Vi Bilägares forum

Rost på Subaru

Rost på Subaru

Hej,

För några år sedan hade jag en diskussion med någon eller några journalister/tekniker på ViBilägare om förväntad rost på bilar från Subaru, och andra asiatiska bilar för den delen. Särskilt i Subarus fall på modeller från 2004 och därefter. Ni sade då att de modern asiatiska bilarna i stort sett var att vänta att de skulle brytas av mitt på inom bara några år i avsaknad av Tectyl eller likvärdigt lokalt pålagt skydd....
Nu har det gått några år - vad ser Ni har hänt? Står de längs våra vägar och väntar på att lyftas upp på bärgarnas flak? Nyfiken på att höra vad Ni som följer marknaden faktiskt sett och kunnat mäta - alltså helst inte bara uppfattningar.

Bästa hälsningar,

Lennart_B

Uppdaterat: 2010-09-24 01:44

Kommentarer

När vi utför våra tester på nya bilar och ställer prognoser kan vi konstatera att det skiljer mycket mellan olika fabrikanters metoder att åstadkomma effektivt rostskydd. Det handlar inte om att bilarna går av på mitten om några år. I Bilprovningens rapport går det att utläsa att det dröjer över tio år innan de värsta exemplaren döms ut för att vara trafikfarliga på grund av rostangrepp på bärande delar. Rosten smyger sig sakta på, oftast i dolda hålrum, och det påverkar på kort sikt andrahandsvärdet. Korrosionsinstitutet följer regelebundet upp bilarnas roststatus genom att såga loss bestämda karossdelar från krockade bilar. I analyserna framgår det att bilar som har sämre design, tunnare ytbeläggning, otillräcklig tätning (limning) eller undermålig rostskyddsbehandling klarar sig mycket sämre. I sin senaste rapport skriver Korrosionsinstitutet följande: "För bilägare som vill förbättra och förlänga bilens rostskydd rekommenderas regelbundet underhåll i form av tvättning samt att utföra en kompletterande rostskyddsbehandling. Behobvet av en sådan behandling är som störst för bilar som från fabrik saknar eller har undermåligt utförd rostskyddsbehandling. Läs gärna vidare på [url=http://www.corr-institute.se]www.corr-institute.se[/url]
Boo Wennerberg, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2007-09-12 12:17

Jag har uppfattningen att en galvaniserad produkt är väldigt motståndskraftig mot rost utan Tectyl eller likn. och tycker därför det är konstigt med 2 i betyg för de nya modellerna Legacy/Outback. Men experterna vet ju mer så därför skulle det vara intressant med en uppföljningsrapport på just de modellerna som nu varit ute på våra vägar sedan sent hösten 2003.

Finns någon sådan uppföljning gjord?

Uppdaterat: 2007-09-12 12:36

Galvanisering är mycket effektivt mot rost, så länge galvlagret är intakt. I vårt klimat, med saltindränkta vägar under vintern, tar också galvaniserigen stryk med tiden och det är då som det är bra med extra gardering, exempelvis med rostskyddsmedel som tränger in i skrymslen och vrår. Vi anser att bilar som både har tjock ytbeläggning och rostskyddsmedel är bättre skyddade än de som enbart har metallisk ytbeläggning, det är en av anledningarna till betyg 2 för Subaru under senare år. Läs mer om rapporten för Subaru i vårt rostregister. Vi vet att många Subaruägare kostat på extrabehandlingar, men vi tar gärna emot synpunkter från Subaruägare som inte gjort detta. Vi har ännu inte fått någon upplysning om Subaru finns med i Korrosionsinstitutets nästa rapport.
Boo Wennerberg, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2007-09-12 16:11

Om det nu är så dåligt rostskydd så kanske det finns nån som har nåt tips på var man kan rostskydda sin bil samt kanske kan ge en fingervisning på vad det kan kosta?

Uppdaterat: 2007-09-15 12:14