Toyotas 1,6- och 1,8 Lean-Burnmotorer fanns i Corollan och Carinan på 90-talet. Någon som har erfarenhet av dessa Toyotor, med denna mager-bränsleförbränningsteknik?
Min bror hade tidigare en Avensis 1.8 -00 (lean-burn). Jag kan bara hålla med junkers, mycket bränslesnål, men litet "skönhetsfel", rycket när den växlar bränsleblandning. För övrigt en mycket pålitlig och driftsäker maskin (som de flesta andra Toyotor)
Kan bara instämma med föregående talare att ägarna av dessa brukar vara klart nöjda med bränsleförbrukningen än i dag, även om de nyare 1,6 och 1,8 VVT-i helaluminium-motorerna med kamkedjor som kom runt -99 i Corolla och -00 i Avensis nästan verkar gå ännu snålare trots fler hästkrafter.
Intressant och lite udda teknik med Leanburn som trots det fungerade bra utan större strul kvalitétsmässigt, men man kunde som sagt i bland uppleva ett mindre ryck när motorn varierade bränsleblandning vilket dock är såpass lite att det inte brukade påpekas av kunderna.
En notis som kan vara bra att veta är att dessa Lean-burnmotorer brukar ha dispens hos Bilprovningen på sitt lamdavärde eftersom det annars kan bli galet även orginal då Bilprovningen förutsätter en "normal" bränsle/luft blandning där (alltså 14,7 delar luft till 1 del bränsle vilket inte är fallet i Toyotas Leanburn-motor).
Kommentarer
Japp hade en 1,8 Avensis, väldigt väldigt bränslesnål men ett tydligt ryck när den växlade bränsleblandning vilket ledde till att den lades ned.
Jag stördes inte av det men andra gjorde det tydligen.
Min bror hade tidigare en Avensis 1.8 -00 (lean-burn). Jag kan bara hålla med junkers, mycket bränslesnål, men litet "skönhetsfel", rycket när den växlar bränsleblandning. För övrigt en mycket pålitlig och driftsäker maskin (som de flesta andra Toyotor)
Kan bara instämma med föregående talare att ägarna av dessa brukar vara klart nöjda med bränsleförbrukningen än i dag, även om de nyare 1,6 och 1,8 VVT-i helaluminium-motorerna med kamkedjor som kom runt -99 i Corolla och -00 i Avensis nästan verkar gå ännu snålare trots fler hästkrafter.
Intressant och lite udda teknik med Leanburn som trots det fungerade bra utan större strul kvalitétsmässigt, men man kunde som sagt i bland uppleva ett mindre ryck när motorn varierade bränsleblandning vilket dock är såpass lite att det inte brukade påpekas av kunderna.
En notis som kan vara bra att veta är att dessa Lean-burnmotorer brukar ha dispens hos Bilprovningen på sitt lamdavärde eftersom det annars kan bli galet även orginal då Bilprovningen förutsätter en "normal" bränsle/luft blandning där (alltså 14,7 delar luft till 1 del bränsle vilket inte är fallet i Toyotas Leanburn-motor).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.