Vi Bilägares forum

Taxichaffören talade om bilvalet!

Taxichaffören talade om bilvalet!

Taxibilägaren jag åkte med berättade att om man tillhör taxi Stockholm har man tre val av bil som är miljöklassade. VW Passat som går på gas med sin 1,4 liters motor som är lite för klen. Den har stort bagageutrymme, men växellådorna håller inte mer än tre till fyra månader då dom är för klena, men lagningen går på garantin vilket är bra. Mindre bra är att man måste teckna en extra försäkring för stilleståndstiden när växellådan skall lagas. Mercedes går även den på gas men rymmer bara två stora väskor i bagaget vilket inte är så bra när barnfamiljer åker taxi på sommaren med krav på barnstolar, och har många väskor. Volvo V70 som har högre förbrukning än övriga gasbilar. Dessa bilar har högsta poäng för att hämta kunder på Arlanda vilket gör att man med gasbilarna hamnar längst fram i kön av bilar som hämtar upp passagerare. Bästa bilen är Toyota Prius som bara behöver tankas varannan eller var tredje dag vilket uppskattas av den som kör för sin inkomst. Nackdelen är att den når bara upp till en tredjedel av gasbilarnas miljöpoäng vid Arlanda vilket gör att man hamnar långt bak i kön av upphämtande taxibilar vilket är mindre bra, allt enligt Taxi chauffören med sin nya Mercedesbil.

Uppdaterat: 2012-07-16 17:19
Elbil2

Kommentarer

När jag nyligen sålde en skräddarsydd läderklädsel jag hade över till Prius så ringde tre olika taxichafförer på annonsen som var intresserad av klädseln till sina Prius, samtliga sa att Prius var den bästa taxibilen de haft men så körde de ju även Prius, En av dessa hade dock en Volvo, en Mercedes och två Priusar som han jämförde och han skulle inte köpa något annat än Prius i framtiden då det andra numer var "skitbilar" och både Volvo och Mercedes höll betydligt bättre kvalitét förr enligt honom, det enda man kunde klaga på i Priusen var i så fall att den även skulle funnits som kombi enligt honom, men det kommer ju nu i Prius+ så dessa lär säkert uppskattas av taxi.

Uppdaterat: 2012-07-16 19:11

Konstigt att läderklädsel numera är så eftertraktat, förr sa man kallt på vintern och svettigt på sommaren med läderklädsel i bilen.

Uppdaterat: 2012-07-16 22:49
Elbil2

Själv så skulle jag inte köpa en bil utan läderklädsel... Bilen känns så mkt lyxigare om man har det.

Uppdaterat: 2012-07-17 09:33
Pär

Håller helt med Pär.
När jag köpte min senaste bil med beige skinnklädsel fick jag höra hur opraktiskt det var.
Alla som sade detta hade givetvis tygklädsel.
Erfarenheten nu är att jag aldrig vill ha tyg igen om jag kan slippa!

Uppdaterat: 2012-07-17 12:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Var i Berlin för några bara några månader sedan och i den hårda trafiken fanns det många E-klass av den generation som kom på 1980-talet!

Men som taxichauffören sade till Hanzzon, Volvo och Mercedes var 100ggr bättre förr. Jag jobbade ett tag som rekondare på ett taxibolag. Många chaufförer hyllade Prius och en gammal gubbe sa att de inte haft så bra taxibilar sedan 80-talet. (Volvo 240 och Mercedes E-klass.)

Uppdaterat: 2012-07-17 22:05

Taxichaufförerna klagar en del på att det går bra att köra med taxibilar som är gasbilar eller etanolbilar men som bara körs på bensin att stå först i kön på Arlanda flygplats men det går inte att köra fram med en Prius på bara el sista kilometern vilket kan ses som underligt om det är miljön man vill värna om. Arlandas 20 egna Priusar får förstås köras runt flygplatsen för dessa gäller inte reglerna om utsläppen.

Uppdaterat: 2012-07-23 11:56
Elbil2

Jag bor mellan två mellansvenska städer, en av de större och en av de mindre.
I ingen av dessa städer är Prius ett alternativ.
För tio år sedan var V70 i majoritet, sedan kom 9-5 SC, nu är det Touran och Passat som svarar för merparten.
Givetvis finns V70 fortfarande liksom MB och en och annan av några andra märken, men förvånansvärt få Toyota och som sagt, ingen Prius så långt man ser.
Givetvis beror mycket på säljaren, men T-säljaren här är duktig, han har krängt en hel del till privata köpare.

