Vi Bilägares forum

Skillnader mellan bensin och diesel

Skillnader mellan bensin och diesel

Sitter och funderar på bilköp och en av de stora frågetecknen är bensin eller diesel (så klart). Vad jag förstått så gäller för en modern miljöbil i dagens läge

* Skatten är ungefär samma (några hundralappar hit eller dit är inget att bry sig om)
* Diesel drar mindre och kostar lika mycket som bensinen. Grovt räknat så blir bensin runt 3-4 kr dyrare per mil du kör. *
* Dieselbil kostar typ 20 000 kr mer än bensin. Så efter 5000 - 6000 mil blir bensin bilen dyrare.
* Diesel värmer lite sämre inne i bilen .

Stämmer de kalkylerna, på en höft?

Sedan är frågan: är service för diesel dyrare än bensin? Diesel har jag hört att de behöver inte servas lika ofta som bensin bilar. Stämmer det?

Idag fick jag dock höra att dieselbilar behöver "köras igenom". Jag fick ingen bra förklaring till det men vad jag förstod så gällde det att motorn i en diesel fylls med skit om man ofta kör kortare sträckor, och att de mår bäst när de får köra länge. Vad säger ni om detta?

Vad har ni för erafarenheter och kunskap och bidra med till för att avhjälpa min förvirring?

Uppdaterat: 2012-01-06 19:49

Kommentarer

Familjen kommer att utökas med barn snart så kombi och krok är något som jag ser som absoluta krav. Automat ser jag inget behov av även om det är bekvämt.

Vår tanke är att behålla bilen väldigt länge. Vi är inte speciellt roade av bilar vilket gör att vi siktar på en ny eller nästan ny bil.

För att beskriva hur mycket vi kommer köra:
Vi bor i en mindre stad idagsläget och har lyckligtvis inget behov av jobbpendling men räknar väl att det blir 600-900 mil långresor per år.
Och alla resor på ett par kilometer för att storhandla och kanske någon mil för att komma ut i naturen. Till detta alla kortare resor (3-8 km) för att hälsa på folk i staden och trakterna runt om kring.

Sedan lär man väl bli lat också och köra mer korta sträckor än vad man hade räknat med och säkert fler långa resor också när man har bilen.

Uppdaterat: 2012-01-07 10:15

Hmm, vid närmre eftertanke så kommer vi nog inte ha speciellt många av de korta resorna inom staden. Det är gångavstånd till det mesta så så länge det inte är ösregn så kan man gå.

Sedan vet man ju aldrig hur det blir i framtiden om man t.ex. behöver börja jobbpendla eller får väldigt långt till dagis. Men man kan ju inte planera för allt.

Uppdaterat: 2012-01-07 10:22

Tack för dina svar.
Jag vill nog hellre lägga ut runt 200 000 än 300 000. Gärna ett av de större märkena så att det är lätt att hitta verkstäder vart man än hamnar.

Vad gäller prestanda så tror jag mig ha ganska låga krav. Den ska orka dra oss + släpkärror. Jag lär inte köra snabbare än 120 km/h allt för ofta och om vi spar 20 000 på att vara sist iväg från rödljusen så kan vi nog leva med det.

Komfort? Tja, inte allt för trångt. Volvo V50 är nog för litet i baksätet, ford focus faktiskt för trång i framsätet. Så det får nog bli något som är lite större. Tyvärr, V50 kändes lagom i framsätet iallafall och bilen liten och smidig. I övrigt är vi nog inte speciellt "pryltokiga" då det gäller bilens utrustning.
Ska iväg och titta på Golf Variant också.

Tack för tipset om preem och statoil. Det är ju en riktig djungel!

Uppdaterat: 2012-01-07 13:17

Vi bytte bil nyligen och valde bl a mellan Golf Variant, Focus kombi och Kia Ceed kombi.
Kia gick bort rätt omgående eftersom körställningen inte passade mig - jag fick ont i "gas-benet" efter bara några km körning. Annars säkert ett bra alternativ. Vi hade en Focus 2007 Kombi före och blev väldigt förvånade när den nya Focusen var trängre i baksätet (vi har 2 grabbar på ca: 1,80 som måste kunna sitta bakom varandra). Vi blev lika överraskade att Golf Variant var såpass rymlig som den var i baksätet och det var definitivt det bästa valet för oss. En av sönernas kompisars föräldrar har en ny Passat Variant och sonen påstår att det inte är speciellt stor skillnad i baksätesplats/komfort mellan Golfen och Passaten - fan tro't men han säger så. Passaten är givetvis lite bredare om det är viktigt men annars påstår sonen att det inte är nån avgörande skillnad.
F ö är Golfen som vi tycker klart trivsammare än de övriga alternativen i storleksklassen även om den tyvärr är lite dyrare. Dock beror det lite på vad man vill ha för utrustning - du får t ex en fabriksmonterad dragkrok (avtagbar) i ett paket till Golfen inkl bättre stereo med backkamera för samma pris som en eftermonterad, fast krok till t ex Focus. Och grundutrustningen i Masterspaketet är även den rätt OK så i våra ögon var merkostnaden vid köptillfället OK - och jag är tämligen övertygad om att andrahandsvärdet är bättre än för t ex Focus.

Uppdaterat: 2012-01-08 11:03