Hej,
Jag skulle vilja höra lite synpunkter på värdet av att göra en dyr rostskyddsbehandling på ett helt ny bil (Mazda 6). Där jag bor finns det ett Dinitrol Center och deras dyraste behandling går på 6500 kr. Är det någon som har någon erfarenhet av deras behandling eller på annat sätt har fått reda på om den håller måttet och är värd priset?
Jag läste också på [url=http://www.bilrost.com/]http://www.bilrost.com/[/url] att Tectyl anses vara det absolut bästa rostskyddet. och där står också följande att läsa:
"[color=#339900][b]Obs: [/b][/color]M[color=#000000]ånga företag som Tuff-Kote Dinol är förbjudna av kontrakt att använda Tectyl![/color]"
Jag trodde att Tectyl hade slutat användas pga. det finns bättre rostskyddsmedel, men så kanske inte är fallet utan det kanske "bara" är miljöaspekter som ligger bakom.
Sedan finns det ju Noxudol också som självklart enligt dem själva ska vara det bästa. Men frågan är, finns det någon oberoende undersökning som kunnat konstatera vilket rostskyddsmedel som är bäst?
Mvh
Andreas
Kommentarer
När jag jobbade med rostskydd inom Marinen användes både Tectyl och Dinitrol. De ansågs vara likvärdiga.
Det finns dock många varianter som ger olika bra skydd och som har olika långtidsverkan.
Det spelar nog inte så stor roll vilket rostskydd du väljer, huvudsaken är att du väljer ett.
Japanska bilar har generellt dåligt rostskydd, de är inte konstruerade för den miljö som finns här i Norden och bör rostskyddskompletteras så snart som möjligt.
Och har du lagt ut så mycket pengar på en helt ny bil så är det väl värt 6500:- för att förlänga livet på den.
Det är ju dessutom en sak som kanske inte direkt höjer andrahandsvärdet så mycket att man får tillbaka pengar, men det gör absolut bilen mer lättsåld.
Det är den första behandlingen, den som görs så snart som möjligt innan rosten fått fäste, som är den viktigaste.
Jag har träffat på japanska bilar där rosten börjat synas redan innan bilen levererats till kund och samma sak på ett franskt märke som fått beröm för sitt goda rostskydd.
Att spara på rostskyddet är dumsnålt!
Ja jag håller med om att 6500 kr är lite pengar i sammanhanget och dessutom väl investerade pengar, såvida behandlingen ger det resultat man kan förvänta sig. Jag har dock läst en del mycket kritiska inlägg på vissa forum, där bilägaren hävdar att rostskyddsbehandlingen fått bilen att bara rosta ännu snabbare. Har för mig att det var just Tuff-Kote Dinol (som numera tydligen kallas för Dinitrol) som dömdes ut i något av de inlägg jag läste. Men jag har svårt att tro att det skulle vara ett dåligt rostskydd. Det kanske mer har att göra med hur noggrant jobbet blir utfört. Men det är naturligtvis värdefullt att få höra så många synpunkter som möjligt så jag hoppas att de som har någon erfarenhet av att rostskydda bilen skriver i den här tråden.
När det gäller dämpning av vägljud så sägs ju också Tectyl vara överlägset. Men förmodligen dämpar Dinitrol också en del mot vägljud, kanske framförallt mot regnvatten, grus o.dyl. Däremot har väl oljud från grov asfalt mer att göra med bilens konstruktion och är antagligen svår att dämpa bort. Vi Bilägare försökte ju att ljudisolera en Mazda 6 genom att i stort sett fylla den med ljuddämpande medel utan nämnvärd förbättring. Så mot den bakgrunden skulle väl rostskyddets ljuddämpande effekt vara försumbar.
De bilägare som hävdar att rostskyddsbehandlingen får bilen att rosta ännu mer vet väl knappast hur den rostat utan behandling, eller hur?
Men jag har faktiskt sett ett exempel på att en rostskyddsbehandling var ganska värdelös. Det gällde enengelsktillverkad Simca 1508 1978 års modell som fått tröskellådorna inv. vaxbehandlade vid leverans. Efter några år var lådorna upprostade och vid en kontroll visade det sig att det enda som var någorlunda helt var just vaxet som i tjocka lager låg för sig själv, helt fritt från den rostiga plåten. Mellan plåten, där den var hel och vaxet, fanns en vattensamling!
