Brukar ni rostskydda era bilar?
Vad tycker ni fungerar bäst? (Dinitrol e.dyl eller olja).
Vore intressant att höra era erfarenheter.
Uppdaterat: 2010-09-24 01:45
Kommentarer
Gäst (ej verifierad)
Jag har gjort det på mina två senaste bilar de senaste åren och är ganska nöjd. Eftersom jag gjort det 2 gånger på nuvarande bil, så är det svårt att säga hur det håller, eftersom jag "fyllt på". Jag har dock inte råd med "riktig" dyr behandling för 5-6000, utan jag låter min bilmekaniker på landet göra det. Han har ett "eget" recept; 50% motorolja och 50% tunnflytande dinitrol/carosol typ. Han tar inne i balkar, innanför skärmarna, i trösklarna, huv och baklucka och under bilen. Totalt tar han 750:- inkl. moms för det. Sen droppar det om bilen i någon vecka, men sen torkar det mer. Men varma sommardagar så kan sådana bilar "svettas" så att man ser hur det kan droppa från dem (jag har inte sett det, så det är inte mycket det skulle droppa). Jag tycker att det är mycket prisvärt. Man får bara akta byxorna de första veckorna, så dörrarnas nederkanter lämnar medel på trösklarna, vilka man kan komma åt när man går i/ur bilen.
Han har testat vanligt rostskyddsmedel mot sin blandning, genom att ta en burk med varje medel i, sätta ner en metallplåt i varje burk och låta det stå. På plåten med vanligt rostskyddsmedel så har bara den del av plåten som varit i medlet blivit indränkt, medan hans egen lösning har krupit 3-4 cm. uppför plåten. Den lösningen kryper alltså lättare in i skarvar o hålrum.
Dock - hade jag haft en ny eller nästan ny bil, så hade jag sannolikt kört den till en dyr/proffessionell firma, men nu är vår bil 8 år gammal.
Hoppas din Toyota håller länge. Var det "Tuff Kote Dinol Dinitrol"-behandling? Jag har en Avensis -04 som jag just behandlat med Dinitrol.
Jag valde den största behandlingen för 6300 kr hos en firma som verkar ha gott rykte om sig. kollade under bilen idag och såg att det finns ett fåtal fläckar under bilen ovanför avgassystemet som inte täckts med underredsskydd! Jag är osäker på om det är slarv eller om det är avsiktligt p.g.a värmen från avgassystemet t.ex???
Intressant blandning:) Kan nog fungera bra. Håller dina gummilister?
Jag behandlade en Golf -83 för länge sedan med kedjeolja och diesel. Oljan löste upp gummilisterna tyvärr. Rostade gjorde den också men rosten kan ha haft för långt försprång, jag borde nog ha sprutat den tidigare.
Uppdaterat: 2008-02-28 22:16
Gäst (ej verifierad)
Syftar du på mig, Toyotaägare? Hmmm - blandningen har nog inte kommit mot några lister, men om den har det så har det inte varit några problem, vad jag märkt.
Jag tror inte det spelar så stor roll vad det är för gegga som sprutas eller smetas på, huvudsaken är att man inte låter saken bero och förlitar sig på ett i grunden obefintligt rostskydd.
Dock gäller det att se upp så att det nya rostskyddet inte försämrar event. tidigare rostskydd, men risken är inte så stor som det hävdats ibland.
Uppdaterat: 2008-02-29 18:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Jag har gjort det på mina två senaste bilar de senaste åren och är ganska nöjd. Eftersom jag gjort det 2 gånger på nuvarande bil, så är det svårt att säga hur det håller, eftersom jag "fyllt på". Jag har dock inte råd med "riktig" dyr behandling för 5-6000, utan jag låter min bilmekaniker på landet göra det. Han har ett "eget" recept; 50% motorolja och 50% tunnflytande dinitrol/carosol typ. Han tar inne i balkar, innanför skärmarna, i trösklarna, huv och baklucka och under bilen. Totalt tar han 750:- inkl. moms för det. Sen droppar det om bilen i någon vecka, men sen torkar det mer. Men varma sommardagar så kan sådana bilar "svettas" så att man ser hur det kan droppa från dem (jag har inte sett det, så det är inte mycket det skulle droppa). Jag tycker att det är mycket prisvärt. Man får bara akta byxorna de första veckorna, så dörrarnas nederkanter lämnar medel på trösklarna, vilka man kan komma åt när man går i/ur bilen.
Han har testat vanligt rostskyddsmedel mot sin blandning, genom att ta en burk med varje medel i, sätta ner en metallplåt i varje burk och låta det stå. På plåten med vanligt rostskyddsmedel så har bara den del av plåten som varit i medlet blivit indränkt, medan hans egen lösning har krupit 3-4 cm. uppför plåten. Den lösningen kryper alltså lättare in i skarvar o hålrum.
Dock - hade jag haft en ny eller nästan ny bil, så hade jag sannolikt kört den till en dyr/proffessionell firma, men nu är vår bil 8 år gammal.
Hej !!!
Efter en del funderade lämnade ja in min nya toyota för rostskydd ...
Priset var ca 6400:- för en komplett bahandling , hos svensk bilvård ...
Att det blev dom var att dom borrar inte i bilen , och toyota handlaren i där ja köpt bilen rek denna firma ...
Ringde runt lite , men det verkar vara samma pris överallt hos kedjorna ...
Bilen luktade lite brännt undertill första veckorna , men annars inga större lukt problem i kupe eller så ...
Minimalt med dropp , iprincip ingenting vad ja märkt ...
Visst har man blivit idiot förklarad av sina jobbar kompisar , men ja vet det funkar det här med rostskydd , har skyddat alla mina tidigare bilar
,och efter 10år är dom i kanonskick , och det är inte andra som inte skyddat sina bilar ....
Här kommer 2st bra länkar om rost skydd
www.rostskydd.com , kolla bilderna som visar en rostskyddsbehandling
http://www.norskantirustforening.no kolla under bilder
[Edited on 2008-02-27]
Hej!
Hoppas din Toyota håller länge. Var det "Tuff Kote Dinol Dinitrol"-behandling? Jag har en Avensis -04 som jag just behandlat med Dinitrol.
Jag valde den största behandlingen för 6300 kr hos en firma som verkar ha gott rykte om sig. kollade under bilen idag och såg att det finns ett fåtal fläckar under bilen ovanför avgassystemet som inte täckts med underredsskydd! Jag är osäker på om det är slarv eller om det är avsiktligt p.g.a värmen från avgassystemet t.ex???
Hej!
Intressant blandning:) Kan nog fungera bra. Håller dina gummilister?
Jag behandlade en Golf -83 för länge sedan med kedjeolja och diesel. Oljan löste upp gummilisterna tyvärr. Rostade gjorde den också men rosten kan ha haft för långt försprång, jag borde nog ha sprutat den tidigare.
Syftar du på mig, Toyotaägare? Hmmm - blandningen har nog inte kommit mot några lister, men om den har det så har det inte varit några problem, vad jag märkt.
Hej ....
Har faktikst inte hissat upp bilenoch kollat ännu , men det luktade bränt ett tag efteråt ...
Rostskydds killen sa att detta var oundvikligt pga det kan komma lite på katalysator och så sa han till mig
Medlet som dom använt är mörkbrunt , inte svart som dintrol använt på mina äldre bilar
Svensk bilvård använde jag till min bil ...
Jag tror inte det spelar så stor roll vad det är för gegga som sprutas eller smetas på, huvudsaken är att man inte låter saken bero och förlitar sig på ett i grunden obefintligt rostskydd.
Dock gäller det att se upp så att det nya rostskyddet inte försämrar event. tidigare rostskydd, men risken är inte så stor som det hävdats ibland.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.