Vi Bilägares forum

Opel Ampera provkörd av Marianne Sterner.

Opel Ampera provkörd av Marianne Sterner.

I texten i senaste VB skriver Marianne att motortekniken är avancerad ? Varför inte skriva att detta gäller elmotorerna, då bensinmotorn är en helt vanlig motor som inte gjorts om för Amperan. Vidare står det batteriladdning med bensinmotor. Batteriladdningen sker bara när bilen är ansluten till vägguttaget eller laddstolpen, den generator som bensinmotorn driver ger bara ström till bilens två elmotorer. Det går alltså inte att gå och vänta på att batteriet skall få högre laddningsgrad bara för att man kör lite mjukare då generatorn ser till att ge elmotorerna ström för att batteriernas laddningsgrad inte sjunker under en viss gräns för hållbarheten hos dessa batterier skall bli lång. Sedan har man en mekanisk koppling mellan bensinmotorn och elmotorerna så att bensinmotorn helt mekaniskt kan driva bilen när batteriet är för urladdat och framdrivningen av bilen kräver mer kraft än elmotorer klarar av med urladdat batteri.

.

Uppdaterat: 2011-08-25 22:06
Elbil2

Kommentarer

"PREVIA, så här står det på Opels hemsida:

"Med Opel Ampera kan du köra 4-8 mil på batteri och ytterligare drygt 50 mil med den bensindrivna elgeneratorn på 1,4 liter (82 hk).

Du blir heller inte stående med ett tomt batteri. När batteriet är slut strömförsörjer en bensindriven motorgenerator bilens elektriska drivenhet samtidigt som den håller batterikraften på en tillräcklig nivå."

Det står inte någonstans om en mekanisk koppling mellan förbränningsmotorn och drivenheten, enbart elektrisk.

Jag har också tidigare hört om den mekaniska kopplingen, men jag undrar om det inte varit en missuppfattning som hänger kvar.

Uppdaterat: 2011-08-26 10:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

If the electric motor / generator is geared to the transmission clutches to compensate for a crown is “silly” that limits the speed rotation of the gears with the clutch C1. For its part, the auxiliary heat engine can be engaged or not the electric motor / generator via the clutch C3

Beskrivning om att det är två kopplingar går att hitta, men så länge bara den ena kopplingen är i ingrepp så kan man inte säga att bilen mekaniskt drivs av bara bensinmotorn skriver GM.Här är lite bilder och text.

http://quemeperdonen.com/2011/07/22/ampera-presentation-and-test-in-the-netherlands-part-2/

Här beskrivs något mer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt

Uppdaterat: 2011-08-26 21:47
Elbil2

Wikipedias uppgifter kan man som vanligt vara tvivlande till, de är många gånger skrivna av de som inte är helt säkra.

Men jag ska kolla lite mer, det är mycket möjligt att du har rätt.

Uppdaterat: 2011-08-26 22:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok, men man får inte ta dem för givna!

Det finns ofta fel och speciellt när det gäller tekniska beskrivningar, mycket av hörsägen och förutfattade meningar hamnar här.

Men givetvis är inte allt felaktigt, jag kollar ofta där själv, men när man hittar tekniska beskrivningar på saker man själv varit inblandad i och ser att där är rena missuppfattningar blir man fundersam.

Uppdaterat: 2011-08-27 08:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det ska bli mycket intressant att se denna när den äntligen kommer och se hur mycket förbättrad den är jämfört med Prius som dom vänt ut och in på flera gånger om under utvecklingen.

Står det förresten vad priset landar på i Sverige, är det fastställt än?

Uppdaterat: 2011-08-27 15:01

Jodå, priset är ganska blodigt, minst ca 420000:- och den merkostnaden mot en motsvarande konventionell bil blir nog inte så lätt att köra in.

Sedan kan man nog inte rakt av jämföra med Prius och tala om förbättringar.

Det är ju två helt skilda lösningar.

Uppdaterat: 2011-08-27 18:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre