Vi Bilägares forum

Toyota Prius

Toyota Prius

Hej!

Jag vill ha synpunkter från någon som äger en Prius gärna den nya modellen generation 3 som kom 2009. Så som förbrukning, för och nackdelar m.m som kan vara bra att veta.

Uppdaterat: 2011-01-30 21:02

Kommentarer

Hej Shogun! Ja jag behöver väl inte säga att jag är väldigt nöjd med min Prius och då speciellt dess kvalitét (även om jag inte ägt min egen så länge hitills så servar jag ett antal) och driftkostnader som om jag får sticka ut hakan lite tror är oslagbara i storleksklassen med automatlåda.
Jag känner även en som äger den nyaste Prius3 som du funderar på och han är då helnöjd och påstår att när han väl köpt den så är det den klart billigaste bil han någonsinn ägt, han hade tex. räknat ut att han sparade över 1000kr i bilomkostnader varje månad jämfört med hans förra Saab och det blev ju en hel del på ett år.
Vet att när jag pratade med honom i höstas då hade han precis tankat och kollat vad den dragit på den tanken och då hade den iaf. tagit 0,42L/milen i snitt i verkligheten, det snålaste han kommit ner på på en tank var 0,39L/milen berättade han men i snitt låg han mellan 0,4-0,5L/milen.
Kan bara komma på en sak som han klagat på om själva bilen (då vi servar den oxå) och det är att han inte riktigt gillar bakluckevingen som går ut lite, (förmodligen för att få lite finare luftmotstånd) och den hade Preems-automattvätt krokat i en gång och brytit loss, det är fixat på försäkringen sedan länge men han är fortfarande lite skeptisk till den där vingen... =)
Problemmässigt har jag faktiskt inte varit med om annat än att jag bytt bromsar på de 10-tal Priusar vi servar hitills, den älsta är för övrigt den första årgången som kom till Sverige, en -00:a som gått över 20 000mil.

Uppdaterat: 2011-01-31 00:16

Hej! Om man köper senaste modellen så får man bättre takhöjd i baksätet vilket är bra om man tänker på dom som är längre än 180 cm, den första modellen har bättre takhöjd än den mellersta vilket man bör prova. Det är samma motor i första och andra men lite högre effekt i andra då man mätt effekten vid högre varvtal på motorn. Den senaste skulle jag välja med högre profil på däcken då den med lågprofil bullrar mer än den tidigaste modellen, om man gillar tysta bilar. den första har böttre reglage för tex värme och ventilation då man slipper gå in i menyer för ändring. Den fösta har även vindrutetorkare som går upp i högerhörnet på vindrutan vilket inte den senare har. Första och andra drar lika mycket bensin enligt VB långtest och den första har bättre bakåtsikt när man backar.

Uppdaterat: 2011-02-01 16:43
Elbil2

Priusen fick inte bli dyrare än Nissan Leaf sa någon från Toyota i Sverige.
Då hamnar priset på samma nivå som nuvarande nästan.

Uppdaterat: 2011-02-03 21:46
Elbil2

Jag har funderingar på att hoppa på en taxichaffis här i Stockholm och fråga om Prius, det känns nästan som den är den mest förekommande taxibilen här, det vimlar av dom. Jag roade mig med att räkna Priusar en förmiddag när jag skulle åka till Uppsala, på E4an mellan Solna och Arlanda räknade jag till 62 st !!
Läste nån stans att Taxistockholms snittförbrukning på Prius var 0,59.

Uppdaterat: 2011-02-03 21:57

Lite extra vetande; Den där "hundrade levererade" bilen till Taxi 020 på länken har fö. redan hunnit gått 29 222 mil vid senaste besiktningen för ca en månad sedan så den är säkert uppe i 30 000mil nu på lite över 2,5 år. =)

Uppdaterat: 2011-02-03 22:45

Inte undra på att det har börjat vimla av Prius taxi, dom lär spara rejäla pengar på dessa bilars höga kvalitét i kombination med dess låga förbrukning även i stadskörning där andra automatbilar drar enorma mängder bränsle.
Jag snackade tex. med en taxichaffis i Göteborg som berättade att hans Saab 9-5 biopower drog mellan 2-3 liter/milen hans körning med mycket stadskörning!
Chefen på Taxi 020:s Servicesenter säger tex att; "Toyota Prius är den klart mest ekonomiska taxibilen på marknaden"
Jämfört med Volvo V70 diesel spar man ca 70 000kr per år på varje bil!
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota/pressrelease/view/taxi-020-i-stockholm-faar-sin-hundrade-toyota-prius-222295

Uppdaterat: 2011-02-03 22:46

Shogun, jag vet inte hur mycket man kan lita på taxiåkare.
I den stad som ligger närmast där jag bor finns inga Prius, däremot en hel del andra märken.
Jag talade med några åkare om V70 och 9-5 dieslar och de var för några år sedan väldigt missnöjda med Volvo, de kunde stå på verkstad i upp till fem veckor innan några reservdelar kom, nu gick de över till Saab.
"De går sönder de också, men blir reparerade omedelbart."
Hur långt kör ni före byte, frågade jag.
"80000 mil på fem år och bilarna är som nya".
Morsning!
Det går jag inte på oavsett märke.
Nu tycks Volvo ha fått ordning på servicen för det har kommit många nya.
På bekostnad av Saab, vilket ju inte är så underligt, ännu finns ju ingen lämplig modell.
Men om det dyker upp en Prius ska jag försöka få kontakt med åkaren.

Uppdaterat: 2011-02-04 11:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En polare till mig fick nyligen för sig att köpa en nyare bil med diesel och automat, men då ekonomin inte var den bästa ville han hitta en taxibil.
Han åkte t.o.m ut till Arlanda och frågade i taxikön om bilar tillsalu.
Att bilarna går osannolikt långt är förlegat, dom flesta körde leasde bilar som såldes på fast datum, den dagen garantin gick ut, d.v.s 2-3 år gamla/25-35.000 mil.

Uppdaterat: 2011-02-04 18:19