Här kan man få lite uppgifter om Tyota Plug-in Hybrider.
[url=http://www.google.org/recharge/]http://www.google.org/recharge/[/url]
[url=http://www.lysator.liu.se/upplysning/fa/phevs-public.pdf]http://www.lysator.liu.se/upplysning/fa/phevs-public.pdf[/url]
Kommentarer
Det enda jag vill invända mot är att det förmodligen kommer att ta mycket längre tid att ladda batterierna.
De flesta eluttag som kan användas ger med 10A säkring 2,3kW/h. Med en verkningsgrad på laddaren med 80% betyder det att det kommer att ta ca 37 timmar att pumpa i 20 Ah!
Men OK i kombination med förbränningsmotorn går det nog att ta sig fram, men jag hoppas att den motorn kan konverteras till gasdrift.
[b] Med 80% verkningsgrad på laddaren blir det väl 18,4 kwt efter 10 timmar .Men laddaren kan ha bättre verkningsgrad.Men laddningen är inte förlustfri. Det är inte säkert att man väljer ett så stort batteri,se nedan. [url=http://www.edrivesystems.com/index.htm]http://www.edrivesystems.com/index.htm[/url] och [url=http://hybrids-plus.com/ht/about.html#xcelv2g]http://hybrids-plus.com/ht/about.html#xcelv2g[/url] Specifications: [i] PHEV15 PHEV30 [/i] Pure EV range (< 34 mph) [/b]~15 miles ~30 miles [b] PHEV range in blended mode [/b]~30 miles ~60 miles [b] PHEV fuel efficiency [/b]~100 mpg ~100 mpg [b] Energy stored in battery [/b]4.5 kWh 9.0 kWh [b] Additional mass (weight) [/b]21 kg (46 lb) 74 kg (154 lb) [b] Charge time [/b]~5 hours ~9 hours
[Edited on 2008-03-21]
Tyvärr PREVIA, det finns ingen förlustfri eldistribution!
Det är inte laddaren som har 80% verkningsgrad utan laddningen. Det finns förluster i allt från ledningar, elektronik i laddaren och i batterierna.
Men om vi håller oss till att det har pumpats i 18,4 kWh i batterierna och tittar på en körsträcka enbart på batterier så kan man klart se att för att hålla en medelhastighet av 70 km/h och med en bruksvikt av 1000kg kommer det att gå åt minst 15kW enbart för framdrivning.
Till detta kommer ca 1kW för servosystem (inkl. drivelektronik) och om det är varmt eller kallt ytterligare 4 kW.
Detta innebär en total förbrukning av 20 kW per timme.
Detta ger en körsträcka på 64 km under förutsättning att man kan utnyttja batterierna fullt ut.
Utan hjälp av en förbränningsmotor och bränsle i någon form är det svårt att konkurrera med konventionella bilar.
På den här sidan ser man en bil som kom för mer än tio år sedan den gick upp till 19 mil och över 120 kmt.
The RAV4EV's batteries can be recharged from being fully depleted to fully charged in about 5 hours. Charging is supplied via magnetic induction by a wall-mounted 6000-Watt charging unit on a 220 volt, 30 amp, North American "clothes dryer"-type plug. The process of connecting the RAV4 EV to the home charger is as follows:
Här ser man att den kunde laddas hemma.
Den fick värmen i cupen från en värmepump.
Den är fortfarande i drift hos många mäniskor.
Den har samma typ av batterier som Priusen har.
Här kan man se hur svårt det är att ladda den hemma som hos den här familjen som får sin el från solceller endast , till sina två elbilar+sitt hushåll.
[url=http://uk.youtube.com/watch?v=lgleV9ESkN8]http://uk.youtube.com/watch?v=lgleV9ESkN8[/url]
Det blir inte många prylar under huven att meka med se här.
[url=http://uk.youtube.com/watch?v=-PRkpn2xmjc]http://uk.youtube.com/watch?v=-PRkpn2xmjc[/url]
Om man som påstås här får elen från solceller till sina två elbilar och till sitt hushåll och dessa solceller är placerade på taket måste man ha ett ganska stort tak.
