Hej, jag funderar på att sälja min 4wd och köpa en billig mindre begagnad bil. Har jämfört många småbilar jag sett annonserade med fokus på de som ligger under 30 tusen kronor. Om jag hade lagt mer så kanske skulle VW Fox eller Lupo 3L tdi vara intressant.
Men jag har iaf fastnat på antingen Yaris eller A140. Runtomkring 99-2000 model. Mycket pga av att de är bränslesnåla, bra kvalité, säkra bilar, och ser okej ut (även för en kille!). Gillade designen på Citroën C3 men var tyvärr för tjejig för min del.
Ägare av Yaris respektive A140 (men även kanske A160) får gärna berätta mer om sina bilar, bra och dåliga egenskaper osv.
Tack i förhand!
Daniel K L...
Kommentarer
Jag var faktiskt väldigt förtjust i Merca A-klass då den kom i slutet av 90-talet då den verkade vara en genomvettig och mycket säker småbil på de flesta vis.
Men verkligheten blev tyvärr inte lika bra som på papperet för A-klass, även om man bortser från den stora vältrisken som man ju motvilligt åtgärdade med fördelen att bilarna fick antisladdsystem men nackdelen att komforten blev betydligt sämre med sitt hårdare chassie som man även tvingades bygga om.
Förutom det så har det ju visat sig att man kan bygga en minst lika krocksäker småbil utan att bygga en mycket speciell triangelformad motor som ska åka in mellan de dubbla golven vid en krock om vi i stället tittar på tex Yaris som är en minst lika säker bil i verkliga olyckor.
Nackdelen med A-klass triangelformade motor/drivlina mellan de dubbla golven är att det service-mässigt är idiotiskt att byta och komma åt vissa delar som tex. startmotor/generator/givare med mycket dyrare reparationer och servicear som följd.
Tittar man på den verkliga långtidskvalitén mellan en såpass gammal Yaris och en A-klass (eller en C3 för den delen) så är Yarisen ett överlägset mycket tryggare köp på den punkten då det knappt finns några vanliga fel ens på så gamla Yaris så länge dom är servade som dom ska.
A-klass har väldigt många vanliga fel i jämförelse, det är bara att läsa ett seriöst beg-test, Bilprovningens statistik eller liknande så får man en viss uppfattning om det.
Yaris har ju även klassens mest nöjda bilägare enligt oberoende undersökningar vilket inte är utan anledningar.
Allt beror på vad du prioriterar men är "bra kvalitét" som du skriver en viktig egenskap så är Yaris en betydligt bättre köp sett ur mina ögon från verkstads-golvet varje dag. :)
Sen har Yaris kanske tråkigare inredning och speciellt den gråa inredningen kan jag hålla med om inte är upphetsande. På den punkten blev Yaris klart bättre vid ansiktslyften -03/-04 samt i nyare modeller men dessa kanske blir för dyra för din smak om man tycker denna egenskap är viktig på en bil i denna prisklass.
Den nya modellen av C3 ser snygg ut tycker jag, ligger även bra i kurs... runt 70.000 får man en -10 för och det är bra... Skulle säga mkt bil för pengarna.
Varför inte prova en Matiz? Du får en 2005 för 20.000! (om du vill ha billigt, litet, och hyfsat nytt)
Sen finns ju Atos, Ka, och Accent.. (jag tittade på årsmodell 2005 och framåt.)
Kollar man 2004 så blir det plötsligt massor av bilar under 30.000, till och med Saab 9-5 2,3T combi. Men, den är ju inte så billig att äga förstås.
Megane, PT-Cruiser, 206 (även GTI), C-Max, Safira, Fabia, Picasso, Focus, Octavia...
Tänk på att en diesel kan vara dyr i skatt.
Men så var det ju även punkten bra kvalitét som många av dessa tyvärr faller på där ingen slår Yarisen på fingrarna, men kan man tänka sig lite osäkrare kvalitét och dyrare reparationer så finns ju många alternativ där man kan få en lite nyare bil till samma pengar vilket ju självklart inte är helt utan anledningar.
Tack för feedback till alla som svarat.
@leifer - Ska nog följa ditt råd leifer och testa några olika sen då jag är redo att köpa.
@hultarn - matiz känns inte alls som samma kvalité som Toyota eller MB, men har aldrig ägt en själv. Lite vad Hanzzon var inne på i sitt andra kommentar tror jag.
Det blir nog en Yaris men jag håller ögonen öppna, har även läst att Clio har riktigt bra rostskydd numera. Men jag är väl mest intresserad av uttalat pålitliga märken som VW, MB, Toyota, Honda osv. Provkörde en Hyundai Atos ett tag sen som var lättkörd och hyfsat trevlig. Dessa ska tydligen rosta i balkarna en del har jag hört, någon som hört liknande? Annars är ju de snåla och billiga, men kanske inte lika högt på kvalité eller säkerhet, men har ingen info på det heller.
Alla tips välkomna. Tack .
