Hej,
kollar efter en beg bil för under 100 tkr. Har tittat lite på Santa Fe. Med aut, skinn, v6 och allt kan man få en för ca 85-100 tkr som endast gått mellan 7000-9000 mil. En -01 till -03 ungefär.
Vad tror ni? Ett bra köp? Rostproblem? Kamrem? Rätt pris?
Mvh
Arvid
Kommentarer
En bra sida till dig är [url=http://www.hyundai.nu/]http://www.hyundai.nu/[/url]
Jag har för mig att V6an ska byta kamrem vid 10000mil och att de är rättså dyrt.
Tack Ola_bil, kanonbra sida att läsa på inför ev köp!
leifer, ja... inte vad jag frågade om - men tack för dina åsikter i alla fall... Santa Fe har inte ESP vad jag förstå.
Mvh
Arvid
Jag har bara en fråga: Varför i hela friden en Santa Fé av förra modell?
[url=http://www.aftonbladet.se/bil/article293283.ab]http://www.aftonbladet.se/bil/article293283.ab[/url]
Fyrhjulsdrift kan ju låta bra i reklamen, tills man verkligen får prova VILKEN TYP av fyrhjulsdrift man har :)
erito, har ryggproblem och vill ha en bil man sätter sig rakt in i - och inte ned i. Vad jag kan förstå är det en hållbar bil. 4wd är bra när man som jag bor vid sådana vägar där det behövs. Dock pekade ju länken inte ut Santa Fe´s 4wd som speciellt bra...
leifer, håller med dig! Men som för de flesta så är det vilken vilket behov man har och vilken peng man har tillgängligt som styr. Skulle nog inte heller må så bra om jag mosade till en lite bil och ngn blev skadad.
Arvid, okay högt insteg är bra för dåliga ryggar, men om du behöver en pålitlig lite högre 4x4 bil så kan du ju titta på Subaru Forester eller äldre Toyota Rav4. Om fyrhjulsdriften inte är så viktig så fungerar säkert Santa Fe, Honda CR-V, nya Rav4, etc. som alla har 'hjälpdrift' på bakhjulen ibland :)
Lycka till!
erito, anledningen till att jag kollade på Santa Fe var att den var lite mer personbilslik i komforten och att köra. Vet du hur Rav4 är, är det "lastbilkänsla" att köra? Vet du vad det är för skillnad på 4wd på gamla/nya Rav4? Är det viscokoppling i ngn av dem - som det är i sanat fe?
mvh
Arvid
Visco-koppling behöver i sig inte vara dåligt. Problemet är att Volvo, Hyundai m.fl inte har en aning om hur man bör bygga fyrhjulsdrift och därefter har resultaten blivit.
Toyota Rav4 av förra modellen hade en konstant fyrhjulsdrift som fungerade riktigt bra. Den nya modellen har liknande Haldex koppling som driver mest fram och aldrig lyckas skicka nog med kraft till bakhjulen. Iallafall inte då den skulle behövas. Samma med CR-V. Nya Santa Fe fungerar bättre, men den är ju dyr.
Hur de är att köra tycker jag du måste prova själv. Min Subaru Outback har samma markfrigång som tex. XC90, Hyundai Santa Fe, BMW X5 etc. men är i övrigt en vanlig kombi. Med utmärkt fyrhjulsdrift och låg bränsleförbrukning. Prova hur du tycker insteg m.m. är i dessa om du kan och se vad du tycker. Stolen går att höja rejält i många modeller och det kanske underlättar? Skall jag ut i lättare offroad brukar jag höja min stol till max, och då är det ju fint insteg.
Mest personbilslik av 'jeeparna' är annars Forester. Att Subaru lyckas så bara med detta är låg tyngdpunkt trots hög markfrigång (boxer motor, m.m.)
Slutsats, prova själv Toyota Rav4, Subaru Forester och Outback, Honda CR-V och jämför med Santa Fe. Ingen kan bestämma bättre än du själv, bara ge lite tips om hur de olika fungerar.
:)
Ok, tack för info!
Liten fråga bara med förra modellen menar du då första modellen av Rav 4?
Arvid
Den före -06 (nuvarande) hade bättre 4x4 för framkomlighet.
Jag har haft en Santa Fé 2,4 GL 2005 som jag köpte ny och körde 6000 absolut felfria mil. Den hade inte ens diffbroms men tog sig ändå uppför en brant backe till vår stuga i mer än 30 cm snö. Hög markfrigång och stora hjul är också bra för framkomligheten. Konstruktionen är enkel och robust, utan en massa bling-bling. Apropå vikt m.m. så vill jag minnas att den hade en tjänstevikt strax under 1600 kg vilket är jämförbart med en extrautrustad V70. Lastvikten var ca 600 kg vilket den faktiskt bar utan att knäa. Bränsleförbrukningen var stabilt 0,92 L/mil på landsväg, och ca 1,0 i blandat 50% landsväg och resten kortare turer. Men visst är den nya generationen Sante Fé en bättre bil på alla sätt, fast även betydligt tyngre. 2 ton är ju en absurd vikt att släpa omkring till vardags... inte i takt med tiden. Av gamla Santa Fé finns en version med diesel och mer avancerad fyrhjulsdrivning, med låsbar mellandiff m.m. Försök hitta en sådan.
Håller med Blackmore att om du skall ha en Santa Fe så satsa på en diesel. Då förbrukningen ligger runt 1l mil i en sådan är det betydligt lägre än i bensinmodellerna. Kolla närmare på tex blocket.se på Santa Fe diesel -04 -05 och Subaru Forester -03-04(eller Outback -01-03) samt Toyota Rav4 -03-04. Forester och Outback har samma markfrigång som Santa Fe och de flesta andra jeep/suv bilar (20cm). Subaru kanske är lite dyrare än Hyundai, men det är otroligt bra bilar. Smaken är som baken, du kan bara välja själv. Subaru manuella växellådor har lågväxel som standard.
Om du skall dra släp, tänk på att bakluckan på Rav4 öppnas som en dörr och kan ställa till problem så du måste haka av släpet varje gång du skall ta ur ngt stort ur bagaget...
bil ex:
[url=http://www.blocket.se/vi/13706410.htm]http://www.blocket.se/vi/13706410.htm[/url]
[url=http://www.blocket.se/vi/13479855.htm]http://www.blocket.se/vi/13479855.htm[/url]
[url=http://www.blocket.se/vi/13728569.htm]
http://www.blocket.se/vi/13728569.htm[/url] = mitt val
[url=http://www.blocket.se/vi/13666905.htm]http://www.blocket.se/vi/13666905.htm[/url] = mitt val
[Edited on 2007-10-23]
Tack för alla tips och erfarenheter!
Har kollat på diesel, men eftersom denna bil endast kommer att gå max 1000 mil per år så blir skatten alldeles för hög. Drygt 8 tkr på en Santa Fe. Det skulle vara en lastbilsregistrerad i så fall men då "förlorar" man ju baksätet om man vill köra lagligt mellan besiktningarna.
Subaru är nog riktigt bra bilar, men är sitthöjden/insteget verkligen lika högt som tex i en Santa Fe? Kollade länkarna och det var bra tips men min budget är max 100 tkr och jag har sårt att tro att man prutar 30-40 tkr...men man vet ju aldrig förstås!
Fick se en Mazda Tribute på blocket i min närhet. Är det ngn som har erfarenhet av den? Verkar vara en enkel 4wd men låsbar i alla fall. Är inte så vanlig modell vilket kanske gör den till en osäkert kort med tanke på reselvdelspriser mm. Känns som en Rav4 eller en Santa Fe är säkrare kort i den frågan. Vad tror ni?
För min del så är nog inte terrängframkommlighet det viktigaste utan en bra landsvägs 4wd. Som klarar moddsträngar vid omkörning samt stabiliserar vid blankis. Men det är klart det är ju snopet om man blir stående i en lite backe med snö när man har 4wd...
Mvh
Arvid
Mazda Tribute är riktigt fina bilar och ett bra alternativ. [url=http://www.privataaffarer.se/bil/testdrive.asp?id=1792]http://www.privataaffarer.se/bil/testdrive.asp?id=1792[/url]
Ang. Santa Fe och fyrhjulsdrift så fungerar det öppna diffar (som Santa Fe, Volvo, Honda, mfl använder) att sålänge ett av hjulen på varje axel (fram resp. bak) har grepp så får det andra också grepp. Då ett hjul helt tappar fäste går kraften till det hjulet och det bara snurrar. Det andra hjulet står då still och får noll kraft. På moderna bilar bromsas det spinnande hjulet av abs tekniken, men kraften kan aldrig 'flyttas' som på en bil med diffbroms/diffspärr (Subaru, Toyota LandCruiser).
Inte ens Audi's torsen differential kan flytta mer kraft än den ratio som diff-växeln har. Tex har den 1:2 men ett hjul spinner så blir kraften = 0. På en sådan diff kan man däremot reglera kraft-flytt med abs tekniken.
Kanske blev onödigt krångligt det där :)
Kolla närmare på Mazdan och provsitt en ny Forester hos ngn bilhandlare, man sitter likadant i en -03. En fin bensin Santa Fe kan ju vara helt rätt för dig också, man vet aldrig. Skriv vad du valt och vad du tycker sedan :)
[Edited on 2007-10-24]
Tack för förklaringarna, tror jag hängde med!
Skall kolla närmare på Mazdan. Som tur är har jag inte brottom med bilbytet utan kan ta god tid på mig att provköra och fundera vad som passar mig. Det är ändå en stor investering man gör!
Tack för alla tips så länge, jag återkommer när jag ngt konkret eller köpet är klar!
Mvh
Arvid
Hej,
Nu är bilköpet klart!
Dock blev det inte ngn Santa Fe eller Mazda...inte ens en 4wd...det blev en liten V40!
Anledningen var att det uppenbarade sig ett bra tillfälle med ett köp inom släkten till ett bra pris. Så jag får fortsätta att kliva ner i bilen och surra med 2wd på vinterhala vägar. Dock var det en riktigt fint exemplar, -00 med 10 000 på mätaren. Automat, klima och det mesta utom helskinn. Rostfri såvitt jag kan bedömma. Samt att men vet vem som ägt o kört den tidigare och skött service.
Känns bra!
Mvh
Arvid
Lycka till med din nya bil! Och kör säkert :)
Det va intressant läsning..
Gör som leifer skrev att sköt lacken noga och gör gärna en rostskyddsbehandlig snarast.
Om stänkskydd inte finns på bilen så sätt dit stänkskydd. Litet tips.
Lycka till!
Hade bilen på lyft innan köp, såg bra ut - saltfritt där jag bor och där bilen gått. Automatoljan såg bra ut och luktade inta illa. Skall dock bytas nästa service då det ej är gjort innan. Kamrem kommer också nästa service (12000 mil) då ingår också vattenpump och spännrullar.
Känns fortfarande bra, såhär några dagar efter köpet!
mvh
Arvid
Tänkte dela med mig lite erfarenheter nu efter några månader med bilen.
Är fortfarande nöjd med bilen/köpet! Dock finns det alltid saker som man gillar mer eller mindre.
Är lite missnöjd med förbrukningen, hade trott att den skulle vara snålare än den är. Den har dragit 0,90-0,95. Är i och försig 2,0T motorn med 160 hk samt automat och ac, men i alla fall. Tror svaret ligger i att den oftast går korta sträckor, har inte testat någon långkörning ännu - skall bli intressant att se vad den drar då!
Förarsätet, tyckte det var suveränt skönt i början... men nu har jag svårt att hitta en bra sittställning. Är oftast skönt när man sätter sig, men efter ett tag så hasar man ner/fram i sätet på ngt sätt samt att det är dåligt stöd under låren. Har kollat längden mot andra bilar och det är inte kortare vad jag kan se - men jag upplever det så.
Har även en Audi A4 Avant av samma årsmodell ungefär i familjen. Den har dock gått betydligt mer (35 t mil). Audin känns naturligtvis mer sliten men konstigt nog kör både jag och hustrun helst den bilen. Ljudkomforten är betydligt bättre i Audin. Kassaskåpskänslan i Audin är där och hela bilen känns mer "helgjuten" eller hur jag skall förklara det. Förarstolen är bättre i Audin, fast den saknar svankstöd. Sätena är lite hådare vilket passar mig.
Ja, det var lite synpunkter!
mvh
Arvid
Tyska bilar, framförallt Audi har fin åkkomfort. Men att jämföra Audi och Hynda går knappt.
Kanske var det otydligt av mig, men det är en V40 som jag jämförde med A4!
Arvid
Jaha.... Men det kvittar för Audi har bättre känsla i sina bilar än Volvo. Jag tycker det iallafall.
Kommer ju in lite sent i den här tråden men efter att ha tittat på din lista så skulle jag ha valt Mazda 6 utan att tveka en sekund. Mazdan är en betydligt bättre bil än Volvon på alla sätt enligt min åsikt. När det gäller kavlitet och driftsäkerhet i långa loppet så är skillnaden enorm. Mazdan är dessutom rymligare och klart bättre att köra än Volvo V40 som ju är minst sagt en medioker bil. Senast vi var i europa så hyrde vi en Mazda 6 Kombi i Österrike och blev mycket imponerade. En brilliant bil på alla sätt. Tyst, bekväm och för storleksklassen otroligt rymlig. Vi var 4 personer med massor av bagage och allt fick plats utan problem.
Ja den nya Mazdan lär ju vara en utmärkt bil, den har jag inte provat, men den förra modellen, om det nu var den du hyrde Peter, är ju den kanske bullrigaste bil jag kört på många år.
Den gick säkert tyst på österikiska vägar, men på vår grova asfalt, huga!
Det var precis två år sedan så det var den numera gamla modellen. Jag vet inte om de österrikiska vägarna är så mycket bättre än de svenska. Ljudnivån kan ju också bero på däcken. Vi tyckte dock att Mazdan var ganska tyst. Kanske inte lika tyst och mjuk som vår Camry men Mazdan har ju bara en 4-cylindrig motor men den är dock betydligt rymligare än både Camryn och Volvo V40.
Ang. buller p.g.a. grov asfalt så är det skillnad på sthlm och den del av sverige jag bor. Är i sthlm flera ggr per år, och bilen bullrar betydligt mer på vägarna i sthlm. Kan inte härleda det till annat än beläggningen, då har vi ändå s.k. asfaltsgrus på vägarna hemmavid - som är väldigt grov jämfört med vanlig asfalt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.