Vi Bilägares forum

Toyota Yaris

Toyota Yaris

Efter att kört en Toyota Yaris i Sverige i 10 dagar kan jag lämna följande slutomdömme:

Plus punkter:
Otrolig bränsle ekonomi (Stockholm-Trollhättan på lite drygt 20 liter)
Mycket tyst och bekväm. Brukar inte småbilar vara bullriga och obkväma?
Minus punkter:
Instrumenten i mitten och inte framför föraren är mycket irriterande.
Stopp-start funktionen är även den irriterande.
Undermotoriserad. Inget drag på minsta sätt. 6e växeln i stort sätt oanvändabar. Man måste växla ner i minsta motlut.
Skulle jag köpa en? Kanske nya modellen som har instrumenten framför föraren och om den finns med större motor.

Uppdaterat: 2012-05-14 13:57

Kommentarer

Vilken årsmodell körde du? Vilken motor?
Med tanke på instrumentplaceringen gissar jag på förra generationen.

Uppdaterat: 2012-05-14 14:04

Shogun, men den Peter skriver om var ju mycket tyst och bekväm!
Om jag inte hade träffat Peter skulle jag trott att han ljög.
Men nu har jag ju gjort det och det måste betyda att jag blir tvungen att provköra en Yaris Verso, men jag avskyr instrument i mitten och jag betalar gärna lite mer i förbrukning för att slippa känna avsaknad av cykelpedaler för att det är en för klen motor.
Men den ska provas.

Uppdaterat: 2012-05-14 15:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Yaris gen.1 (inkl Yaris Verso) är en riktig bullerburk.

Yaris gen.2 håller jag med Peter, bekväm och tyst för storleken.

Yaris gen.3 har jag ännu ej kört.

Uppdaterat: 2012-05-14 16:25

Här är då en Yaris i din smak Saabnisse med betydligt kraftigare Turbomotor än i en standard Yaris, kan tom tänka sig byta mot en Saab! =) http://www.blocket.se/ystad/Toyota_yaris_turbo_40052737.htm?ca=5&w=3
En kompis till mig har en lite nyare Yaris i T-sport-utförande och han är mycket nöjd med bilen trots att han faktiskt körde Saab 9-3 tidigare, han har en sån här röd -08:a: http://www.blocket.se/ostergotland/Toyota_Yaris_1_8_T_Sport_133hk_39034007.htm?ca=5&w=3

Bilen Peder provade måste vara av gamla modellen då nya Yaris har mätartavlorna monterade framför föraren och den nya ska väl dessutom gå tystare än gamla modellen enligt tester om jag minns rätt?

Uppdaterat: 2012-05-14 22:48

Bilen jag körde var en hyrbil från Avis. Hur stor motorn var vet jag inte. Den var dock utrustad med aluminiumfälgar, dimljus och bluetooth så det var nog inte en instegsmodell. Bilarna som säljs här i Australien har antingen 1,3 eller 1,5 liters motor. 5-växlad manuell eller 4-växlad automat. Nägon 6-växlad låda och stopp-start funktion erbjuds inte. Däremot har vi även en sedanmodell som jag inte tror säljs i europa. Sedanmodellen finns bara med 1,5 liter och automat.

Uppdaterat: 2012-05-15 13:54