Vi Bilägares forum

Svårt välja rätt diesel

Svårt välja rätt diesel

Hej!

Hittade en intressant äldre tidning där ni testade några Dieselbilar.
Detta är precis vad jag har sökt länge då jag har tröttnat på så många andra tidningar,( TV med flera som alltid hyllar det förväntade )

Trots mitt enorma bilintresse så märkte jag nu då det för första gången blev dax att köpa en ny bil,hur svårt det var.
Det finns en uppsjö av saker som man bör tänka på....storlek?,bränsleförbrukning?,vilket bränsle?,vad är en miljöbil?,servicekostnader?,värdeminskning?...e.t.c
Ingen verkar så där jätteintresserad utav att upplysa en om det iheller då man frågar...( sett ifrån min synvinkel )

Alla vill sälja sitt eget och gärna då genom att snacka skit om konkurenterna.

När jag köper en bil vill jag helst veta hur mycket den kommer att kosta mej per månad inkl. allt.
I den tanken blir kanske bilar som man inte alls tänkt på, ett alternativ.
Tittar man bara på pris och rykte/status missar man garanterat mycket och hur håller bilen över t.e.x 8000 mil och vad blir den totala milkostnaden efter försäljning?
Kanske blir det då billigare att köpa en betydligt dyrare bil ifrån början.

På samma vis är jag mäkta irriterad över hur Dieselbilarna har "dissats" över decenier i Sverige.
Har med ljus och lykta letat efter ett ärligt test som visar sanningen.
I ett sådant test skulle man ta en Dieseldriven och en motsvarande Bensindriven bil i ett långtest där man tog hänsyn till allt.

Idag utgår man bara kort och gått ifrån att man måste köra en viss sträcka för att Dieseln skall "betala" sig. ( aldrig något om Dieselns andra egenskaper )
Läste en artikel om C3 Hdi som ansågs vara en trevlig bil...men dyr.
Säkert skulle den aldrig "betala" sig.
Men vad jämför man då med?...en 1.4 liters bensin C3?

Den mesta utrustningen går inte ens att beställa till den billigare varianten och hela bilen är en helt annan bil.
Faktum är att mycket av Hdi utr. inte återfinns i knappt någon annan småbil alls.
För att inte nämna motorn...vad på marknaden skall kunnas jämföras med denna Hdi maskin?...( i motsvarande prisklass )

Har mycket svårt med Franska bilar men även de förtjänar respekt ibland..( å särskilt då om det ligger en Diesel i dem )
Inte ens det faktum att C3 idag är en miljöbil i Hdi utförande får några större anmärkningsvärda rubriker!
Jo...det är ju bra men det är ju en Diesel och den är dyr! ( Någon som provat att lösa ut en "fullutrustad" Polo Tdi? )

Är också intresserad utav kunskap av hur man gör då man hamnar i en tvist med bilhandlaren...vilka rättigheter/skyldigheter har man?

Finner säkert många av svaren i era framtida tidningar då jag nu kommer att vara en trogen kund.

Mvh. Micke

Uppdaterat: 2010-09-24 01:44

Kommentarer

Intressant läsning Bäcklund. Jag var i en liknande sits som du för ca ett år sedan. Utifrån ett antal kriterier gick jag ganska fördomsfritt ut och sökte för att hitta bästa möjliga ägande. Inte helt enkelt, men jag använde bland annat följande:

Konsumetverkets nybilsguide
Folksams säkerhetsvärderingar
Länsförsäkringars maskinskaderapport
Bilpriser.se för att få en bild av andrahandsvärde
Diverse diskussionsforum på webben inklusive vibilägare

Miljöbiten håller jag på med yrkesmässigt och där har jag en ganska klar uppfattning om hur jag anser olika bränslen bör värderas mot varandra.

Intressant här var att konfrontera sina egna värderingar. Vilka egenskaper anser jag vara viktiga? Vilka av dessa är mest habegär som jag egentligen klarar mej utan? Vilka behov kan man lösa på bättre sätt? Jag insåg bland annat att man gärna vill ha en betydligt större bil än vad man oftast behöver - bättre då faktiskt att hyra en stor bil någon enstaka gång får några tusenlappar än att lägga till tiotusentals kr för en bil "tillräckligt stor" för alla tänbara resor man kommer att göra. Samma med motorstyrkan - en stor kombi typ Citroën C5 klarar sig utmärkt med <150 hk.

Vad gäller kostnader så är det för mej mest intressant att få grepp om den totala kostnaden för den tid man äger bilen inklusive bitar som köp och försäljning. Här tycker jag man borde kunna får betydligt bättre hjälp av biltidningarna som till exempel att jämföra mellan att byta till sig en begagnad vart tredje år eller att köpa nytt och behålla lite längre. En av mina slutsatser är att ett nybilsköp inte behöver kosta mer än att köpa begagnat.

Uppdaterat: 2007-09-24 13:15

Mugge, jag kom till samma slutsats som du: ett nybilsköp inte behöver kosta mer än att köpa begagnat.
Ett alternativ du inte tog upp är att köpa nytt och byta in till nytt var 3:e år (eller då nybilsgarantin går ut). I mitt fall så tyckte jag det var väldigt skönt att veta att service i tre år ingår tillsammans med nybilsgaranti. Halvförsäkring sparade i mitt fall en hel del :)
Man blir väldigt populär hos handlaren om man återkommer som nybilskund var 3:e år och får erbjudanden därefter.

Diesel / Bensin miljömässigt kan jag inte uttala mig om då jag inte vet vad partiklarna ställer till med från dieselförbränningen och om partikelfälla stoppar allt eller bara en del.
Däremot etanol går bort direkt som "miljöbränsle" då det bara är politik bakom det valet.

Snåla dieselmotorer+elmotorer (hybrid alltså) med partikelfälla och vettiga batterier som laddas av tex. motorbroms m.m. verkar vara det praktiskt möjligt bästa just nu tycker jag.

... sedan är det ju för djä.ligt att vi som inte bor i någon storstad, inte har kollektivtrafik och har en del mil att åka för att klara vardagen skall straffas med höga bränsleskatter m.m. Bränsleskatta efter individuella behov :)

Uppdaterat: 2007-09-24 14:50