Satt och kollade lite på Bilprovningens hemsida.
Har läst i vissa forum att japanska bilar får så bra resultat hos bilprovningen.
Jag tog och jämförde BMW, VW, TOYOTA och MAZDA.
Vad missar jag?
Någon som vill kommentera? (Se bifogad pdf.) /Pär
[Edited on 2008-04-04]
Kommentarer
Jo det framgår väl ganska tydligt att ägare till japanska bilar är mycket slarvigare.
De kanske inte är så bilintresserade eller de kanske inte tror att deras bilar kan gå sönder?
Saabnisse;
Kan man också då dra slutsatsen att ägare till japanska bilar är mindre intresserade och mindre benägen att kontrollera om något är fel?
/Pär
Vi får väl inte glömma att BMW var på andra platsen enligt Autoindex 2007 och 2006 var de number one.
Så dåliga är de inte,eller?
Tyska bilar är ju bra bilar oavsett vad, och man behöver inte göra en extra rostskyddsbehandling :)
Jag håller med dig Gabbe! Möjligt att Ford har (med facit i hand) behövt extra behandling?
Det jag fiskar efter är att bilarna kanske bedöms efter olika premisser.
En tanke:
Köper man en premiumbil så behöver den vara en hel del bättre än en "vanlig" bil för att köparen skall vara nöjd.
En som anser att en bil är att transportera sig från A till B och är i övrigt totalt ointresserad väljer
kanske att köpa en helt annan sorts bil. I och med att denne är helt ointresserad så bryr sig han/hon inte om
liknade ljus/missljus/vibrationer/rost och liknade som den som köpte premiumbilen.
/Pär
Sedan tycker jag att vi får inte glömma ur vilken synpunkt vi pratar om bilar.
Se min tråd som jag startade " Vorsprung durch teknik" där jag ville egentligen starta ett tråd angående vilka svaga och starka punkter en tysk bil kan ha, men till slut så hamnade vi där igen där man alltid hamnar och började prata om att ett annat bilmärke och olika synpunkter på varför den bilen är just bäst. Egentligen i det stora hela är det oväsentligt eller hur? Jag tycker att det är mycket roligare att snacka om vilka erfarenheter personer haft än att bevisa för någon annan att min bil är bäst. Det blir långtråkigt i slutändan.
Jag tycker,och det är min personliga åsikt, att man ska välja bil utifrån behov och känsla.
Vi kan snacka, dela åsikter och bråka med varann hur mycket vi vill om vilken bil är den bästa bilen men sådant finns inte. Den bästa bilen är den som enligt Dig som person motsvarar dina förväntningar oavsett om bilen är japansk eller amerikansk eller tysk.
Min är Audi och kommer alltid att vara.
Jo, jag glömde en sak: trist men sant så är tyvärr bilaffären de sämsta man gör oavsett hur vi vrider och vänder på det hela. Se länken nedan
[url=http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\04\04\277275§ionid=undefined]http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\04\04\277275§ionid=undefined[/url]
Ja det är ju helt riktigt, bilaffären är ju så gott som alltid den sämsta affär man gjort.
Det finns undantag, jag köpte en gammal Saab 99 för 3500:-, bytte en del rostig plåt, körde 7000 mil och sålde den för 3500:-. men det var ett undantag.
Min Saab som för några år sedan gick på nära 400000:- med tillbehör, är i dag värd mindre än hälften och det visar sig att tillbehör som automatlåda, skinnklädsel o.s.v. värderas till en bråkdel av vad det kostade nytt.
Den minst dåliga affären är mycket riktigt att köpa en tre år gammal bil, välutrustad med mycket lull-lull, då har man låtit första ägaren ta smällen.
När man sedan säljer den bilen kommer man att märka att lull-lullet faktiskt var värt en del.
Kul med Scooter Leifer. Hoppas at du kommer att vara nöjd. Är det en jättestor skillnad mellan en gammal och ny? Ha ringen koll på det alls, tänkte fråga för skojs skull.
Jag menade om det finns någon större kvaliteskillnad mellan en 2003 årsmodell och en från 2008? Och hur stort är prisskillnaden?
Jag tycker det är fånigt med katalysator på små motorer och att tro att det skulle vara dödsstöten för tvåtaktsmotorn är helt fel.
Alla motorsågar, röjsågar och övriga små maskiner är så gott som uteslutande försedda med tvåtaktsmotorer. Dessa är högtrimmade, går med hög verkningsgrad och drivs i de flesta fall (åtminstånde om det finns något mellan öronen på brukarna) på miljövänligt bränsle.
Man kan jämföra med Moto-GP, där man ju gick över till fyrtakt, men i 250cc och 125cc kör man fortfarande med tvåtakt, de tar ut så hög effekt ur maskinerna så att det inte skulle bli någon besparing på varken bränsle eller miljöpåverkan om de gick över till fyrtakt!
Detta från verkligt initierade inom tekniken.
Det framgick väl ganska tydligt, du vill ha bort tvåtaktsmotorer och det var det jag ansåg vara fel.
Jag har inte sett någon katalysator på tvåtaktare men eftersom det teoretiskt går att få ut dubbelt så hög effekt ur en tvåtaktsmotor jämfört med en fyrtaktare så bör det finnas en hel del utvecklingsmöjligheter, eller hur?
Och katalysatorer bör inte vara omöjligt.
Sedan kan jag hålla med om att det inte är så kul att sniffa tvåtaktsrök från moppar (men jag får tårar i ögonen av saknad när jag känner det från en Saab 850 Monte Carlo!).
Sedan måste man ju inse att det som släpps ut från våra tvåtaktare är ganska försumbart.
Det är ju annat i Asien! Tyvärr!
Nej leifer, du kan inte påstå att jag förvarar mopeder,(de flesta har förresten fyrtaktsmotorer) jag försvarade tvåtaktsmotorn.
Saabs motorguru, Per Gillbrand, sade en gång i en intervju att en tvåtakt dieselmotor med ställbar kompression borde ha en bra utvecklingspotential och det är nog inga större svårigheter att förse en sådan motor med både katalysator och partikelfilter.
Praktiskt taget alla större fartygsdieslar arbetar i tvåtakt men tyvärr är bara ett fåtal försedda med någon form av avgasrening.
De flesta moderna tvåtaktsmotorer i dag har dessutom separatsmörjning och släpper inte ut mer oförbränd olja än många fyrtaktare.
Och när det gäller mopeder så är det tuffare tag på gång. Det har föreslagits körkort för klass 1 och förarbevis för klass 2.
Inte vet jag om det hjälper för att få ungdomar att inse att det inte är några leksaker de har.
Jag hörde från polisen i Västmanland att man fick se två grabbar på en moppe körandes på trottoaren i bra fart. När polisen, som var bilburen, försökte stoppa dem, vinkade de bara och försvann flinande in över gräsmattan i en park!
Nu har polisen skaffat en endurocykel för att kunna göra något åt detta. Här gäller nog att sätta hårt mot hårt!
Tyvärr är det få EU-moppar som är lagliga så inte har de svårt att följa med i trafikrytmen,
Jag körde om en sådan moppe för en tid sedan, på en 90-väg, efter några km blev det 70, då körde han om mig!
Nog behövs det utbildning, men hur ska man lära en femtonåring sunt omdöme?
Och när det gäller polisen så framgår ju probemen de har i mitt förra inlägg.
Nu spårade det ur totalt... Ursäkta, men diskutera gärna mopeder, men moped var inte ens med i jämförelsen...
Du har så rätt!
Ursäkta.
Rätt! Det spårar ur lite.
Leifer: jag vet inte hur jag menar kvaliten ,det var en dumm fråga , jag är skadad jag kan inte tänka klart känns det som:)) Jag tänkte på något men det blev helt fel.
Om vi återgår till ämnet så ,ja , tyska bilar är ju bra bilar och snart kommer jag att testa deras verkstäder också ,det är första gången jag kommer att lämna in bilen på service. Vi får se hur det blir:)) Verkstaden jag lämnar in det är en Kontrollerad Bilverkstad.
Jag vet att det var problem med Audis framvagnar men jag vet inte vad det var för fel, men jag har hört att det var mycket aluminiumdetaljer.
Kan det vara så att just Audi har valt en legering som inte är så lyckad här?
Vissa aluminiumlegeringar går inte ihop med det svenska vägsaltet.
Jag tänker speciellt på stödet för främre länkarmsbussningen på Saab 9000 som kunde försvinna på två år. Visserligen kostade stödet bara en femtiolapp, men det är lite bökigt att byta så det blir att pynta upp lite om man inte meckar själv.
Enligt Saab uppstod problemet någon gång i början av 90-talet då VV ändrade saltets sammansättning.
En bekant till mig tillverade nya stöd i vanligt automatstål, efter sex år syntes ingen påverkan annat än ytrost!
Helt klart är emellertid att aluminium inte är det bästa materialet i en salthaltig atmosfär.
Men det varierar kraftigt mellan olika legeringar det visar sig t.ex. att höghållfasta legeringar med hög halt av koppar är betydligt mindre korrosionsstabila än låglegerade.
Jag tycker att det är synd att saltet förstör så mycket.
Ekvationen är enkel: vill du ha en bil som klarar vårt klimat köp en Volvo eller Saab. Saltet försör elektroniken med.
Ja, vi får hoppas att Saab lärde sig något efter problemet med lagerstöden till 9000.
Jag har undersökt min 9-5 näst intill mikroskopiskt, den har inga synliga korrosionsskavanker ännu.
Men det är helt klar att bilar som kommer från länder där det inte finns salt behöver verkligen extra rostskyddsbehandling i Sverige.
De som köper bilar för dyra pengar och inte kostar på detta är att beklaga!
Jag k�r en Peugeot 2-takt EU-moppe. Den har katalysator, s� visst finns det...
Kan vi enas om att diskutera moppe i en annan tråd?
Om vi återgår lite till ämnet bilar så är jag lite nyfiken på Skoda.
Fina bilar och de tillhör till VAG gruppen. Kan någon som ägt Skoda berätta för mig hur det kändes och vilka svaga- respektive starka punkter bilen hade? Jag är väldigt nyfiken:)
Jag har inte haft någon Skoda själv, även om det var nära för ett par år sedan när jag var intresserad av en Superb.
Men när jag lagt på automatlåda och den utrustning jag ville ha var den plötsligt inte särskilt billig.
Men jag har en nära granne som åker Fabia privat sedan fyra år tillbaka. Han är väldigt nöjd, det enda som han pratat om var kullederna i framvagnen som han fått byta, båda sidor.
Men jag har för mig att den gått nära 10000 mil nu.
En pinsamhet för för bilprovningen tycker jag är att man listar "skyltlykta" som något av intresse när det gäller att bedöma en bil!
Pinsamt för BMW är att de fortfarande syns på spindelleds-problemlistan.
Kalle
Ja, skyltlyktor lär vara ett av de allvarligaste fel man kan ha.
Själv råkade jag ut för anmärkning på skyltbelysningen på min släpkärra. Inte för att den inte fanns utan för att skyltbelysningen sker från bakljusen som ansågs sitta för långt isär!
När jag påpekade att kärran var typbesiktigad och godkänd med det här utförandet skakade besiktningsmannen på huvudet.
Det verkar finnas en del godtycke och subjektiva bedömningar hos det här gänget.
Shogun, hur vet du att lagren i din svensktillverkade kärra var svenska?
Förmodligen hade den japanska lager, eller kanske kinestillverkade japanska lager, vilket inte är särskilt ovanligt.
Sedan är det ju väldigt ovanligt med slitna lager på en kärra oavsett var de är tillverkade. Kärrorna går ju inte långt om man jämför med bilar.
Men det är klart, de som använder kärran som en båttrailer och doppar hjulen titt som tätt och inte försöker pressa ut vattnet mellan gångerna, då tar lagren stryk.
Men är du säker på att lagren var slut? Det kanske var en lika subjektiv värdering som jag råkade ut för.
Det är nog som du säger, lagren i kärror har kanske inte högsta kvalitet. De går ju normalt inte så mycket och så fort så man kanske tycker att det går att pruta lite här.
Men jag har en granne som sjösätter sin fiskeeka genom att köra ner i vattnet med kärran, men han pressar omedelbart ut vattnet genom att pumpa in fett i smörjnipplar som han monterat på fettkapslarna.
Märkligt att du har gnissel i bromsarna, det har jag inte haft på några av mina Saabar. Den enda bil jag haft med bromsgnissel var en Golf, men det åtgärdades väldigt enkelt med lite kopparpasta mellan kolv och belägg.
Det finns ju också enkla "antisqueeze-plattor" att montera och dessa lär vara väldigt effektiva.
När det gäller hjullager har jag inte haft några problem. Jo på nämnda Golf fick jag byta bakhjulslager vid ca 17000 mil, men inga lagerbyten på mina Saabar (min förra har nu gått betydligt över 30000 mil med samma lager).
Jag har aldrig hört om lagerproblem på Saab, men Volvo har haft trassel på vissa modeller.
En av mina kompisar har bytt framhjulslager på sin S80 för tredje gången på 9000 mil!
En av hans bekanta, som jobbar som kontrollant på SKF, och har en likadan bil, blev härsken när det var dags för byte andra gången, tog med sina mätinstrument till Volvos reservdelslager och undelsökte hjullagren. Han underkände åtta (!) lager innan han hittade två som han kunde godkänna.
Jag vet inte vad det var för fabrikat på lagren, det sade han aldrig, men han tyckte det såg ut som om de var handknackade på en bakgård i Bangladesh!
Det verkar som om man slarvar med leveranskontrollen hos biltillverkarna och överlåter den delen helt på underleverantörerna och de är så hårt pressade i kostnader så att det kanske blir frestande att släppa genom även det som normalt skulle underkännas.
Shogun:
Inte är det väl Toyotan som skall in till verkstan?
;-)
Är du säker på att det är Bosch som levererat bromsarna yill din Toyota?
Ja, Shogun, jag ifrågasätter inte dina kunskaper, jag är verkligen ingen expert på japankonstruktioner, men det förefaller konstigt att Toyota godkänner Bosch som leverantör om det som du påstår är problem.
Jag vet inte vad det är för fabrikat på bromsarna på min nuvarande Saab, tidigare hade jag koll på det men det var på den tiden lag fick jobba med dem, men jag tror inte att Bosch har levererat bromsutrustningen, däremot säkert styrelektroniken.
Men det kanske kommer fram mer av dem som vet.
Shogun, ursäkta om jag tvivlar lite på ditt resonemang, jag tror säkert det finns åtskilliga europeiska underleverantörer som håller tillräcklig kvalitet.
Jag är beredd att hålla med leifer i hans senaste inlägg.
Jag tror det är så.
Sedan tror jag också att det är så att biltillverkarna, oavsett märke, överlåter mer och mer av kvalitetskontrollen på detaljer till underleverantörer och då kan man vara illa ute!
Men det var ju precis det jag menade. man låter underleverantörer utföra kvalitetskontollen!
Men det börjar ju bli patetiskt det här!
Hur kan du så med så enkelriktat trummande tro på det där?
Shoguns inställning:
Alla biltillverkare gör fel, utom då Toyota förstås.
Det finns absolut ingen annan tillverkare som förstått nånting, hur de kan sälja någonting överhuvudtaget är mysterium.
Är det något fel (vilket det inte är...) på en Toyota så är underleverantörens fel.
Nytt alias kanske? Aligatorn?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.