Vi Bilägares forum

Rostskyddsbehandla en bil - men var?

Rostskyddsbehandla en bil - men var?

Jag skulle vilja få min gamla SAAB 9-5 SE 2.0T kombi -99 rostskyddsbehandlad men enbart själva bottenplattan o hjulhusen. Förr när jag bodde i Norrköping så lämnade jag in bilen för komplett rostskyddsbehandling hos Tuff-Kote Dinol eller Dinitrol (tror jag det hette) o då sprutade de både bottenplattan, hjulhus, dörrar. motorrum o bagagerum. Men nu är jag i princip bara ute efter någon som kan spruta bottenplattan o hjulhusen. Vill inte lägga ner alltför mycket pengar på bilen eftersom jag ändå har planer på att byta upp mig till en Aero -04 inom något år.

Så min fråga är... någon som vet vart man vänder sig i Kalmar/Öland med omnejd för att enbart få bottenplattan o hjulhusen sprutade (behandlade) samt vad det kan gå på?

Ha en bra dag!

// elektronikfreak
SAAB 9-5 SE 2.0T kombi -99
http://www.fotoalbumet.se/bilder/1996-20120126040251.jpg

Uppdaterat: 2012-02-24 00:40
Toyota Yaris Verso rostfri lågmilare sökes men det verkar som att söka efter en nål i en höstack. Kolla in min BIO!

Kommentarer

Öland@ Det går väl på alla behandlingsställen bara Du säger var Du vill ha bilen sprutad, samtidigt som Du gör upp ett reducerat pris, eller?

Uppdaterat: 2012-02-24 01:35

Att rostbehandla en bil från -99, är inte det att kasta pengarna i sjön?

Uppdaterat: 2012-02-24 11:21
Pär
snabb95 skrev:

Öland@ Det går väl på alla behandlingsställen bara Du säger var Du vill ha bilen sprutad, samtidigt som Du gör upp ett reducerat pris, eller?

Jo, naturligtvis går det på alla "behandlingsställen". Problemet är väl att inte sådana ställen finns på småorter som ex Kalmar. Verkstäderna säger att de inte vill "spruta ner sina lokaler" o det har jag naturligtvis full förståelse för.

Peugeote-Pär skrev:

Att rostbehandla en bil från -99, är inte det att kasta pengarna i sjön?

Vad har jag för alternativ? Bilen går som om den vore ny o fräsch o fin invändigt. Vad händer den dagen det uppstår en rostskada som besiktningen påpekar. Skrota bilen ELLER börja rostlaga bilen där slutnotan kan bli hur hög som helst ELLER vara försekommen o rostskyddsbehandla bilen redan nu? Att spruta chassie o hjulhus borde ju rimligtvis vara en bättre investering.

En ny SAAB eller Volvo med inköpspris på 300K faller ju bortåt 50K i värde varje år de första tre åren dvs ca 4K i månaden så jag lägger hellre denna summa på en rostskyddsbehandling på min gamla 99:a som jag köpte för ett år sedan för 20K o som i princip inte har någon värdeminskning över huvud taget.

Jag är ju självklart medveten om att tidningen VI BILÄGARE står o faller på om det finns nybilsköpare eller inte!!!!!!

leifer skrev:

ölandHur mycket pengar tänkte du det skulle kosta?Jag har testat lite olika alternativ.

Att bara spruta chassiet, balkar o hjulhus... hmmm... 1.500 kronor på någon billigare litet ställe. Max 2.000 kronor. Ligger jag för lågt i mina drömmar. :-)

Uppdaterat: 2012-03-09 11:40
Toyota Yaris Verso rostfri lågmilare sökes men det verkar som att söka efter en nål i en höstack. Kolla in min BIO!

Jag skulle bara köra på och strunta i en behandling eftersom det inte finns något värde i bilen, för inte får du tillbaka pengarna av en behandling om du skulle sälja. Sen så är det väl helt ok behandling redan från grunden? eller har jag fel?

Sen om du i dags läget skulle köpa en SAAB för 300.000 så skulle jag bli rädd... Då kan vi snacka kasta pengarna i sjön.

Uppdaterat: 2012-03-09 11:49
Pär

öland:

Jag tycker det låter rimligt att rostskyddsbehandla bilen då den kan ha ett affektionsvärde för just dig, och det går väl att välja vilka delar som du vill rostskyddsbehandla? Nu bor jag i Stockholmstrakten och skulle nog välja Tectyl då det ligger närmast vart jag bor.

På tal om att köpa ny bil eller köpa begagnad så finns det väl för och nackdelar med bådera. Köper man en ny bil så visst förlorar man mycket pengar men samtidigt lever man bara 1 gång och vet att de närmaste 5 åren så behöver man inte reparera bilen. En begagnad bil kan vara en bra affär men också en mycket kostsam affär om bilen börjar krångla och man måste byta det ena efter det andra. Råkade köpa en begagnad BMW för många år sedan som höll på att ruinera mig så efter detta blev jag lite skeptiskt till beg.

Uppdaterat: 2012-03-09 17:11
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Är Kalmar bara en småort? Trodde det var en av våra "större" städer, det bor ju ändå över 60.000 i kommunen vad jag kan se. Så något behandlingscenter borde väl finnas inom rimligt avstånd med tanke på befolkningstätheten (Kalmar-Blekinge-Småland).

Jag köpte en ett år gammal Skoda Octavia i höstas och gjorde en fullständig kompletterande rostskyddsbehandling hos Vi Bilägares "husorgan" Rostskyddsmetoder. Det kostade knappt 8000 med fullständig behandling i underrede, hjulhus, balkar, hålrum, dörrar, baklucka etc, inklusive demontering av plastsköldar och innerskärmar, och tvätt innan och efter behandlingen. Så 1500-2000 kanske är en optimistisk gissning för din del men under 5000 borde du kunna få en grundlig behandling av underredet. Kom ihåg att bilen måste tvättas helt ren undertill innan behandlingen om den ska vara meningsfull, och det måste du räkna in i kostnaden.

Uppdaterat: 2012-03-12 15:57

Du kan ju ta en trevlig semesterresa till Värmland och rostskyddsbehandla här som Shogun rekommenderar:

http://hem.passagen.se/fro/mainpage.htm

Det är ju enastående billigt, du får en trevlig tur och allt betalt jämfört med att lämna bilen på ett dyrt rostskyddscenter.

Uppdaterat: 2012-03-12 17:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hoppas denna länk fungerar bättre:

http://www.foretagsfakta.se/Brunskog/Anderssons_Underredsbehandling_P_O/936171

En prisvärd behandling av en lite äldre bruksbil, samt en trevlig utflykt till Värmland.

Uppdaterat: 2012-03-12 20:21

Japp, det var det jag tyckte också och beträffande kvalitén på jobbet och resultatet har ju Shogun gett goda referenser.

leifer, vad är det för fel i att behandla bilen på sommaren?

På försommaren är ju Värmland som vackrast.

Uppdaterat: 2012-03-13 10:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre