel precis utan allt från omdragning av bromsar, koppling, gas samt som sagt en massa elektronik till bla ratt-knappar/spakar, airbags, instrumentpanelen m.m m.m så du får nog finna dig i att köra på fel sida eller avstå, något annat blir knappast ekonomiskt försvarbart...

Uppdaterat: 2011-11-16 00:32

Jerry:
Det enda du behöver göra med bilen, är att byta strålkastare. Sedan är det bara att registreringsbesiktiga.

Formellt heter det inte import, utan införsel när det är inom EU. Det är enkelt.
Här hittar du en bra guide:
http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/Fordonsimport-fran-borjan-till-slut/

Att bygga om din bil lär inte löna sig, även om den stiger i värde. Visst kan du begära offert från några verkstäder, men... jag tror inte du kan räkna hem det.
Kan du tänka dig att behålla bilen som den är några år, så blir det billigast för dig.

Jag har själv en bil som jag tagit hem från UK, och enda nackdelen med högerstyrt är när man ska köra om lastbil/husvagn/husbil.

Uppdaterat: 2011-11-16 08:11
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det bästa är nog att köpa en ny i Sverige, blir nog garanterat billigare på alla sätt!

1 Sälj din Saab i London
2 Köp en ny Saab när du kommer till sverige.

Svårare än så blir det inte... för inte är det värt att ta över en bil från 08 och käna pengar på det.

Uppdaterat: 2011-11-16 13:29
Pär
leifer skrev:

Bästa vore om man kunde enas om att köra på samma sida i hela världen, och särskilt inom EU. Rätt löjligt att det ska finnas två olika varianter.

Jo, det vore förstås enklast, men med tanke på hur många länder i världen som kör vänstertrafik så är det nog omöjligt.
I Europa är det bara 4 länder som kör till vänster, UK, Irland, Malta och Cypern.

Löjligast var nog Sverige fram till -67, som körde vänstertrafik med vänsterstyrda bilar...

Uppdaterat: 2011-11-16 18:03
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!SAAB ÄR BÄST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Uppdaterat: 2011-11-17 08:53

Precis,sälj bilen i London och köp en ny här.
Skulle inte förvåna mig om bara arbetet med att bygga om bilen kostar mer än vad du kan köpa en likvärdig 9-3:a för i Sverige.
Har byggt om gamla 240 bilar men även det tog tid och kostade en bra slant varpå förtjänsten knappast blev märkbar,men nu handlar det som sagt om en modern bil och jag vågar knappt gissa på vad delarna kostar även om du hittar dem ifrån ett vrak.

Uppdaterat: 2011-11-18 11:59