Vi Bilägares forum

Temp mätare

Temp mätare

Varför har Volvo tagit bort tempmätaren i sveriges vanligaste dragbil v70.
Jag vill i alla fall veta vad som händer innan det är för sent, eller om tempen
är normal för situationen. Ett textmeddelande i displayen som man alldrig
sett förut, vet man heller inte hur allvarligt meddelandet är.
Saknas den också i v60?

Uppdaterat: 2011-01-04 15:48

Kommentarer

Tyvärr så tar fler och fler bort tempmätaren och ersätter den med varningslampor och liknande om bilen skulle börja gå varm, vilket i vissa fall kan vara bra då det är betydligt lättare att upptäcka en varningslampa som tänds än om tempmätaren skulle börja sticka uppåt.
Andra saker som Volvo tagit bort är för övrigt möjligheten att montera extraljus på sina nya bilar som bla S/V60, XC60 mfl. från vecka 47-2010 då det inte ens går att programmera fram signaler för extraljus som man tidigare kunde göra på Volvo för att elektroniken skulle klara det, men inte ens dom kan alltså längre få fram detta och Volvo säger att det inte längre är tillåtet att montera på deras nya bilar och att det inte behövs extraljus.
Så man får verkligen hoppas att Volvo har riktigt bra orginalljus framöver när kunden inte kommer ha någon möjlighet att förbättra lyset även om man så vill...

Uppdaterat: 2011-01-06 19:05

Märkligt uttalande om att det inte är tillåtet att montera extraljus på Volvo och att det inte behövs.
Vem avgör det?
Jag åker ofta V70 som är ca två år gammal och den har uselt ljus jämfört med 9-5an som går något mer.
Båda har xenon, men skillnaden är väsentlig.
Jag har bråkat om att ljuset står för lågt och verkstaden justerade upp det något.
När den var inne på BP ( för första gången) ställde de ner ljuset!
Nu är det sämre än någonsin.
Jag ska undersöka om det är fel på nivågivarna eller ställmotorerna, men ljuset är svagare än Saabens.

Uppdaterat: 2011-01-07 09:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja känns lite märkligt men tydligen avgör Volvo detta till kunden då man enligt Volvo inte behöver eller ska ha extraljus på deras nya bilar..
Det var Volvos Service-marknadschef som berättade detta för mig och inte ens Volvos egna verkstäder visste om detta från början utan upptäckte det själva efter att man tex. monterat front-bågar och extra-ljus halva dagen på en ny XC60 som han berättade om och sedan inte fick fram några signaler när man slutligen skulle koppla in extraljusen då verkstaden trodde det var nått fel på bilen och började riva den, men efter kontakt med Volvo fick man till slut svaret att det inte längre gick att montera på bilar tillverkade från vecka 47-2010...
-Kul att höra för verkstadskillen som monterat frontbåge och extraljus halva dagen och kanske borrat hål i stötfångaren...

Uppdaterat: 2011-01-09 14:52

Man får väl göra som förr i tiden, dra en matarkabel direkt från batteriet till ett manöverrelä och därifrån till extraljusen.
Sedan kabel från en brytare på brädan till reläet.
Vad sjutton ska Volvo göra åt det?
Ska de hota med indragning av garantiåtaganden?
Det vore nog intressant för det skulle aldrig hålla inför domstol.

Uppdaterat: 2011-01-09 17:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre