Vi Bilägares forum

påkörd av cyklist

påkörd av cyklist

hade nästan passerat ett övergångsställe när en cyklist körde på min vänstra dörr
hon pekade på övergångsstället och försvann snabbt från platsen och innan jag
hade hunnit ur bilen var hon försvunnen ur synfält,det blev repor på bilen.Hur
skall man göra i såna här situationer?polisanmäla?finns ekonomisk hjälp att få
för lackering?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Är det inte så att när en cyklist är inblandad så är alltid bilisten skyldig - oberoende av vem som egentligen gjort fel?

F ö är det en vanlig missuppfattning bland cyklister att så länge man cyklar på ett övergångsställe kan man bete sig hur som helst - där också...

Uppdaterat: 2007-11-02 20:35

Det största felet som nånsin gjordes i samband med trafikregler i stad var att "ändra" Zebrareglerna. Numera anser sig fotgängare och cyklister (av någon skum anledning) att de har rätt att klampa ut i ur och skur på övergånsstället utan att se sig för, eller tänka på samarbete i trafiken.

Kampanjen glömde att tala om en viktig sak, nämligen att i trafiken så finns det inget som heter rättighet, men att allt man företer sig är omgärdad av en massa skyldigheter!

Uppdaterat: 2007-11-16 11:35

Vilket sorts övergångsställe var det? Var det en vanlig övergång för gående bara eller en kombinerad övergång för gående och cyklister, du vet den där sorten med ytterliggare mindre rutor parallellt med övergången för gående?

Cyklister har i normala fall väjningsplikt och får strikt sett inte cykla över ett övergångsställe som bara är för gående; de måste kliva av om de vill korsa vägen (hur många gör det i praktiken...?). Poängen är dock att jag har för mig att om det är cykel/gående kombinerat övergångsställe, så måste faktiskt bilisten väja för cyklisten även om övergången är obevakad, dvs zebralagen träder i kraft.

Bor i Uppsala och har lärt mig att hålla ögonen öppna för de galna cyklisterna både när jag är gående, cyklar och kör bil och mc...

För att svara på din fråga, så tror jag inte att det är värt besväret att driva det till tinget, ens om du fick tag på cyklisten.

Uppdaterat: 2008-01-06 18:00

Här gäller det ju att försöka skaffa vittnen (vilket förmodligen är omöjligt) och polisanmäla.

Du kan ju anmäla till deitt försäkringsbolag. De har i vilket fall som helst skyldighet att hjälpa till.

Uppdaterat: 2008-01-09 18:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Enligt ett utskick för ca. ett år sedan tyckte jag mig tolka att det inte är förbjudet att cykla på övergångsställe men väjningsplikt för cyklisten.

Vad som gäller när cykelbana och övergångställe för fotgängare samsas vore intressant att veta.

Men jag föreslår er som tycker att cyklister kör som idioter att ni tar och cyklar själva och läser på lagen och sedan försöker cykla så kommer ni få märka hur många olika vägtrafikskungörelser det finns. Som cyklist har man bara skyldigheter.

Men jag håller med om att det finns många cyklister som inte tycks kunna stava till vägtrafikkungörelsen och tråkigt nog måste jag konstatera att kvinnor har tydligen otroligt svårt med att visa hänsyn för cyklister.

Uppdaterat: 2008-01-27 14:25

Visst är det förjudet att cykla på övergånsställen, dessutom betraktas cyklister som fordonsförare, och ska använda körbanan om det inte finns cykelbana.

Vid en cykelöverfart har cyklisten skyldighet att anpassa överfarten så att inte trafiken på körbanan hindras. Detta innebär väjningsplikt för cyklisten, och i de flesta andra länder skyltas med väjningsskylt om cykelöverfarten korsar en huvudled. Dessutom gäller där högerregeln likt vilken annan korsning som helst, såvida inte bilisten har Stopp eller väningsplikt. I dessa fall har bägge stopplikt. Det borde vara samma i detta land men som vanligt har lagstiftarna schabblat till det.

Uppdaterat: 2009-01-13 13:15

Gunnar 44:

> Visst är det förjudet att cykla på övergånsställen,

Nej, det finns inget förbud mot att cykla på ett övergångsställe.

[url=http://goteborg.trafiken.nu/TrafikenNu_Templates/Page.aspx?id=271]

http://goteborg.trafiken.nu/TrafikenNu_Templates/Page.aspx?id=271[/url]

[Edited on 2009-05-06]

Uppdaterat: 2009-05-06 20:51

Nej men korkat och säger väl en del om de cyklister som gör det.