Detta säger en hel del om det du är inne på, det gäller inte bara att få en rostskyddsbehandling utan också det sätt den utförs på.
Betalar du 6500:- får du säkert ett bra jobb, man brukar få vad man betalar för.
Tvekar du kan du ju be om referenser och att få lite mer information om hur arbetet utförs.
Man kan se en del oförutsedda lustigheter när det gäller korrosion. Vi
gjorde ett långtidsprov i salthaltig havsmiljö på olika stålplåtar med
varierande korronsionsskador, 1. Delvis ytrost, 2. Kraftig rost, 3. Kraftig rost där all lös rost var stålborstad men kvarsittande på ytan,
4. Renblästrad plåt, och som referens 5. Helt ny blank avfettad plåt.
Samliga ytor behandlades med en tunnflytande penetrerande rostskyddsolja.
Det visade sig att nr 3 och 4 hade klarat sig bäst, därefter kom 2 och sämst gick det för 1 och 5.
Det var ju relativt begränsad tid men en grym miljö.
Det verkar som om oljan fick bättre "grepp" i ytrosten och i den blästrade plåten och därför bromsade korrosionen.
Av det här skulle man ju kunna dra sliutsatsen att det är bättre att
vänta med rostskyddsbehandling tills det börjat rosta, men det tror jag
inte är att rekommendera.
Jag tror det var det som skedde med den nya Simca jag skrev om
tidigare, den hade nog börjat rosta redan vid leverans från fabrik.
Den var visserligen inte behandlad med penetrerande olja utan med vax
och det har vi inte gjort några liknande prov med som med oljan.
Med tanke på rapporten som hittas här [url=http://www.swereakimab.se/web/page.aspx?pageid=8592&newsid=30271&page=1]http://www.swereakimab.se/web/page.aspx?pageid=8592&newsid=30271&page=1[/url], så verkar det ju synnerligen viktigt att rostskydda en Mazda 6. Frågan man ställer sig är på vilken position en bil som ligger längst ner på listan skulle kunna hamna efter en seriöst genomförd behandling? Är det måhända så att en bil som är så dåligt konstruerad och rostskyddad från fabrik inte kan höja sig mer än några enstaka placeringar ens efter en omfattande rostskyddsbehandling i efterhand. Någon som har någon åsikt om detta?
Angående den ljuddämpande effekten som nämndes tidigare i tråden, är det någon som i praktiken har upplevt någon nämnvärd förbättring avseende ljudnivå efter en rostskyddsbehandling? Det är ju annars något som också skulle vara välkommet på en Mazda 6.
[Edited on 2009-05-11]
Se mina tidigare inlägg!
Jag tror att det är ide att göra en rostskyddsbehandling även på en gammal bil om man tänker sig att ha den kvar.
På en ny bil med bristfällig behandling är det idiotiskt att inte kosta på en ordentlig rostskyddsbehandling.
Andreas. Jeg har en Mazda 6 som jeg kjøpte ny høsten 2007. Bilen fikk en total Dinol rustskyddsbehandling noen uket at jeg hentet bilen, men jeg merket ingen forskjell på hjulstøy før og etter rustskyddsbehandlingen. På min bil, som er utstyrt med 16" 205 Bridgestone dekk, har rustskyddsbehandlingen ikke hatt noen lyddempende effekt. Ellers har jeg undret meg på det samme som deg: Hvor godt beskyttet er en Mazda med Dinol-behandling når bilen i utgangspunktet er dårlig konstruert med hensyn til rust? En annen ting som det også kunne vært interessant å vite, er om det er forskjell på behandlingen og rustskyddskvaliteten på Dinol, Tectyl og andre rustskyddsmerker.
Den person som driver det Dinitrol-center jag har varit i kontakt med sa att man ska göra en inspektion vart 3:e år. Denna inspektion innebär bara att man kollar upp rostskyddets status samt bättrar på slitskyddet ifall behov föreligger. Man repeterar inte på något sätt behandlingen. När jag frågade hur länge den största behandlingen skulle hålla så drog han till med siffran 12-13 år.
Frågan man ställer sig här är ju om varje Dinotrol-center har sin egen uppfattning om hur länge behandlingen håller. Det verkade inte heller som att någon garanti skulle komma att utfärdas efter utförd behandling och på hemsidan [url=http://www.dinitrolcenter.se/]http://www.dinitrolcenter.se/[/url] står det inte heller något om någon garanti. När jag mailade dem så hänvisade de bara till mitt lokala Dinotrol-center för uppgifter om garanti. Så det verkar alltså vara upp till varje enskilt företag som använder Dinitrol-produkterna att avgöra om de vill ge någon garanti eller inte.
Med detta vill jag inte säga att jag tror att allt som har med rostskyddsbehandling att göra bara är bluff och båg, men precis som inom alla andra branscher så tror jag att man måste vara en aning kritisk och omsorgsfull i sitt val av firma.
[Edited on 2009-05-12]
Jag hade för ett par år sen en Nissan Maxima -90 som behandlades 1a året, och sen varit upprepade kontroller/kompletering var 3e år. Jag köpte bilen 2005, alltså 15 år gammal, och det fanns inte ett uns rost på den bilen, och då pratar jag inte bara om karossen, utan även alla detaljer under bilen var som nya.
Ytrost stoppas av behandling, gravrost, där det alltså är rostflagor, kan en behandling påskynda rostandet då man binder inne fukt som finns i flagorna.
Det absolut viktigaste skyddet är det tunna innre som tar sig ner i spalter mm.
15.000 kr. for rostskydd av en Mercedes A-klass er utrolig dyrt. Min sambo hadde sin 2007 modell A-klass til komplett rostskyddsbehandling hos Dinol her i Norge for ett år siden, og betalte 6.000 norske kroner. På rostskyddssenteret fortalte de at A-klass av den nyeste modellen (fra 2005) er enklere å behandle enn tidligere modeller. Kanskje 15.000 kr. gjelder den gamle modellen?
leifer. se mitt inlägg ovan från 27/4.
När det gäller Tectyl eller Dinitrol har vi inte funnit några skillnader men personligen föredrar jag Tectyl
Blästring av smidda delar är egentligen onödig men naturligtvis är det en fördel genom att all lös rost avlägsnas.All lös rost måste bort, att spruta olja på rostflagor är meningslöst.
Det finns emellertid fosforhaltiga betande grundfärger som förenar sig med rost och bildar järnfosfater som utgör en bra grund för ytterligare färgskikt eller rostskyddsolja.
Ok för en helt ny bil med tveksamt rostskydd från fabrik, men det här är något jag aldrig skulle utsätta en beg. bil för.
Risken är att vaxet enbart lägger sig ovanpå den i vissa fall bef, rostskyddsbehandlingen och då händer det som jag beskrev tidigare när det gällde Simca, en bil som var betydligt bättre än sitt rykte och som försvann delvis p.g.a. felaktigt utfört rostskydd.
Nej, rostskyddsbehandling på alla bilar det har jag ju skrivit om tidigare, men en vaxbehandling på en sex år gammal bil kan skada mer än den hjälper, där är det säkert bättre med ett oljebaserat rostskydd.
En behandling med vax invändigt i hålrum kan vara en nackdel vid en senare behandling med penetrerande rostskyddsoljor.
Vaxet har ibland en förmåga att släppa från plåten och ligga som ett lager för sig själv några tiomselar prån plåten. Då finns det risk för spaltkorrosion och den kommer man inte åt hur mycket olja som än sprutas in, oljan lägger sig ovanpå vaxet.
Se även mitt exempel den 28/4.
Nu är inte risken lika stor idag eftersom de allra flesta bilar har ett zinkskikt på plåten och och trots att detta skikt är väldigt tunt, kanske endast 4mym, utgör det ett gott korrosionskydd genom att det inte utsätts för slitage.
Det har ju länge diskuterats vad som är bäst, vax eller olja. Personligen föredrar jag olja, speciellt på en några år gammal bil, men en väl utförd varmvaxbehandling kan fungera, speciellt på nyare bilar.
Obs att det jag skriver om här gäller främst hålrum, ytor som ej utsätts för mekaniskt slitage.
Jag är helt överens med dig.
Jag tycker också att ViB bör utforska detta ämne lite närmare.