Klar sol har en instrålning på 1000W/m2 och eftersom solcellerna har en praktisk verkningsgrad på 18%, (när de är nya och rena), och det här vägguttaget till laddaren lämnar 6000Wså måste man ha solceller på minst 33m2!
Och detta i Californien!
[url=http://hem.passagen.se/aaked/solcell.htm]http://hem.passagen.se/aaked/solcell.htm[/url]
I vårt solfattiga land kan vi nog räkna bort den här lösningen, den är inte användbar på många år, inte förrän man fått upp verkningsgraden rejält och då har kanske luftföroreningarna tilltagit så mycket att verkningsgradens ökning inte märks.
Men om man bortser från solceller och räknar med laddning från ett konventionellt vägguttag så är det ytterst få bostäder som kan klämma ut 6000W ur ett vägguttag.
De flesta villor brukar ha 16A huvudsäkring och då kan man få ut 6000W vid 400V, då tar det lite drygt tre timmar att ladda batterierna men då kan man inte göra något annat, inte laga mat, inte titta på TV mm.
Sedan att ta värmen/kylan från en värmepump är ingen ekonomisk lösning.
Man kan jämföra med en normal villa på 100m2 boyta där en värmepump som producerar 6kW oftast är tillräcklig.
Den pumpen kräver ca 2kW i drift.
I en bil går det åt betydligt mer energi för att det ska vara komfortabelt, minst 8-10kW och en sdan pump blir dyr och skrymmande.
Jag säger inte att det inte går, men att det är bra att vara tvivlande till de mest optimistiska uppgifterna.
Plug-in elbilar har funnits i över hundra år. Då hade man betydligt sämre accar än i dag, men man hade heller inte några energikrävande servosystem eller klimatanläggningar.
Jag har kollat på norska Think, som ju ger ganska realistiska uppgifter beträffande körsträcka,laddtid m.m.
[url=http://www.think.no/]http://www.think.no/[/url]
Tyvärr blir den ju inte särskilt billig i drift om man tänker på att man ska pynta upp 200€ var månad i batterihyra!
Ursäkta, jag måste göra ett litet förtydligande till vad jag skrev tidigare.
Det jag skrev om att få värme/kyla från en värmepump blev lite fel.
Kylan erhålles ju alltid genom en värmepump. Kompressorn drivs ju av motorn och den förbrukar ofta 8-10 kW momentant!
Det går naturligtvis att producera värme på samma sätt, men det är nog inte lönsamt.
Det är redan löst.Toyotas RAV 4 EV som kom 1997 har värmepump för att värma och kyla cupen.Toyotas elbil var gjord för att klara alla klimat som vanliga bränsledrivna bilar,dom har även i Japan delar av sitt land som är kalla på vintern.Inga krav från Toyota i USA på var bilarna skulle användas. [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV" rel=nofollow modo="false][color=#000000]http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV[/color][/url] By November of 2002 the 328 RAV4-EV's Toyota had committed to were sold, yet demand was continuing to build. Toyota was caught off-guard by the extent of the demand because the vehicle's retail buyers had outsold the projections far faster than the vehicles could be supplied to market - despite very little advertising, and very little public awareness of the product. citat: De flesta villor brukar ha 16A huvudsäkring och då kan man få ut 6000W vid 400V, då tar det lite drygt tre timmar att ladda batterierna men då kan man inte göra något annat, inte laga mat, inte titta på TV mm.slut citat [b]16 A [/b]Årlig energiförbrukning 0-25 000 kWh/år. Samtidigt effektuttag - max 11 kW.De flesta har tre faser till sina hus,därav ökningen i effektuttag.
[b]20 A [/b]Årlig energiförbrukning 20 000 - 35 000 kWh/år. Samtidigt effektuttag - max 14 kW. [b]25 A [/b]Årlig energiförbrukning 30 000-50 000 kWh/år. Samtidigt effektuttag - max 17 kW. Ovanstående siffror hämtade från min elleverantör. Det verkar inte bli så stora problem med att få strömen att räcka till laddningen av elbilen. Vill man sedan vara miljövän kan man ju teckna förnyelse-el ,eller köpa vinkraftsandelar.
[Edited on 2008-07-31]
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.