Vi Bilägares forum

punkteringssprej

punkteringssprej

Många bil tillverkare har slutat med att skicka riktiga reserve hjul eller nöd hjul när man köper bil.
Pga kanske vill spara pengar eller nånting annat, i stället skicka dom med en punkteringsprej.Hur gör man i praktiken när bilen punktera ?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Det är max 70 som rekommenderas och det går alldeles utmärkt.Sedan när det gäller sprayen så har jag använt den flera gånger och den fungerar helt perfekt om inte däcket är helt paj.Men man bör komplettera med en liten kompressor för en hundring som ansluts via cigarrettändaruttaget, sprayflaskan klarar bara 0.5 B medan kompressorn på några minuter kan ge fullt tryck.Sedan bör man efter några dagar helt byta luft i däcket eftersom det enligt vissa uppgifter hänt att däcket exploderat då man svetsat på fälgen!Personligen tror jag att det är skrönor, men teoretiskt finns det en möjlighet eftersom drivgasen ofta är butan eller propan (varför inte CO2?).Men varför i hela världen ska man svetsa på en fälg? Och om så är, varför tar man inte först av däcket?

Uppdaterat: 2009-07-19 20:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Måste vara ovanligt att svetsa en fälg .... speciellt med däcket på ...
I varje fall .... Ett extra hjul i skuffen är en god försäkring ... Punkteringspray är en tveksam lösning.

Uppdaterat: 2009-08-15 17:02

Allt fler bilar får punkteringsspray och kompressor i någon form
Reservhjul hör till forntiden.
Det finns inte många idag som vill eller kan byta ett hjul, oftast gäller det att ringa efter hjälp.Till de flesta bilmärken ingår ju också numera räddningsassistans som förnyas vid varje service och den innefattar ju även hjälp vid punktering.

Uppdaterat: 2009-08-15 20:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Uppdaterat: 2009-08-15 23:14

S� �r det v�l ... f�r en del. Vi som har gamla bilar b�r nog ha en reservring i skuffen iaf ... tycker jag.

Att byta hjul �r inte sv�rt, lite mer kr�vande �n att kunna tanka sj�lv ..

Uppdaterat: 2009-08-15 23:15

Det kan vara väldigt svårt att byta hjul.
Punkteringar är ganska sällsynta och många har kanske kört bil i många år innan det är dags. De är dessutom fullständigt ovana vid att skita ner sig.
Hur gör man då?
Kliar sig i huvudet och i bästa fall, tittar i instruktionsboken om den finns i fordonet, hissar upp bilen med den medföljande underdimensionerade livsfarliga domkraften och försöker lossa hjulet med den medföljande underdimensionerade hjulnyckeln, vilket inte går eftersom hjulet tidigare är monterat vid en däcksverkstad som haft alldeles för högt åtdragningsmoment.

[i]Lite mer krävande än att tanka själv?[/i]

Uppdaterat: 2009-08-16 14:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Och när du väl står där och sänker ner bilen på "reservhjulet" inser du att detta aldrig varit kontrollerat och är helt tomt, vilket leder dig till att ringa assistans i alla fall ;)
Jag har alltid haft reservhjul i de bilar jag köpt, men det är slut med det. Utrymmet kan utnyttjas bättre.
I dag med mobiltelefoner och bra vägservice kan man alltid få tag på assistens.

Uppdaterat: 2009-08-17 12:45

Japp, det var det jag menade!

Uppdaterat: 2009-08-17 18:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har förvisso köpt assistans- service te min bruksbil ... men skulle nog se det som ett nederlag att inte kunna byta hjul själv. Jag har, i min utrustning,utöver säkringar och reserv-lampa till strålkastaren även en utdragbar nyckel med tillhörande hylsa (passande muttrarna på hjulen, nr 17 i mitt fall) ... ingen större kraft krävs och kunskapen anser jag nog tillhör bilkörandet i allmänhet. Tiden då domkraften gick igenom rosten i balken ... är en svunnen tid ... (då kunde alla byta hjul själva, om det inte vatt för rosten förstås) .. Skärpning ... förståelsen för bilen är en förutsättning för vett i trafiken .. Mitt reservhjul kollar jag i samband med vinter resp sommarhjuls-bytet ... Hur svårt kan det vara ?? En förstaförbandslåda/kudde är en självklarhet oxå .. åsså att man läst instruktionerna i förväg.
Jag möter bara för många i trafiken .. som inte har där att göra ... för att förstå något så vedervärligt som punteringsspray ..
Ja, jag är yrkesförare och fd. bilmek ... (inte kul att demontera ett hjul med den geggan) :)

Uppdaterat: 2009-08-17 22:57

Ja, Jes, du är duktig du.
Men tänk dig en stressad småbarnsmamma som ska skjutsa till skola och dagis,
Tror du hon känner för att hissa upp bilen och byta hjul med en samling vilda ungar rännande runt sig?
Då är hon säkert tacksam över punkasprayen.

Uppdaterat: 2009-08-18 11:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Punkaspray kan kanske vara en absolut nödlösning, men Jag kommer aldrig att övertygas om att förespråka den som ett förstahandsval.
En stressad småbarnsmamma med vilda ungar som ska hantera sprayburk och kompressor .. De borde nog ha assistans försäkring och/eller börja med att stressa ner innan vi möts på vägarna ;)

Uppdaterat: 2009-08-18 11:44

Jag har haft riktig punktering som krävde byte av däck en gång under alla år jag kört bil.
En pyspunka klarade jag med att fylla däcket till max och sedan köra till verkstad.
En bula efter en trottoarkant som krävde byte av däck, men jag kunde köra till verkstaden.
Så efter 20år, ca 4000mil/år har jag haft nytta av reservhjulet EN gång. Känns nu lite onödigt att släpa omkring på detta för så få gånger.

Som sagt, punkaspray är en nödlösning, men det räcker.

Uppdaterat: 2009-08-18 14:06

Oki ... Antar att du har en första-hjälpen kudde eller likn i bilen. ... !? Hur ofta har du använt den ?
Jag vidhåller att punkaspray är en betydligt sämre, och inte minst otrevligare lösning än ... om man nu inte vill ha reservhjul och den enkla kunskapen som krävs, i så fall, assistans-försäkring .. Då får man iaf en både, miljöriktig och trafiksäker lösning på sitt försumbara problem.
Punktering tillhör kanske inte det vanligaste som händer i framfärden numera ... har nog också bara drabbats ett par gånger de senaste 35 åren (personbilen/mc alltså). Likväl, när det väl hänt, har jag kunnat fortsätta min färd utan speciell extra inverkan på miljön och med bibehållen "säker" bil ...
I fälgen på mitt reservhjul förvarar jag, bogserlina, startkablar och diverse verktyg som kan behövas, om ifall att. Tar ett reservhjul verkligen mycket plats?

Uppdaterat: 2009-08-18 14:41

Jes, vad är det konkret som du finner så motbjudande med punkaspray?

Uppdaterat: 2009-08-18 20:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Motbjudande" är ett starkt uttryck. Jag har flera anledningar till att icke rekommendera denna lösning.Den första anledning fick jag för drygt 20 år sedan när jag för första gången krängde ett punkterat bildäck med sån där spray inuti. Dels blev jag själv synnerligen besvärad av att hantera detta gegg och dels var det omöjligt att reparera däcket. Speciellt tråkigt för kunden som måste köpa nya däck ... i dagens penningar är det nog runt tusingen p/däck... för en punktering. :( ....... Numera upplever jag både elände och till och med död på min arbetsplats .... om dessa oförsiktiga människor kör med punkterade hjul, pratar i telefon (alt. sms'ar), matar bebisen, läser kartor alt. tidningen eller bara är oförmögna att ratta en bil på vägen, det kan jag inte med säkerhet veta, men jag har sett det mesta och jag tycker att det är tråkigt och inte minst, onödigt.Jag kan inte förstå att folk kan framföra en, ett ton tung projektil i 100 knyck utan att förstå hur den fungerar ... än mindre med ett halv-platt hjul ...
Välkommen att övertyga mej om punkasprayens fördelar .. :)

Uppdaterat: 2009-08-18 22:04
Citat:

[b]av:[/b] Jes

Välkommen att övertyga mej om punkasprayens fördelar .. :)

Vänd på det då, övertyga mig om reservhjulets fördelar ;)
Fördelar med punkaspray:
1. Tar lite plats.
2. Väger mindre = lägre bränsleförbrukning.
3. Underhållsfritt.
4. Man behöver inte komma ihåg att ha med sig "specialbultar", dvs standardbultar för stålfälg.
5. Man behöver ingen domkraft = lägre vikt etc.
6. Punkasprayen är universal, dvs du kan hjälpa andra trafikanter.

Uppdaterat: 2009-08-19 10:40

Just punkt 4 i ditt inlägg, LC, är märklig.
Saab lämnar som standard en lagningssats som man kallar det och den består av en flaska med gegga som monteras på en liten kompressor.
Det som jag menar är märkligt är att flera Saabförsäljare inte tror på detta utan lämnar istället med det gamla hederliga nödhjulet.
Ett nödhjul som är oanvändbart eftersom man tydligen alltid glömmer att skicka med de nödvändiga hjulskruvarna.
Denna glömska gör ju att man skaffar en punkaspray snarast även om man själv kommer ihåg att köpa skruvar.

Uppdaterat: 2009-08-19 10:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den enda fördelen med ett reservhjul inkl. rätt skruvar är väl om man fullständigt pajar ett däck, eller hjul och telefonen inte har någon täckning annars har man ju assistansförsäkringen att ta till.

Uppdaterat: 2009-08-19 11:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre