Jag måste berätta något positivt som jag har genomfört på min [b]Mitsubishi Colt[/b] 1,3 07:a. Jag har behandlat motorn, växellådan och hjullagren, i syfte för att minska på friktionen, där metall möter metall, med ett metallkeramiskt ämne som heter [b]RVS[/b].
Resultat: 15-20% reducerad bränsleförbrukning, samt, att bilen rullar lättare.
Angående, att bilen rullar lättare, genomförde jag ett intressant nerförbacketest i friläge. Jag valde givetvis vindstilla testdagar. Det visade sig, att testdagen då bilen hade [b]RVS[/b]-behandlade hjullager, rullade den ett antal meter längre.
Med ovannämnda erfarenhet och testresultat, kan jag verkligen rekommendera [b]RVS[/b]-medlet. [url=http://www.rvs.se]www.rvs.se[/url]
På 80-talet genomförde jag en liknande friktionsbehandling, men då med ett annat varumärke som heter [b]SLICK 50[/b], på min dåvarande [b]SAAB 99[/b] [b]EMS[/b]. Men på [b]SAAB 99:an[/b] preparerade jag endast motorn och växellådan. Det blev ingen skillnad bränsleförbrukningsmässigt, men vad beträffar växellådan märkte jag en viss förbättring.
[b]
SLICK 50[/b] ska ha samma funktion som [b]RVS[/b], m.a.o. reducera friktionen, där metall gnider mot metall.
Skillnaden mellan [b]RVS[/b] och [b]SLICK 50[/b] är, att [b]RVS[/b] är ett metallkeramiskt ämne, och [b]SLICK 50[/b] ett teflonbaserat (polymerer) dito.
En vän till mig som arbetar på Mekonomen, där de bl.a. säljer[b] SLICK 50[/b], berättade något intressant positivt han hade varit med om. Han hade varit på en bil- och reservdelsmässa, där han bl.a. fick beskåda en undersökning med två identiska [b]VOLVO 240:or[/b], varav den ena hade [b]SLICK 50[/b]-behandlade hjullager. Den [b]SLICK 50[/b]-preparerade [b]VOLVON[/b] rullade både lättare och längre. Sedan analyserade han även två hjullagerstålkulor i ett mikroskop, varutav den ena var [b]SLICK 50[/b]-behandlad. Han såg en tydlig skillnad mellan stålkulorna, där den preparerade kulan hade en jämnare (oräfflad) yta, och dessutom kändes den glattare än den obehandlade diton. Men på mässan hade de även undersökt de båda hjullagerstålkulornas fasthet, genom att försöka krossa dem i en verktygspress. Den obehandlade stålkulan krossades, men däremot den [b]SLICK 50[/b]-preparerade diton, förblev intakt.
[Edited on 2010-02-08]
Kommentarer
Sånt där tror jag inte på det minsta, bullshit med andra ord..
Saabnisse kan en hel del roliga historier om sånt där :).
[Edited on 2010-01-25]
Ja vi har ju behandlat det här tidigare på det här forumet.
Jag kom på ännu en revolutionerande uppfinning som var helt sensationell.
På 1960-talet kom det remmar som hängde under bilen och släpade mot marken.
De tog bort all statisk elektricitet från bilen och därigenom förbättrades motorns förbränning genom att inga störande spänningar kunde uppstå i tändningssystemet.
Den förbättrade tändningen resulterade, som vanligt, i lägre förbrukning.
Dessutom,som en bieffekt, påverkades även föraren och passagerarnas hälsa till det bättre eftersom inte heller de utsattes för störande statisk elektricitet.
Är det någon som sett några remmar under någon bil nuförtiden?
Ha - ha ...
Ja faktiskt ... det där förekommer faktiskt ännu ...
Och jag har aldrig vetat vad det var ... förrän nu !
:oD
Lite ironiskt är att dom remmarna troligtvis är av gummi, i vilka material uppstår statisk elektricitet? :) haha.
Men det går ju utmärkt att ladda en vanlig ballong med statiskt ... Du vet man gnuggar ballongen med en tygbit och man får en hårresande effekt så att säja...
Ballonger är annars inte elektriskt ledande
Det är nog utom all tvivel att det ff uppfinns bra saker ... Så det är kanske inte omöjligt att det där "rvs" är av godo ...
Men att det finns ett otal av, mer eller mindre revolutionerande fantasi-produkter som inte gör någon nytta alls, är ännu mera bortom all tvivel. Jag är gammal nog att minnas när folk köpte järnkulor, kan ha hetat typ "metaloy" eller nå't så'nt .. som rullades ner i bränsletanken ... jag minns inte exakt vad de skulle göra för nytta men oavsett vad de skulle göra ... gjorde de endast utrymmet i bränsletanken ett par milliliter mindre.
rvs, som jag läser med viss skepsis, är dock inte lika osannolikt som järnkulorna.
