Vi Bilägares forum

Passat eller i40?

Passat eller i40?

Planerar att köpa ny eller nyare bil under våren och valet står just nu mellan:
* i40 1.7 CRDi/136 manuell
* Passat TDI 140 BMT manuell

Kör ca 1 500 mil/år och räknar med att behålla den i mer än fem år. Kostnad max 300 000kr.

Vilken skulle ni välja och varför?

Uppdaterat: 2012-03-06 21:54
Henrik

Kommentarer

Peugeot 508, om styrkänslan är nära ditt hjärta. Om du inte litar på franska så tyckte jag mera om Skoda Superb än om nya Passat, bättre känsla i Superben samt fjädringen fungerade bättre.

Uppdaterat: 2012-03-06 22:08

Säger som Peugo att 508 är en super bra bil annar av dom två som du skriver om så skulle jag nog lite gå i fotspåren som alla andra och köpa en Passat, visst det är säkert lite bättre andrahandsvärde på Passaten än I40 men du ska ju inte köpa en bil att se vad nästa köpare får ge för bilen... Jag sätter min röst på Hyundai men det är ju bra bilar båda, det bästa är att åka och prova båda bilarna så får du en känsla när du kör bilarna.

Uppdaterat: 2012-03-06 22:20
Pär

leifer förstör nu inte denna länk med ditt Toyota hjärntvätteri...

Uppdaterat: 2012-03-06 22:58
Pär

Vem var det egentligen som var först att "förstöra" tråden med ert förslag om Peugeot då Pär? ;)

Jag jobbar med att reparera olika bilar om dagarna och skulle även jag rekomendera nya miljöklassade Avensis om du verkligen tror att det blir mest lönsammt med diesel vilket jag är tveksam till?
Jag har provat både nya Avensis och i40 med liknande motorer och jag tyckte Avensis gick något bättre men mycket kan vara en smaksak också, bästa verkliga kvalitén och mest nöjda ägare har de av dessa bilar åtminstonde.
Annars skulle jag rekomendera i40 före Passat.

Uppdaterat: 2012-03-07 09:24

Jes, Vi servade en Passat årsmodell 2011 första service som gått ca 2300mil för ett par veckor sedan med enda anmärkning att det redan minskat nästan en liter kylarvätska vilket vi nu ska hålla lite koll på då inget "utvändigt" läkage syndes.

Han som körde bilen sa att han hitills var ganska nöjd med bilen förutom ljuset som han tyckte var väldigt dåligt så man kanske behöver extraljus där liksom på i40 enligt den ägaren åtminstonde...

Uppdaterat: 2012-03-07 21:00

Hanzzon: Tack för svar. Är faktiskt osäker på valet mellan diesel eller bensin Vilket är bäst för miljön? Är det stor skillnad mellan en modern diesel och besin gällande köregenskaper? Vad blir bäst för plånboken på sikt, ska man räkna med ökade besin och dieselpriser? Om priserna fortsätter att öka borde väl en så bränslesnål bil som möjligt vara att föredra?

Uppdaterat: 2012-03-07 21:21
Henrik

Shogun: Tack för omfattande svar, det uppskattas verkligen. Kommer definitvt att följa er tråd under våren. Räknar med att bestämma mig/oss under våren.

Uppdaterat: 2012-03-07 21:23
Henrik

Henrik, I normalfallet är det svårt att "köra in" alla de tusenlappar extra en dieselmodell kostar pga klart dyrare tillverkning.
I exemplet Avensis så kostar dieseln på 125hk ca 20 000kr mer än 1,8-liters bensinmotorn på 147hk med liknande prestanda och utrustning.
Om bilen ska säljas så är denna prisskillnad oftast snudd på borta då priserna ligger mer lika varandra.
Hade det inte varit för att nya Avensis är miljöklassad med dieselmotorn så hade sedan skatten gjort det ännu svårare att motivera dieseln, men nu är den skattefri i 5 år vilket är en klar fördel och räddar detta en hel del lite beroende på hur länge du tänkt ha bilen.
Dieseln drar 0,45L/milen blandad körning enligt EU-körcykeln medans 1,8 bensinmotorn drar 0,65L/milen blandad körning(snarlikt även med automat) i samma körcykel vilket är skillnaden dieseln ska "tjäna in" det övriga på, tänk dock på att moderna dieselar oftast har hjälp-dieselvärmare för att få upp motortemperaturen och värme i bilen på vintern här i Sverige vilket även den drar en del extra bränsle vintertid vilket inte behövs på Bensinmodellerna då motorn blir snabbare samt lättare varm.

Personligen hade jag hällre i det fallet valt en Avensis bensinare med den fina steglösa automatlådan i stället och ändå fått 5000kr över till annan utrustning jämfört med att få en diesel med manuell låda men det beror ju dels på om du är sugen på tex Automat, om du är väldigt svag för vridmomentet och råstyrkan från låga varv en diesel medför och var brytpunkten går för att tjäna in dieselns dyrare nypris samt ofta något högre service-pris ofta med mer motorolja m.m samt risken med partikelfiltren på dieselarna som inte är billiga att byta.

Det enda jag kan råda dig till är att provköra de olika bilarna med olika motorer och bilda dig en egen uppfattning om diesel är värt att lägga ett antal tusen extra på. Vilken bil jag rekomenderat har ju redan framgått så Lycka till! =)

Uppdaterat: 2012-03-07 22:28

1,8-liters bensinmotorn har liknande prestanda accelerationsmässigt samt i toppfart vilket var det jag syftade på, bensinmotorn är något snabbare än dieseln för att vara exakt.
Sen har självklart dieseln med sin turbo bättre vridmoment från låga varv samtidigt som den snabbare tappar kraft vid högre varv och har ett smalare (men kraftfullare) varvtalsregister men bensinmotorerna blir tack vare sina steglöst variabla ventillyft och ventiltider tillräckligt starka för de flesta även från lägre varv, kör man däremot mycket med tex tung släpvagn/husvagn har dieselns större styrka från lägre varv en större betydelse.

Man måste ju dessutom inte "växla mer" om man väljer en steglös automatlåda som är väl anpassad till bensinmotorn Leifer men det beror ju som sagt på vad han prioriterar. :)

Uppdaterat: 2012-03-08 11:00

Jes, det finns bensinmotorer med lika bra vrid som dieslar!
Men de måste ha turbo för att få det vid låga varv.
Om det inte är en stor lågvarvig motor, typ traktor.

Uppdaterat: 2012-03-08 13:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har provat både VW:s turbomotorer samt Mercas kompressormotorer och visst går dessa fint med högt vrid från låga varv, men det blir ju inte gratis att använda (eller tillverka och reparera) turbon eller kompressorn heller och jag tror att förbrukningen samt belastningen på motorn blir lägre av att varva den uppåt 4-5000varv för att få tillgång till samma acceleration och effekt än att först driva en turbo/kompressor som pressar och tvingar in luftblandningen i motorn från lägre varv med högt tryck innuti motorn, där är en diesel mindre kännslig konstruktions samt förbrukningsmässigt och passar därför bättre med turbo i mina ögon men visst förstår jag även ditt resonemang.

Dock fungerar ju en hybrid på ett liknande sätt där elmotorn i stället står för vridet från låga varv som hjälper motorn i stället för att belasta motorn med lägre förbrukning som följd i stället för högre.

Uppdaterat: 2012-03-08 14:44

Återigen, Avensis bensinare 1.8 med CVT-automat ligger på 2000 varv i 120km/h. Har svårt att tro att manuella ligger väldigt mycket högre.
Avensis 1.8 bensin CVT funkar otroligt bra, den har ju trots allt 147hk och CVT ökar varvtalet steglöst när det så behövs.

Uppdaterat: 2012-03-08 20:36
leifer skrev:

junkersOk men samtidigt låter det lite för bra för att vara sant.
Dvs att CVT + 1,8 bensin sugmotor slår allt annat, jag köper inte det.
Och jag tror att den motorn med turbo skulle vara mycket trevligare.
Ska försöka provköra den kombinationen dock vid tillfälle.

Skrev inte att det slår allt utan att det funkar utmärkt. VAG:s nya turbomotor som drar 0.58 i blandat i en A6 är säkert bättre.
Dessutom rättning av varvtal.

Uppdaterat: 2012-03-08 22:42