Vi Bilägares forum

Skoda Octavia eller annan?

Skoda Octavia eller annan?

Ska köpa första bil till våren och har börjat sondera marknaden. Har själv väldigt dålig koll på bilar, men har från olika håll blivit rekommenderad Skoda Octavia. Tycker den verkar passa oss storleks- och prismässigt. Har även sneglat på nya Hyundai i30 kombi. Har ni några åsikter?
Sedan undrar jag om det är någon poäng med att köpa en helt ny bil? Vi tänker oss att vi ska köpa en något år gammal som inte har gått alltför långt. Blir i och för sig kanske svårt att få tag på en begagnad i30 till våren.

Uppdaterat: 2012-09-09 12:46

Kommentarer

Köpte själv en begagnad Octavia kombi ganska nyligen och är hittills ganska nöjd. Det positiva jämfört med Passaten jag hade tidigare är att Octavian har billigare försäkring, skatten är mindre och den sörplar i sig mindre bensin. Det finns gott om plats att lasta i och baksätet är väldigt rymligt dessutom tycker jag att Octavian faktiskt är väldigt trevlig att köra. Den känns större än mellanklass faktiskt.
Det enda negativa med Octavian är väl att baksätet är aningen hårt och att den bullrar lite på väldigt grov asfalt men grov asfalt får ju faktiskt de flesta bilmärken idag att bullra lite mer, speciellt den asfalten som läggs på våra mindre vägar och den asfalten består av väldigt mycket småsten.
Hur Hyundai är vet jag inte eftersom den bilen inte intresserar mig mest p.g.a. designen som inte faller mig i smaken.

Uppdaterat: 2012-09-09 12:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Köpte själv en begagnad Octavia kombi ganska nyligen och är hittills ganska nöjd.

Vad har du för motor? Vad rekommenderar du?

Uppdaterat: 2012-09-09 13:12

Jag köpte en ny Skoda octavia 06 och ägde den ca 2 år innan jag bytte... Farsan min äger även han en Octavia 1,6 TDI av årsmodell 2010 han är då nöjd med bilen men kommer byta till den nya som kommer till våren 2013, den kommer vara mkt modernare och trevligare än den som finns idag.
Så det råd jag kan ge dig är att vänta till den nya generationen kommer till våren, annars så skulle jag kolla på nya Hyundai i30 som finns att köpa nu, du kan få den till en bra peng.

Uppdaterat: 2012-09-09 13:30
Pär

Jag har 1.6L MPI på 105 hk bensinmotorn och den känns helt ok, övriga motorer för modellen har jag inte provat och vet inget om. Den är ingen racer men duger finfint till vardagstrafik. 1.6Fsi är nog kanske ett bättre val men det fanns ingen bil med den motorn till rätt pris på min ort när jag handlade bil. Jag köper enbart begagnat för jag vill inte lägga för mycket pengar på mitt bilägande. Det är dyrt nog ändå.

Uppdaterat: 2012-09-09 13:55
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Huyndai i30 är ju vansinnigt snygg både in och utvändigt så den är absolut en kandidat, fem års garanti, halvförsäkring i 3 år, nya däck mm är värt en hel del så nyköp är ok speciellt i den prisklassen.

Uppdaterat: 2012-09-09 16:54
junkers skrev:

Huyndai i30 är ju vansinnigt snygg både in och utvändigt så den är absolut en kandidat, fem års garanti, halvförsäkring i 3 år, nya däck mm är värt en hel del så nyköp är ok speciellt i den prisklassen.

Men om man skulle köpa en 1 år gammal i30, följer inte garantin och halvförsäkringen med då?

Uppdaterat: 2012-09-09 17:08

Du kan även kolla på Ford Focus, Renault Megane, Peugeot 308, (nya) Opel Astra, Seat Altea XL mfl. Fransmännen är bra bilar men med dåligt andrahandsvärde så som andraägare (ex en Megane från -10 har tre års nybilsgaranti kvar och är i tyska kvalitetsuppföljningar väldigt felfri) så kan du få en nästan ny bil och samtidigt minimera den enskilt största utgiftsposten - värdeminskningen. Rent objektivt så är Octavian lite större (men med kortare hjulbas så den är också struttigare i gången) än en Megane och har mer av VW-gruppens premiumkänsla i reglagen. Men Renaulten går mer storbilslikt, har bättre ljus, bättre rostskydd och deras version av DSG-lådan, EDC, är bättre (optimerad för mjuk körning, inga hållbarhetsproblem etc). Du har så många tämligen likvärdiga alternativ (var och en med lite olika starka dag som köregenskaper, utrymme, premiumkänsla, komfort etc) i storleks och prisklassen att det till syvende og sist handlar vilken ni gillar pga utseende, körställning, sikt, bullerkänslighet etc. Så ut och titta (antagligen går hälften bort då av subjektiva skäl) och provkör de återstående.

