Vi Bilägares forum

Två bakvända bilbarnstolar - men vilkenfamiljebil?

Två bakvända bilbarnstolar - men vilkenfamiljebil?

Någon som har tips på familjebil?

En nyfödd och en tvååring ska ska åka bekvämt i bakvända bilbarnstolar, som gärna ska kunna fällas lite så att de kan sova utan att huvudet slänger.

Vilken bil ska man då köpa? Och ska båda sitta bak med mamma/pappa eller en bak och en fram?
Bagageutrymme är nog lugnt, eftersom syskonvagnen är en nätt phil&teds som inte tar mycket plats. Gick fint med den, ett barn, två vuxna och en renault clio.

Den begagnade bilen ska kosta under 90000kr
och den eventuellt nya bilen max 150000kr...
Och helst ska de inte dra onödigt med bensin naturligtvis och vara allmänt driftsäkra... och billig att äga.
Utvändig design inte så viktigt.

Blir väl en 1000-1500 mil per år, 50% i Göteborg och 50% landsväg...

Tips?

MVH
Håkan

Uppdaterat: 2011-05-24 08:51

Kommentarer

Jag skulle ha köpt en Renault grand espace bensin. Väldigt driftsäker stor och rymlig men tar inte mera plats på vägen än volvo v70. Stolarna kan flyttas omkring hur du vill och är lätta att ta ur. Tar 3 sek. du får då en 2 sitts laståsna eller en 3-7 sitts minibuss i samma paket. Bränsleförbrukningen ligger normalt på 0,8. 2006 gjorde man en ansiktslyftning så hittar du en sådan för rätt peng så köp.

Uppdaterat: 2011-05-25 13:50

Nej, alltså vi har hyrt Clio några gånger och det har funkat.

Har funderat på bilar av typen Skoda roomster och Kia Venga.
Men det är kanske klassisk kombi som är att föredra... Ingen aning.

Uppdaterat: 2011-05-25 15:49

Om ni nu klarar er med en lite mindre bil som Clio och värdesätter låga driftkostnader och problemfrihet så skulle jag helt klart spana in nya Toyota Verso-s som är rymligare än Clio och kostar från 158 000kr ny samt drar strax över en halvliter bensin per mil.
Skulle det vara hugget i sten att priset måste vara under 150 000kr så skulle jag rekomendera tex en begagnad Corolla Verso från omkring -06/-07 för kanske 120 000kr hos en Toyota-handlare så får ni Toyotas Kvalitetsgaranti (TKG) på köpet tills bilen är 8år gammal eller har gått 15 000mil vilket i många fall är en bättre garanti än vad ni får på många helt nya bilar.

Alternativt om ni åker så mycket stadskörning och verkligen värdesätter låg bränsleförbrukning/låga bilkostnader så kan ni kika på en begagnad hybridbil som Prius som är väldigt rymliga för sin storlek och förmodligen kommer att bli en väldigt billig bil speciellt om ni bor/kör mycket i Göteborg.

Se bara till att köpa en bil som är servad enligt boken och fortsätt att serva bilen en gång per år/ varje 1500-mil och ni kommer förmodligen ha en kanonbil oavsett vilket ni väljer av dessa tre val!

Är tyvärr så tråkig att jag inte kommer på så mycket bättre alternativ just nu om ni värdesätter driftsäkerhet, bilomkostnader, låg bränsleförbrukning och hög säkerhet mycket.

Uppdaterat: 2011-05-26 00:18

Jag skulle nog satsa på en Renault Sportstourer eller en Peugeot 308 SW dom ligger bra i kurs och är mkt säkra bilar.
Dom är även billiga att äga och köra. Billigast att köra är ju dieslen men annars så skulle jag köpa bensin motorn och absolut inte etanol för det är bara skit.

Uppdaterat: 2011-06-02 13:55
Pär

Dessa två bilar faller ju dock tyvärr på att de ju även skulle klassas som driftsäkra och billiga att äga i mina ögon.

Uppdaterat: 2011-06-03 22:52

Blir lite oväntat nya förutsättningar för familjebilköpet - bilen ska under ett år rulla 2500-3000 mil helt plötsligt. Är det fortfarande rent allmänt lönsamt satsa på begagnat - det får vara låga mil då gissar jag?
Känner mig lite skeptisk till det här med miljödieselbilar - känns som bakgrundskostnader i service och partikelfilter spökar och förstör de fina förbrukningssiffrorna. Men jag kan vara fel ute.

Uppdaterat: 2011-06-11 07:29

Kolla Opel Meriva, det enda som jag är lite tvivlande till är bullret, men det gäller de flesta bilar i den här klassen.
Jag kör lite större bilar av olika fabrikat och då reagerar man lättare.
Men ska du köra så mycket som 3000 mil/år kanske du ska titta på något bekvämare.
Som beg kan jag rekommendera V70,( men den är lite dyr) eller 9-5 (mycket bil för pengarna), eller Passat.
Det finns ju hur mycket som helst, men man måste sitta bra och trivas med bilen det är viktigare än låg förbrukning.

Uppdaterat: 2011-06-11 08:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ursäkta, jag glömde totalt bort V50 och 9-3, men det beror på att jag inte kör dem särskilt ofta.

Uppdaterat: 2011-06-11 08:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om man nu klarat sig med Clio tidigare så är det onödigt att köpa så stora bilar som V70, 9-5 eller Passat och framförallt onödigt oekonimiskt då dom ju som sagt skulle klassas som billiga att äga...
Dessa bilar faller även på att dom skulle klassas som allmänt driftsäkra/problemfria vilket inte heller V50 eller 9-3 är särskillt kännda för men i övrigt är ju dessa lite vettigare köp då dom normalt har lite lägre driftkostnader men det finns mellanklassare med klart lägre driftkostnader och med bättre driftsäkerhet vilket var kraven.

Uppdaterat: 2011-06-14 21:10

Hanzzon, tidigare var ju inte kravet att den skulle gå 2500-3000 mil om året.
Då är det inte kul att åka Verso

Uppdaterat: 2011-06-14 22:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Ursäkta, jag glömde totalt bort V50 och 9-3, men det beror på att jag inte kör dem särskilt ofta.

Du kan ju glömma två bakåtvända bilstolar i dom två modellerna...

Om den ena är nyfödd och har ett lite mindre babyskydd kan det fungera men aldrig med två stora stolar.

Själv hade vi en Peugeot 307 kombi under perioden då barnen åkte bakåtvända, det fungerade fint med två stora stolar, dom fick "åka på rad", dvs en i fram och en på höger i bak.

Uppdaterat: 2011-07-11 10:41
Peugeote-Pär skrev:

Jag skulle nog satsa på en Renault Sportstourer eller en Peugeot 308 SW dom ligger bra i kurs och är mkt säkra bilar.
Dom är även billiga att äga och köra. Billigast att köra är ju dieslen men annars så skulle jag köpa bensin motorn och absolut inte etanol för det är bara skit.

Vad är det för fel på etanolmotorn ? Har själv en 308 SW bioflex och den går hur fint som helst...så jag bara undrar...

Uppdaterat: 2011-07-11 10:43