Det är ju helt klart att rostbehandlingsfirmorna rekommenderar just det medel de använder och också anser att det är överlägset alla andra fabrikat.
Men man bör komma ihåg att när dessa företag väljer produkter så är det i första hand inköpspriset som avgör (om inte varan är för usel, förstås).De har ju lönsamheten att tänka på.
Det här ligger lite på sidan av tråden men hör ändå hit på sätt och vis.
Ett rengöringsmedel som heter "Strip All" och lär ta bort både rost och smuts.
[url=http://www.strip-all.com/no/]http://www.strip-all.com/no/[/url]
Vore kul om någon som provat kan tala om hur det funkade.
Upptäckte plötsligt att det fanns en svensk sajt
[url=http://www.strip-all.com/se/]http://www.strip-all.com/se/[/url]
Ja, det där är ju det klassiska sättet att göra en lackreparation, men prova gärna vid tillfälle att låta bli att ta bort rosten d.v.s. all lös rost ska givetvis bort, men låt den som är fast sitta kvar.
Måla sedan direkt på rostytan med en betande grundfärg, det finns flera sorter Turtle har en, en finns på Biltema m.fl.
Därefter en primer+täcklack.
Men undvik så långt det går att bättra med vattenburen lack.
Jag har också en Mazda 6 från 2007som jag nu funderar på att ge en extra rostskyddsbehandling. Ingen gjort tidigare förutom den ordinarie från fabriken. Men vid samtal med några bilkunniga vänner avråder de, en behandling nu kan "stänga in" ev. fukt och istället påskynda rosten. Vad är sanning?
Lennart 2
Om du lämnar den till ett seriöst rostskyddsbehandlingsföretag är det ingen risk.
De stänger inte in fukten, de behandlar inte förrän det är torrt och rent.
Ska du ha kvar bilen några år till är det väl investerade pengar, men om du funderar på att byta om något år är det tveksamt om du får igen det du betalat.
Kul tråd som hjälpte mig välja rostskydds firma, ville därför kommentera lite.
Köpte en superfin MB-clk med över 10 år på nacken, och önskade bevara den för eftervärlden :)
Tyckte den var helt rostfri som jag kunde se.
Valde iaf efter flera förfrågningar Rostskyddsspecialisten i Uppsala = http://www.bilrost.com/
som ngn rekommenderade här tidigare i tråden.
Fick tbx bilen efter en behandling som sträckte sig över en hel vecka.
Och visst hittade de rost. Här plockades avgassystem, varje liten kåpa, skärm och plåt under hela bilen bort.
Fick dagliga mail med bilder på hela arbetet. Tyckte det var seriöst, lämnar ju ingen möjlighet till fusk heller !
Fick se varje litet steg i detalj. Den lilla rosten blästrades bort, på med rostomvandlare och efter torktid ngn primer.
Först efter detta en komplett behandling och rostskydd med tunn krypande tectyl och efter med tjockt skyddande ytskikt.
Allt som allt blev det ca 150 bilder, fick med alla på en skiva när det var klart.
Kul att det finns de som gör saker grundligt och lämnar rejäl garanti. Har ju allt dokumenterat också, om man säljer bilen vidare ngn gång.
För ett år sedan ungefär var jag i Malmö och hämtade min fjärde Toyota Carina II. Jag köpte en ny i december 1988 och sedan dess har jag varit fast i modellen. Den här var en 92’a med endast 7500 mil på mätaren (inget man hittar varje dag direkt). Lite små skavanker här och var, men ovanligt fin.
Av de övriga tre så har jag konstaterat att det rostar lite här och var. Även om översidan ser bra ut, så gör inte alltid undersidan det. Den här såg trots allt rätt bra ut. Läge att försöka behålla det utseendet alltså.
Så nu började letandet efter Rostskydd/Underredsbehandling. Det finns några att välja på. Jag hittade en i hyfsad närhet och hörde av mig via deras websida och meddelade att jag var intresserad av en behandling. De hörde aldrig av sig. Jag provade en gång till med samma resultat.
