Vi Bilägares forum

Två, tre, fyra- eller femventilssystem?

Två, tre, fyra- eller femventilssystem?

Mercedez hävdar, att om man ska få de lägst möjliga avgashalter över hela varvtalsregistret, bör man förse motorn med en treventilskonstruktion.

Finns det överhuvudtaget någon producerad bilmotor, eller annan, med tre ventiler per cylinder?

Vad var anledningen till, att Audi och Volkswagen tillverkade en 1,8-litersmotor med ett femventilssystem?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

leifer

Var ljudet i Hyundai Getz 1,6 med tre ventiler, detsamma som i Getz 1,3 med dito ventiler?

Varför klagade de på Getz 1,4 med fyra ventiler.

Finns Hyundais nya modeller i20 och i30 också med någon treventilad motor?

Edited on 2010-08-04]

[Edited on 2010-08-04]

Uppdaterat: 2010-08-04 17:26

Shogun

Hur var ljudet i Toyota Starlet med tolvventilsmotor, jämfört med en storleksmässigt likvärdig dito med två- eller fyra ventiler per cylinder?

Varför har inte Toyota något treventilssystem, på någon motor idag?

Varför slutade Toyota med femventilskonstruktionen?

Uppdaterat: 2010-08-04 18:32

Mazda körde mycket med 3 ventiler per cylinder i slutet av 80 talet, både på 4 cyl (12v) och 6 cyl (18v) Detta var på dom typiska bruksmotorerna, dom sportigare hade 4 ventiler per cylinder.

Uppdaterat: 2010-08-08 18:27

leifer

Jag frågade en[i] Hyundai[/i]-reservdelsexpedit, om Getz 1,6 var försedd med tre ventiler per cylinder, och om hur kvaliteten på Getz 1,3 (12v) var? Den manliga expediten svarade: "nej, Getz 1,6 är utrustad med ett fyrventilssystem, och Getz 1,3 treventilaren är den hittills hållbaraste- och bränsleförbrukningsmässigt näst snålaste modellen, efter Getz 1,1 (12v), som [i]Hyundai[/i] har haft... Men nu när modellerna i10 och i20 kommit som efterträdare till Getzen, får framtiden utvisa om de är lika bra, eller bättre".

[Edited on 2010-08-10]

Uppdaterat: 2010-11-10 15:23