Vi Bilägares forum

Provkörningar

Provkörningar

Ibland provkör jag nya bilar/modeller bara för att jag är intresserad. Det vore intressant att ta del av era (subjektiva) omdömen om de bilar ni har provkört. Kanske kan denna tråd leva ett tag?

I helgen provkörde jag nya Lexus GS450h, F Sport.

http://www.lexus.se/all-new-gs/index.aspx#/exterior/gsfsport

Färden tog ca dryga timmen och bestod av stadstrafik 1/3 och europaväg E4 2/3.

Positiva intryck: Välbyggd, tyst och mycket komfortabel. Stabil i hög fart, inte speciellt stötig i stadstrafik. Gott om kraft. Stämmer förbrukningen så är den dessutom riktigt snål.

Negativt: Dyr. Alltför dyr. Jag tyckte inte alls om den nya instrumenteringen som var svåröverskådlig. Styrningen av bildskärmen (gps m.m.) var minst sagt knepig och svårarbetad. Blinkersen med ett lätt tryck föra bara tre blink ställde till problem, man visste inte riktigt om det bara skulle komma tre blink eller mer - dvs läget mellan den "lätta" blinken och den "vanliga" var svårdefinierad. Förmodligen är detta precis som bildskärmsstyrningen något som man blir van med över tid, men ändå. Bilen var utrustad med "nighr-vision" - nu testade jag inte detta eftersom det var dag. Däremot projicerades hastighet i vindrutan tydligt och bra.

Köpläge? Prisvärd? Nej. Då rekommenderar jag isåfall "gamla" GS hybrid - man kan hitta en 06-08 för under halva priset av vad denna kostar.

Uppdaterat: 2012-06-11 09:31
Wer später bremst fährt länger schnell

Kommentarer

Om en bil är prisvärd eller inte är ju en väldigt subjektiv uppfattning.
Rent generellt kan i princip vilket märke som helst köpas till halva priset om man väljer en tre år gammal modell.
Men många värdesätter att köpa en helt ny bil och att åka i en helt ny bil-en tid!
Bilen blir ju snabbt begagnad.
Och de första tre åren sjunker den väldigt i pris=dyra mil, men ok anser man sig ha råd med det så kan man ju kosta på sig det.
Det blir ju lite annorlunda med företagsbilar, där byter man ju ofta vart tredje år.

Uppdaterat: 2012-06-11 09:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kul ämne för en tråd Jalfa.

Alltid roligt att läsa om andras provkörningar.

Jag ska själv ta och skriva här när jag provkört någon ny bil.

Uppdaterat: 2012-06-11 12:22

Provkör också bilar för "skojs" skull då och då. Nu senast en Ford Mondeo 2.0 TDCI 140 hk med Powershift. Mycket trevlig bil måste jag säga. Bra styrrespons och nästan för bra gasrespons. Var nästan svårt att dosera gaspådraget. Man tryckte till lite grann så sköt bilen iväg som bara den. Kändes piggare än 140 hk. Går också ganska komfortabelt om än lite stumt över ojämheter i lägre farter. Ford får ju ofta kritik för sin kvalitetskänsla, men jag klämde och kände på inredningen och fick ett bra intryck. Det var mjuka stoppade paneler överallt. Det negativa jag hittade är:

- Ryck i ratten på ettans växel, alltså "torque steer" dock inte speciellt farligt.
- Lite för mycket motorljud för min smak.
- Sidospeglarna är lite för "smala", men då är jag också van vid jättespeglarna på min Skoda Superb.
- Stolarna hade inget justerbart svankstöd.

I övrigt så tycker jag att det var en kanonbil och ska absolut ha med Ford i tankarna när det är dags att byta bil nästa gång.

Uppdaterat: 2012-06-13 12:15

En vit Mondeo med det där sportpaketet som är i stort sett gratis är dessutom grymt snygg!

