Renault-Nissan har genom övertagande av majoritetsaktier i Avtovaz blivit världens tredje största biltillverkare.
Medför det här något positivt för Renault- Nissan?
Eller för Lada?
Eller slår man ihop tekniken och får en "Rennissalada"
med blandad kvalité
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3469219.ece
Renault tredje störst i världen
Uppdaterat: 2012-05-06 08:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Första synliga tecknet är att man precis lanserat Dacia Logan MCV i Ryssland under namnet Lada Largus, se denna reklamfilm:
http://www.youtube.com/watch?v=BkwmzrF3lgo
Vad blir nästa steg? Blir nästa generations Lada Niva baserad på Dacia Duster?
Renault-Nissan har ju dessutom aviserat att man kommer att relansera Datsun som ett renodlat lågprismärke i vissa delar av Asien. Kan man gissa på att lågprisfabrikaten Dacia/Lada/Datsun kommer att få en gemensam teknikbas, baserat på äldre (billigare) teknik från Renault-Nissan?
Bara det inte blir tvärtom, man lanserar Ladas teknik i Renault :o)
Fast en del saker i t.ex. Niva var faktiskt väldigt hållbara.
Jag tror att det är en noggrant planerad strategi att positionera Renault som ett premium-märke. Genom att förvärva samtliga skitmärken från öst (Dacia, Lada och Nissan), så framstår helt plötsligt Renault som top of the line i produktkatalogen.
Ja där har du nog rätt.
Samtidigt positionerar man sig på en väldigt stor marknad där det ju också finns avsättning för exklusivare modeller.
Det är nog helt enkelt ett smart sätt att positionera sig på ryska marknaden, utan att ta för stora risker.
Man snyggar upp de gamla ryska basicmodellerna, och erbjuder Renault som ett lyxigare alternativ.
Frågan är ju om de "gamla ryska basicmodellerna" har någon framtid överhuvudtaget:
Lada 2105/2107 (Fiat 124-licensbygget) har precis meddelats att den ska läggas ned och ersättas av Lada Granta, som i sin tur är en efterapning av Dacia Logan Sedan, varför inte göra en "badge-engineering" på Logan istället och spara en massa pengar?
För övrigt så ju kombimodellen av Lada Granta dvs. Lada Largus identisk med Logan MCV.
Lada Samara som presenterades 1984 tillverkas fortfarande och känns som en sämre kopia av Golf 1.
Småbilen Lada Kalina började säljas i mitten av 00-talet, men ser ut och känns som en sämre kopia av andra generationens Opel Corsa (1993-).
Mellanklassaren Lada Priora är ju en face-liftad version av 110-serien. 110-serien utvecklades under sovjettiden (80-talet), men lanseringen blev nästan 10 år (!) försenad pga Sovjets kollaps. Priora/110 känns lika modern som en Fiat Regatta från 1985.
Terrängbilen Niva är i stort sett oförändrad sedan lanseringen i slutet av 1970-talet (insprutning och katalysator har tillkommit för vissa exportmarknader, i Ryssland säljs den fortfarande med förgasare/utan avgasrening).
En uppdaterad Niva, sedan "äktenskapet" med GM, säljs under namnet Chevrolet Niva, erbjuds med en motor från Vectra A, för övrigt samma stenåldersteknik som "ur-nivan".
Så jag har svårt att tro att det finns så mycket att snygga upp, det enklaste, och troligaste är att fortsätta som man påbörjat med Lada Largus, dvs att man re-brandar Dacia för den ryska marknaden (Dacia säljs för övrigt inte i Ryssland). nästa steg kanske vore att bygga Duster i Togliatti under namnet Niva.
Tobo, det här behöver vi ju inte bry oss om, det klarar säkert fransmännen och japanerna utan vår hjälp.
Men det intressanta är ju att de är hårt engagerade i nya marknader och att de tydligen anser att just den ryska är värd att satsa på.
Med tanke på att det registrerades 2653408 nya bilar i Ryssland under 2011 med 4 Lada-modeller i toppen av försäljningslistan (Hyundai Solaris (i30-storlek) på 5:e plats) så är det självklart en lukrativ marknad.
Avtovaz andel av marknaden under de senaste 20 åren har ju dock stadigt sjunkit, från total dominans till nu ca 25 %. Kan Renault-Nissan se till att bibehålla denna fjärdedel av denna gigantiska bilmarknad så finns det goda förtjänstmöjligheter om de lyckas göra Lada-bilarna mer konkurrenskraftiga i den internationella konkurrensen på den ryska bilmarknaden.
Vill bara påpeka att Dacia-bilar visst säjs i Ryssland, men under Renaults logga.
Jofes:
Det stämmer, dock blir det svårt att fortsätta göra det om man vill få Renault att bli mer "premium", Logan och Sandero är helt enkelt för "enkla" bilar för att få fortsätta säljas som Renault.
Ett exempel på det är ju att Logan kombi (MCV) numera har lanserats under namnet Lada Largus.
Att Dacia-namnet inte marknadsförs i Ryssland är ju för att en Datja är ju något helt annat på ryska :)
Med köpet av Avtovaz (Lada) har man ju redan ett etablerat lågprismärke i Ryssland.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.