Alla är vi väl påväg att byta däck, eller redan gjort det, och iband finns det ju något att berätta om det.
Jag bytte på BMWn idag, och aldrig har jag stött på så väl infettade hjulskruvar och navstyrningar, nästan lite överdrivet kladdigt, så jag rengjorde lite, själva anläggningsytan ska ju inte vara smord.
Bytte från Continetal Viking dubb 225/55-16 till Michelin Pilot Sport 3 245/45-17 och en liten smula av bilens ljudkomfort försvann, med sommardäcken hör jag ett visst vägljud, främst bakifrån, det gjorde jag inte med vinterdäcken !!
Annars var det bara positivt med ett helt annat grepp på asfalten.
Kommentarer
Jag pumpade i enligt boken 2,4 fram och 2,8 bak, vid maxlast ska man ha 2,8 fram och 3,3 bak.
Problemet med vägljudet är nästan löst, jag hade glömt dra tillbaka bagagegardinen, och stänga luckorna bakom hjulhusen när jag letade efter låset till skruvarna.
Men ett litet ljud kvarstår, kanske försvinner om man kör ett tag, jag har tidigare bytt däck på en bil där det blev ett jäkla surr efter, ett surr som jag inte kunde minnas från sommaren innan, det visade sig att jag vänt däckens rotation mot förra året, jag vände på däcken så blev den tyst (däcken var inte rotationsbestämda)
Jag köpte en gång för länge sedan en beg. 99 av en jobbarkompis (en riktig skitbil f.ö. men det var inte hans fel).
Han hade satt på helt nya däck, men bilen väsnades rejält vad han än gjorde.
Han sänkte trycket alltmer och fast han bara hade 1.0 runt om blev det oljud.
Jag föreslog att han skulle höja till 2,2 men han trodde mig inte.
Jag köpte bilen och höjde trycket och den blev riktigt tyst!
Ja ringtrycket är rekomenderat upp till 4 personer, men då man mest åker 1 eller 2 i bilen ligger det nog nått i det du säger.
Å andra sidan, om du bromsar kraftigt så kommer ju mer vikt fram.
Å andra sidan, om du svänger kraftigt så.. ;-)
Vi kan nog vara överens om att alltför många kör med för lågt däcktryck, och att man gärna kan ligga ett par hg över rekommenderat tryck.
Sen återstår ju alltid kruxet med opålitliga mätare....
Jag tror också att de hårdare sommardäcken i låga profiler kan orsaka mer buller och småstötar än de mjukare vinterdäcken som ofta har högre profil.
Idag var det tänkt att bli stora däckbytardagen, har 5 bilar det ska bytas på.
Men när jag drog upp rullgardinen i mosre kändes det inte riktigt rätt, det var minus 0,4 grader ute och 14 cm snö på gräsmattan !!
Kl 4 på eftermiddagen var det +9,8 grader, snön borta, så jag fick däck bytt på 2 bilar iaf.
Ja min dotter var väldigt orolig nu, hon har legat hemma i feber och inte kunnat komma hit och sätta på sommardäcken, å andra sidan är det utlovat minusgrader på nätterna och även mera snö (även om det bara brukar bli blask)
Hon åker hemifrån tidigt på morgonen, så det är ju risk att hon stöter på halka.
Men sammtidigt har polisen utlovat storkontoll denna vecka, så var händer om hon blir stoppad på eftermiddagen när halkan och ev snö är borta ??
Där jag bor har polisen sagt att de inte ska vara så hårda när det gäller kontroll av dubbdäcken den här veckan, däremot ska de kolla hastigheten extra noga.
Men det går ju alltid att säga att man ska till fjällen om man är orolig!
Det finns ju åsikter om det här datumet för byte:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/varen-bedraglig-tid-pa-vagarna
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/flera-olyckor-i-halkan_7054889.svd
Om man kör dubbfritt så byter man när man vill. I god tid på hösten och inte för tidigt på våren oavsett var man bor. Det är inte alla dubbdäcks-åkare som klarar den ekvationen.
:
snabb, det finns tillfällen och vägar där det är svårt att klara sig utan dubbdäck.
Men jag måste erkänna att jag körde på en sådan väg för ett par månader sedan med en ny Insignia 4x4 som hade friktionsdäck och trots kraftig provocering gick den perfekt.
Imponerande.
Men det går inte med en tvåhjulsdriven bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.