Hej!
Jag har en Toyota Avensis -04 som jag har ägt i 4 år. Jag kostade på den Dinitrols dyraste rostskyddsbehandling direkt efter köp och har gjort en av de rekommenderade efterkontrollerna för två år sedan. Ingen synlig rost ännu så hittills har det förhoppningsvis fungerat bra.
Någonting jag har funderat på är att firman som gjorde behandlingen sa att jag inte får använda "vanlig avfettning" utan bara miljövänlig avfettning när avfettning behövs för att få bilen ren och då inte på fönstren (för att det rinner in i dörrarna och löser upp rostskyddet). Dessutom blev jag rekommenderad att använda så lite avfettning som möjligt.
Jag har försökt följa dessa råd så så långt det gått men då och då har jag "blivit tvungen" att ta till starkare avfettning då vägsaltningen har gjort det i mitt tycke omöjligt att få bilen ren med miljövänlig avfettning. Då har jag inte sprutat på mer än nödvändigt dock.
Det skulle vara intressant med erfarenheter från andra användare av Dinitrol hur ni tvättar och hur bra rostskyddet fungerar för er.
En annan fundering gäller de så kallade "efterkontrollerna". Man kan ju alltid undra vad de egentligen gör för pengarna förutom att de tvättar bilen. Kollar de bara undersidan och sprutar på lite nytt skydd om det gamla har lossnat??? I så fall kan man ju lika gärna göra det själv???
Efter 6 år förefaller det som att "man inte behöver" göra fler efterkontroller. Undrar vad som händer med den rostskyddande beläggningen när den åldras. Kanske den lossnar delvis och skapar våtvärmande omslag med smutsigt saltvatten???
Ja ett rostskydd kan ju inte hålla för evigt givetvis men synpunkter från er andra skulle vara intressanta.
Mikael.
Kommentarer
Gör ett experiment.
Köp en sprayburk Dinitrol, spraya en fläck på bilen där det inte syns så mycket t.ex. under huven någonstans, vänta en månad och försök sedan att lösa upp den med den normala mängd avfettningsmedel du brukar använda.
Jag tror inte att du lyckas.
Att man rekommenderar miljöavfettningsmedel är för att man vet att det inte fungerar som avfettningsmedel och därför inte kan lösa rostskyddet.
Den lilla mängd avfettningsmedel som eventuellt rinner ner mella fönter och tätlist påverkar säkert rostskyddet minimalt.
Men man måste ju komma med såna här anvisningar för att gardera sig mot eventuella stollar som teoretiskt kunde hälla litervis med lacknafta i springan.
Precis på samma sät som att man måste gardera sig och rekommendera byte av xenonlampa på verkstad så att ingen tok byter med spänningen tillslagen.
Efterkontrollen är ju dels för att tjäna lite extra och för att gardera sig mot eventuella garantireklamationer.
Att man inte behöver göra kontroller efter sex år beror väl på att garantitiden då gått ut.
Beroende på metod och val av rostskyddsmedel, så är det helt riktigt att det kan släppa från plåtytan, men oftast har det varit p.g.a. bristande rengöring från början.
Medlet åldras visserligen, men det brukar ta väldigt lång tid.
Men här får man kolla lite själv, även om det inte är så enkelt, men det finns firmor där man kan hyra, eller låta dem undersöka med en fiberkamera i hålrummen om man är orolig.
"Riktig avfettning" ska man inte använda vid förnster lister vindrutetorkare etc, det förstör även gummi mm.
Vintertid använder jag inte det alls, sen till vårrengöringen tvättar jag bilen så noga det går, lägger sen på anfettning med en svamp där det behövs, låter det verka och spolar av noga, ibland får man upprepa, men man ska i möjligaste mån undvika att gnugga runt det, då asfalten ofta även innehåller gruskorn.
Rikard, det är länge sedan man använde naturgummi i lister, sedan länge används syntetiskt gummi och det påverkas minimalt av avfettning.
leifer, gör samma prov som jag rekommendera till "Toyotaägare".
Sigge, dumheter, är rostskyddsbehandlingen rätt utförd spelar det ingen roll om det är en gammal bil, men har bilen redan fått rostskador hjälper det inte.
Är det verkligen värt att lägga ner pengar på en så pass gammal bil som 2004??
Skulle inte själv lägga pengar på det, känns som att kasta pengarna i sjön.
Tack för era synpunkter!
Man kan ju alltid behandla en plåt med Dinitrol och försöka lösa upp den med avfettning när den torkat några veckor. F.ö kanske ingen mer efterkontroll behövs om man kollar bilens undersida själv så man ser att underredsskyddet inte har blivit skadat...
/M
Du kan ju välja en sådan behandling som Shogun rekommenderade i tråden om "Hyundai i40" #217.
Det är nog det mest kostnadseffektiva skydd man kan ge en några år gammal bil.
Hej!
Nu är ju min bil redan behandlad med Dinitrols mest omfattande rostskydd sedan 4 år tillbaka så jag tror nog mer på en sådan där rekommenderad efterkontroll eller en egen översyn av mig själv......
Mikael.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.