Och gör de det har de väjningsplikt för bilisterna.

Uppdaterat: 2009-05-06 23:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Visst är det förbjudet att cykla på ett övergånsställe för gående. Det betraktas som användande av fel körbana och bötfälls efter den straffsatsen.

Men är övergånsstället samtidigt en cykelöverfart, finns där ju en cykelbana, så där är cykeln på rätt körbana. Men kvar framstår det faktum att cyklisten har skyldighet att lämna företräde för de fordon som korsar hans väg. cyklisten är skyldig attt anpassa sitt körsätt så att trafiken på den väg han ska korsa inte onögdigtvis hindras. Har däremot cyklisten redan hunnit ut på nämnda överfart har han/hon givetvis företräde. I samband med vägkorsningar gäller andra regler. där jämställs cyklisten med gående, så det gäller att se upp.

Uppdaterat: 2009-05-07 00:30

Gunnar 44:

> Visst är det förbjudet att cykla på ett övergånsställe för gående. Det betraktas som användande av fel körbana och bötfälls efter den straffsatsen.

Hur menar du fel körbana? Övergångsställe använder man ju för att _korsa_ en körbana.

Enligt länken är det tillåtet... Jag kan länka mer, till Transportstyrelsen som skriver såhär:

"Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe,"

[url=http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler-vagmarken/Trafikregler--vagmarken-for-cyklister/Trafikregler/]http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler-vagmarken/Trafikregler--vagmarken-for-cyklister/Trafikregler/[/url]

Uppdaterat: 2009-05-07 04:08

Japp, men det står ju också tydligt att man som cyklist har väjningsplikt!

Enda möjligheten att kringgå detta är att kliva av cykeln och leda den över, då betraktas man som gående och bilisterna har väjningsplikt.

Uppdaterat: 2009-05-08 20:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det finns lagar likväl för cyklisten som för billisten, men det gäller att bägge anpassar sig till varandra. Cyklister har en otrolig förmåga att göra hur f**n dom vill. Har stött på många gånger där cyklister anser sig ha fritt tillträde över zebraränder på vägen då man får bromsa kraftigt som följd. Det finns något som kallas samspel i trafiken och det bör man nästan lära dessa cyklister, jag menar inte tar jag sats och kör rakt in i framförvarande bil om han plötsligt blir tvungen att tvärbromsa på en motorväg och sen skyller på att man inte får stanna på motorvägen. Inför körkortsutbildning för cykel som det fanns förr i tiden.

Uppdaterat: 2009-05-11 13:26

hej bensam!

enligt de nya reglerna har en cyklist på ett vanligt övergångsställe endast företräde om han/hon går av cykeln. i annat fall måste han/hon "vänta" på fri väg. Det finns dock undantag, på vissa ställen har man kombinerat övergångsställe med så kallad "cykelövergång". På dessa ställen finns både de vanliga "zebraränderna" men även små kvadrater med små mellanrum i dessa fall har cyklisten företräde, oavsett om han/hon sitter eller står brevid cykeln

Uppdaterat: 2009-10-18 17:49

jo, de där e gamla regler

Uppdaterat: 2009-10-18 18:01

Vi som har trafikutbildning bör komma ihåg att så inte alltid är fallet med cyklister, jag vill mena att vi har ett stort ansvar gentemot "oskyddade trafikanter", därmed inte sagt att det är rätt för en cyklist att smita från en olycka.... Den mest intressanta incidenten jag känner till är en cyklande mattematik-lärare i Lund som försökte korsa vägen mellan min kollegas bil och släp. Händelsen slutade lyckligt för cyklisten hade den otroliga turen att falla så att han fick luftkopplingen med sej i fallet ... (varvid släpet nöd-bromsas). Min kollega åtalades men friades dock.

Uppdaterat: 2009-10-24 14:31

teambmw:

> på vissa ställen har man kombinerat övergångsställe med så kallad "cykelövergång". På dessa ställen finns både de vanliga "zebraränderna" men även små kvadrater med små mellanrum i dessa fall har cyklisten företräde

Det stämmer ju inte alls. Kvadraterna (0,5 x 0,5 meter) betyder att det är en cykelöverfart. På en obevakad cykelöverfart har cyklande väjningsplikt mot fordon på vägen.

Övergångsställe kombinerat med cykelöverfarten förändrar inte det.

[Edited on 2009-12-01]

Uppdaterat: 2009-12-01 02:54