Vi Bilägares forum

Reparera motor på nyköpt beg. Mazda 6 2,3?

Reparera motor på nyköpt beg. Mazda 6 2,3?

Hej!

Vi är ett pensionärspar som just bytt vår 626:a mot en nyare Mazda 6.

Mazda 6:an har gått 8300 mil nu efter en tur på 200 mil. Vid köpte den och packade och drog iväg. Innan vi körde iväg från Gbg blev det väl 10 mil. Då kollade jag oljan och det hade minskat lite på dessa 10 mil.

Efter c:a 80 mil fanns ingen olja på stickan och det gick i c:a 1,5 liter för övre strecket.

Efter 10 mil hade det sjunkit nån cm igen och olja toppades upp.

Tillbaka i Gbg åkte vi till bilfirman som är Mazdahandlare som fyllde upp igen med olja.

Nu vill vi byta till annan bil men firman ska ha 15000 för att göra bytet. Vi har sett på en bil som kostar 25000 mer så vi får punga ut med 25000 plus 15000.

Vi anser förstås att vi inte ska betala nåt alls för att firman råkat sälja en bil med kass motor.

Vad tycker ni vi ska göra. Ska vi gå med på rep. av den oljeslukande motorn som slamrar som en diesel när den blivit varm eller ska vi låta advokaterna jobba.

Blir motorn OK efter en reparation? Hur avgör man det isåfall? Komp-prov?

Eller punga ut med 15000 i "dåligt köp avgift" och ta en annan som kanske inte är dåligt köp.

Uppdaterat: 2011-12-03 13:24

Kommentarer

Jag skulle stått på mig och häva köpet med ett litet avdrag för dom 200 mil du kört.

Om jag inte missminner mig har jag läst om problem med den motorn, tror det var nått med dåliga lager, men dåliga lager gör inte att motorn drar olja, så troligtvis är även nått annat slitet, kanske är bilen inte servad som den ska, kolvar eller cylinderlopp kan vara slitna, vevhusventilationen kan vara igensatt om den är dåligt servad och körd korta stäckor.

Uppdaterat: 2011-12-03 13:40

Oj det råkade bli två trådar av samma fråga och jag kan inte ta bort det ena. Förlåt misstaget.

Det låter rimligaresom du säger med kostnad för körda mil. Det känns osäkert att köpa en bil av samma bolag om vi råkar få en till bil som är dålig. Bättre då att köpa från privatperson som ju ligger lägre i pris och satsa på att kolla upp bilen ordentligt. Det gör jag inte på samma grundliga sätt när jag har garantier.

Men om vi skulle låta dem reparera. Blir den kanske bättre än ny?

Bilfirman skulle kunna tjäna på att sälja dåliga bilar med en så stor bytesavgift som 15000. Varje dålig affär ger 15000 kr minus hanteringskostnader.

Nu är det en seriös firma med gott namn så det är inte deras avsikt men varje "för kunden dålig affär" blir automatiskt en bra för bilfirman.

Uppdaterat: 2011-12-03 14:51

Plus den 24:e nov hade ett inslag om ett par som hade köpt en Saab med kass turbo. Det är en annan bil med ett annat fel men det torde ändå vara samma sak rent juridiskt tycker jag. Han stod i alla fall på sig och firman tog till slut tillbaka bilen. Du skulle ju kunna referera till det fallet i dina förhandlingar.

http://svtplay.se/v/2616543/plus/problem_med_begagnad_bil?sb,k146996,1,f,-1

Uppdaterat: 2011-12-03 18:27

Den motorn är oerhört känslig för låg oljenivå, kanske en slarvig före detta ägare är skuld.

Du ska självklart vara skadeslös i detta fall, det är bara att köra den hårda stilen, häng gärna ut ÅF.

Uppdaterat: 2011-12-03 23:18

Ja det känns inte kul att köpa en bättre beg. som vi räknar med att behålla i 6-7 år och börja med en reparation. Vi har hittills köpt en ny 626 och två st som gått 5000 och 7000 mil. Behållt dem i c:a 7 år och varit mycket nöjda.

Bromsfix lite då och då, en koppling och en bränsletank har varit de stora grejerna på c:a 60000 mil. Mazda har för oss stått för god kvalitet ungefär som Volvo som vi också har haft några. Nu blir man lite osäker vad som är bra. Känns som nya motorer har blivit sämre.

Blir nog en beg. 2,0 istället.

Nej vi vill inte hänga ut ÅF, det skulle kännas som utpressning. Jag tror att man inser att vi inte ska stå för deras miss vid inbytet av bilen så de går nog med på ett mindre avdrag för körda mil. Det är bara så jobbigt att lägga ut en massa pengar och sen få mycket större problem än den gamla 626:an som gick jättefint, drog ingen olja alls, bränsleförbrukning 6,9 på 100 km.

Uppdaterat: 2011-12-04 09:41

Jag har haft 3st Mazda 6, 2st 2.3 och en st 2.0.