Uppdaterat: 2012-09-09 17:15
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic

Absolut om du köper en 1 år gammal i30 så följer garantierna med bilen, dock bara om den är servad hos Hyundai annars är det bara 3 års garanti på bilen.
Men den nya i30 är visst väldigt mkt bättre än den gamla modellen, tex så är den visst väldigt mkt tystare i kupèn. Min morsa har en i30 kombi från -08 och den är väldigt dåligt isolerad och låter välidgit högt tycker jag.

Uppdaterat: 2012-09-09 17:18
Pär
Fritte skrev:

<blockquote class="quote-msg quote-nest-2 even">
<div class="quote-author">junkers skrev:</div>
Huyndai i30 är ju vansinnigt snygg både in och utvändigt så den är absolut en kandidat, fem års garanti, halvförsäkring i 3 år, nya däck mm är värt en hel del så nyköp är ok speciellt i den prisklassen.
</blockquote>

Men om man skulle köpa en 1 år gammal i30, följer inte garantin och halvförsäkringen med då?

Den gamla modellen är ljusår ifrån den nya så det är en riktigt dålig affär.

Angående Renault så har Hedin i GBG kampanj nu, det är väl 160000:- för kombin med snåldieseln och massvis av extrautrustning, de skickar med nya vinterdäck också och även den har 5 års garanti så visst gillar man det utseendet så.

Uppdaterat: 2012-09-09 17:44
junkers skrev:

<blockquote class="quote-msg quote-nest-2 even">
<div class="quote-author">Fritte skrev:</div>
&lt;blockquote class=&quot;quote-msg quote-nest-3 odd&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;junkers skrev:&lt;/div&gt;
Huyndai i30 är ju vansinnigt snygg både in och utvändigt så den är absolut en kandidat, fem års garanti, halvförsäkring i 3 år, nya däck mm är värt en hel del så nyköp är ok speciellt i den prisklassen.
&lt;/blockquote&gt;

Men om man skulle köpa en 1 år gammal i30, följer inte garantin och halvförsäkringen med då?
</blockquote>
Den gamla modellen är ljusår ifrån den nya så det är en riktigt dålig affär.

Är inne på nya i30, men vi ska köpa till våren/sommaren. Då kanske det finns någon begagnad, tänker jag.

Uppdaterat: 2012-09-09 17:45

Oj våren/sommaren då är du ute i tid och söker bil... Börja sök bil i Mars/April så kommer du finna dig en bil... Prova lite olika till dess så kommer du finna något bra.

Uppdaterat: 2012-09-09 18:12
Pär

Kolla i tråden "ny bil" där får du en del svar om octavian

Uppdaterat: 2012-09-09 20:21
Pär

När det gäller begagnad skoda octavia, är det några särskilda årgångar man skall akta sig för? Alltså några särskilda fel eller något som inte är bra?

Uppdaterat: 2012-09-10 20:57

En liten manuell bensinmotor, alltså. Fint, precis vad vi vill ha.

Uppdaterat: 2012-09-10 21:56

Återupplivar tråden då jag sitter i en liknande situation. Har kollat en del på Octavian men skräms lite av den dåliga ljudisoleringen, och har därför börjat snegla på andra alternativ.
Min budget ligger kring 150k. Kollar man på avslutade auktioner kvd.se får man upp en hel del intressanta bilar med slutpris på < 150k, t ex Volvo V70 och Audi A4 från -10. Skulle ni rekommendera en Octavia från -11/-12 från bilhandlare framför V70 från privat säljare?

Uppdaterat: 2012-09-13 22:50
Hampan skrev:

Återupplivar tråden då jag sitter i en liknande situation. Har kollat en del på Octavian men skräms lite av den dåliga ljudisoleringen, och har därför börjat snegla på andra alternativ.
Min budget ligger kring 150k. Kollar man på avslutade auktioner kvd.se får man upp en hel del intressanta bilar med slutpris på &lt; 150k, t ex Volvo V70 och Audi A4 från -10. Skulle ni rekommendera en Octavia från -11/-12 från bilhandlare framför V70 från privat säljare?

Mig veterligen så får man betala extra för märket på både Volvo och Audi, så jag tror inte det är så bra idé, Hampan. Däremot en något år gammal Toyota Avensis tror jag skulle vara något!

Uppdaterat: 2012-09-14 08:45

Titta på en Skoda Superb istället, dom är mycket tystare än en Octavia.
Du får dom även till en bättre peng än en V70

Uppdaterat: 2012-09-14 18:50
Pär

V70 skulle varit mitt val i det läget.

Uppdaterat: 2012-09-14 20:33

Jag håller med Peugote-Pär, Absolut inte V70 eller Avensis för de pengarna.
Jag åker V70 ofta och det du får för 150k är inte dåligt men bilen är inte särskilt kul, då är gamla 9-5 roligare och ger mer bil för pengarna.
Och Avensis kan jag inte rekommendera, jag sitter som en punkterad gummianka i den, men det är ju individuellt, sådant måste man ju prova själv.
Du får också mycket mer bil om du väljer Superb.

Uppdaterat: 2012-09-14 21:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre