Vi Bilägares forum

Service

Service

Har en Renault som snart skall in på sin första service, måste den göras på en märkesverkstad för att garantier mm skall gälla?

Uppdaterat: 2012-09-17 15:15

Kommentarer

Nej!

Uppdaterat: 2012-09-17 15:52

Hur lång nybilsgaranti har Renualt? om den har mer än 3 år så måste du till en märkesverkstad om den ska gälla hela tiden. Jag har en Peugeot 508 som har 5 års nybilsgaranti och servar jag bilen på Peugeot så gäller garantin 5 år men om jag skulle serva på annat stället så gäller garantin bara i 3 år

Uppdaterat: 2012-09-17 16:21
Pär

Läs garantivillkoren, troligen bara tre års garanti om den inte servas genom Renault.

Uppdaterat: 2012-09-17 18:04

Renault har bara 2-års nybilsgaranti sedan är resten en så kallad "förlängd garanti" som man så fint kallar den, det knepiga är att man får påstå i all reklam att nya Renaulter har 5-års garanti utan att ens nämna något om att dom har 2-års nybilsgaranti med möjlighet till 3-års förlängning OM bilen enbart servats på Auktoriserad Renault-verkstad...
Detsamma gäller nog som sagt även Peugeot och båda gäller upp till max 10 000mil.

Dessa "kryphål" har man enbart gjort för att "solla bort" alla de bilar som inte servats på märkesverkstad då EU:s konkurrenslagar kräver att nybilsgarantin ska gälla oavsett vilken seriös verkstad som servat bilen på rätt sett, därför har man valt att kalla det andra för en "förlängd garanti" eller liknande vilket tyvärr inte framkommer alls i reklamen där man påstår att man har 5-års Nybilsgaranti vilket alltså är vilseledande och direkt felaktigt då en nybilsgaranti ska gälla även om en fristående verkstad servat bilen rätt då det ska råda fri konkurrens inom EU!

Uppdaterat: 2012-09-17 22:49

Men är inte det ganska vanligt att förlängda garantier kräver service på märkesverkstad?

Det är väl samma på Hyundai/Kia har jag för mig.

Och för att Mazdas rostgaranti ska gälla krävs också service på märkesverkstad. Så jag tror nog att det är mer regel än undantag med detta krav.

Uppdaterat: 2012-09-18 06:48

De som har mer normala garantier är oftast mer öppna och ärliga utan lika många undantag, jag vet att tex Toyotas 3-års nybilsgaranti gäller garantitiden ut även om fristående verkstäder dokumenterat att de servat bilen på rätt sett vilket stämmer väl i enhet med EU:s konkurrenslagar om att nybilsgarantin ska gälla då det gäller fri konkurrens, man kan dock kanske räkna med risk för sämre "goodwill" om något skulle inträffa efter garantitiden om nu något skulle inträffa då Toyota normalt verkar ta det mesta upp till 5-år om bilen är servad som den ska.

Hyundai/Kia som du nämner Rustan har fått mycket kritik för att man i reklamerna starkt trycker på att man har 5-7 års nybilsgaranti då det bara gällt om aktoriserade verkstäder servat bilarna vilket jag vill minnas att man även blivit stämmda för då de strider mot de fria konkurrensreglerna och att garantierna ska gälla, men vet ej om alla överklaganden ännu tagit slut där och hur det blev/blir.

Uppdaterat: 2012-09-18 22:02

Egentligen vet jag inte vad jag ska tycka om fenomenet. Personligen vill jag nog serva på märkesverkstad, åtminstone så länge bilen är hyfsat ny.

När jag först fick höra att Mazda krävde märkesverkstad för sin rostskyddsgaranti så tyckte jag det helt sjukt, men när man funderar på det så kanske märkesverkstäderna kollar rosten noga på sin service och hinner åtgärda innan rosten sätter sig ordentligt.

Det finns säkert lika många infallsvinklar som det finns verkstäder och vad som är rätt eller fel vete fan

Uppdaterat: 2012-09-18 22:25

Ett annat problem om man tvingas till märkesverkstäder för att nybilsgarantin ska gälla är ju att många på landsorter kan ha väldigt långt till närmaste märkesverkstäder och det blir ganska snevridet om man tvingas ta ledigt från jobbet och åka 20mil tur och retur en dag bara för att serva/reparera bilen trots att man kanske har en bra verkstad man litar på som granne.

Det senare gäller tex både Audi, Bmw och Mercedes där jag bor, och Audi som det rullar mest fanns tidigare bara 3 mil bort men då Bilmetro i Bollnäs blev av med Audi pga att höghönsen från Tyskland hittade ett par hål i asfalten utanför samt började få en lite blekt fasad (utan chans till årgärder vilket Bilmetro tyckte var som ett slag i ansiktet efter ca 25-års trogen Audi-tjänsti) efter detta har Audi-kundena inte direkt blivit mer nöjda då bilarna är byggda för att man ska bli tvugna till en Audiverkstad för diverse åtgärder som att tex nya styrboxar man ska byta saknar innehåll trots att de är svindyra vilket enbart är gjort av en anledning, att försöka låsa upp kunderna som ska tvingas in till Audi som blir allt mer verklighet hos våra Européiska bilmärken, man förstår ju faktiskt varför dom inte är så populära i Afrika och jag tycker att man förstör lite för sig själva här...

Uppdaterat: 2012-09-27 01:15

Jes: Så hårt kan det faktiskt vara, Audi är benhårda!

Uppdaterat: 2012-09-28 18:06

Jes, Jag har personligen pratat med Bilmetros Servicemarknadschef i denna fråga och dom fick inte ens en chans att rätta till dessa problem. "Dom hade redan bestämmt sig när dom kom hit och det där dom hittade var bara någon dålig bortförklaring tror jag för annars borde vi väl för sjutton fått chansen att rätta till felen!" Vad hans ord om detta, han tyckte vidare denna översittar-attityd vad väldigt låg efter alla år dom haft Audi och det kan jag verkligen förstå!

Du är bra rolig du Jes och får gärna tro på din egen verklighet, men varför skulle han ljuga om en sådan sak då det var han personligen som träffade Audi-folket?

Uppdaterat: 2012-10-01 01:36