Apropå statiskt .... Ganska obehagligt att få stötar när man kliver ur bilen. Vanligt mjukmedel ... sådant som används i tvättmaskinen, är ofta en lösning på det problemet.
Jes: Precis, statiskt elektricitet uppstår bla i gummi och plast. Och hur man då ska "leda bort" statisk elektrictet genom att skrapa i gummi mot marken de vet jag inte =D, finns ingen logik i det överhuvudtaget.
Jag kan tänka mej att remmen skulle leda ur statiskt från bilen ... Men visst den borde ju skapa likaväl ...
Inte vet jag ... jag har aldrig haft en rem under bilen ... men nog får jag stötar, fast det beror på vilka kläder jag har på mej, för det uppstår av friktionen mellan personens kläder och bilens klädsel .. Spraya vanligt mjukmedel på klädsel .. Och tvätta den där vinterrocken nån gång .. :oD
Jag minns att reklamen för "antistatsremmen" talade om elektriskt ledande gummi.
Det finns visserligen. det billigaste är att tillsätta en stor del kimrök så kan man få en viss ledande förmåga eller att vulka in metalltrådar, men jag tror inte att det gjordes.
Effekten var nog rent psykologisk, tror man att det funkar så gör det det!
Akta er för att behandla motorer som har gått lite längre och är väl inkörda jag lyckades med ett totalhaveri ,efter en slick 50 behandling på min bil Innan så hade jag aldrig problem men för första gången så inträffade det som inte fick hända, efter konsultation så visade sig att dess rengöringsegenskaper var ej bra för motorn!
Det är visserligen riktigt att rengörande, smutslösande, tillsatser , kan förstöra motorn, även om det inte är så vanligt.
Man kan tänka sig att en skitpropp i en kanal lossar och följer med till ett trängre ställe och fastnar där och orsakar skärning i ett lager.
Det brukar inte vara så vanligt och jag tror inte det berodde på slick 50, dess rengörande egenskaper är nog inte så kraftiga.
Men ska man skrämma upp en gammal motor bör den nog rivas först och man bör se till att rensa alla oljekanaler även de i vevaxeln, vilket betyder att man ofta måste borra ur event.tätpluggar.
Här är något som verkligen förpassar RVS, Slick 50 och liknande till soptunnan.
Här är något som säkert kan transpirera på nästa nobelpris i bränslebesparing.
[url=http://www.carbuyersnotebook.com/hammacher-schlemmer-gadget-can-increase-fuel-efficiency/]http://www.carbuyersnotebook.com/hammacher-schlemmer-gadget-can-increase-fuel-efficiency/[/url]
Påminner väldigt mycket om kulorna man rullade ner i tanken ..
Ska man skratta eller gråta ?
Är det verkligen lagligt att saluföra sådant ?
Jag tycker det är supersmart.
Det finns ju alltid de som går på det och vill betala för det.
Jag är bara grym för att inte jag är tillräckligt smart för att saluföra det, jag har bara försökt att marknadsföra min mossiga sten, men det har inte gett några mynt.
Det finns folk som älskar att bli lurade!
Kul att det finns folk som vågar prova nya saker och inte bara tror blint på negativa rykten från personer som aldrig provat själva. Jag har gjorde rvs behandling på motorn förra sommaren och efter det sjönk förbrukningen faktiskt något, ca 5% och det har inte hänt tidigare vid vanligt oljebyte.
Tycker rvs är bättre än slick 50, nackdelen med slick 50 är att det tar längre tid att få upp motorn i arbetstemperatur, särskilt vintertid. Jag testade slick 50 på 80-talet och det tog evinnerlig tid att få upp värmen i min lilla kadett.
Till Saabnisse: Du skriver att det finns folk som gillar att bli lurade, gäller det även dem som slänger slantarna på en ny Saab?
Intressant och skrämmande.
Här tycker några "experter" typ saabnisse till. De har inte provat de s k undermedlen själva men hånar de som verkligen vågar prova dem.
Sedan refererar de till andra inte så bilkunniga tyckare som inte heller har provat som bevis för att medlen inte fungerar och drar som grädde på moset in gummiremmar och annat ovidkommande i resonemanget.
Varför? Äger ni forumet, tror ni, och vill ni inte släppa i andra som har något att säga?
Till Metallkeramik vill jag säga, jag har inte testat Slick 50, tänker inte heller göra det. Kan alltså inte yttra mig om produkten.
Rvs har jag provat i över 10.000 mil. Det är grejer det!
Det fungerar och det är inget konstig med det.
Som saabnisse skrev, rent psykologisk verkan, tror man att det fungerar gör det det.
Men jag rekommenderar den mossiga stenen vid fullmåne , det är billigare.
Det är grejer det!
Det fungerar och det är något konstigt med det.
nuppe= saabnisse.
Det kan man se om man läser resp. 'Min profil'.
Angående "psykologisk verkan" så finns det troligen både hjälp och forum för de med multipla personligheter s k dissociativ identitetsstörning.
Jes_, Jes_ ...
Tråden är aktualiserad av en annan signatur.
Du tar nubbe -saabnisse i försvar när han använder sig av sina båda alias för att, rejält tillplattad, försöka slingra sig ur en svår situation.
Läs hur nubbe försöker hjälpa saabnisse tidigare i dag.
Det har gissningsvis hänt liknande förut. Varför behöver han annars två alias, ibland använder han saabnisse (så sent som den 8/5 i år om växellåda i Escort), när han har bytt alias till nubbe och "alla" vet att saabnisse och nubbe är samma person?
Låt honom försvara sitt beteende själv!
Seladom, Du menar att Saabnisse även helt plötsligt dyker upp som "nuppe"...
Inte heller jag tycker detta känns särskillt seriöst och har påpekat det för honom men då var det tydligen problem att logga in med det ena användarnamnet i bland tror jag det var varför han använde sig av två men dom problemen kan väl inte fortsätta i en evighet kan man tycka.
Det är helt riktigt att jag skrev under saabnisse tills jag av någon anledning fick byta till nuppe.
Det har jag aldrig förnekat.
Jag har försökt att logga in som saabnisse igen flera gånger utan att lyckas.
Men jag kommer att försöka igen. Kanske går det genom att byta mailadress.
Sedan "Seladom", jag behöver inte slingra mig ur en svår situation.
Den här typen av smörja som du förespråkar har, som tidigare skrivits här, funnits i olika varianter i mer än hundra år, alla lika värdelösa och med ett enda syfte, att berika sina förespråkare på användarnas bekostnad.
Om det här vore något som fungerade skulle naturligtvis biltillverkarna använda sig av dem, men i stället varnar man för dem.
Det finns faktiskt de som avsäger sig garantin om de används.
Men var så god, tror du på det kan du ju vara nöjd, det är ju din sak, men jag reagerar på alla godtrogna figurer som ska missionera sin övertygelse oavsett vad saken gäller.
Det här är märkligt.
Nu loggade jag ut som nuppe och försökte logga in som saabnisse.
Och se, helt plötsligt funkade det.
Det måste bero på min mossiga sten!
Säkert saabnuppe.
Eller också snubblade du på din älskade mossiga sten i månskenet och slog i någon vital del. Kanske din kluvna och virriga framtoning beror på det? :)
Hur som helst har inte den här "smörjan funnits i olika varianter i mer än hundra år", här ett test:
http://www.classicautorestore.se/renovera-och-meka/drivlina/motorbehandla-med-rvs.html
Jag använde mineralolja i motorn när jag pytsade i RVS då för sju år sedan. Tycks minnas att det rekommenderades att man skulle göra så.
Jaaaa... och sedan keramikbehandla allt smort så att den blir om möjligt ännu snålare. För det blir den.
Eller.... som jag funderat på, att om några år byta till elbil (men inte en som drivs med ett styck blybatteri och skakar fram med toppfart 10 km/h).
Jes, jag har en granne som för många år sedan köpte en beg. Taunus 20M.
Den var säkert sju-åtta år men hade inte gått så långt.
Farbrorn som sålde bilen sa att den var väldigt snäll och den hade aldrig krånglat.
"Men så hälsar jag artigt på den varje morgon, när jag ska ut och åka och när jag kommer hem klappar jag den på taket och tackar för en trevlig färd"!
Han behövde alltså inga hokus-pokus tillsatser.
Det skulle däremot grannen kanske behövt, men jag tror inte att det hjälpt.
Jag åkte med honom in till staden fyra år senare.
Bilen gick på högst tre av de sex cylindrarna.
"När bytte du stift senast"?
"Det vet ju du, det var ju du som gjorde det":
Morsning, det var för 9000 mil sedan och det var definitivt inga long.life stift.
Han pratade inte med bilen och klappade den inte heller!
Det borde han nog ha gjort.
Allvarligt talat så kan inte en diskussion signaturer emellan bli personlig, mer än vad man vill visa i sin profil. Detta är ju fördelen med att kunna gömma sig bakom sin signatur och det är bra tycker jag.
Skrev en gång en insändare signerad med mitt namn i en dagstidning och fick då inte svar i tidningen utan genom ett svar i ett anonymt brev i brevlådan. Det var inte trevligt. Denna metod är bättre.
När det kommer till sak så ger Seladom inte råd eller tips utan redovisar bara det han / (hon ;) tycker är värt att berätta för andra stackars fordonsägare som läser i detta forum. Inga råd alltså från det här hållet.
Vidare, det Seladom tycker är kanske inget för den som byter bil lika ofta som andra byter skjorta.
Den stora fördelen med att byta bil ofta är dels att bilen har alla garantier, dels att bilarna blir säkrare för varje år och dels att bilen helt enkelt är modernare. Det är troligen inte särskilt miljövänligt att byta bil ofta, även om det mesta av en bil är återvinningsbart och fastän de nya bilarna är lite snålare så går det inte att komma ifrån att det krävs en hel del energi till bilbygge.
Jag har dragit detta förut och tänker bara dra det en gång till:
Seladom har inte råd att byta bil. Seladom köpte en bil för exakt tio år sedan som då rullat närmare 11 k-mil och hade synkringsskrap i växellådan samt för åkande och övriga trafikanter störande missljud från de hydrauliska ventillyftarna. Den drog däremot inte olja.
Att renovera eller byta topparna och växellådan var inte aktuellt utan det fick bli en chansning på RVS, inte Slick 50 eller böner vid mossiga stenar vid fullmåne.
Ventillyftarslamret försvann rätt fort, växellådsskrapen försvann successivt, det behövdes många upp- och många nedväxlingar under ett års tid. Bra utdelning för erlagda 1800 kronor. Vad skulle renoveringarna ha kostat? Varför är inte bilverkstäderna intresserade av RVS? De vill renovera.
Bilen har nu gått 24 k-mil. Tänker hålla rosten borta, en kamp mot det förbannade vägsaltet, och inte byta bil förrän elbilar blir seriösa alternativ.
Sådetså.
Seladom, har du kollat tråden "Rostskydd"?
Det finns en hel del erfarenheter där.
Det finns alltid mer att lära, så det ska jag göra. :)
Jag kom att tänka på en tillsats till oljan som skulle reducera oljudet i slitna växellådor och differentialer.
Den användes in på 1950-talet av vissa något oseriösa beg. bilhandlare.
Tillsatsen bestod av trämjöl eller fint sågspån och fungerade faktiskt.
Ett tag.
Jes_ och saabnisse.
Att ni orkar.
Är det för jobbigt att inte alltid veta bäst? För det gör ni inte. Ni kan inte allt om bilar, långt i från, även om ni försöker ge sken av det.
Tro vad sjutton ni vill men sluta spekulera än hit än dit om det ni inte vet. Det hjälper ingen som är ute i detta forum och vill veta om t ex RVS är något att satsa hundratals kronor på, småpengar för de flesta.
Det är inte fråga om att tro eller inte tro, det handlar om att prova själv om man är skeptisk. Det har jag gjort på två gamla bilar och väldigt många andra på sina.
Det har inte ni två. Testa på era ögonstenar som står i garaget eller på garageuppfarten eller på en sliten gräsklippare, moped eller vad som helst som smörjs med olja eller fett. Metoden är beprövad, det är i stort sett bara de som inte använt den själv och bilbranschen (som lever på att sälja nytt, serva och reparera) som påstår att det är bluff och båg.
Ni har det verkligen inte lätt.
Det är just precis som Jes_ säger, man behöver inte "fundera på om bilen någonsin blir sliten". Den blir faktiskt inte nämnvärt sliten. Detta är ingen nyhet för alla de som har prövat och använt medlet på rätt sätt. Däremot går det åt bränsle om man dristar sig till att köra omkring med bilen.
Det fanns mycket riktigt andra beprövade metoder= knep för att få ett tystare fordon, precis som saabnisse säjer. Sågspån i oljan fungerade säkert bra på sitt sätt - för bilskojarna på 50- och 60-talet.
Någon annan får sista ordet. Var så god!
Oberoende tester av RVS!
http://www.rvs.se/4x4/4x4-magazine052005.htm
http://www.rvs.se/tekn_varld/tek_vard_110.html
http://www.rvs.se/vm_s1.html
http://www.rvs.se/pdf/3mobilisti2002.pdf
http://www.rvs.se/pdf/5mobilisti2002.pdf
http://www.rvs.se/pdf/28_tek&t23082001.pdf
http://www.rvs.se/pdf/audi_0.pdf
http://www.rvs.se/pdf/kompr.pdf
http://www.rvs.se/pdf/motor_drivew.pdf
http://www.rvs.se/pdf/kaliberin_1_2004.pdf
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.