Näha. De hade väl att göra ändå då. Behövde inte en kund till. Letade vidare på diverse forum, bland annat på Vi Bilägare och kollade lite på vart andra hade vänt sig. Rätt snart dök Rostskyddsspecialisten i Uppsala & www.rostskydd.com upp lite här och var (som i den här tråden) och inspirerad av inlägget ovan så hörde jag av mig till Nils Angerstig, som driver firman och frågade om han kunde kika lite på Carinan och komma med ett förslag om åtgärd.
Nu ligger ju inte Smedsbo, Uppsala direkt nästgårds från mig som bor söder om Stockholm, men jag tyckte ända att det var värt trippen. Väl framme så hissades bilen upp och en besiktning av befintligt skydd gjordes. Fick en offert, och under tiden fick jag kika lite på andra bilar som varit utsatta för hans behandling och jag blev imponerad av hur seriöst det såg ut. Kändes som att jag hade valt rätt kille.
Jag tyckte att bilen såg rätt bra ut under, men det blev mycket att göra.
Rivning av alla lösa prylar under bilen, blästring av närapå hela underredet, lackning av det blästrade. Hålrumsbehandling och så underredsmassa på hela underredet. Dessutom en del svetsjobb där blästern påvisat dålig plåt (läs ”hål i plåten”) samt byte av skärmkanter. Därtill är allt dokumenterat också (kan vara bra att impa bilprovningen med , så slipper de ta fram hammaren). En vecka tog det och bra som katten blev det.
Kostnad? Ja, det blev en del, men värt pengarna för mig, för jag vill ju behålla bilen. Mätaren står på 8500 mil nu och med lite kärlek till (Läs: lite mer lack) så ser hon snart ut som ny, trots 23 år på nacken, och många till ska det bli.
Problemet med såna här behandlingar är att dom bara håller ett antal år, ca 5 år. Sen måste behandlingen repeteras för att den ska fortsätta vara effektiv. Framförallt försvinner skyddet rätt fort i hjulhusen.
5 år är ändå bra, men visst, kan säkert variera åt båda hållen.
Säger inte att det är fel att behandla, problemet är om man tror att det håller hur länge som helst eller överdriver nytta med en behandling.
Andrahandsvärdet blir inte heller givet så mycket bättre då det bl.a. kan tolkas som att bilen haft ett dåligt rostskydd i sig.
Bara att kolla upp hur olika rostskyddsmedel fungerar, dom torkar och spricker på sikt så det behöver inte ens var mekanisk nötning. Vill man bibehålla en rostskyddsbehandling så är repetition enda chansen.
Har sagt det tidigare men kan upprepa det - alltså att jag har ingen lust att pröjsa typ 10.000 kr extra på bättre rostskydd på min nya bil bara för att Anti skall få en billig och rostfri bil 10 år senare. Och i grunden så är väl inte rostproblem nåt stort problem på dagens bilar ens när dom är 15 år gamla.
Att rostskyddsbehandlingar utförda av seriösa företag, bara skulle hålla i ca 5 år är inte riktigt sant. Ofta kan det räcka med billiga kompletteringar efter den tiden.
Rostskyddsbehandlingar som tillval när man köper ny bil, tycker jag låter som ett mycket bra idé. Problemet är fortfarande den utbredda slit- och slängkultur i samhället. Folk är ofta inte beredda att betala extra för något som håller längre, utan kollar bara på inköpspriset. Byter man bil med högst tre års mellanrum, kan man tyvärr vara ointresserad av hur skicket på bilen är när den är 10 år och ägs av någon annan. Men visst borde en extra rostskyddsbehandling på bilen vara ett plus och betinga ett högre pris, när den säljs!
Jo, den Kia Pride jag nyligen skrotade hade verkligen behövt skyddas bättre från fabrik.
Förresten, det var nog kanske bra att den inte höll längre för det var nog varken miljömässigt eller säkerhetsmässigt en fullgod produkt.
...fast en Kia Pride faller ju inte direkt under den kategori jag nämnde - nämligen dagens bilar. Den var väl typ 15 år - minst... Och billig som ny så nåt fick man säkert offra i den prisklassen och på den tiden den såldes som nybil. Tror dock att många av dagens billiga bilar, t ex Kia Picanto, är bättre konstruerade och skyddade ur rostsynpunkt.
Jo dom moderna bilarna har ju bättre materialval och materialen utvecklas dessutom ständigt.
Nya trenden är ju att man helt går ifrån rostskyddsmedel som på t.ex. senaste generation Volvo XC90.
Själv kör jag dock med kompletterande behandling på min Prius från 2010. Har behandlat den 2013 och 2015. Nästa gång blir 2017. Besiktningskillen på bilprovningen var lyrisk senast nu i höstas, bara det kändes värt behandlingen, han sa att bilen såg ut som ny under!
Fullt medvetet om att det kan vara overkill men är allergisk mot rost och det ser ju så grymt tråkigt ut!
Är lite sugen på en Auris -11 med 7.500 mil på mätaren. Vad säger ni som vet om ett sådant köp ? Enl. denna tidning är ju rostskyddet ganska uselt medan ägare till Auris oftast menar att bilen inte rostar värre än andra bilar.
Brazze, jag köpte själv en Toyota Prius som var 3 år gammal och hade gått 9000 mil.
Och jag behandlade den på företaget Rostskyddsmetoder, dom är mycket seriösa.
Dom undersökte före behandling och det var mycket lite rost.
Så ska du göra en behandling så är det rätt läge, jag skulle nog rekommendera om du vill vara extra noga.
Samtidigt tror jag det klarar sig utan, och det är vad Toyota själva säger.
Så det kokar nog ner mest till det estetiska, om du nu inte ska behålla bilen extremt länge.
Sen tror jag val av firma är centralt, finns många behandlingar som man nog hellre kan vara utan.
Känns i alla fall riktigt bra när man är på bilprovningen nu, dom är överraskade varje gång hur fin den är under. :)
Många bra tips i tråden! Har en Toyota LC100 med tio år på nacken och såväl besiktningstjejer som gubbar har vart på oss om att ge den lite kärlek på undersidan. Läste här och fick på så sätt upp spåret till Nils Angerstig på Rostskyddsspecialisten i Uppsala, som visade sig vara en mycket seriös och noggrann kille. Gjorde en grundlig undersökning av bilen medan jag var ute på verkstan i Smedsbo en bit utanför Uppsala (www.rostskydd.com). Sen fick vi en detaljerad offert med lite olika alternativ. Han har hållt på med rostkydd en herrans massa år och jag förstår varför. Imponerad av inställningen och det raka bemötandet . Särskilt uppskattat att han dokumenterade hela processen noggrant med kamera och mejlade över så man kunde följa arbetet. Nu ser jag fram emot ytterligare 10 problemfria år!
Jag varnade dig för att tramsa Uno.
Skärp dig annars åker du ut som jag skrivit tidigare!
Personligen tror jag inte det är så stor skillnad på rostskyddsprodukter oavsett om de heter Tectyl, Dinitrol eller om det står Biltema på burken eller om det är rå linolja. Det viktigaste är underarbetet dvs att den yta rostskyddsmedlet läggs på är garanterat ren och torr och naturligtvis helst även rostfri.
Lämnade in en SAAB 900 för många år sedan till Dinitrol Tuff Kote (eller om det hette Dinol Tuff Kote) och lät de göra en grundlig rostskyddsbehandling på bilen direkt efter jag köpt den. Bilen var väl 5 eller 6 år gammal när jag lämnade in den och hade bara gått drygt 5.000 mil dvs väl värd att vara rädd om. Den bilen hade jag som bruksbil i 11 år och jag gjorde aldrig någon mer rostskyddsbehandling på den bilen och när jag sålde bilen vid en ålder av ca 17 år så var den lika rostfri som när jag köpte den. Iof sig inte körd så väldigt mycket på saltade vägar utan mest plogade vintervägar på sydsvensk landsbygd. Så visst är en rostskyddsbehandling väl investerade slantar. Problemet är väl idag att det inte är så många som utför riktig rostskyddsbehandling.
Nytt reklam-inlägg från Rostskyddsspecialisten ?
Köp en sådan dusch-flarra
http://www.clasohlson.com/se/Duschflaska-Pressol/34-433
Kortfattad beskrivning och recept finns vid recensioner
:-)
Rostskyddsspecialisten i Uppsala behöver nog all reklam de kan få;-) Debiterar de 10.000:- i genomsnitt/bil, så rostskyddsbehandlar man ca 40 bilar. Per år.
Nu tror jag inte att det är fullt så många bilar som rullar genom det garaget varje år;-)
Räknar man ihop vad det kostar enligt det e-mail som refererades tidigare i tråden (inkl blästring och målning) så var det ju runt 20.000 kr som det talades om....och det är säkert inte billigare idag.
Pi, för mig det var ännu mer. Typ 25,000 kr.
En stor bil som Landcruiser talar vi nog minst om 30,000 kr.
Dom blästrar ju tydligen bort rosten innan behandling.
Låter arbetsintensivt och allt sånt är svindyrt i Sverige pga skatterna.
Ja, det stämmer, för oss (landcruiser) så handlar det om mer pengar än 30 kSEK. Men vi gillar ju bilen också och vill ha kvar den länge (tänker oss att ha den 10 år till, ungefär). Därför har vi låtit fixa i stort sett allt som kan rosta, och låtit reparera vissa detaljer. Redan innan vi lämnade in bilen så visste vi att ett skydd kring en stötdämpare hade rostat igenom, så det fixade rostspecialisten för en penning (och lade på rostskydd). Turligt nog hittade han också en spricka i avgassystemet, så han kunde svetsa samman röret. Bra att slippa byta avgassysem om ett par år sprickan hade knäckt röret!
Som lite intressant kuriosa till bl.a. den ursprunglige frågeställaren i denna tråd kan jag berätta om mitt besök hos Rostskyddsmetoder (som gör Vi Bilägares rostbesiktningar) för ett par veckor sen. Jag var där för att inspektera min bil (Octavia -11) som jag behandlat för fem år sen inför en tilläggsbehandling då det är fem år sen den behandlades första gången och jag sedan dess bara gjort ett par bättringar av slitskyddet undertill.
I hallen stod även Vi Bilägares Mazda 6 som de kört ca 10.000 mil med på fyra år och som nu ska säljas. Min bil var i princip helt rostfri undertill förutom avgassystemet (som inte tilläggsbehandlats) och ett par mindre fläckar ytrost på bärarmarna.
Mazdan däremot - som inte tilläggsbehandlats - var rejält rostig undertill. Främst ytrost men man såg tydligt begynnande angrepp på bl.a. krockbalkarna bakom stötfångarna som kanske inte är farliga nu men som kan skapa rejäla problem om några år, och även på delar av hjulupphängningarna. Ur det perspektivet känns det inte "dyrt" att jag la ut 7500 på att behandla min bil när jag köpte den ett år gammal och 5500 till nu fem år senare förutom ett par tusen på bättring av slitskyddet däremellan. Att tryggt kunna veta att bilen faktiskt inte rostar är lätt värt varenda krona.
StefL, samtidigt lite konstigt då att du behandlade din bil när den fick betyg 4, ska ju inte behövas då med det fina betyget.
15000:- på fem år är väldigt mycket!
Läser man Vi Bilägares tester och de kommentarer som ges i samband med dem ser man att en bil som får rostskyddsbetyg 4 absolut vinner på att tillggsbehandlas inom ett par år om den ska hålla länge. Den var ett år när jag köpte den, och jag har sen kört den ca 10.000 mil under fem år, främst i Stockholmsområdet och Mellansverige - där förhållandena vintertid som bekant är tämligen aggressiva vad gäller fukt, salt mm.
Att efter den tiden kunna finna att bilen är i princip helt rostfri undertill och jämföra det med Vi Bilägares Mazda intill som alltså har rejäla rostangrepp undertill efter fyra år och 10.000 mil tycker jag personligen lätt är värt de pengar jag lagt.
Sen kan man ju välja att räkna lite olika - de 5500 jag nu precis lagt på rostskydd gäller snarare de kommande 3-4 åren, så de kostnader jag haft hittills är egentligen grundbehandlingen för ca 7500 och sen ett par tillägg på slitskyddet för ett par tusen, så ca 10.000 kr på 10.000 mil. Dvs ca en krona milen på ett rostskydd som bevisligen fungerat klanderfritt och som gör att jag inte behöver oroa mig det minsta för rost och därmed bilens säkerhet. Jag tycker snarast att det är väldigt lite jämfört med de övriga kostnader jag haft för bilen (lån, försäkring, skatt, bränsle osv).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.