Nej, leifer, det är inte skit samma om motorvärmaren drivs med diesel eller 230 volt.
Ska det vara en elektrisk värmare och man inte är i närheten av ett eluttag krävs det en förskräckligt lång elsladd för att den ska fungera.
En bränsledriven värmare är suverän, den går också att få fjärrstyrd så att man kan sätta på den utan att vara i närheten av bilen.
Uppdaterat: 2010-12-03 09:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Det är klart att det går en elektrisk motorvärmare tar just ingen plats, men den är ju ganska värdelös genom sin låga effekt.
Detta med dåliga elektriska värmare har vi skrivit om tidigare här.
En bränsledriven värmare är ju bland det bästa som finns i smällkalla vintern, men tyvärr är den ju dyr.
Jag talade igår med min granne som har en Avensis med D4D-motorn.
Han hade för någon månad sedan fått tillbaka bilen från Toyotaverkstan efter att de fixat värmaren för tredje gången.
Första gången läckte vattenpumpen i brännaren, andra gången läckte den diesel.
Det är aldrig fel på de här brännarna sade kundmottagaren.
En ny brännare skulle kosta 30000:- enl T:s prislista, men verkstaden lyckades hitta en för runt 6000:- (begagnad?) förmodligen inte hela utan enbart delar som behövdes.
Han träffade en kund samtidigt på verkstan som hade haft exakt samma fel.
Han är ganska missnöjd med bilen, den har varit inne för service och reparationer lite för mycket och börjar bli lite dyr.
Det är just motorn som krånglat mest, spridare flera gånger, gasspjäll m.m..
Men han är väldigt nöjd med serviceverkstan som lagade och modifierade gratis även när bilen gått över 10000 mil.
Men naturligtvis inte nu längre.
Nu har den gått över 20000 och nu ska den bytas.
Han hade en Suzuki Vitara tidigare som gick nästan felfritt lika långt, men han och frun ville ha något bekvämare.
Det fick han inte, det går inte att hitta en vettig körställning i Avensis säger han och det är något jag kan hålla med om.
Det här är en -06 och var väl första årsmodellen med den här motorn, är de
senare årgångarna bättre?
Och är den senaste generationen bekvämare, den har jag inte kört.
Uppdaterat: 2011-01-07 09:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Shogun, det är motorn han haft mest problem med.
Är den tillverkad i Europa med europeiska komponenter?
Och värmaren.
Det övriga på bilen som drivlina bromsar, stötdämpare m.m. har bara haft normalt underhåll och aldrig varit något problem.
Jo en gång hade han (eller om det var hon) problem med ett träd som kom och körde på en av skärmarna som fick en skrynkla.
Det fick bilen ut för.
När det gäller bränsleförbrukningen så stämmer det nog att den tar lite mycket, men där gäller nog detsamma som för min Saab, det beror på hur man kör.
Hon kan komma ner mot 0,7, medan han ligger närmare 0.9 på enbart landsväg!
Men han har ungefär samma inställning som den franske champagnekungen på 1950-talet som enbart körde snabba bilar "Så farligt som det är på vägarna idag, måste man åka så snabbt som möjligt för att slippa vara där så länge"!
Grannen ringde mig en kväll för någon vecka sedan på hemväg från Norrland.
Är det halt, frågade jag.
Jag vet inte, jag kör så fort att jag inte hunnit känna efter !
Han är ute efter något mindre nu och jag tyckte han skulle skaffa en bil med klen motor.
Det rådet förstod han inte alls.
Men det blir nog hög förbrukning för honom vad han än kör för bil.
Uppdaterat: 2011-01-08 09:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
leifer, jag har ingen erfarenhet av värmare till just Prius, men jag skulle tro att den naturligtvis är lika bra där som på vilken annan bil som helst och en elektrisk värmare är ju billig.
Tyvärr och det har vi ju skrivit om tidigare, så är de ju numera ganska ineffektiva med sin klena effekt.
Uppdaterat: 2011-01-08 09:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Shogun, har du koll på motorvärmare i Toyota? Funktion och hållbarhet. Försöker förstå om man ska satsa på en Prius som har motorvärmare.
Den blockvärmare som sitter på min Prius gör varken till eller ifrån vad det gäller motortemperatur, så man kunde lika gärna montera bara kupedelen för värmefläkten eller en luftbensinvärmare bara. Starter i kyla är aldrig några problem med Priusen vilket man ser i den här filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=fvTgKWk987g&feature=related
Laddningsgraden på det stora batteriet 59,5% ändras inte en enda procent vid kallstarten av den äldre Priusen ser man i filmen. Men det kan vara bra med en batteriladdare för tolvoltsbatteriet så att det batteriet underhållsladdas när man har kupevärmekabeln ansluten, då bilen inte startar om inte datorn får sina tolv volt för att dra reläer till det stora batteriet.
Leifer, Jag har motorvärmare på min Prius och självklart är det att föredra även om den sitter utanpå motorblocket som på i princip alla bilar i dag och inte är jätteeffektiv så är inte motorn kall om man känner med handen längst upp ovanpå ventilkåpan trots att bilen stått ute i -20 grader så självklart hjälper den till och är att föredra även om man inte ser att tempmätaren går upp på särskillt många bilar så blir ju motorn betydligt varmare än yttertemperaturen.
Förstår bara inte varför Toyota inte har den geniala lösningen på min Prius som man har på tex Avensis och Rav-4 bensin motorer där det är gutet ett hål i motorblocket där man bara stoppar in en motorvärmare som ser ut som en stav i hålet utan att behöva kladda med att tappa ur kylvätskan vid monteringen och utan problem med kylväskeläkage som den typen av värmare brukar kunna drabbas av men ändå sitter den i ett djupt hål i motorn och borde därmed bli betydligt bättre varm än de värmare som sitter utanpå blocket, men det kanske sitter så på nya Prius 3, det vet jag faktiskt inte.
Saabnisse, Dieselvärmaren på din grannes Avensis är tyvärr byggd i Europa som på alla andra bilmärkens nyare dieselbilar med orginalvärmare som hjälp till dieselmotorernas dåliga överskottsvärme eftersom det i princip bara finns två tillverkare och det är Webasto och Ebersprhächer och dessa har enligt mina erfarenheter tyvärr rätt låg tillförlitligthet oavsett om dom sitter i en Volvo, Saab VW eller Toyota, det som kan skilja en del är att dom som oftast har mest problem orginal-monterar värmarna dumt utsatta i tex hjulhuset innanför innerskärmen där det sprutar in mycket skit och dom därför lättare går sönder.
På Avensis är dock värmaren monterad rätt skyddad (och trångt) på torpedväggen bakom växellådan och de vi servar har faktiskt bara en haft vissa problem med sin värmare och det avhjälptes med att hälla dieseltillsats i tanken ett par gånger (på råd från oss att det är billigast att testa först) då det förmodligen blivit avlagringar i brännaren sedan dess har den faktiskt funkat.