Daniel
Alla svensksålda Yaris fick ett extra slitsskydd under bilen fram till slutet av -01 och verkar klara rosten minst lika bra som de flesta Europeiska bilar, men även bilar från tex -02 utan import-slitsskydd som i dag är 10 år gamla har hitills inte rostat upp alls under på någon av de bilar jag servat annat än lite ytlig rost så grundlacken/galvaniseringen har faktiskt hållt emot bättre än jag trodde när man slutade med den svenska efterbehandligen vilket jag då var kritisk mot även om den fördyrade bilen några tusenlappar.
En begagnad Clio i den prisklassen skulle jag akta mig för om problemfrihet var viktigt och man inte vill lägga en massa pengar på reparationer samt tex dyra kamremsbyten som ska bytas ganska ofta på Clio.
För att inte tala om fjäderbrott, fjäderbenslagringar, trasiga spolarpumpar, läckande vattenpumpar och toppackningar som är några exempel på vanliga fel där.
Honda Civic samt Atos rostar mer än Yaris men har nästan lika bra kvalitét som Yaris och bättre verklig kvalitét än Europeiska småbilar, men tyvärr satsade man nog inte lika mycket på krocksäkerhet som Toyota eller vissa Europeiska småbilar.
Nu får somliga här det att låta som om Yaris är en helt problemfri bil, men så är det självklart inte i verkligheten. Alla bilar krånglar.
På Yaris förekommer bl.a. byte stötdämpare fram, krängningshämmarstag fram, byte av kamkedja (som dessutom kan vara känslig för vilken olja som används), läckande kåpa till kamkedja, vajermekanism till värmereglage i kupén.
Annat som kan hända: Lampor både fram och bak går ideligen sönder, driftstopp, startproblem, vindbrus, växlar hoppar ur, kopplingen slirar, växellådan låser sig....
När det gäller kamremsbyten på Clio är det väl 5 år/12000 mil? Det låter inte som "ganska ofta".
Jag skulle personligen inte köpa en onödigt gammal bil bara för att det står Toyota på den, utan hellre söka efter en nyare och bekvämare bil för samma summa pengar. Gärna nåt lite udda som ofta ger mycket för lite pengar.
Men, det är jag.
Att ett fel någon gång har förekommit betyder ju inte att det är vanligt, vi har knepigt nog inte varit med om ett enda av de fel du rabblar upp på en enda av de Yarisar vi servat genom åren hitills utom möjligen "vindbrus" men dom börjar ju bli gamla nu så det lär ju dyka upp något snart då tex kamkedjan kan ta stryk som på alla bilar om man fuskar med servicen.
(Detta har vi hitills bytt på två Avensisar efter omkring 20 000mil som hade gemensamt att de hade körts 4-5000mil mellan servicearna medans andra har gått över 45 000mil servade mil på samma kamkedja)
Men jämför vi i stället med tex Clio så har vi varit med om mängder med fel men du kanske bara menar att det är en slump?
Länsförsäkringars senaste maskinskaderapport (eller i de äldre för den delen) stämmer tex. väl med dessa erfarenheter där Renault har ca 8 gånger fler maskinskador än Toyota.
Jag skulle absolut helst välja en Ludo 3 L tdi.
Men det är nog inte lätt att få tag på någon.
Väljer du Yaris ska du nog investera i ett par bra hörselskydd samtidigt, men det gäller ju föresten de flesta av de här bilarna.
Hanzzon: de fel jag hittade tycktes inte vara "ett fel någon gång " utan inträffat flera gånger på flera bilar. Dock har de kanske inte passerat just er verkstad. Men Yaris och Avensis har väl inte samma motorer? Verkar dumt att blanda ihop dem.
Jag vill bara försöka få lite balans till dina påståenden om Toyotas överlägsenhet jämfört med andra fabrikat.
Samt att alla bilar krånglar, mer eller mindre.
För övrigt tycker jag att Lupon är en sympatisk bil som inte känns liten, den går förvåningsvärt bra på vägen, men man ska nog undvika 1,0.
Otroligt nog kan man även ha glädje av baksätet, jag som är 1,82 får plats där. Bagaget är förstås litet, men räcker till vardags.
3L TDI är ju snålare (har sett uppgifter runt 0,35) , men betydligt dyrare i inköp. Vet inte om värmen är sämre, vilket inte är ovanligt på små dieslar.
Kvalitétsmässigt är dom ju i ärlighetens namn överlägsna tex en Clio som har mångdubbelt fler fel (8 gånger fler maskinskador tex) så att påstå att alla bilar krånglar är ju lite att blunda för dessa stora skillnader.
Vad gäller Lupon så har jag lite svårt att förstå varför den skulle vara ett bättre köp då den bullrar i stort sett lika mycket och är ganska likvärdig att åka i mina ögon med sämre prestanda. Men inredningen ser ju mer gedigen ut vilket är en fördel om man tycker detta är viktigare. Den har ju dock inte heller större innerutrymmen samt att dom har kamrem och fler vanliga problem än Yaris så jag tror inte den blir billigare att äga.
-Men visst dom kanske går lite snålare i sin snål-dieselversion 3L (som dock bla haft problem med växellådorna=ofta svindyrt!) samt kanske är billigare att köpa så man kan få en lite nyare för pengarna, det har jag inte så bra koll på ska jag säga.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.