Uppdaterat: 2012-06-13 22:51

Idag var jag ute igen och provade den här gången en Audi A6 Avant 2.0 TDI med multitronic låda. Tycker det är intressant att jämföra så kallad "premium" med icke-premium för att se om man hittar skillnader som kan motivera prisskillnaden. Som jag tidigare sagt i andra inlägg så har jag fortfarande svårt att se varför en premiumbil som Audi A6 skulle vara så mycket bättre än t.ex en Ford Mondeo. Här är några reflektioner på A6 jämfört med Mondeo:

- Audin gick tystare. T.ex. motorljudet var mer väldämpat.
- Forden hade bekvämare fjädring.
- Drivlinan med 2.0 liters diesel och powershift kändes mycket rivigare än den i Audin.
- Dörrar och baklucka kändes lättare i Audin och var mycket lättare att slå igen.
- Utrymme i baksätet och bagageutrymmet var mycket bättre i Mondeon.
- Inredningen i Audin var helt klart snyggare och hade mer finesser som en skärm som fälldes upp när man slog på tändningen. Dock är jag inte så säker att kvalitén var så mycket bättre. Forden hade också mjuka paneler i stort sett överallt och inget rasslade i inredningen.

Sammanfattningsvis så skulle jag ha svårt att motivera för mig själv att köpa en Audi A6 framför t.ex. Ford Mondeo eller Opel Insignia. Det är trots allt en skillnad på i runda slängar 100000 kronor.

Uppdaterat: 2012-06-14 14:04

Hade min bil på service idag och fick en lånebil under tiden. En ny Vw UP.
Jag är kanske inte rätt person att uttala mig om småbilar eftersom jag bara ägt en småbil hittills i mitt liv och det var en några år gammal Golf Gsl jag hade i början på 80-talet.
Men Golfen jag hade då var roligare att köra än den helt nya Vw UP jag lånade idag.
Den kändes precis att köra som den saluförs som, en billig liten bensinsnål småbil.
Tråkig inredning med nakna plåtytor precis som på 80-talet. Slö, surrig.
Sittplatserna fram var väl ok men bak skulle jag inte vilja sitta. Den enda fördelen var kanske att den under min körning snittade 5L/10 mil. Min Skoda Octavia dricker lite mer
bensin än så men den känns som en lyxbil i jämförelse och jag betalar hellre de dl mer den dricker.

Uppdaterat: 2012-06-14 21:54
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det är nog det här det handlar om många gånger.
En del förleds att tro att det är så extremt viktigt att nya bilen drar någon dl mindre per mil att man kanske står ut med lite mer spartanskt bilägande.
Jag har en bekant som bytte bort sin alldeles utmärkta bil mot en småbil för att spara ett par dl/mil.
Den bilen hade åtskilliga tusen mil kvar och det han betalade emellan kommer han aldrig att köra ihop med en lägre förbrukning.
Han åker nyare, men sämre!

Uppdaterat: 2012-06-16 23:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Citroen C4 bensin, automatväxlad.

Hyrde bilen två dagar i Spanien för färd mellan Barcelona och Perpignan (Frankrike). Till största delen på betalvägar (motorväg).

Trevlig, snygg, rymlig. Utmärkt förarplats, gillade instrumenteringen skarpt. Lättkörd men på tok för svag motor som gjorde att omkörningar på icke motorväg undveks. Gillade inte heller automatlådan som gav ett "slirigt" intryck. Synd på så rara ärtor. Med mer hästkrafter och bättre automatlåda så skulle skulle den kunna locka till köp.

Provkörde en C4 diesel i Sverige för några år sedan. Då tyckte jag vägljudet (däcksbuller och motorsurr) var olidligt högt. Nu i Spanien så fanns inget däcksbuller att tala om men den var fortfarande "surrig" på (i) motorvägsfart över 125 km/tim.

Uppdaterat: 2012-06-25 17:00
Wer später bremst fährt länger schnell

jalfa, det är en helt annan vägbeläggning i Spanien än i Sverige.

Uppdaterat: 2012-06-25 18:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Provkörningar under det senaste halvåret som jag kan komma rak arm:
Hyundai i40 diesel, Ett klart lyft för Huyndai och den gick väldigt fint i mina ögon med tillräcklig motor, inte så mycket att hänga upp sig på annat än att jag tycker fronten ser lite liten ut på något vis jämfört med övriga bilen, nu är jag dock petig och "letar fel". =)

Toyota Avensis-12:a alltså den Faceliftade versionen, Provade även där dieselmodellen med den nya miljöklassade 125hk dieseln, gick väldigt fint och klart tystare än icke faceliftade versionen (-09-11) i mina öron, dessutom känndes fjädringen lite komfortablare trots att bilen känndes roligare och lite mer aktiv att köra.
Tyckte denna gick lite finare än i40 som är ganska jämförbara i övrigt men jag skulle personligen inte betala över 20 000kr extra för en dieselmodell då man kan få en 1,8 liters bensinare på 147hk så mycket billigare som även den går att köra väldigt snålt (0,55L/milen hade en kund på jobbet i dag kört sin på berättade han), jag skulle hällre bensinaren och även den fina steglösa automatlådan för dessa pengar och ändå få flera tusenlappar över till annan utrustning.

Toyota Prius-12 även detta den Faceliftade versionen av Prius som nyss kommit som dock ser ganska snarlik ut utvändigt, invändigt var det däremot stor skillnad då äldre Priusens fula gråtrista tyg/plyschklädsel som jag personligen inte gillar (och därför har jag haft läderklädsel som "krav" då detta lyft hela inredningen) men nu var det en helt ny klädsel i Priusen och den hade förvånade nog halvskinn som standard(!) och denna klädsel var dessutom riktigt fin och ett grymt lyft jämfört med inredningen tidigare.
Dessutom var nu backkamera med "Toyota toutch" och färgskärm standard liksom UV-tonade rutor och Head up display redan från början i alla versioner helt utan några tillägg vilket man tidigare blev tvungen att kryssa i dyrare versioner för att få.
Detta gör Priusen betydligt mer välutrustad och mer prisvärd än tidigare modell.

Uppdaterat: 2012-06-25 21:26

Backkamera, halvskinn och UV-tonade rutor som ger en betydligt svalare bil (jag har detta även nu) ger stort mervärde för mig då detta ingår och var betydligt dyrare att få tidigare så vad är det för "säljsnack" med det?
Det är väl bra att man får mer för pengarna nu än tidigare då priset räcker till utan att lasta på en massa utrusning då jag tycker en ny Prius är i dyraste laget personligen.

Uppdaterat: 2012-06-25 21:33

Ska vi säga att den inte är lika dyr nu som tidigare då eftersom det ingår mer utrustning som kostade mycket extra tidigare? -Blir du mer nöjd med det? =)
Visst skulle jag önska att den vore billigare och en helt ny sådan vore klart mer intressant om priset inte vore dyrare än tex en Avensis med vanlig bensinmotor men så innehåller ju Prius lite mer unik teknik som man självklart tar betalt för, men jag hoppas liksom du att priset kommer att gå ner mer än att man får mer utrustning för pengarna.
Men det börjar det ju göra i andra nyare Hybridmodeller som Auris eller än hällre nya Yaris HSD som verkar bli klart mer attraktivt prissatts så det går åt rätt håll i alla fall.

Såg att Prius går att köpa till bättre priser hos tex Toyota uppsala som firar 40 år och säljer nya bättre utrustade facelift Prius-12 från 251 900kr vilket ju även det är possitivt.

Har du förresten provat Prius eller Avensis facelift av årets modeller än?

Uppdaterat: 2012-06-25 22:48

Provkörde nya Passaten för några dagar sen eftersom jag var nyfiken på att prova DCC, alltså Volkswagens ställbara dämpare. Provade en 2.0 TDI med DSG låda och just DCC. DCC-systemet fungerade utmärkt och det var en märkbar skillnad mellan t.ex. komfort- och sportläget. Däremot så störde jag mig på inredningskvalitén. Har för vana att vila "gasbenet" mot mittkonsolen och när jag gjorde detta i Passaten så knakade konsolen.
När jag kände på den så var den gjord helt i hårdplast utan stoppning. Känns lite billigt på en bil som kostar en bra bit över 300000:-. I övrigt så kan jag inte komma på något att klaga på, möjligen motorljudet som jag tycker var lite dåligt dämpat. Fast om jag bara går på hur bilen kändes att köra så skulle jag nog heller skaffa en Ford Mondeo, så kan jag få en bra blandning mellan komfort och sport utan att hålla på att trycka på en knapp fram och tillbaka.

Uppdaterat: 2012-06-27 13:32

Nu har jag vart och provkört igen :-). Denna gång en Citroen C5 med gashydraulisk fjädring. Ångrar nästan lite att jag inte köpte en sån. Vilken underbar komfort! Synd bara att den är så trång i baksätet. Nästa gång jag byter bil så är det inte alls omöjligt att det blir en Citroen med hydractive-fjädring. Ju mer jag läser om detta fjädringssystem desto mer fascinerad blir jag.

Uppdaterat: 2012-07-10 09:40

Den fjädringen har jag hyllat i 58 år och den har blivit allt bättre.
Skodaägare, den här är något lite rymligare:
http://www.blocket.se/helsingborg/Citroen_C6_3_0__Automat_NAVI_Skinn_Svensksald_40964585.htm?ca=8&w=3

Uppdaterat: 2012-07-10 13:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har kollat lite på C5:an med 160hk HDI motorn och manuell låda, lite sugen på en sådan för det är väldigt mkt bil för pengarna, skulle få en sådan fullutrustad för just under 300.000 och det är bra tycker jag. Ska åka till Citroen center i Spånga och prova en och se hur den är i verkligheten.

Uppdaterat: 2012-07-10 17:38
Pär

Tycker också det är mycket bil för pengarna. Lite orolig för Citroens kvalitet bara. Även om det sägs att det har skett en stor uppryckning på den fronten.

Uppdaterat: 2012-07-11 09:14

Ja väldigt mkt för pengarna... Tror dom är mkt bättre numera eftersom att Peugeot ryckt upp sig så tror jag PSA gjort samma sak med Citroen.

Uppdaterat: 2012-07-11 09:48
Pär

Jag och frugan var och provkörde en Ford Fiesta igår. Hon har idag en Ford Ka -06, och vi saknar bakdörrar, samt önskar lite mer utrymme i största allmänhet. Det var en mycket trevlig bekantskap, väldigt alert och rapp på vägen, oväntat rymlig inuti och gick faktiskt förhållandevis tyst, även på motorväg. Storbilskänsla nästan, i alla fall om man jämför med vår Ka. Snygg också, den vi är lite sugna på har något som de kallar för X-paket och Design paket. Då har den en rätt tuff takvinge, 16-tums alufälgar mm. Dessutom har de klimatanläggning, farthållare, Blutooth mm. De får in ett antal sådana bilar i slutet av Juli till min lokala åf. Så nu funderar vi för fullt! Någon som har några intryck av nuvarande Fiesta?

Uppdaterat: 2012-07-11 10:57

Ford Fiesta är en av de absolut snyggaste småbilarna helt klart.

Uppdaterat: 2012-07-11 16:20

Någon som vet varför vi i Sverige får betala så mycket mer för en Toyota Prius än köparna gör i USA där den senaste modellen kostar mellan 167 000-202 000 Svenska kr, dessutom får dom längre garantier än i Sverige vilket även köparna i Storbritannien får?

Uppdaterat: 2012-07-11 18:10
Elbil2

Allt du köper i USA är billigare, inte bara bilar.
En vanlig omräkning man gör är att räkna med dollarkursen 10kr för en dollar, då blir det mer jämförbart. Svensk moms är ju tex bara den 25%.
Handlar du tex elektronik på nätet i USA så kommer du att få betala moms på priset inklusive frakten + ev tullavgift.

Garantierna tror jag Toyota måste se över snart, de är ju långt ifrån bäst längre.
När Renault, Ford, Citroen m fl kan erbjuda 5år och Hyundai, KIA och Mitsubishi ännu längre så tycker jag Toyota är bland de sämre idag, för att inte tala om BMW, Audi, Volvo och VW med sina ynkliga två år!

Uppdaterat: 2012-07-11 19:32

Man behöver inte längre än till Norge för att Toyotaköparen får betydligt bättre garanti: 5 år alt. 16000 mil nybilsgaranti:
http://www.toyota.no/own/for_toyota-eiere/garantier/generelle_garantier.tmex

Uppdaterat: 2012-07-11 22:14

Prøvekjørt Ford Smax-2.0 TDI powershift .
Har haft semester i spanien i 2 veckor och kjørt ca 150 mil med denna bil.
+ veldigt god på vägen. Kjører lika bra som en personbil.
+powershift er veldigt bra
+ bra utrymme.

- kvalite?? kjørcomputer displayen la av efter 1 vecka. flera plastdetalher lossnade.
- designen på instumentbräda

Uppdaterat: 2012-07-23 15:32

Fick en Skoda Octavia 2.0 TDI DSG som hyrbil på min semester i Schweiz. En helt okej bil. Bra utrymme både i baksäte och bagage. Vi fick plats med packning för fyra vuxna och en 5-åring utan problem. Dock kändes bilen hårdare i fjädringen än min Superb trots 15-tums hjul. Speciellt så var returdämpningen ganska hård vilket gjorde det mindre roligt att köra över fartgupp och broskarvar. Man "landade" ganska hårt så att säga. Drivlinan med 2.0 TDI och DSG låda var dock mycket bra och skötte sig exemplariskt på branta och smala Schweiziska bergsvägarna. Men jag saknade min Superb lite måste jag säga. Överlag så är den en bättre långfärdsbil.

Uppdaterat: 2012-08-06 13:00

Kan rapportera att det blev en ny Ford Fiesta till slut! Hämtas hos vår lokala åf i morgon torsdag. Silvermetallic, Titanium X med 16" hjul, farthållare, Bluetooth mm, motor och kupevärmare, samt dubbade v-hjul på 15" alu blev det. Skitroligt! Någon här som har några egna erfarenheter av senaste modellen på Fiestan?

Uppdaterat: 2012-08-08 10:30

simon_d tråkig inbiten svensk hör jag... Eller kanske avundsjuka?

Uppdaterat: 2012-08-08 19:22
Pär

simon-d, det är inte alls säkert, det finns även många fördelar med helt nytt som du inteu får vid begagnatköp.
3 års halvförsäkring och ofta nästan inget alls i premie första halvåret
Nya fina däck
Garanti
I många fall ingen skatt
Långt till service och oftast billig i början
Jag kan fortsätta...

Det är först när du köper bilar över 250 000:- eller om du plockar på massor av utrustning man gör en riktigt dålig nybilsaffär, eller väljer ett märke med dåligt andrahandsvärde.

Uppdaterat: 2012-08-08 19:39

Om du tittar på listpriser blir det fel, sist jag handlade fick jag 12%.
Mindre bilar ska köpas nya.
Ta bara Toyota Yaris, de som köpte den ny fick väldigt bra betalt efter 5 år och då hade de ju också ovanatående fördelar.

Själv lyckades jag köpa en ny Corolla för 108000:- och fick efter 1 år 113000:- för den.
Till viss del beroende på valutakursändringar men även andra nya bilar både jag och mina föräldrar köpt har varit riktigt billiga.

Nu talar jag i jämförelse med att köpa en bil som är 2-3 år gammal.
4000- kronors bilar är en helt annan femma.

Uppdaterat: 2012-08-08 21:49

Den tabellen du hänvisar till är starkt överdriven, enligt dem kostar en ny Golf 6500:- i månaden att äga vilket inte alls är sant, sanningen ligger någonstans runt 4000:-

De använder sig av listpris som ingen betalar + att de använder det lägsta inbytespriset som finns.
Gör man sådana affärer så ska man inte äga bil.

Uppdaterat: 2012-08-09 12:31

Jag träffade en gång en mekaniker som hade en kul inställning till bilar. Hans inställning var att oavsett vilken bil du köpte, ny eller gammal, så kostade bilen alltid lika mycket i månaden på lite längre sikt.

Köper du en ny bil får du lägga pengarna på kapitalkostnader men å andra sidan har du inga reparationskostnader.

Köper du en gammal bil så slipper du kapitalkostnader men då får du betala samma summor i reparationer.

Själv har vant mig vid bekvämligheten med ny bil och kommer fortsätta köpa nytt var 3e år.

Uppdaterat: 2012-08-09 14:24

Simon, visst är det så att det blir en ganska ordentlig värdeminskning
De första åren. Men i just detta fall så var inte det den avgörande faktorn. Det kan vara både första och sista gången vi har ekonomisk möjlighet att köpa en fabriksny andrabil till familjen, och det är en härlig känsla med en helt ny bil! Vi har dessutom räknat med att behålla denna bil i ganska många år, minst 5-6 år skulle jag tro. Frugan kör knappt 1000 mil om året, så det blir inga vådsamt höga miltal på den heller. Så just denna gång ville vi ha ny bil med den härliga nybilsdoften och allt som hör till! Nästa gång kanske vi tänker annorlunda och köper begagnat som vi alltid gjort förut, vem vet?

Uppdaterat: 2012-08-09 16:23

@simon_d

Jag menade egentligen inte någonting utan refererade bara till vad en mekaniker tyckte.

Personligen är jag medveten om kostnaderna med att köpa en ny bil jämfört med en 1 år gammal bil. Men jag anser att jag har råd med den "lyxen".

Uppdaterat: 2012-08-09 19:02

Jag köper också alltid ny bil, värt den där extra kostnaden att veta att jag är försa ägaren. Men Simon_d och alla andra som köper beggade bilar får vara glad att vi som köper nytt ger er något som ni kan köpa sen hur skulle ni annars göra? ;)

Uppdaterat: 2012-08-09 19:32
Pär
simon_d skrev:

Rustan, inte åker man på några större reparationer om man köper en ett år gammal bil. Jag har då inte behövt göra annat än i stort sett normal service på de bilar jag har haft, brukar köra till max 10000 mil. En vanlig enkel Golf kostar ca 70000kr i värdeminskning de första tre åren. Menar du att man skulle behöva betala 70000kr i ytterligare reparationer på en Golf om man köpte en lätt begagnad jämfört med en ny?

Jag förstår att du inte fattar när du räknar på detta sätt...
Den lätt begagnade har väl också en ganska stor värdeminskning eller?
Den stora skillnaden är ju första året men jag menar att du får åtminstone 6-7000:- bonus i form av lägre övriga kostnader på den fabriksnya vilket väger upp merkostnaden, och som sagt räkna ibte med listpriser.

Uppdaterat: 2012-08-09 20:00

Jag har gjort detta i 25 år nu och det har inte varit särskilt dyrt med ngt undantag.
Jag gör alltid en kalkylmi excel med verkliga kostnader innan jag byter och skillnaden mellan att byta och behålla är oftast mycket liten, i vissa fall faktiskt billigare att byta.

Uppdaterat: 2012-08-09 21:43

En bil är alltid dyr att ha, när bilen är ny så kostar ju lånet på bilen sen när bilen blir äldre så kostar reparationerna mycket på bilen.... Så hur man än vrider och vänder på det hela så kostar bilen massa pengar.

Uppdaterat: 2012-08-10 18:41
Pär
Jes_ skrev:

Du är tydligen en excel-pionär junkers. På den tiden var det dock lite svårare att inhämta adekvat info om bilkostnader att lägga in i programmet ... än det var drygt 10 år senare.
:o)

?!

Uppdaterat: 2012-08-10 19:29
simon_d skrev:

Vad har du haft för bilar, junkers, som har sjunkit så lite i värde och haft så stora reparationskostnader framför sig efter tre år?

Du har hela tiden pratat om att köpa en 1-2år gammal bil istället för en ny, i den jämförelsen hävdar jag att en ny inte alls alltid är en dålig affär.
Den extra värdeminskning man får första året är inte jättemycket pengar och du kan få igen dem av de anledningar jag radade upp tidigare.

Det du inte verkar ha förstått är att en bil som är 1-2 år gammal när den köps också har tappat en hel del i värde efter tre års ägande.

Ska du köra billigt, så är 4000-kronors bilar ett bra alternativ eller lättreparerade Volvo 940, 960.
Men hur kul är det?

Från en av mina tidigare postningar:
För mig ser det ut så här (inte 100% exakt men nära):
Fiat 131 Mirafiori köp: 8500:- Sälj 7000:- Innehav: 1 år 1500mil "Kvalitet":1
Mazda 323 köp: 11000:- Sälj 7000:- Innehav: 2 år 3500mil "Kvalitet":5
Ford escort köp: 69000:- Sälj 60000:- Innehav: 1,5 år 2500mil "Kvalitet":1
Toyota Corolla köp: 90000:- Sälj 78000:- Innehav: 2 år 3000mil "Kvalitet":5
Toyota Corolla köp: 109000:- Sälj 113000:-!! Innehav: 1 år 1500mil "Kvalitet":4
Toyota Camry köp: 165000:- Sälj 125000:- Innehav: 4 år 8500mil "Kvalitet":5
Toyota Avensis köp: 168000:- Sälj 143000:- Innehav: 2 år 3000mil "Kvalitet":1 (Fick ny pga alla fel)
Toyota Avensis köp: 168000:- Sälj 138000:- Innehav: 1 år 2000mil "Kvalitet":3
VW Passat Tjänstebil i 3 år "Kvalitet":3
Volvo 945 Turbo Servicebil i 3 år "Kvalitet":4
Volvo V40 Servicebil i 3 år "Kvalitet":1
Mazda 6 köp: 207000:- Sälj 135000:- Innehav: 3 år 6000mil "Kvalitet":2
Mazda 6 köp: 238000:- Sälj 140000:- Innehav: 3 år 6000mil "Kvalitet":4
Honda Civic köp: 190000:- Sälj 165000:- Innehav: 5mån 1000mil "Kvalitet":1
Mazda 6 köp: 230000:- Sälj 130000:- Innehav: 3 år 6000mil "Kvalitet":3
Toyota Avensis köp: 236000:- Innehav: 8mån 1400mil "Kvalitet":4-5 än så länge
I bekantskapskretsen har jag ofta åkt Audi A6 3,2 -07, Toyota Prius, Kia Ceed, VW Golf, Nissan Qashqai, Hyundai Ix35, Ford Taunus, Ford Orion, Saab 9-5, Saab 9-3
Kolla in andrahandsvärdena på mina Toyotor, de sticker verkligen ut!!
Alla bilar utom de 4 första har köpts fabriksnya.

Uppdaterat: 2012-08-10 19:34
Jes_ skrev:

excel är precis 25 år junkers ... nåja 27 om du var rik nog! Och internet i egentlig mening är yngre

Har arbetat i teknikorientarede företag i 25 år nu och som sagt de första bilarna var inte nya.

Uppdaterat: 2012-08-10 22:12
simon_d skrev:

Jo, det är otroligt att Toyotorna stod så högt som begagnade - fast jag antar att det var på tiden innan det blev vanligt att importera bilar från t ex Tyskland. I takt med att importen ökade började begpriserna ju att sjunka drastiskt, i takt med att svenskarna blev mer prismedvetna. Mazda 6:orna var dock inget vidare som tappade 100kkr på tre år - de kostar ju som min "feta" Mercedes, och då vet i alla fall jag vilken bil jag föredrar. Och att bränna 25 papp på att köra Honda Civik i ett halvår...

Japp som jag sa med något undantag och Mazda var ingen bra affär, de två sista.
Honda Civic var en riktig skitbil så den var jag bara tvungen att bli av med, robotväxellåda borde förbjudas.

Mazdorna var dock de roliga bilarna och jag håller med om att de andra är tråkiga.

Funderar ändå på nya Mazda 6 pga att den är överj...ävligt snygg.

Skulle jag skita i ekonomin helt skulle jag faktiskt välja en Chevrolet Camaro för roligheten och en Lexus LS för bekvämligheten.
En tråkig VW eller Audi skulle jag inte ens fundera på och tyvärr tycker jag de flesta BMW är asfula annrs hade det varit tänkbart. Rent ekonomiskt är mog BMW annars ett rimligt val.

Uppdaterat: 2012-08-10 22:18

Hur många gånger ska man behöva säga samma sak innan vissa fattar, de första bilarna var inte nya, dvs jag har väl använt excel i ca 18-20 år, vet inte exakt.
Tycket du att det var det viktigaste?
Det funkar för övrigt utmärkt med penna, papper och miniräknare också.

Att man arbetat i teknikorienterade företag i 25 år betyder väl inte att de hade Excel för 25 år sedan....

Är det ngt du ska anmärka på är att jag inte haft nya bilar i 25 år utan snarare 20 år.
Och för att förekomma dig om räknar ihop år så stämmer inte det heller och det beror på att jag haft mer än en bil åt gången (tjänstebil och servicebilar)!

Uppdaterat: 2012-08-10 23:04

Eller ha ett problemfritt bilägande med nya bilar till en rimlig kostnad kanske.
Jag har andra intressen än bilar kan jag säga även om jag inte tackar nej till en Chevrolet Camaro, Corvette eller Nissan GT-R.

Uppdaterat: 2012-08-11 09:34

Även jag tyckte att det var en mycket intressant lista. Jag drar däremot helt andra slutsatser än Toyotas PR-avdelning.

Oavsett märke och ursprungsland så har Junkers bilar haft både toppar och dalar gällande kvalitet.

Toyota-bilarna varierade mellan topp-betyg och botten-betyg och Honda upplevde Junkers som väldigt dålig gällande kvaliteten.

Alltså precis tvärtemot någon 2+2=röd tråd.

Uppdaterat: 2012-08-11 12:50

Det hänger ihop med Englandsbyggda Japanska bilar, Honda Civic och Toyota Avensis byggs i England.
Den Avensisen som blev utbytt var den första årsmodellen av en ny generation och tvingade mig till verkstad mer än 20ggr.
De lyckades aldrig få bort vibrationerna i bilen efter 6-7 försök, Airbaglampa som lyste, lister som trillade av, högtalare gick sönder men droppen var när det var 10-20 liter vatten i bagaget efter en tvätt då begärde jag en ny bil, först ville de ha 35000:- emellan eftersom jag haft den i två år men jag sa att jag måste gå skadeslös vilket innebär att jag inte betalar mer än vad den nya är värd mer i inbyte efter 3 års ägande vilket var ungefär 25000:-. De gick med på detta.
Så jag fick väl inte en ny bil men bytet gjordes upp med en rimlig summa.

Uppdaterat: 2012-08-12 12:33

Jag har hellre en bil jag trivs med även om den behöver några fler reparationer än världens mest felfria som jag vantrivs med.
Men det är klart att den inte får repareras hur ofta och hur dyrt som helst.

Just nu har jag en felindikation på att ESP och ABS inte funkar, inte heller farthållaren.
Stannar man och slår av motorn försvinner felet och kan vara borta flera mil innan det återkommer.
Vi får se vad det kommer att kosta, har jag tur är det bara en induktiv givare.

Uppdaterat: 2012-08-12 14:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Conny, var någonstans nämnde jag Toyota?

Uppdaterat: 2012-08-12 15:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jaha, ännu en tråd som spårar ur totalt och handlar om Toyota och dess eventuella för och nackdelar. Suck...

Uppdaterat: 2012-08-12 17:33

Tänkte återföra tråden till ämnet, nämligen provkörningar. Vi har lite lösa planer att köpa en liten SUV som andrabil, så jag håller därför på att undersöka marknaden lite. Har testat VW Tiguan, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Mazda Cx-5 och nu senast BMW X1. Lite intryck:

VW Tiguan: + Bra drivlina med 2.0 TDI och DSG-6. Ganska låg ljudnivå. Hyfsad kvalitetskänsla.
- Hård returdämpning. Bilen tenderar att "krascha" ner i fördjupningar och gropar i vägbanan.

Kia Sportage: +Hyfsat mjuk fjädring. Går bra över de flesta ojämnheter.
-Lite väl plastig. Dörrsidor av hårdplast. Mycket motorljud och vindbrus i högre hastigheter.

Nissan Qashqai: +Mjuk fjädring, relativt tyst kupé. Hyfsad kvalitetskänsla.
- Känns som den vaggar lite i sidled på vägen. Tändningsnyckeln känns lite 80-tal.

Mazda Cx-5: +Bra kvalitetskänsla, ganska rymlig. Snygg design.
- På tok för hård i chassit. Går oroligt på vägen. Mycket vibrationer från vägbanan.

BMW X1: +Mycket bra drivilina. Körde xdrive18d med 8-stegade automaten. Hyfsat bekvämt chassi.
-Kvalitetskänslan är verkligen inte på topp. Tycker ärligt talat att den tillsammans med Kia Sportage hade sämst känsla i inredningen av alla. Hårda tunna plastpaneler överallt.
Ganska mycket vindbrus i högre farter.

Sammanfattningsvis så skulle det nog stå mellan Tiguan, BMW X1 och Nissan Qashqai i dagsläget. Kia Sportage är lite för bullrig och Mazda Cx-5 för stötig.

Uppdaterat: 2012-08-14 13:28

Just Mazda CX5 brukar numera sättas först även i tyska tidningars tester men den är nog som du säger fjädrad för mer aktiv körning än de andra.

Uppdaterat: 2012-08-14 15:03