Vi Bilägares forum

Pålitlig, bränslesnål Automatväxlad bil max 35-40 000kr

Pålitlig, bränslesnål Automatväxlad bil max 35-40 000kr

Hej! Är ute efter en pålitlig, snål automatare för ca 30 000 - 40 000kr. Behöver inte vara skoj att köra, utan ska vara billig att äga! Bensin/diesel spelar ingen roll, kommer köra ca 1500-2000 mil per år. Behöver inte vara kombi eller stor, men 4 vuxna ska kunna åka i den. Har ni nåra tips? Eller några bilar att avråda ifrån?? (dåliga automater tex) Skriv!

[Edited on 2008-05-12]

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Jo jag tror den existerar, den kanske inte är så lätt att hitta, men jag har tre förslag som jag har egen erfarenhet av.

1. Saab 9000, speciellt en med lättrycksturbon. Mycket rymlig, komfortabel och även om den har en del kardinalfel är de väl kända och kan fixas av många verkstäder betydligt billigare än ryktet säger.

2. Volvo 850/V70, väldigt lika Saaben i mycket, tyvärr har den kamrem, men ser man till att byta den oftare än vad som rekommenderas i servicemanualen så behöver det inte vara några problem. Den har också en del väl kända fel men det gäller samma sak här som med Saab.

3. Volkswagen Golf (eller ännu billigare Vento), en utmärkt bil som håller länge och har en bekväm automat. Tyvärr har den också kamrem, men VW:s remmar brukar hålla länge (jag har en kompis som körde 30000 mil innan han bytte, han visste inte att det satt en rem till kamdrivningen!)

Dessa tre har klarat sig bra från rost. De har kanske ett av det bästa rostskyddet på marknaden. Det är också säkra bilar.

Du kanske också kan hitta en Merca, den har ju kedjedriven kamaxel, men i den här prisklassen är det nog tyvärr en rostburk om du inte har en väldig tur.

Har du tur kanske du hittar en hyfsad japan, men de brukar vara dyrare om de inte är rostiga och slutkörda (vilket är fel uttryck ingen bil blir slutkörd) och kan bli dyr att fixa till. De har också oftast kamrem.

Men som leifer säger, lägg upp en budget för service och reparation. Räkna med att det kanske går åt en del pengar i månaden , i genomsnitt, första tiden, om du har otur, men gläd dig åt att varje pryl som repareras förbättrar bilen och tänk på att en sådan här bil kostar femtusen kronor i månaden i värdeminskning när den är ny och det slipper du ju.

Uppdaterat: 2008-05-12 21:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

[url=http://www.blocket.se/vi/16323391.htm?ca=21_s]http://www.blocket.se/vi/16323391.htm?ca=21_s[/url] Vw Polo

[url=http://www.blocket.se/vi/16263300.htm?ca=21_s]http://www.blocket.se/vi/16263300.htm?ca=21_s[/url] Mitsubishi Carisma

[url=http://www.blocket.se/vi/16129075.htm?ca=21_s]http://www.blocket.se/vi/16129075.htm?ca=21_s[/url] Skoda Octavia

[url=http://www.blocket.se/vi/16065589.htm?ca=21_s]http://www.blocket.se/vi/16065589.htm?ca=21_s[/url] Mitsubishi Carisma

[url=http://www.blocket.se/vi/16047263.htm?ca=21_s]http://www.blocket.se/vi/16047263.htm?ca=21_s[/url] Mitsubishi Carisma

Ja listan kan göras lång. Provkör olika bilar, ja känn och kläm för att det är ju du/ni som ska använda bilen.

Varför jag rekommenderar Carisma är för att jag tycker att det verkar att vara en vettig bil. Grannen har 2 st och han har kört 12000 mil med sin ena Carisma.

Lycka till!

Uppdaterat: 2008-05-12 22:55

Jag ger dig delvis rätt, leifer, men måste ändå motivera mitt val av 9000/850.

Först och främst är de så vanliga att det är lätt att hitta både billiga verkstäder och billiga delar.

Och nersuttna stolar är väldigt ovanligt på dessa, det finns de som gått 40000 mil och ändå har de fräscha stolar, just Saab och Volvo har förmodligen marknadens bästa stolar.

Och de går att köra ganska snålt, 0,7 l/mil på landsväg går att komma ner till med eko-körning,

Men står man på lite då får man betala.

Det är säkra bilar och eftersom jag personligen prioriterar säkerhet skulle jag välja en av dessa.

Den Golf du hänvisade till verkar ju vara ett fynd.

Polo är ju eftertraktad och snål, men i den här prisklassen hamnar man i en årgång som är lite för liten för fyra om man åker lite längre sträckor.

Men Mitsubishi Carisma skulle jag aldrig köpa, det är ju samma bil som Volvo S/V40 och det är ju ingen höjdare, mycket problem med bromsar och väldiga rostproblem.

Uppdaterat: 2008-05-13 11:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej och tack f�r alla svar! Njo jag tycker det finns en del bilar under 40 000kr som uppfyller mina kriterier, kollat runt en hel del nu och bla s� har jag kommit att t�nka p�: Opel Astra -99-> , Corsa -01->, Focus, Octavia, Seat Leon -00->, Nissan Primera -00-> Renault Megane mfl.

Renaulten, Focusen och Octavian ska det visst vara lite sm�strul med, Oplarna vet jag sedan innan att det g�ller att byta kamrem ofta (6000mil) men annars verkar de h�lla ihop ok och dessutom ha sn�la motorer (spec 1,6l).

Volvo 850 har jag nu och den �r INTE sn�l! Vart en massa strul med den och den drar i snitt 1-1,2L/milen i stan (kom ih�g att vi endast snackar automatbilar!)

Som sagt, br�nslef�rbrukning tillsammans med OK kvalit� (d� menar jag att den inte g�r s�nder hela tiden, med dyra reparationer, inte att den ska klara av att g� 50 000mil) ligger h�gst p� prio-listan, komfort, utseende osv kommer i andra hand som bonus. Dock �r det alltid trevligt med ac...

Uppdaterat: 2008-05-15 21:06

Du har lyckats ta fram enbart bilar med remdriven kam. Om du vill undvika strul, försök hitta en bil som har en motor med kedjedriven kamaxel.

Uppdaterat: 2008-05-16 10:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag håller med Leif helt här, fast jag är Saabfreak har jag också alltid gillat Golf, den jag hade var perfekt och det var ändå en Golf II.

Det här verkar vara ett vettigt alternativ.

Uppdaterat: 2008-05-16 15:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En VW Golf är ett klart vettigt alternativ, dvs om inte rosten har gått för långt! Undvik import.

Audis rostskydd är jag inte impornerad av, har en granne som har en A6-99 svensksåld ingen långmilare o välservad,

men hål i båda framskärmarna och div rostblaffor i lack!

Audin som var nedsatt från 65000kr till 40000kr visar bara hur lite folk vet om bilpriser, det luktar dessutom import

av den, samt snikutrustad, 40 tkr är för dyrt, den skall ner 10000kr ytterligare för att vara ett bra köp

Uppdaterat: 2008-05-16 17:29

Nu vet jag inte om det kommer att löna sig med en diesel, det är mina föräldrar som ska köra bilen och de har nog reviderat körsträckan något, mer åt 1500mil per år. Dessutom så har ju dieselpriset gått upp horribelt mycket (ligger på en 1kr/l mer än 95oktanig bensin!!) så jag vet inte om det går ihop sig med dieselbil för dem. Undantaget borde väl ifs vara bilar som lupo som är miljöbilsreggade och har låg skatt, men de har ju gått upp i pris rejält, snacka om att den bilen var före sin tid.

Är nu inne på en Opel Astra från -00 som är välvårad och välservad (kamrem bytt), dessutom lågmil för 35 000kr, även Corsa (01->) Easytronic kanske vore nåt, drar ju lite soppa (0.55 blandad körning) och har fått bra betyg i begtest. Nån som har erfarenhet av dessa bilar (dvs dessa generationer, det ska vara rejäl skillnad på dessa och de föregående).

Har även sneglat lite grann på en del japaner i samma storleksklass, typ Mazda 323, Honda Civic och Nissan Almera.

[Edited on 2008-05-16]

Uppdaterat: 2008-05-16 18:02

Varför inte en Passat Variant TDI aut-00 svsåld 28000m pris 43000kr kan disk

[url=http://www.blocket.se/vi/16363407.htm?ca=7_s]www.blocket.se/vi/16363407.htm?ca=7_s[/url]

Eller en V70TDI -99 till -00 finns många automater till salu och dom går faktiskt mkt billigt plus att

du har en krocksäker bil o bra komfort!

Det är inte så stor förtjänst att köpa en nyskattad dieselbil eftersom skatten bet 3ggr per år om skatten

överstiger 3600kr/år

En turbodiesel+automat är mkt trevlig att köra det håller jag med dig Leif.

Uppdaterat: 2008-05-16 22:22