Tyvärr är de väldigt bränsletörstiga överlag + att 2.3 måste bevakas noga på oljenivå eftersom den skadas vid låg nivå.

Det största problemet är ändå rosten, alla tre mina rostade inom 3 år!!!

Jag skulle inte köpa en Mazda 6 för att behålla en längre tid.

Idag verkar Volvo vara bland de bästa på rost så skulle jag äga en bil länge så hade jag nog köpt en Volvo.

Uppdaterat: 2011-12-04 10:01

Mazdas motståndskraft mot rost kan helt klart ifrågasättas då vi servat flera 2000-tals Mazdor som börjat rosta ganska rejält redan inom bara ca 5-6 år.

Volvos rostskydd är klart bättre men det var dock bättre för några år sedan då man snålat på rostskydd i de nyare modellerna som man tagit fram med Ford.

Uppdaterat: 2011-12-06 02:00

Jo, nu har vi bestämt oss att låta firman göra ett försök att reparera motorn.

Deras verkstad har gjort flera såna rep. och det har gått bra. Acceptabel oljeförbrukning samt att knacket ska försvinna. Man byter kolvar och ringar vilket ska fixa oljeförbrukningen. Knacket kan vara vevlager. Samtidigt att motorn är delad kollar man övriga ev. slitage för att i möjligaste mån slippa göra om jobbet.

Återkommer om resultatet nån gång i januari. Bilen går mycket bra i övrigt och rosten får man väl ta en titt på själv.

Uppdaterat: 2011-12-06 10:25

Rostskyddsbehandling låter som ett bra tips. Nu har vi fått tid först i januari för rep. av motorn så det kan ju hinnas med innan dess.

Har aldrig låtit göra nån rosskyddsbehandling tidigare. Var vänder man sig i Gbg? Eller kan man spruta på lite själv? Antar att det är hålrum som ska behandlas. Jag har tryckluft i garaget. Finns nån lämplig tillsats till t.ex färgsprutan, böjlig slang eller nåt?

Sonen har en likadan så vi kan ju lära oss, jag vet att han vill behandla sin också.

Uppdaterat: 2011-12-07 15:39

Nej visst ska det gå att göra själv.Generellt kan det nog vara rätt att en verkstad som jobbar med detta har bästa förutsättningar minus förstås för det ev. fusk som kan komma ifråga.

Gör man det på egen bil och är verksam inom området får man väl bästa resultat.

Nånstans mittemellan kommer man väl om man jobbar på egna bilen med skaplig utrustning och högsta ambition.

När Länsförsäkringar kollade upp några badrum som gjorts av yrkesmän resp. hempulare vann hempularnas badrum med knapp marginal.

Uppdaterat: 2011-12-08 14:09

Lite märkligt att tråden gick från att handla om att reparera motorn på en Mazda till rostskyddsbehandling, men ok, så är det ju ofta.

Jag håller helt med Shogun, det är ett skitgöra, men det är ändå inte så dumt att göra det.

Och just de här Biltemaprylarna fungerar alldeles utmärkt och man får en ganska hög timlön om man jämför med att lämna in bilen.

Det gäller för övrigt de flesta arbeten som man själv kan utföra på sin bil, köper man en reparationshandbok till sin bil får man tips om mycket man kanske inte trott vara möjligt att reparera själv.

Men när det gäller Haynes får man se upp, en del råd är inte alltid rätt.

Eller som jag hört:

" Den som skruvar enligt Haynes, skruvar ofta fel och för mycket"!

Uppdaterat: 2011-12-08 15:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lite speciellt är det med den här motorn på nyköpta bilen. Man är ju på oljestickan och kollar i tid och otid. Några gånger när jag slitit upp stickan har den ingen olja på sig. Sticker jag då ned och upp den igen så är det olja ända upp. Stryks oljan av mot något eller har den ibland hamnat utanför tråget? Stickan är lång och av en böjlig typ med styrsel som välkokt spagetti.

Har någon liknande erfarenheter?

Dock visar det ingen olja alls på stickan när man kört bilen sisådär femtio mil.

Uppdaterat: 2011-12-08 23:06

Jo det är kall motor jag testar med. Har stått över natten på plant garagegolv. Drar upp stickan och det är ingen olja på den. Hur kan stickan vara nästan ren från olja när den efter att ha stoppats ned igen har olja upp till övre strecket?

Måste väl vara så att stickan i vissa fall går mot nåt i hålet som drar av olja från den. Men det händer inte vid nästa istoppning och koll.

Lite lustigt men oberoende av det ska ju motorn in på renovering. Då ska det inte behövas kontroll av oljan så ofta säger verkstan. Ska klara sig med några dl mellan 2000-milaservisarna. Rapporter kommer vad det lider.

Uppdaterat: 2011-12-09 09:22

Finns det ingen olja på stickan om du drar upp den med en kall motor så borde det verkligen fattas olja i motorn om den stått tex över natten. Däremot kan i vissa fall olja följa med och fastna i tex oljeröret och sedan på stickan när man drar upp den om man kollar nivån igen varpå det kan se ut som att oljenivån är högre på stickan än den är i verkligheten.

Uppdaterat: 2011-12-09 09:43

Ja då ska bilen in för garantireparation på måndag. Ska ta c:a en vecka säger verkstan. Får lånebil troligen.

Blir bilen bra kanske det blir en till Mazda, har alltid varit nöjd tidigare.

Håller tummarna och meddelar förstås resultatet här.

Uppdaterat: 2012-01-08 20:56

Ja då var förtroendet för Mazda återställt. Verkstan har gjort ett bra jobb vad jag kan höra efter en kortare provkörning. Varmkört den ordentligt och det knackande ljudet är borta. Visade sig vara drivrem till AC:en som behövde sträckas! Kan vara ett annat ljud än det jag hörde då jag inte pratat direkt med servicemannen. Ska kolla det när verkstan ska ta in den för extra kontroll av motorn efter 50-100 mil för att se att allt verkar OK.

Kolvar, ringar, vev- ramlager mm bytt. Motorn låter som den ska göra och mer som en ny.

Firman som ska dagens blomsterkvast är Eklunds bil i Göteborg. Tycker jag kan lämna ut namnet nu när det gick så bra som det verkar iallafall.

Det som höll på och bli en rysare blev "slutet gott allting gott".

Uppdaterat: 2012-01-13 17:01

Bara att gratulera till att allt löste sig till slut. Mycket nöje med bilen!

Uppdaterat: 2012-01-13 17:34

Eklunds i Göteborg är en väldigt bra firma att handla och serva på, jag har bara gott att säga om dem också.

Uppdaterat: 2012-01-13 19:09

Tack för visat intresse!

Det är ovärderligt att ha ett bollplank för frågor när man känner sig osäker.

Uppdaterat: 2012-01-16 18:09
transralph skrev:

Lite speciellt är det med den här motorn på nyköpta bilen. Man är ju på oljestickan och kollar i tid och otid. Några gånger när jag slitit upp stickan har den ingen olja på sig. Sticker jag då ned och upp den igen så är det olja ända upp. Stryks oljan av mot något eller har den ibland hamnat utanför tråget? Stickan är lång och av en böjlig typ med styrsel som välkokt spagetti. Har någon liknande erfarenheter?Dock visar det ingen olja alls på stickan när man kört bilen sisådär femtio mil.

Kommit på anledningen med fenomenet med oljenivån på stickan.

Stickan sitter i ett rör och tätar effektivt med o-ring längst upp vid handtaget. När motorn stannas och oljan fyller upp oljetråget blir det lite mottryck av luften i röret så oljan ligger lägre längst ned i oljesticksröret. När stickan dras upp släpps luften ut och oljan lägger sig på samma höjd i röret som i tråget.

Man ska alltså göra som man alltid gjort, ta upp stickan, torka av och mäta igen. Eller bara ta upp stickan några cm och stoppa ned den igen och upp helt för koll.

Uppdaterat: 2012-01-27 19:19
Hanzzon skrev:

Finns det ingen olja på stickan om du drar upp den med en kall motor så borde det verkligen fattas olja i motorn om den stått tex över natten. Däremot kan i vissa fall olja följa med och fastna i tex oljeröret och sedan på stickan när man drar upp den om man kollar nivån igen varpå det kan se ut som att oljenivån är högre på stickan än den är i verkligheten.

Oljestickan på Mazdan tätar alltså så effektivt vid oljemätrörets övre del att luftens mottryck inte släpper upp oljan mer än till strax över undre strecket. Nån risk att man får för lite olja i motorn finns inte. Istället blir det alldeles för mycket olja i motorn. Man förleds tro att nivån är för låg och fyller upp en halv liter som då troligen förbränns.

Nu är nog detta ett akademiskt problem då de flesta av gammal vana tar upp stickan, kladdar av den på nåt och stoppar i den för mätning och upp igen och kollar nivån. Men den late som funderat som jag, dvs motorn har stått ett bra tag, oljan har lagt sig, även den på stickan har gått ned i nivå som i tråget i övrigt får felmätning.

Den late som saknar papper eller nåt att kladda av stickan på kan göra som jag. Ta upp stickan några cm och släpp ut övertrycket i oljeröret, stoppa ned den igen och ta upp och läs av.

Då har man fått oljenivån rätt avläst fast man är lat. Ska tilläggas att de finns de som är ännu latare och låter oljenivån vara en verkstadssak. Så lat ska man inte tillåtas vara. Då kan garantierna komma i fara. Ingen verkstad tillåter bilföraren att smörja motorn med luft. Det fungerar bara några minuter i bästa fall. En kompis kompis (dvs hörsägen) sa att en gammal volvo som kördes till skroten testades med "luftsmörjning" och den gick i nästan en halvtimme. På köpet slapp man offra smörjoljan och kunde hälla över den i nästa bil.

Uppdaterat: 2012-02-10 12:27