Kan dock inte förstå om din grannes Avensis lyckas komma ned i 0,7 som bäst!? Vad är det för version på deras D4D motor? Är det värsta med 177hk?
En kompis till mig har en Avensis-05 med mellersta D4D-motorn på 150hk och den kör han under 0,5 liter/mil på långkörning och kanske på 0,6 i snitt så i så fall måste dina grannar vara väldigt dåliga på att köra snålt!
Vi servar fö. en Corolla Verso-06:a med denna D4D-motor på 136hk som går som bevakningsbil med olika chaförrer dyngnet runt och har gått 45 000mil utan problem med varken spridare eller övriga bilen,
vi har inte ens bytt tex. en enda styrled,spindelled, kränghämmarstag eller hjullager eller en enda del i drivlinan på bilen då vi servat den sedan den var ny vilket jag tycker är riktigt imponerande på 45 000mil med massor av start och stopp-körning på dåliga vägar!
Det är helt riktigt 177hk-motorn som grannen har i Avensisen och den effekten utnyttjar han verkligen.
Varken han eller frun har lärt sig att köra snålt och som jag skrev tidigare har de uppfattningen att det är så farligt på vägarna att det gäller att åka så fort som möjligt för att slippa vara där så länge.
Han har dessutom vunnit SM i enduro flera gånger så han är van vid att det ska gå undan.
Värmaren är helt riktigt en Eberspächer, men det som krånglat är läckage, både vatten och diesel.
Sista gången bad han att få tillbaka värmarhuset, men det var helt sönderbrutet.
I V70n sitter en Webasto, den är helt suverän och har aldrig krånglat.
Jag hade en gång en Simca med en Webastobrännare för bensin, den gick felfritt i femton år (!) (det gjorde inte bilen, men den var billig ändå).
Jo, den fick ett fel.
Jag ställde den med tidur och varje kväll jag kom till parkeringen utanför jobbet vid fyratiden hade den stannat och det var varmt och skönt i bilen.
Men en gång i en hel vecka luktade det bränd bakelit när jag skulle hämta bilen, men jag var för stressad för att kolla.
På fredagen slutade jag en halvtimme tidigare och värmaren gick fortfarande.
Jag såg att det lyste under huven (det fanns verkligen springor), öpnade den och såg en riktig svetslåga från brännaren rakt mot termokontakten till kylfläkten.
Det var den som luktade, helt uppbränd.
Jag stängde värmaren, öste snö på de två meter höga eldsflammor som hade slagit upp.
Flinade lite fånigt åt några förbipasserande, stängde huven och åkte och köpte ett nytt tänd/glödstift till värmaren för 74:50.
Det var stiftet som spruckit, en stor bit av porslinsisoleringen var borta, men det hade fungerat ändå.
Det var enda felet förutom ljuddämparen som rostade upp, men det gick lika bra utan.
Uppdaterat: 2011-01-09 10:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Om det som strulat bara varit läkage så borde det ju inte vara så avancerat att åtgärda kan man tycka?
Intressant att höra om dina driftsäkra gammla värmare men dagens dieselvärmare är tyvärr lite kinkigare än värmarna på den tiden och vi hade tex. förra veckan 2st kunder med just Volvo-bilar där dieselvärmarna strulade, en V70-06 och även en V50-05:a där vi beställde nya delar till den sistnämda värmaren, där Volvo-återförsäljaren hade alla delar hemma på lager då det var sån åtgång på delarna...
Så det är absolut inget ovanligt att dom strular på såpass nya Volvo-bilar heller även om det självklart finns dom som fungerar längre än så.
De nya värmarna skiljer sig ju från de gamla främst genom att de blivit mer kompakta för att få plats och att det finns mer elektronik i dem, t.ex. den eleganta timerinställningen där man ställer in när man ska hämta bilen och då mäter värmaren utetemp och motortemp och startar värmaren så lång tid i förväg som är nödvändigt.
Men i princip är de ju lika i övrigt.
När det gäller grannens Eberspächer vet jag att den var sönderbruten, han visade mig resterna.
Jag har förresten kvar min gamla Webasto, jag tog bort den då jag gjorde mig av med bilen för att sätta den i nästa, men det finns nog ingen bil idag som den får plats i, tyvärr.
På de flesta moderna bilar finns det kanske plats med ett frimärke under huven.
Om det är ostämplat.
Uppdaterat: 2011-01-09 17:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Nix, Shogun det tror jag inte.
Det jag blir förgrymmad över är att de inte standardiserar elanslutningen.
Calix passar inte Defa och tvärtom.
Det betyder att jag alltid måste ta med egen kabel till kompisen som har Calix.
fast å andra sidan har ju han samma problem!
http://www.calix.se/consumer/index.asp?lang=SE
Uppdaterat: 2011-01-12 17:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Calix finns kvar och bland annat Volvos och Renaults "orginal" motorvärmare är Calix, men Defa är klart störst och har fler modell-anpassade värmare till fler bilmodeller än vad Calix har som ofta bara har universella "slangvärmare" och liknande som oftast inte är någon höjdare, dessutom håller Defa rätt liknande priser men är enligt mitt tycke ändå av bättre kvalitét och hänger bättre med i utvecklingen, Calix kör på lite i samma hjulspår som förr i tiden i mitt tycke.
Anledningen som jag har hört att Prius inte är godkännd för drag är att Prius saknar traditionell backväxel för att få plats med viktigare saker i växellådan/hybrid-delen utan att den blir större/tungre så den därför alltid backas på elmotorn och Toyota är rädda att hållbarheten på elmotorn kan begränsas om någon får för sig att backa med tex en husvagn och kör fast eller dyligt och därmed prejar/överhettar elmotorn så något fel skulle uppstå på den och det ville inte Toyota riskera, därför har man tagit det säkra före det osäkra för att inte riskera kvalitetsryktet att inte godkänna Prius för dragkrok.
Dock är ju tex Lexus hybrider som Lexus RX godkännd för dragkrok men den har också kraftigare elmotorer än Prius.
Överhettning av elmotorn måste ju vara lätt att förhindra, det finns ju motorskydd sedan decennier tillbaka och det måste vara en baggis för T att modifiera till Prius.
Men det kanske är transmissionen.
Nej, jag tror på något annat lurt, kanske kommer Shogun fram till något.
Uppdaterat: 2011-01-18 10:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Saabnisse, Ja det klart att det går att ha överhättningsskydd men hur nöjda tror du de ägare blir som kör ner för en tvär backe utan att kunna vända med tung vagn och inte kan backa upp igen eftersom överhättningsskyddet går in?
Jag är rätt säker på att det är just där problemet sitter och vill Toyota sälja mer bilar och tänka kortsiktigt så kunde man självklart godkännt Prius för dragkrok men Toyota tänker lite mer långsiktigt än så och det är förmodligen anledningen till att man inte godkännt den för drag.
Jag tror inte att man drar en tung vagn med en Prius, det är inte det saken gäller utan att jag överhuvudtaget ska ha möjlighet att dra en kärra.
Det är ju för övrigt mycket enkelt att bestämma maxvikt på släpet, det görs ju alltid på alla andra bilar.
Och så nära gränsen för backförmåga kan väl inte Prius ligga, då skulle den knappast ta sig upp för den backen utan släp.
För övrigt finns nog överhettningsskydd på elmotorn, det vore ju otroligt annars och skulle den bryta strömmen vid överlast kommer den ju att återställas då motorn kallnat.
Vad jag menar är inte att den ska behöva dra 2 tons släp som Lexus, men en liten kärra för 500kg vore ju önskvärt eftersom Prius ju har ganska begränsad lastförmåga.
Uppdaterat: 2011-01-19 10:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Transportfästena utnyttjas för dragkrok för cyckelhållare.
Vilka regler gäller för dragkrok, skulle inte dragkrok tas bort från besiktningskrav numera?
http://priuschat.com/forums/attachments/newbie-forum/7444d1202696863-question-about-hitch-mount-bike-rack-prius-p1260045.jpg
Lite OT kanske, men tråden heter ju "Toyota"
Såg en snuskigt fin Camry Touring V6 av äldre modell (86-91) som framfördes av en äldre herre, det är ju ovanligt att man ser dom alls, dom flesta har ju rostat bort. Jag blev lite nyfiken, en riktig lågmilare kanske ??
Skickade regnummret till bilregistret som förtälde att det var årsmodell -90, senaste godkännda besiktning i december vid 35.305 mil !!
Fantastiskt hur nån lyckats hålla den så fin.
Jag hade en kompis som köpte just en Camry V6 automat, jag tror att det var-90 års modell.
Den var fullutrustad och hade gått nästan 20000 mil på fyra år.
När han tyvärr gick bort hade den gått en bra bit över 30000 och hade ingen rost.
Frun bytte den mot en betydligt mindre Mitshubishi, hon tyckte den var lite väl tuff på bensin och onödigt stor.
Jag var inne på att köpa en Camry Touring men med fyran, jag tyckte den var bekväm och motsvarade mina krav, men den var tyvärr lite väl seg.
Uppdaterat: 2011-01-29 16:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Shogun
Jag försökte skriva på Avensis sidan men den tog inte emot mer.
Är den full kanske?
Jag lyfte fram den eftersom du hade ett bra inlägg där.
Jag tyckte att det var lika bra att lämna trollskogen eftersom det förmodligen inte finns älg där.
Jag vet inte hur Toyota gör sina älgtester och om de gör några.
Gör de dem är det väl för den amerikanska marknaden.
Att krocka med en bison är väl som att krocka med en björn eller ett stort vildsvin, bilen blir skrot, men man klarar sig oftast bra åtminstånde i en modern bil.
Bison har ju en lägre tyngdpunkt och man riskerar inte lika lätt att det far över huven och in i rutan och rutbågen som vid älgkrock.
Saabs älgkrocktest vet jag hur det går till och Volvo gör förmodligen lika.
De har en syntetisk älgkropp uppspänd i en wire mellan två stolpar som de kör in i.
Alla Saabs modeller har klarat den smällen utom 9000 första årgångarna.
Det var ju en italiensk design och de var tvungna att pruta på älgkravet för formen, påstod man, men efter -92 är den förstärkt så då ska den klara en älgkrock.
Men vilka Volvomodeller som är testade vet jag inte.
Uppdaterat: 2011-01-30 09:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Rikard, Vi servar en väldigt fin Camry Ginza-90 eller om det är -91 (sista årsmodellerna) med all utrustning som AC, ABS, Farthållare m.m som allt fungerar(!) som gått omkring 20 000mil men så är bilen bra skött också så det är kul att se att dom inte behövde rosta bort om dom fick lite omvårdnad.
Herren som äger bilen köpte den ny och han har varit motoringenjör på Volvo och bla varit med och utvecklat Volvos B20 motor tror jag det var han berättade, ganska kul att han kör Toyota och han är väldigt imponerad av just Toyota vilket är rätt kul att höra.
Ganska märkligt att ACn funkar, den brukar inte hålla mer än mellan fem och sju år på någon bil i vårt land.
Saltet på våra vägar fräter upp aluminiumet i kondensorn.
Är det annat material i den här kondensorn eller är den inte utsatt för saltsprut?
Uppdaterat: 2011-01-31 09:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Hur får du tag på delar till någon bil som är 25-30 år, oavsett märke.
De bilar som tillverkas idag är bruksbilar som inte ska hålla så länge.
De bilar som tillverkades för 30 år sedan var ganska enkla och gick att reparera med relativt enkla verktyg.
Den tiden är förbi nu när alltmer blir elektroniskt styrt.
Som leifer skrev i ett annat inlägg "elektroniken är den moderna motsvarigheten till rosten".
Uppdaterat: 2011-01-31 16:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Uno Lööv (ej verifierad)
Toyota från 1980-1999 är väl inte så komplicerade?
Får rätt lätt tag i delar till min 30 år gamla Volvo. Samma sak med polarns MB från 75...
Uppdaterat: 2011-01-31 19:28
Uno Lööv (ej verifierad)
Köper man en begagnat Toyota Corolla och gillar att putsa. Hur fan får man tag i delar den dag den är 25-30 år? Gillar inte nyare men älskar 80 och 90-talare.
Skillnaden mellan Toyota och andra Japaner jämfört med Europer är att varje ny generation är en helt ny bil, typ inga delar passar från tidigare modeller, europerna bygger ofta in gamal skåpmat i nya karosser, då tillverkas delarna i längre serier och dyker upp som piratdelar.
Men jag köpte en hel del delar till min Celica GT4 -89 på Toyota, och allt jag ville ha fanns på huvudlagret.
BMW är oxå ruskigt bra på reservdelar, till tex 3 serien E30 -82-91 finns typ allt att köpa, t.o.m till den udda M3an, polaren har köpt innerskärmar, motorblock, skruv o klips och en massa andra prylar till sin M3a från -87.
Nog om reservdelar o BMW.
SAABnisse pratar om älgkrockar, och så påpassligt har en kvinnlig bekant till mig klippt en älg med just en sån Camry som jag skrev om tidigare, tyvärr har jag inte bilden kvar, men bilen klarade sig riktigt bra, och tjejen i fråga kör som en biltjuv, så det gick inte sakta. Älgen kom inte in i bilen, utan fortsatte över taket.
Man skojar ju ofta om att Japanska bilar är gjorda av papper, men studerar man 80/90 tals bilar och dess vikt, så visar det sig att motsvarande Japaner är betydligt tyngre, har man som jag dessutom jobbat med bilar in i det innersta, så ser man att japanska karosser är mycket mer uttänkta och förstärkta. En BMW kan se väldigt stadig ut, men skenet bedrar, dom är väldigt klena, samma märker man när man lyfter bilar med domkraft, även fast man lyfter där man ska viker sig karossen så dörrarna inte går att öppna, så har det varit på samtliga BMW jag ägt. Lyfer jag min Sigma som är en 2 tons kombi i främre domkraftsfästet, lyfter även bakhjulet från marken, det gör det inte på min BMW.
I mitten på 90 talet sprang jag o köpte en Audi 100 för att dra min husvagn på semester, utan att titta i papperna, gissa om jag blev förvånad när tjänstevikten var 1290 kg trots en tung 5 cylindrig motor (husvagnen väger 1350) den semestren fick jag låna morsans Mazda 626 som hade en tjänstevikt på 1370 kg !! i mina ögon är en 626a ett halvt nummer mindre än en Audi 100.
Uno Lööv, en Toyota från -80 går nog att hitta vissa delar till, men det blir allt svårare.
Och det är inget speciellt för Toyota, man kan räkna med att alla bilar som inte är speciella i något avseende och därför kan bli samlarbilar går ganska snabbt till återvinning.
Den tid man kunde ta hand om en ren billig standardbil t.ex. en Morris Minor från 1952 och återställa till originalskick är förbi.
I veterankretsar tror man att gränsen för vad som är möjligt att restaurera går vid mitten av -80 talet, men det beror givetvis på objektet.
Uppdaterat: 2011-02-01 09:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Intressant Shogun!
Uno Lööv och Saabnisse, Toyota är bättre än de flesta Européiska biltillverkare att erhålla reservdelar enligt våra erfarenheter på jobbet.
Hos Volvo får man ofta kontakta "volvo classic" för att få tag på delar till alla äldre Volvobilar och här i Sverige finns såklart bästa möjligheterna i världen att få tag på delar till våra egna märken men när vi tex. skulle köpa ett värmepaket till en Saab 99 från -86 för ett tag sedan gick inte detta att köpa från Saab.
Men det finns värre exempel där delar till tex. Audi inte längre går att köpa från Audi då det utgått på 90-talsbilar vilket man tycker det fortfarande borde rulla en hel del på våra vägar.
Vi har några kunder som kör Toyotor från början på 80-talet och tom slutet på 70-talet och där har faktiskt det allra mesta gått att köpa från Toyota så vad behöver du Uno?
Största anledningen till att det finns så lite delar att köpa till Toyotorna från "pirattillverkare" är så enkel att det är så låg omsättning på dessa reservdelar att det oftast inte lönar sig för dessa att ta fram alternativdelar men orginal går som sagt för det mesta att fa tag på.
Lite kul det där med delar o försäkring, jag har flera gånger fått erbjudande om försäkring, och även service från Mitsubishi, med garantin att det används orginaldelar, undrar hur dom skulle fixa det när bilen inte ens sålts i sverige, men dom kanske har delar i Belgien där jag tror huvudlagret ligger.
Men det finns betydligt värre märken, Peugeot tar ju bort alla delar som inte sålts på 3 år, var ju en artikel om det här i Vi Bilägare för några år sen.
När jag en gång i tiden skulle köpa en bensinpump till en Peugeot fanns det 9 modeller att välja på, 5 fanns på hyllan, men ingen av dom passade, fick köpa en på skroten, den bilen var då typ 5 år gamal.
Tänk vad vi spårar ur hela tiden, vi skulle väl prata Toyota ;)
Uppdaterat: 2011-02-01 21:40
Uno Lööv (ej verifierad)
Renoverade en närmre 30 år gammal 244 DL år 2008 och då fanns typ minsta lilla plastbit oavsett var på bilen den ska sitta att köpa hos Volvo. Men oftast beställningsvara såklart men till bra pris. Så visst kan man helrenovera en tidig 80-talare.
Idag är det lite sämre med delar men mkt finns annars kan man beställa från veternföretag. Det som inte finns där finns på skroten i massor.
Till Volvo 140 och PV finns "allt" hos veteranföretag men de får in allt mer till 240.
Tänkte ge mig på ett nytt projekt. En Corolla runt 1985-87 som dock inte får vara alltför dålig.
Hanzzon: Granntanten kör en 85-87?, lite fix men rätt färg mm. Skulle vara kul att köpa den, deras barn gillar inte att hon kör längre. Men frågan är om man vågar köpe en så gammal Toyota? Gilalr inte Toyota men de äldre är goa.
Vilke fler märken kan det vara lätt att få tag i delar i än Volvo om bilen är runt 30?
Uno Lööv
Men tror du att det går att renovera en bil av 2011 års modell år 2041?
Oavsett märke.
Uppdaterat: 2011-02-02 08:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Uno Lööv (ej verifierad)
saabnisse: Tyvärr kanske bara bilar som man ger en nyare drivlina och tar bort en del elektronik från plus enkla bilar utan för mkt plast t ex Niva. Kul att pyssla med bilar ju. :( Och hoppas att veterangränsen även i forsättningen är 30 år, för nytt blir löjligt. Och bilar nyare än 95 går att hålla liv i till 30 utan större ansträngning och nyare än 95 ska 30 gälla för med.
Tycker det är fint att tillverkare även bryr sig om ägare till de med äldre bilar om det inte blir för omöjligt. Bra för andrahandsvärdet med då delar finns länge och bra för de som köper bil för att köra med länge. Jag skulle aldrig köpa svåra ford, så bara med tanke på mig förlorar de en kund för begagnatköp och så köper jag inge delar eller verstadsjobb där...
Dock tror jag inte att för bra reservdelsförsörjning hotar nybilsförsäljning då bilar som de minskar delar till oftast är gamla. Däremot ser det bra ut för märket om en del gamla bilar kan hållas rullande. Trygghet och kvalitet
Åter till ämnet. Corollan får jag köpa för grannens barn. En Corolla 1986. Lagom kontarst till min nyare Nissan Men hur är det med delar? Vanliga och mindre vanliga?
Har varit och jobbat lite vid en nybyggd Toyota anläggning, och nyfiken bilnörd som man är spanade jag lite i containern som verkstaden har, men det var bara krockade plåtdelar och tändstift i den, men så fick jag syn på nått i ett hörn, en hydralisk kedjespännare och en kamkedja svarta av oljekoks.
Hmm, villken Toyota kan den där komma ifrån ?? Men det var falskt alarm, delarna kom från en Audi, troligtvis en S6a som stod bland alla Toyotor på parkeringen.
Hehe det är exakt lika hos oss, Vi byter nog tex. fler framvagnsdelar och bromsslangar varje vecka på tex Volvo-bilar än vad vi gör på Toyotor under ett helt år(!) trots att vi servar ungefär lika stor andel Volvo som Toyotor på verkstaden per år så skillnaden är vekligen enorm...
Kommentarer
Nej, leifer, det är inte skit samma om motorvärmaren drivs med diesel eller 230 volt.
Ska det vara en elektrisk värmare och man inte är i närheten av ett eluttag krävs det en förskräckligt lång elsladd för att den ska fungera.
En bränsledriven värmare är suverän, den går också att få fjärrstyrd så att man kan sätta på den utan att vara i närheten av bilen.
Det är klart att det går en elektrisk motorvärmare tar just ingen plats, men den är ju ganska värdelös genom sin låga effekt.
Detta med dåliga elektriska värmare har vi skrivit om tidigare här.
En bränsledriven värmare är ju bland det bästa som finns i smällkalla vintern, men tyvärr är den ju dyr.
Jag talade igår med min granne som har en Avensis med D4D-motorn.
Han hade för någon månad sedan fått tillbaka bilen från Toyotaverkstan efter att de fixat värmaren för tredje gången.
Första gången läckte vattenpumpen i brännaren, andra gången läckte den diesel.
Det är aldrig fel på de här brännarna sade kundmottagaren.
En ny brännare skulle kosta 30000:- enl T:s prislista, men verkstaden lyckades hitta en för runt 6000:- (begagnad?) förmodligen inte hela utan enbart delar som behövdes.
Han träffade en kund samtidigt på verkstan som hade haft exakt samma fel.
Han är ganska missnöjd med bilen, den har varit inne för service och reparationer lite för mycket och börjar bli lite dyr.
Det är just motorn som krånglat mest, spridare flera gånger, gasspjäll m.m..
Men han är väldigt nöjd med serviceverkstan som lagade och modifierade gratis även när bilen gått över 10000 mil.
Men naturligtvis inte nu längre.
Nu har den gått över 20000 och nu ska den bytas.
Han hade en Suzuki Vitara tidigare som gick nästan felfritt lika långt, men han och frun ville ha något bekvämare.
Det fick han inte, det går inte att hitta en vettig körställning i Avensis säger han och det är något jag kan hålla med om.
Det här är en -06 och var väl första årsmodellen med den här motorn, är de
senare årgångarna bättre?
Och är den senaste generationen bekvämare, den har jag inte kört.
Någon som har erfarenhet av Toyota Urban Cruiser 1,4 D4D AWD?
Shogun, det är motorn han haft mest problem med.
Är den tillverkad i Europa med europeiska komponenter?
Och värmaren.
Det övriga på bilen som drivlina bromsar, stötdämpare m.m. har bara haft normalt underhåll och aldrig varit något problem.
Jo en gång hade han (eller om det var hon) problem med ett träd som kom och körde på en av skärmarna som fick en skrynkla.
Det fick bilen ut för.
När det gäller bränsleförbrukningen så stämmer det nog att den tar lite mycket, men där gäller nog detsamma som för min Saab, det beror på hur man kör.
Hon kan komma ner mot 0,7, medan han ligger närmare 0.9 på enbart landsväg!
Men han har ungefär samma inställning som den franske champagnekungen på 1950-talet som enbart körde snabba bilar "Så farligt som det är på vägarna idag, måste man åka så snabbt som möjligt för att slippa vara där så länge"!
Grannen ringde mig en kväll för någon vecka sedan på hemväg från Norrland.
Är det halt, frågade jag.
Jag vet inte, jag kör så fort att jag inte hunnit känna efter !
Han är ute efter något mindre nu och jag tyckte han skulle skaffa en bil med klen motor.
Det rådet förstod han inte alls.
Men det blir nog hög förbrukning för honom vad han än kör för bil.
leifer, jag har ingen erfarenhet av värmare till just Prius, men jag skulle tro att den naturligtvis är lika bra där som på vilken annan bil som helst och en elektrisk värmare är ju billig.
Tyvärr och det har vi ju skrivit om tidigare, så är de ju numera ganska ineffektiva med sin klena effekt.
Den blockvärmare som sitter på min Prius gör varken till eller ifrån vad det gäller motortemperatur, så man kunde lika gärna montera bara kupedelen för värmefläkten eller en luftbensinvärmare bara. Starter i kyla är aldrig några problem med Priusen vilket man ser i den här filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=fvTgKWk987g&feature=related
Laddningsgraden på det stora batteriet 59,5% ändras inte en enda procent vid kallstarten av den äldre Priusen ser man i filmen. Men det kan vara bra med en batteriladdare för tolvoltsbatteriet så att det batteriet underhållsladdas när man har kupevärmekabeln ansluten, då bilen inte startar om inte datorn får sina tolv volt för att dra reläer till det stora batteriet.
Leifer, Jag har motorvärmare på min Prius och självklart är det att föredra även om den sitter utanpå motorblocket som på i princip alla bilar i dag och inte är jätteeffektiv så är inte motorn kall om man känner med handen längst upp ovanpå ventilkåpan trots att bilen stått ute i -20 grader så självklart hjälper den till och är att föredra även om man inte ser att tempmätaren går upp på särskillt många bilar så blir ju motorn betydligt varmare än yttertemperaturen.
Förstår bara inte varför Toyota inte har den geniala lösningen på min Prius som man har på tex Avensis och Rav-4 bensin motorer där det är gutet ett hål i motorblocket där man bara stoppar in en motorvärmare som ser ut som en stav i hålet utan att behöva kladda med att tappa ur kylvätskan vid monteringen och utan problem med kylväskeläkage som den typen av värmare brukar kunna drabbas av men ändå sitter den i ett djupt hål i motorn och borde därmed bli betydligt bättre varm än de värmare som sitter utanpå blocket, men det kanske sitter så på nya Prius 3, det vet jag faktiskt inte.
Saabnisse, Dieselvärmaren på din grannes Avensis är tyvärr byggd i Europa som på alla andra bilmärkens nyare dieselbilar med orginalvärmare som hjälp till dieselmotorernas dåliga överskottsvärme eftersom det i princip bara finns två tillverkare och det är Webasto och Ebersprhächer och dessa har enligt mina erfarenheter tyvärr rätt låg tillförlitligthet oavsett om dom sitter i en Volvo, Saab VW eller Toyota, det som kan skilja en del är att dom som oftast har mest problem orginal-monterar värmarna dumt utsatta i tex hjulhuset innanför innerskärmen där det sprutar in mycket skit och dom därför lättare går sönder.
På Avensis är dock värmaren monterad rätt skyddad (och trångt) på torpedväggen bakom växellådan och de vi servar har faktiskt bara en haft vissa problem med sin värmare och det avhjälptes med att hälla dieseltillsats i tanken ett par gånger (på råd från oss att det är billigast att testa först) då det förmodligen blivit avlagringar i brännaren sedan dess har den faktiskt funkat.
Kan dock inte förstå om din grannes Avensis lyckas komma ned i 0,7 som bäst!? Vad är det för version på deras D4D motor? Är det värsta med 177hk?
En kompis till mig har en Avensis-05 med mellersta D4D-motorn på 150hk och den kör han under 0,5 liter/mil på långkörning och kanske på 0,6 i snitt så i så fall måste dina grannar vara väldigt dåliga på att köra snålt!
Vi servar fö. en Corolla Verso-06:a med denna D4D-motor på 136hk som går som bevakningsbil med olika chaförrer dyngnet runt och har gått 45 000mil utan problem med varken spridare eller övriga bilen,
vi har inte ens bytt tex. en enda styrled,spindelled, kränghämmarstag eller hjullager eller en enda del i drivlinan på bilen då vi servat den sedan den var ny vilket jag tycker är riktigt imponerande på 45 000mil med massor av start och stopp-körning på dåliga vägar!
Det är helt riktigt 177hk-motorn som grannen har i Avensisen och den effekten utnyttjar han verkligen.
Varken han eller frun har lärt sig att köra snålt och som jag skrev tidigare har de uppfattningen att det är så farligt på vägarna att det gäller att åka så fort som möjligt för att slippa vara där så länge.
Han har dessutom vunnit SM i enduro flera gånger så han är van vid att det ska gå undan.
Värmaren är helt riktigt en Eberspächer, men det som krånglat är läckage, både vatten och diesel.
Sista gången bad han att få tillbaka värmarhuset, men det var helt sönderbrutet.
I V70n sitter en Webasto, den är helt suverän och har aldrig krånglat.
Jag hade en gång en Simca med en Webastobrännare för bensin, den gick felfritt i femton år (!) (det gjorde inte bilen, men den var billig ändå).
Jo, den fick ett fel.
Jag ställde den med tidur och varje kväll jag kom till parkeringen utanför jobbet vid fyratiden hade den stannat och det var varmt och skönt i bilen.
Men en gång i en hel vecka luktade det bränd bakelit när jag skulle hämta bilen, men jag var för stressad för att kolla.
På fredagen slutade jag en halvtimme tidigare och värmaren gick fortfarande.
Jag såg att det lyste under huven (det fanns verkligen springor), öpnade den och såg en riktig svetslåga från brännaren rakt mot termokontakten till kylfläkten.
Det var den som luktade, helt uppbränd.
Jag stängde värmaren, öste snö på de två meter höga eldsflammor som hade slagit upp.
Flinade lite fånigt åt några förbipasserande, stängde huven och åkte och köpte ett nytt tänd/glödstift till värmaren för 74:50.
Det var stiftet som spruckit, en stor bit av porslinsisoleringen var borta, men det hade fungerat ändå.
Det var enda felet förutom ljuddämparen som rostade upp, men det gick lika bra utan.
Om det som strulat bara varit läkage så borde det ju inte vara så avancerat att åtgärda kan man tycka?
Intressant att höra om dina driftsäkra gammla värmare men dagens dieselvärmare är tyvärr lite kinkigare än värmarna på den tiden och vi hade tex. förra veckan 2st kunder med just Volvo-bilar där dieselvärmarna strulade, en V70-06 och även en V50-05:a där vi beställde nya delar till den sistnämda värmaren, där Volvo-återförsäljaren hade alla delar hemma på lager då det var sån åtgång på delarna...
Så det är absolut inget ovanligt att dom strular på såpass nya Volvo-bilar heller även om det självklart finns dom som fungerar längre än så.
De nya värmarna skiljer sig ju från de gamla främst genom att de blivit mer kompakta för att få plats och att det finns mer elektronik i dem, t.ex. den eleganta timerinställningen där man ställer in när man ska hämta bilen och då mäter värmaren utetemp och motortemp och startar värmaren så lång tid i förväg som är nödvändigt.
Men i princip är de ju lika i övrigt.
När det gäller grannens Eberspächer vet jag att den var sönderbruten, han visade mig resterna.
Jag har förresten kvar min gamla Webasto, jag tog bort den då jag gjorde mig av med bilen för att sätta den i nästa, men det finns nog ingen bil idag som den får plats i, tyvärr.
På de flesta moderna bilar finns det kanske plats med ett frimärke under huven.
Om det är ostämplat.
Nix, Shogun det tror jag inte.
Det jag blir förgrymmad över är att de inte standardiserar elanslutningen.
Calix passar inte Defa och tvärtom.
Det betyder att jag alltid måste ta med egen kabel till kompisen som har Calix.
fast å andra sidan har ju han samma problem!
http://www.calix.se/consumer/index.asp?lang=SE
Calix finns kvar och bland annat Volvos och Renaults "orginal" motorvärmare är Calix, men Defa är klart störst och har fler modell-anpassade värmare till fler bilmodeller än vad Calix har som ofta bara har universella "slangvärmare" och liknande som oftast inte är någon höjdare, dessutom håller Defa rätt liknande priser men är enligt mitt tycke ändå av bättre kvalitét och hänger bättre med i utvecklingen, Calix kör på lite i samma hjulspår som förr i tiden i mitt tycke.
Anledningen som jag har hört att Prius inte är godkännd för drag är att Prius saknar traditionell backväxel för att få plats med viktigare saker i växellådan/hybrid-delen utan att den blir större/tungre så den därför alltid backas på elmotorn och Toyota är rädda att hållbarheten på elmotorn kan begränsas om någon får för sig att backa med tex en husvagn och kör fast eller dyligt och därmed prejar/överhettar elmotorn så något fel skulle uppstå på den och det ville inte Toyota riskera, därför har man tagit det säkra före det osäkra för att inte riskera kvalitetsryktet att inte godkänna Prius för dragkrok.
Dock är ju tex Lexus hybrider som Lexus RX godkännd för dragkrok men den har också kraftigare elmotorer än Prius.
Överhettning av elmotorn måste ju vara lätt att förhindra, det finns ju motorskydd sedan decennier tillbaka och det måste vara en baggis för T att modifiera till Prius.
Men det kanske är transmissionen.
Nej, jag tror på något annat lurt, kanske kommer Shogun fram till något.
Saabnisse, Ja det klart att det går att ha överhättningsskydd men hur nöjda tror du de ägare blir som kör ner för en tvär backe utan att kunna vända med tung vagn och inte kan backa upp igen eftersom överhättningsskyddet går in?
Jag är rätt säker på att det är just där problemet sitter och vill Toyota sälja mer bilar och tänka kortsiktigt så kunde man självklart godkännt Prius för dragkrok men Toyota tänker lite mer långsiktigt än så och det är förmodligen anledningen till att man inte godkännt den för drag.
Jag tror inte att man drar en tung vagn med en Prius, det är inte det saken gäller utan att jag överhuvudtaget ska ha möjlighet att dra en kärra.
Det är ju för övrigt mycket enkelt att bestämma maxvikt på släpet, det görs ju alltid på alla andra bilar.
Och så nära gränsen för backförmåga kan väl inte Prius ligga, då skulle den knappast ta sig upp för den backen utan släp.
För övrigt finns nog överhettningsskydd på elmotorn, det vore ju otroligt annars och skulle den bryta strömmen vid överlast kommer den ju att återställas då motorn kallnat.
Vad jag menar är inte att den ska behöva dra 2 tons släp som Lexus, men en liten kärra för 500kg vore ju önskvärt eftersom Prius ju har ganska begränsad lastförmåga.
Transportfästena utnyttjas för dragkrok för cyckelhållare.
Vilka regler gäller för dragkrok, skulle inte dragkrok tas bort från besiktningskrav numera?
http://priuschat.com/forums/attachments/newbie-forum/7444d1202696863-question-about-hitch-mount-bike-rack-prius-p1260045.jpg
Hade jag en sådan Prius med cykelhållare, hade jag fixat en löstagbar dragkula som passat i fästet.
Lite obstinat måste man vara. :-)
Lite OT kanske, men tråden heter ju "Toyota"
Såg en snuskigt fin Camry Touring V6 av äldre modell (86-91) som framfördes av en äldre herre, det är ju ovanligt att man ser dom alls, dom flesta har ju rostat bort. Jag blev lite nyfiken, en riktig lågmilare kanske ??
Skickade regnummret till bilregistret som förtälde att det var årsmodell -90, senaste godkännda besiktning i december vid 35.305 mil !!
Fantastiskt hur nån lyckats hålla den så fin.
Jag hade en kompis som köpte just en Camry V6 automat, jag tror att det var-90 års modell.
Den var fullutrustad och hade gått nästan 20000 mil på fyra år.
När han tyvärr gick bort hade den gått en bra bit över 30000 och hade ingen rost.
Frun bytte den mot en betydligt mindre Mitshubishi, hon tyckte den var lite väl tuff på bensin och onödigt stor.
Jag var inne på att köpa en Camry Touring men med fyran, jag tyckte den var bekväm och motsvarade mina krav, men den var tyvärr lite väl seg.
Shogun
Jag försökte skriva på Avensis sidan men den tog inte emot mer.
Är den full kanske?
Jag lyfte fram den eftersom du hade ett bra inlägg där.
Jag tyckte att det var lika bra att lämna trollskogen eftersom det förmodligen inte finns älg där.
Jag vet inte hur Toyota gör sina älgtester och om de gör några.
Gör de dem är det väl för den amerikanska marknaden.
Att krocka med en bison är väl som att krocka med en björn eller ett stort vildsvin, bilen blir skrot, men man klarar sig oftast bra åtminstånde i en modern bil.
Bison har ju en lägre tyngdpunkt och man riskerar inte lika lätt att det far över huven och in i rutan och rutbågen som vid älgkrock.
Saabs älgkrocktest vet jag hur det går till och Volvo gör förmodligen lika.
De har en syntetisk älgkropp uppspänd i en wire mellan två stolpar som de kör in i.
Alla Saabs modeller har klarat den smällen utom 9000 första årgångarna.
Det var ju en italiensk design och de var tvungna att pruta på älgkravet för formen, påstod man, men efter -92 är den förstärkt så då ska den klara en älgkrock.
Men vilka Volvomodeller som är testade vet jag inte.
Rikard, Vi servar en väldigt fin Camry Ginza-90 eller om det är -91 (sista årsmodellerna) med all utrustning som AC, ABS, Farthållare m.m som allt fungerar(!) som gått omkring 20 000mil men så är bilen bra skött också så det är kul att se att dom inte behövde rosta bort om dom fick lite omvårdnad.
Herren som äger bilen köpte den ny och han har varit motoringenjör på Volvo och bla varit med och utvecklat Volvos B20 motor tror jag det var han berättade, ganska kul att han kör Toyota och han är väldigt imponerad av just Toyota vilket är rätt kul att höra.
Ganska märkligt att ACn funkar, den brukar inte hålla mer än mellan fem och sju år på någon bil i vårt land.
Saltet på våra vägar fräter upp aluminiumet i kondensorn.
Är det annat material i den här kondensorn eller är den inte utsatt för saltsprut?
Hur får du tag på delar till någon bil som är 25-30 år, oavsett märke.
De bilar som tillverkas idag är bruksbilar som inte ska hålla så länge.
De bilar som tillverkades för 30 år sedan var ganska enkla och gick att reparera med relativt enkla verktyg.
Den tiden är förbi nu när alltmer blir elektroniskt styrt.
Som leifer skrev i ett annat inlägg "elektroniken är den moderna motsvarigheten till rosten".
Toyota från 1980-1999 är väl inte så komplicerade?
Får rätt lätt tag i delar till min 30 år gamla Volvo. Samma sak med polarns MB från 75...
Köper man en begagnat Toyota Corolla och gillar att putsa. Hur fan får man tag i delar den dag den är 25-30 år? Gillar inte nyare men älskar 80 och 90-talare.
Skillnaden mellan Toyota och andra Japaner jämfört med Europer är att varje ny generation är en helt ny bil, typ inga delar passar från tidigare modeller, europerna bygger ofta in gamal skåpmat i nya karosser, då tillverkas delarna i längre serier och dyker upp som piratdelar.
Men jag köpte en hel del delar till min Celica GT4 -89 på Toyota, och allt jag ville ha fanns på huvudlagret.
BMW är oxå ruskigt bra på reservdelar, till tex 3 serien E30 -82-91 finns typ allt att köpa, t.o.m till den udda M3an, polaren har köpt innerskärmar, motorblock, skruv o klips och en massa andra prylar till sin M3a från -87.
Nog om reservdelar o BMW.
SAABnisse pratar om älgkrockar, och så påpassligt har en kvinnlig bekant till mig klippt en älg med just en sån Camry som jag skrev om tidigare, tyvärr har jag inte bilden kvar, men bilen klarade sig riktigt bra, och tjejen i fråga kör som en biltjuv, så det gick inte sakta. Älgen kom inte in i bilen, utan fortsatte över taket.
Man skojar ju ofta om att Japanska bilar är gjorda av papper, men studerar man 80/90 tals bilar och dess vikt, så visar det sig att motsvarande Japaner är betydligt tyngre, har man som jag dessutom jobbat med bilar in i det innersta, så ser man att japanska karosser är mycket mer uttänkta och förstärkta. En BMW kan se väldigt stadig ut, men skenet bedrar, dom är väldigt klena, samma märker man när man lyfter bilar med domkraft, även fast man lyfter där man ska viker sig karossen så dörrarna inte går att öppna, så har det varit på samtliga BMW jag ägt. Lyfer jag min Sigma som är en 2 tons kombi i främre domkraftsfästet, lyfter även bakhjulet från marken, det gör det inte på min BMW.
I mitten på 90 talet sprang jag o köpte en Audi 100 för att dra min husvagn på semester, utan att titta i papperna, gissa om jag blev förvånad när tjänstevikten var 1290 kg trots en tung 5 cylindrig motor (husvagnen väger 1350) den semestren fick jag låna morsans Mazda 626 som hade en tjänstevikt på 1370 kg !! i mina ögon är en 626a ett halvt nummer mindre än en Audi 100.
Uno Lööv, en Toyota från -80 går nog att hitta vissa delar till, men det blir allt svårare.
Och det är inget speciellt för Toyota, man kan räkna med att alla bilar som inte är speciella i något avseende och därför kan bli samlarbilar går ganska snabbt till återvinning.
Den tid man kunde ta hand om en ren billig standardbil t.ex. en Morris Minor från 1952 och återställa till originalskick är förbi.
I veterankretsar tror man att gränsen för vad som är möjligt att restaurera går vid mitten av -80 talet, men det beror givetvis på objektet.
Intressant Shogun!
Uno Lööv och Saabnisse, Toyota är bättre än de flesta Européiska biltillverkare att erhålla reservdelar enligt våra erfarenheter på jobbet.
Hos Volvo får man ofta kontakta "volvo classic" för att få tag på delar till alla äldre Volvobilar och här i Sverige finns såklart bästa möjligheterna i världen att få tag på delar till våra egna märken men när vi tex. skulle köpa ett värmepaket till en Saab 99 från -86 för ett tag sedan gick inte detta att köpa från Saab.
Men det finns värre exempel där delar till tex. Audi inte längre går att köpa från Audi då det utgått på 90-talsbilar vilket man tycker det fortfarande borde rulla en hel del på våra vägar.
Vi har några kunder som kör Toyotor från början på 80-talet och tom slutet på 70-talet och där har faktiskt det allra mesta gått att köpa från Toyota så vad behöver du Uno?
Största anledningen till att det finns så lite delar att köpa till Toyotorna från "pirattillverkare" är så enkel att det är så låg omsättning på dessa reservdelar att det oftast inte lönar sig för dessa att ta fram alternativdelar men orginal går som sagt för det mesta att fa tag på.
Lite kul det där med delar o försäkring, jag har flera gånger fått erbjudande om försäkring, och även service från Mitsubishi, med garantin att det används orginaldelar, undrar hur dom skulle fixa det när bilen inte ens sålts i sverige, men dom kanske har delar i Belgien där jag tror huvudlagret ligger.
Men det finns betydligt värre märken, Peugeot tar ju bort alla delar som inte sålts på 3 år, var ju en artikel om det här i Vi Bilägare för några år sen.
När jag en gång i tiden skulle köpa en bensinpump till en Peugeot fanns det 9 modeller att välja på, 5 fanns på hyllan, men ingen av dom passade, fick köpa en på skroten, den bilen var då typ 5 år gamal.
Tänk vad vi spårar ur hela tiden, vi skulle väl prata Toyota ;)
Renoverade en närmre 30 år gammal 244 DL år 2008 och då fanns typ minsta lilla plastbit oavsett var på bilen den ska sitta att köpa hos Volvo. Men oftast beställningsvara såklart men till bra pris. Så visst kan man helrenovera en tidig 80-talare.
Idag är det lite sämre med delar men mkt finns annars kan man beställa från veternföretag. Det som inte finns där finns på skroten i massor.
Till Volvo 140 och PV finns "allt" hos veteranföretag men de får in allt mer till 240.
Tänkte ge mig på ett nytt projekt. En Corolla runt 1985-87 som dock inte får vara alltför dålig.
Hanzzon: Granntanten kör en 85-87?, lite fix men rätt färg mm. Skulle vara kul att köpa den, deras barn gillar inte att hon kör längre. Men frågan är om man vågar köpe en så gammal Toyota? Gilalr inte Toyota men de äldre är goa.
Vilke fler märken kan det vara lätt att få tag i delar i än Volvo om bilen är runt 30?
Uno Lööv
Men tror du att det går att renovera en bil av 2011 års modell år 2041?
Oavsett märke.
saabnisse: Tyvärr kanske bara bilar som man ger en nyare drivlina och tar bort en del elektronik från plus enkla bilar utan för mkt plast t ex Niva. Kul att pyssla med bilar ju. :( Och hoppas att veterangränsen även i forsättningen är 30 år, för nytt blir löjligt. Och bilar nyare än 95 går att hålla liv i till 30 utan större ansträngning och nyare än 95 ska 30 gälla för med.
Tycker det är fint att tillverkare även bryr sig om ägare till de med äldre bilar om det inte blir för omöjligt. Bra för andrahandsvärdet med då delar finns länge och bra för de som köper bil för att köra med länge. Jag skulle aldrig köpa svåra ford, så bara med tanke på mig förlorar de en kund för begagnatköp och så köper jag inge delar eller verstadsjobb där...
Dock tror jag inte att för bra reservdelsförsörjning hotar nybilsförsäljning då bilar som de minskar delar till oftast är gamla. Däremot ser det bra ut för märket om en del gamla bilar kan hållas rullande. Trygghet och kvalitet
Åter till ämnet. Corollan får jag köpa för grannens barn. En Corolla 1986. Lagom kontarst till min nyare Nissan Men hur är det med delar? Vanliga och mindre vanliga?
Har varit och jobbat lite vid en nybyggd Toyota anläggning, och nyfiken bilnörd som man är spanade jag lite i containern som verkstaden har, men det var bara krockade plåtdelar och tändstift i den, men så fick jag syn på nått i ett hörn, en hydralisk kedjespännare och en kamkedja svarta av oljekoks.
Hmm, villken Toyota kan den där komma ifrån ?? Men det var falskt alarm, delarna kom från en Audi, troligtvis en S6a som stod bland alla Toyotor på parkeringen.
Hehe det är exakt lika hos oss, Vi byter nog tex. fler framvagnsdelar och bromsslangar varje vecka på tex Volvo-bilar än vad vi gör på Toyotor under ett helt år(!) trots att vi servar ungefär lika stor andel Volvo som Toyotor på verkstaden per år så skillnaden är vekligen enorm...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.