Vi Bilägares forum

Tysta däck till en Skoda Yeti?

Tysta däck till en Skoda Yeti?

Jag är väldigt sugen på en Skoda Yeti, antagligen en TSI 1.2.

MEN - efter provkörning konstaterar jag att den bullrar. Vad kan man göra åt det?

1. Tysta däck? Någon med förslag på sådana?
2. Fälgstorlek - 16 eller 17 tum? Spelar det någon roll?

Uppdaterat: 2012-05-11 08:07

Kommentarer

På en Yeti så tycker jag du minst måste ha 17" eftersom det är så pass stora hjulhus... Skulle se ganska så fånigt ut om du har mindre hjul.
Skulle lägga på Michelin däck, dom är tystare än tex Continental och många andra märken.

Lycka till

Uppdaterat: 2012-05-11 11:18
Pär

Ska du åka komfortabelt gäller det att ha så mycket gummi som möjligt och då är 17" fälgarna sämre.
Det är ju ytterdiametern på hjulen som avgör och 16" med 60 profil blir avsevärt tystare än 17" med 50-55 profil.
Hör med några gummiverkstäder.

Uppdaterat: 2012-05-11 13:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag köpte Goodyear Efficient Grip detta år. Har inte kört så många mil än men är väldigt nöjd med ljudnivå, allmän komfort och grepp. Som saabnisse säger så lär 16 bli tystare än 17, och tänk även på bredden. Mina bakdäck är 255mm och inte helt optimala ur ljudnivå, så välj smalare om den estetiska genen tillåter det.

Uppdaterat: 2012-05-12 10:52

Visst det blir tystare med smalare däck men tex Yeti har stora hjulhus så det skulle se väldigt konstigt ut om man har för små däck då... Sen så ska du även kolla vad bilen är typad på för däckstorlek så du inte sätter på för små däck, får vara +-5% men skiljer det för mycket så kommer bilen visa fel hastighet.

Uppdaterat: 2012-05-12 11:03
Pär

Men nu var det ju komforten det gällde och inte om det ser konstigt ut.

Uppdaterat: 2012-05-12 11:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo jag vet men man kan ju inte åka runt med något som ser fult ut, måste ju se bra ut på ytan också inte bara funktion...
Skulle kolla på Michelin däck med 17" med lite högre profil då kommer det nog bli kanon... För Michelin däck brukar gå tyst.

Uppdaterat: 2012-05-12 14:16
Pär

Det bästa vore om det gick att köra med 15" och med 65-profil.
Avsevärt bekvämare än stora idiotfälgar med en gummisnodd.
Och snyggare.

Uppdaterat: 2012-05-12 14:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På min förra bil (Focus) bytte jag ifrån Bridgestone Turanza ER300 (vill jag minnas att det hette) till Uniroyal RainExpert och vad som frapperade mig var att detta nya däck gick avsevärt tystare i regnväder - det måste ha transporterat bort vattnet på ett bättre sätt. Sen var det också tystare i torrt väder än Bridgestone-däcket. På min nuvarande Golf så blev den tyvärr avsevärt ljudligare på vår grova asfalt när jag bytte från mina dubbfria ContiVikingContact 5 till sommadäcken som är Continental Premium Contact 2. Så ur ljudsynpunkt skulle man gärna fortsatt åka med dom dubbfria men det är antagligen ingen bra lösning f ö under sommarhalvåret.

Uppdaterat: 2012-05-12 14:52

Som leifer skriver så är det oftast tystare med odubbade vinterdäck än med sommardäck och det beror på mängden gummi.
Ju mer gummi man har mellan fälg och väg ju tystare går det.
Jag hade en stollig jobbarkompis som var tvungen att ha 19" med 30-40-profil, inte för att han behövde det utan för att han tyckte det var så snyggt!
De hördes i bilen , det kan jag garantera, det var enbart dumt.

Uppdaterat: 2012-05-12 15:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag skulle köpa Michelin däck på 17" då är det inte för små däck och en bra sätt att få bra ljudnivå i bilen...
Sen så skulle jag absolut inte köpa friktionsdäck att ha på sommaren, blir rent farligt om det tex regnar.

Uppdaterat: 2012-05-12 15:36
Pär

Odubbade vinterdäck har väl framförallt mjukare gummi än sommardäck - det är nog den stora skillnaden. Hur farligt det är att köra på sådana under sommaren vill jag inte spekulera i men det lär väl bl a bero på den egna körstilen. En förare med passiv körstil torde knappast råka ut för några större överraskningar skulle jag tro - även om jag själv håller mig till sommardäck under sommarhalvåret.

Uppdaterat: 2012-05-12 17:01

Blir vanligtvis betydligt bättre köregenskaper med 17" jämfört med 16" men man måste veta vad man själv vill ha. Tex. en Golf med 18" är har betydligt säkrare vägegenskaper en en Golf med 16" (som inte kan hålla väggreppet tillräckligt bra).

Uppdaterat: 2012-05-12 17:13

Tror jag inte ett dugg på.
Den här typen av standardbilar klarar sig utmärkt med 16".
Det är skillnad när man kör race, men det gör man inte med Skoda Yeti.

Uppdaterat: 2012-05-12 22:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har sagt det och säger det igen saabnisse... Yeti har väldigt stora hjulhus så det skulle se ut som små ballongdäck att sätta på 16" så 17" är gränsen vad man ska sätta på...

Uppdaterat: 2012-05-12 22:40
Pär

Håller med saabnisse. Anser man att man behöver mycket bättre vägegenskaper på en standardbil än vad normala däck klarar så kör man nog på fel ställe.....vilket i o f s en del gör som uppenbarligen tror att en vanlig väg är en racerbana där man bl a kan "slip streama" övrig trafik...

Uppdaterat: 2012-05-12 22:42

Handlar inte om hur man kör utan får väl säga det för 500 gången utan att det är stora HJULHUS blir fult med för små hjul!!!

Uppdaterat: 2012-05-12 22:56
Pär

16" är godkända till Yeti.
Än en gång, det var inte utseendet frågeställaren var ute efter utan att få ner bullernivån och då är en 16" fälg med däck med högre profil bättre än 17" med lägre.
Och de har ungefär samma ytterdiameter så de fyller alltså hjulhusen lika mycket.

Sedan är det en myt att stora fälgar med ett tunt brett gummiband skulle ge bättre vägegenskaper.
Det stämmer bara vid vissa förhållanden, många gånger är de avsevärt sämre t.ex. vid väta som förekommer ofta.
På slät torr asfalt duger standarddäck bra, speciellt på en Yeti.
Det är skillnad om man åker Ferrari och ska utnyttja fartresurserna, som ju inte lär gå i Sverige om man är laglig.

Uppdaterat: 2012-05-13 08:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, man kan ju fråga sig hur en Mini ("Hundkoja") överhuvudtaget kunde hålla sig på vägen med sina 10 " hjul om nu storleken är så viktig. För er som inte var med på den tiden den bilen lanserades så var den snarare överlägsen många andra när det gällde väghållning.
Så det är nog mycket annat som styr förmågan till väghållning.
Saabnisse har helt rätt enligt min åsikt - och det finns en allmän övertro på att större, tunnare däck ger så mycket bättre väghållning. Vi har trots allt annan trafik och fartbegränsningar att ta hänsyn till och de allra flesta av dagens bilar (dessutom med sina antisladd-system) är fullt OK med de däcksdimensioner som tillverkaren levererar som standard. Sen var det ju som saabnisse redan påpekat ett par gånger en fråga om ljudnivå och inte om styling. Och många som skall ha stora, "snygga" däck väljer inte heller ett dokumenterat bra däck utan i många fall ett billigare lågprisdäck eftersom utseendet prioriteras och inte egenskaperna. Så detta med att man måste ha stora, breda, okomfortabla däck för att klara av att köra i 90 km/t på en normal väg anser jag är en grov missuppfattning. Sen kan ju ni som älskar dessa däck försöka hålla farten uppe på en kurvig grusväg med dom däcken.... Nä, allt är kompromisser - även däck. Men upprepar man något tillräckligt många gånger så blir det gärna en "sanning". Glöm inte att vi talar om vanliga bilar i samspel med varandra på vanliga väger - inte racing på en avlyst racerbana.....

Uppdaterat: 2012-05-13 09:14

18" lågprofil är mindre elastiska så bilen blir inte kvar och gunga vid större kast. Det här har testats ett flertal gånger så det är ingen myt att lågprofil har bättre fäste.

Uppdaterat: 2012-05-13 11:45

Du glömmer vad det är för bil det gäller.

Uppdaterat: 2012-05-13 13:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej, har kör även Yeti som var helt klart bättre att köra än jag väntat mej. Utseendemässigt tilltalar den inte mej så sätt bara på 16" om det känns bättre så.

Uppdaterat: 2012-05-13 13:42

Ingen har sagt att det inte blir bättre grepp på slät, torr asfalt men motsvarande kvalitet på de större däcken jämfört med den något mindre - det vi säger är att det är en skillnad som inte har någon avgörande betydelse i normala, svenska trafiksituationer. I vissa lägen är de större/bredare däcken bättre, i andra sämre (grusväg t ex).
Men nu gällde det däck med lägre ljudnivå och då brukar det generellt bli lägre "oljud" i bilen med "mindre" däck. Sen är det ju också beroende på olika fabrikat/modeller och det är väl närmast tips på tysta däck som trådskaparen efterlyser. Någon har ju nämnt nån Michelin-modell - frågan är om det är baserat på egna erfarenheter eller mera på gissningar/bedömningar ?

Uppdaterat: 2012-05-13 14:43

Ursäkta att jag hakar upp mig på uttrycket "mindre däck", det borde möjligen stå "mindre fälg" eftersom ett 16" däck mycket väl kan ha större diameter än ett 18".
Men helt riktigt är min personliga erfarenhet att Michelin oftast är tystare än många andra fabrikat även om Continental var väldigt bekväma, men med usel slitstyrka.
Men det kan bero mycket på typ av däck också.
T.ex. hade vi ett par Saab 9-5 som väsnades med Pirelli P6000 som var monterade från fabrik, dessa byttes vid ca 1500 mil beroende på just oljudet och monterades på en Citroënbuss där de fungerade utmärkt tyst och komfortabelt.

Uppdaterat: 2012-05-13 16:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har just återvänt från en resa med en ny Yeti.
På den här satt det 17" med 55-profil och det ser enbart löjligt ut, men det skämmer inte, hela bilen ser löjlig ut.
Däremot går den väldigt bra och den här killen som tog ut den som tjänstebil för ett tag sedan är väldigt nöjd, han har lite svårt att krypa in i bilar och den här har verkligen ett bekvämt insteg.
Han talade om att hans kompisar som valde V60 är avundsjuka på honom, Yetin är ju avsevärt rymligare.
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig en själv, men jag skulle ha mera gummi på däcken.
Tunna däck på den här bilen ser fånigt ut.

Uppdaterat: 2012-05-15 12:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre