Vi Bilägares forum

Premium

Premium

Normal
0

21

false
false
false

SV
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}

Premium förknippas alltid med lyx, eller något över det
vanliga. För att nå dit krävs framför allt:
-
Rätt form, design (tidsenlig och lockande)
-
Tyst (bilen måste kännas påkostad tyst)
-
Drivlina (SKA vara avägd, optimal. Motor skall
kännas tyst såväl inne i kupé som utvändigt. Utvändigt knarr (tändning etc) från
motor är FÖRBJUDET) Kylpaketet skall vara väl dimensionerat så kylfläkt nyttjas
sparsamt. Räcker ändå inte kylningen så skall fläkten knappt märkas när den är i
gång.
-
Rätt materialval (SKA vara och kännas MER än
bara..plast.
-
Toleranser (minimala toleranser såväl på kaross
som inredning och detaljer). Ett visst bilmärke är favoriter bland bilbyggare
just för deras toleranser.
-
Utrustning( allt skall finnas att tillgå...om
man vill)
-
Rätt dimensionerad (bromsar-effekt,
däckval-fjäderpaket
-
Äldersbeständig (Kännas modern i design och
funktion fortfarande efter 5 år)
-
....................................................................................................
-
......................................................................
När man tittar på bilen så skall den se modern/klassiskt
tidlös ut. Plåt, utskärning och bock skall vara vara väl genomtänkt och av
senaste teknik. Passning/springor får absolut inte variera från sida till sida.
En längre front/huv ger alltid ett mer exklusivt intryck än en kort. Vid ev
uppdateringar tas alltid nya delar fram. Tex skall inte xenonljus implementeras
i äldre lamphus för att spara pengar.
Designen måste vara balansera och kontrollerad. Tex
överdrivet överhäng vid famhjulen kan
totalt fördärva en design. Taket skall vara plåtsnålt för att undvika känsla av
tyngd. Lister skall var sparsamma då dessa starkt kan påverka design .
När man öppnar dörren så skall handtaget ge ett balanserat
motstånd till dörrens viktmostånd. Inget ljud från returfjäder får förekomma eller
kännas i handen. Dörrens gummilister
skall ge motstånd och om båda framdörrarna stängs samtidigt skall dessa studsa
ifrån.
Ytskickt instrumentpanel skall vara allt annat än hal tunn
plast. Ytan skal kännas aningen mjuk och sträv. Lukten på panelerna/inredning får inte vara billig plast utan snarare åt
skinn/fuktig trä. När man berör panelen med fingrarna eller duttar med dom
skall ljudet kännas dovt, stumt. Instrumenpanelen får inte avge knarrande,
skavande ljud. Instrumentbelysninge ska anpassas aut efter ljusförhållanden. Inga
synliga montageskruv får förekomma. Ev. Luckor skall vara exakta och upplevas
solida. Luckornas rörelse skall vara dämpade med en trög rörelse. Synliga
gångjärn bör unvikas. Ex. träpaneler
får inte vara plast utan skall vara äkta faneer och handmade med minst 7
lager lack. Växelspaken (manuel) med dess lägen skall vara exakta och utan
märbart glapp. Detta gäller också en 5 år gammal premiumbil. Klassiska testet
med kronan på växelspaksknoppen gäller som vanligt. Den får inte vibrera av.
All tänkbar extra utrustning av senaste teknik skall finnas att tillgå även om
man inte väljer något av detta. Stolen skall kännas solid och precis. Elmotorer
som styr inställningar skall gå smidigt och tyst. Ryggstödet skall ge efter
minimalt när man lutar sig hårt bakåt. Nackskyddet skall kunna justeras med en
hand utan byrålådseffekt.
Knapparna i och omkring panelen skall ha skall ha små
toleranser gällande glapp. Ytskickten på knapparna skall kännas solida med
tyngd och funktionen skall vara säker utan mellanlägen. Knappar med inbyggd
belysning får inte sticka i ögonen utan
bara visa svagt att en viss funktion är påsatt.
Bilen skall vara tillräckligt ljudisolerad, tex när man
övergår från asfalt till grusväg så skall skillnade vara minimal. ..............................................................................................................................................................................................................................................................................Detta
kostar pengar.

Varje morgon öppnar jag dörren till vårat kontor. Jag blir
lika förundrad varje gång nyckel vrids om i låset. Det känns nästan som man
stoppar in nyckeln i en vägg...stumt..tungt..precist. Dörren är en massiv
ekdörr, ca 15cm tjock. När dörren öppnas
så känns det som en kassaskåpsdörr...helt undebar och jag tänker på det varje
gång jag öppnar den. Den tillhör dörrarnas premium och kostar därefter. Visst det finns billigare dörrar men...Chefen
är som jag, vi gillar premium.
Kanske just därför vi är designers
U always get what you pay for....almost.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Riktigt bra beskrivning får jag säga!

Uppdaterat: 2010-04-21 23:58

Som jag ser det är tex Volvo & Saab lika mkt premium som dom tyska bilarna. Sen att vissa som köper dom tyska bilarna förnekar detta utan egentliga argument är bara så typiskt svenskt (tyvär).

Uppdaterat: 2010-04-25 01:40