Uppdaterat: 2012-08-14 18:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja men nog ser man att Prius börjar minska även här i Stockholm Leifer... Numera så ser man mer och mer Peugeot 508 och som alltid Volvo V70

Uppdaterat: 2012-08-14 20:15
Pär

Ja villkoren har blivit mkt sämre är nog inte lönt att köpa Prius nå mera, men visst nog kommer man nog se lite plugin varianter sen när dom kommer.

Men det mest intressanta som Toyota kommer med är nya Auris kombi med BMW dieseln under huven, den ska jag absolut åka och prova hos handlaren.

Uppdaterat: 2012-08-14 20:51
Pär

Någon som hört nåt från någon taxichaffis om vad de tycker om Peugeots MCP låda ?
Hållbarhet ?

Janne

Uppdaterat: 2012-08-14 21:01

Det enda jag hört är från en Taxi förare i Göteborg som kört över 20.000 mil med din 508 utan ett enda problem, han var supernöjd med bilen

Uppdaterat: 2012-08-14 21:34
Pär

Får jag möjlighet så ska jag fråga en förare här i stockholm för här finns det väldigt många 508:a som taxi, skulle nog kunna säga att det är nog modellen som växer fortast just nu bland taxibilar.

Uppdaterat: 2012-08-14 21:54
Pär

Jag tror att det är lite svårt att jämföra taxiåkare med privatbilister när det gäller bilval.
Jag vet att man här hade väldigt många V70 fram till 2005 sedan tog 9-5 över.
Nu är det av naturliga skäl tvärtom igen, även om det fortfarande finns 9-5 kvar i tjänst.
Jag frågade en åkare varför han gick över till 9-5 och om den bilen är bättre.
"Absolut inte, men jag har inte råd att vänta fem veckor på reservdelar!
Saab har direktservice".
Som Saabåkare har även privatpersoner direktservice, men får givetvis stå tillbaka för den "som seglar för sitt bröd".
Som åkare är det viktigare att bilen får en snabb service än att den påstås aldrig gå sönder, vilket är fel, det gör alla bilar mer eller mindre.
Det tror jag är något som gått upp för serviceverkstäderna, jag tror att de har skärpt sig.

Som privatperson tror jag säkert som leifer skriver, att en beg. Prius är ett mycket ekonomiskt bilköp.
Men samtidigt har jag lite andra krav på bilägandet än enbart ekonomiska.

Uppdaterat: 2012-08-14 22:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det saabnisse skriver stämmer med det taxiföraren som körde Volvo berättade om varför han återvänt till Volvo efter att ha kört Toyota tidigare. Han sa att hos Toyota var det ingen ordning på servicen vilket inte fungerar när man måste köra in pengar var timme. Då har man inte tid med serviceköer eller att man blivit bortglömd av verkstadens kundmottagning.
Toyota i Lund behöver även dom träna mer på sitt kundbemötande, som när en bekant till mig nyligen skulle få en bild tagen för en skada på bilen som landstinget äger, hon fick stå i en halvtimme och vänta på att bilden vart tagen vilket tog en minut trotts att dom var sex stycken bakom disken. Detta dåliga kundbemötande ledde till att dom förlorade henne som kund till en ny Prius som hon tänkt köpa privat, nu vart det en Volvo istället vilket säkert gläder Volvo. Hon förklarade för mig att ett sådant dåligt kundbemötande har hon inte någonsin fått hos Volvo där dom tidigare köpt nya bilar.

Uppdaterat: 2012-08-15 10:51
Elbil2

Precis vad jag menade, PREVIA.
Bilen kan vara hur bra som helst, men får man som yrkeschaufför inte en snabb åtgärd byter man märke.
I just den här staden var just Volvo och VAG sämst på kundbemötande, men nu har man skärpt sig och hör till de bättre.

Som privatbilsägare kan det vara helt annorlunda, men som jag hört är åtminstone Volvoägarna nöjda med en personlig montör.

Uppdaterat: 2012-08-15 11:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag var till Stockholm sista veckan på semestern och visst finns det rejält med Prius som taxi, jag gick så långt att jag passade på att uppsöka några taxichaffisar som skulle sälja sina Prius när jag ändå var där, detta för att se om det var något man kunde tänka sig att äga trots att jag tänkt vänta lite till innan jag byter bil, det kunde jag verkligen tänka mig såpass att jag nu ändrat min Profilbild... =)

Taxichaffisen hade haft ett 10-tal bilar (mestadels Volvo) men höll nu på att avveckla då det inte var så lönsamt och mest strul med en massa chafförer som krockade och olika bilar som gick sönder som han hela tiden hade i huvudet som han var för gammal för nu (född -66), så nu skulle han bara köra för sig själv så han bara behövde bry sig om sina egna problem.
De två bilar han hade kvar var en Toyota Prius-10 samt en VW Passat Gasbil-11, han var nästan tvingad att behålla Passaten då han körde väldigt mycket mot Arlanda och även han påpekade att med den fick han köra först i kön vilket var en väldigt stor fördel för lönsammheten på Arlanda och han tyckte det var konstigt att inte en miljöklassad Hybridbil som Prius släpps fram i denna kö...
Som bil att köra verkade han gilla Passaten lite bättre främst då den känndes "krocksäkrare och tyngre" och det var viktigt med krocksäkerhet då man åker så mycket enligt hans resonemang.

Det han inte alls gillade lika mycket var kvalitén på Passaten där han bla hade bytt DSG-växellådan två gånger på de 1,5 år han haft bilen sedan bilen var ny och han suckade att han nu hade bokat tid för det tredje(!) bytet då lådan gick dåligt och väldigt ryckigt nu igen vilket första gången gick på garanti men sedan var väldigt dyrt och åt upp lönsammheten med att komma först i kön på Arlanda en hel del.

Priusens kvalitét hyllade även han och han var förvånad att han aldrig haft ett liknande problem på den trots att Priusen var ett år äldre där hela drivlinan fortfarande var 100% orginal.
Bromsarna byttes första gången vid 16 000mil (!) på Priusen medans Passatens bromsar var slut efter 5000mil och byttes vid dessa intervaller vilket ju även det blev klart dyrare.

Jag är dock även tacksam för Arlandas regler för annars hade den där Priusen inte varit till salu... =)

Uppdaterat: 2012-08-21 22:56

Grattis Hanzzon, men om du som mig och inte lämnar Priusen på service kan du efter åtta år av användning få byta en trasig parkeringslampa själv utan hjälp av en utbildad bilmekaniker.
Då får du även byta olja och filter och glykol och bromsvätska själv men slipper under dessa år troligtvis slippa byta bromsbelägg, så har det varit för mig i alla fall vilket blivit ett mycket billigt bilägande.

Uppdaterat: 2012-08-22 20:53
Elbil2

Det vore ju skitkul om leifer köpte din Prius Hanzzon. Då kunde han ju äntligen få äga bilen han velat haft länge och man får ju förmoda att den är hyfsat välservad ;)

Sen tycker jag att det är dags för leifer att tänka lite på miljön och inte tuffa runt i centrala Stockholm i en gammal törstig miljöbov som hans 940

Uppdaterat: 2012-08-27 21:58

Tackar tackar! Japp det är en gen3, en tidig -10:a som gått en bit över 19 000mil.
Den enda reparationen som gjorts på dessa mil är att vattenpumpen var bytt vid ca 17 000mil (kostade ca 3100kr) och de enda slitdelar som bytts är som sagt bromsarna en enda gång vid ca 16 000mil trots att den gått mycket stadskörning, annars har den enbart servats under dessa 19 000mil, styrleder, krängstag, eller framvagnen/chassie/fjädring/stötdämpare i övrigt liksom all elektronik/mekanik är fortfarande 100% orginal vilket jag hoppas det förblir. :)

Jag har servat igenom den nu då det inte var Toyota som servat bilen (förutom de två första gångerna) och även om motoroljan verkade bytt regelbundet (vilket ju är det allra viktigaste) så hade man inte bytt annat enligt Toyotas rekomendationer så nu har jag bytt ut det kolsvarta kupéfiltret (tur att man inte sitter i bilköer med dieselbilarna i Stockholm hela dagarna!) har även bytt de dyra iridiumtändstiften som dock håller betydligt längre, samt att jag bytt växellådsoljan och gjort normal service i övrigt utan att hittat några tekniska fel eller läkage eller liknande på bilen så visst servar jag den själv... :)

Ja jag ska sälja min Prius 2 nu som faktiskt gått klart mindre än denna så visst får Leifer eller någon annan gärna köpa den, en grymt ekonomisk bil även den som lär funka bra i många år till... :)

Uppdaterat: 2012-08-27 22:02

Hehe du tycker det? =) Jag har dock bara ägt den Priusen knappt i två år som bruksbil så det är inte jag som skött den ens halva dess liv men visst har jag servat den väldigt väl Rustan, och det är bara mindre/billigare servicear framöver i 5000mil till upp till 18 000mil på den och någon kamrem behöver man inte fundera på.
Den har dock en liten kort rem till vattenpumpen medans den nya Priusen har världens enda serietillverkade helt drivremslösa förbränningsmotor så där finns inga remmar alls man behöver fundera på.

Uppdaterat: 2012-08-27 22:10

Dumheter Hanzzon, det finns massor av exempel på förbränningsmotorer utan drivrem.
Tänk bara på DKW med sin dynastart och termosifonkylning som exempel, men det finns åtskilliga andra.
Förutom elektroniken kan praktiskt taget alla konstruktionslösningar härledas långt tillbaka i tiden.

Uppdaterat: 2012-08-27 22:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dumheter Saabnisse, läs vad jag skrev! Nämn gärna en enda personbil i som finns i serieproduktion med drivremslös förbränningsmotor Nisse förutom Toyotas modeller!?

Uppdaterat: 2012-08-27 22:48

Det kan du nog ha rätt i att det för närvarande inte finns någon annan motor som tillverkas utan drivremmar, men det kan ju bero på att drivremmen är en ekonomisk och pålitlig lösning.

Uppdaterat: 2012-08-28 12:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Hanzzon skrev:

Tackar tackar! Japp det är en gen3, en tidig -10:a som gått en bit över 19 000mil.
Den enda reparationen som gjorts på dessa mil är att vattenpumpen var bytt vid ca 17 000mil (kostade ca 3100kr) och de enda slitdelar som bytts är som sagt bromsarna en enda gång vid ca 16 000mil trots att den gått mycket stadskörning, annars har den enbart servats under dessa 19 000mil, styrleder, krängstag, eller framvagnen/chassie/fjädring/stötdämpare i övrigt liksom all elektronik/mekanik är fortfarande 100% orginal vilket jag hoppas det förblir. :)Jag har servat igenom den nu då det inte var Toyota som servat bilen (förutom de två första gångerna) och även om motoroljan verkade bytt regelbundet (vilket ju är det allra viktigaste) så hade man inte bytt annat enligt Toyotas rekomendationer så nu har jag bytt ut det kolsvarta kupéfiltret (tur att man inte sitter i bilköer med dieselbilarna i Stockholm hela dagarna!) har även bytt de dyra iridiumtändstiften som dock håller betydligt längre, samt att jag bytt växellådsoljan och gjort normal service i övrigt utan att hittat några tekniska fel eller läkage eller liknande på bilen så visst servar jag den själv... :) Ja jag ska sälja min Prius 2 nu som faktiskt gått klart mindre än denna så visst får Leifer eller någon annan gärna köpa den, en grymt ekonomisk bil även den som lär funka bra i många år till... :)

Att kupéfiltret är svart behöver inte betyda att det inte är bytt på ett tag utan kan mycket väl vara det dyrare kolfiltret som man väljer för att man inte vill ha diesellukten från dieselbilar och dess sot in i kupén. Här ser man en montering av ett sådant filter som även när det är nytt har en rätt svart sida, viktigt att montera med rätt sida upp (den gråare) som han nämner då den gråare sidan först skall ta upp damm pollen och sådant innan luften når det aktiva kolet. När man sedan börjar känna dieseldoften från dieselmiljöbilarna runt omkring en är det dags att byta filtret igen då kolet inte klarar att ta emot fler föroreningar längre.

http://www.ebay.com/itm/CHARCOAL-CABIN-AIR-FILTER-PRIUS-2010-2011-GENUINE-TOYOTA-NEW-87139-YZZ10-/220922036684#ht_1929wt_689
http://www.youtube.com/watch?v=O-ZTpf3HKsE&feature=youtube_gdata_player

Uppdaterat: 2012-08-28 13:20
Elbil2

Bra att du insåg att Toyota är ensam med detta i serieproduktion i modern tid Nisse.
Och jag hade nog inte heller litat på Européiska elstyrda komponenter och det är väl därför man fortfarande håller fast vid gammalmodiga konstruktioner trots att det drar onödigt mycket energi även då komponenterna inte behövs.

Tack Previa men jag vet hur ett kolfilter ser ut och filtren är även nummermärkta så jag vet att det satt ett vanligt och normalt vitt kupéfilter i min bil som nu var kolsvart. :)

Uppdaterat: 2012-08-28 18:42

Hanzzon, " gammalmodiga konstruktioner trots att det drar onödigt mycket energi"?
Skillnaden i totalverkningsgrad mellan en eldriven enhet och en remdriven behöver inte vara stor!
Om den överhuvudtaget existerar.

Men det är klart att låter man remmen gå över en mängd brythjul som egentligen bara är till för att öka omfattningsvinkeln minskar ju verkningsgraden.

Uppdaterat: 2012-08-28 19:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Och just så med ett antal spännrullar/brytrullar är i princip alltid verkligheten på nyare bilars långa multiremmar.
Eldrivna enheter behöver ju dessutom inte ta någon energi alls då man inte är i behov utav tex vattenpumpen eller servopumpen, dessa snurrar ju som bekant alltid när motorn är på i en konventionell bil.

Leifer, det skulle vara kul att dela med sig av vad som händer om veckorna och vilka problem som uppstår i mitt jobb på en verkstad som försöker vara seriös och följer med i utvecklingen i nutid, men har inte riktigt kännt att tiden räckt till för något ingående än så länge.
Det skulle ju även gå att berätta om tex några veckor som varit med hjälp av vår bokningskalender av inbokade jobb samt dokumentering i verkstadsdator samt diagnos-statistik då man även kan följa upp hur det gick med bilen i fråga "med facit i hand" så att säga men det kommer säkert nått om det känns intressant för er andra...

Uppdaterat: 2012-08-28 23:49

Man ska nog inte överdriva energivinsten med elektriskt drivna servosystem.
Den största vinsten ligger nog i att man slipper byta drivrem, men det gäller att komma ihåg att även elektriskt drivna enheter slits och behöver renoveras.
Sedan att vattenpumpen inte behöver vara igång gäller ju bara någon minut vid kallstart, lite längre tid för smådieslar och servosystem är ju oftast elektriska på de flesta nya bilar.
Återstår generator och AC-kompressor som ju är remdrivna.
När det gäller generator har man ju sedan många år experimenterat med att placera den mellan motor och transmission och låta den som elmotor fungera som startmotor/hjälpmotor, alltså någon form av lätthybrid.
Men det finns väl ännu ingen serietillverkad bil med detta system.

Uppdaterat: 2012-08-29 08:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En av fördelarna med elektrisk vattenpump är att man kan styra varvtalet til lskillnad från en mekaniskt driven pump som jobbar onödigt hårt vid höga varvtal på förbränningsmotorn, sedan är den elektriska pumpen helt nödvändig i en fullhybrid där förbränningsmotorn står still längre stunder. Flera bilar har redan ett hybridsystem liknande detta från Bosch.
http://www.ameinfo.com/240139.html
Även lätthybridsystem sitter redan i flera bilar.

Uppdaterat: 2012-08-29 10:58
Elbil2

Förstår inte hur du menar saabnisse med att det inte finns någon serietillverkad bil med detta system utan generator och i stället inbyggt i transmissionen, det är väl precis det tex Priusen har, liksom eldriven AC-pump eller hur menar du där?

Uppdaterat: 2012-08-29 12:46

Jag skrev inte om Prius utan den typ av transmission som bl.a. PSA, Mercedes och VW provade för säkert tio år sedan.
Precis den som PREVIA länkade till, tack för det.
När det gäller elektriskt driven varvtalsstyrd vattenpump blir den säkert avsevärt dyrare än en mekanisk.

Uppdaterat: 2012-08-29 14:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre