Vi Bilägares forum

Önskar hjälp med val av bil

Önskar hjälp med val av bil

Tjenare!

Jag sitter här o är totalt rådlös om vad jag ska leta efter för bil. För bara några veckor sedan rasade min Skoda Felicia 1,6 Combi -98 vilket du kan läsa mer om här: https://www.flashback.org/t1399134

Bilen är nu avställd o jag har lagt ut den till försäljning på i princip varenda svensk bilsajt som finns i Sverige.

Så nu letar jag efter ny bil. Helst skulle jag vilja ha en Merca S-klasse Kombi men de är svindyra i inköp, drar hutlöst med soppa, är svindyra i försäkring o skatt så min dröm lär aldrig bli verklighet. Kör bara 300 mil per år ska jag tillägga - mellan Borgholm o Kalmar för att handla ett par gånger i månaden.

Så senast föll valet på en Felicia -98 som bara hade gått lite drygt 12K mil. Har haft den i nästan 5 år o den har gått som en klocka.

Har även nu letat efter en snygg o fräsch Felicia för ca 20K här nere i Kalmar med omnejd. Men turen har inte varit på min sida. Har även funderar på en Ford Focus Kombi ca årsmodell 98 - 00 men efter att ha läst senaste VB vågar fan ingen ens titta åt en Focus. :-(

Vad jag söker är alltså en Kombi. Som helst ska vara billig i drift dvs låg bensinförbrukning o låg skatt o låg försäkring.

Opel Astra Kombi tycks ju inte vara så vanliga. Ford Escort Kombi misstänker jag har samma rostproblem som Focus har.

Har kört Saab 99, 900 o 9000 många år på den tiden jag bodde i Norrköping. Så jag har även sneglat på en 5D 9-3 av årsmodell -98 med lite drygt 13K på mätaren.

Ja, jag är förvirrad. Någon som har några tips på några vettiga bilar? Som sagt, helst Kombi. Under 30K.

Ha en bra dag!

// ölänningen

Uppdaterat: 2011-01-20 03:31
Toyota Yaris Verso rostfri lågmilare sökes men det verkar som att söka efter en nål i en höstack. Kolla in min BIO!

Kommentarer

Saab 9-3 är fram till -04 drabbade av oilsludge (kanske det var från 99-04 men inte helt hundra på det), läste en enorm tråd om oilsludge på ett Saabforum för även jag har varit inne på Saab 9-3 eftersom man får väldigt mycket motor och utrustning för pengarna men blev minst sagt tveksam efter att ha läst om oljeförbrukning på 1L/33 mil, bytt vevhusvent 3 ggr fast att dom inte hade kört korta sträckor samtidigt som en annan inte hade några problem alls - lite som ett lotteri och det känns ju inge vidare. Saab hade enligt uppgift också gått ut med att det var ok med 1L/1000 mil, sen sänkt det till 1L/500 mil och sen ytterligare till 1L/200 mil, motorerna är utrustade med lågfriktionskolvar som gör att det dras en del olja. Andra problem är tändkasseten, pixlar faller bort från färddatorn och att man kan råka ut för att bilen går dåligt så att man kanske måste programmera om och det var tydligen dyrt. Står om detta på VIBs beg test av 9-3.

300 mil är verkligen inte mycket du behöver ju knappt bry dig om förbrukningen såvida du inte är strikt ekonomiskt begränsad

http://www.blocket.se/alvsborg/Mercedes_Benz_300_CE_24_31544395.htm?ca=23_3&w=3

Ingen S-klass men knappast en Skoda 1,6L =), dock ej kombi den jag länka men finns även som kombi. Inte alls hög försäkring & skatt och motorerna är mycket driftsäkra, sitter kamkedja så du behöver inte oroa dig för kamremsbyten o så.

Uppdaterat: 2011-01-20 18:35

Jag kan hålla med om Volvo, men undvik turbon, så lite som du kör och enbart den sträckan du anger har du ingen speciell nytta av turbon.
Jag har åkt mycket med olika modeller av den här och jag tycker att det är som att åka veteranbil, vilket det ju också är, men de går långt och problemfritt och om de går sönder är de mycket riktigt väldigt enkla och billiga att reparera.
Just av den här anledningen är de populära hos hantverkare och blir hårt slitna, det kan vara lite problem med att hitta ett fint ex. och de är av samma anledning något övervärderade.
De tar lite mycket bensin och ibland drar de en hel del olja, men det beror oftast på att de gått långt.
Men jag håller inte med leifer om att undvika helsyntet, på turbomotorer är det ett måste för att minska risken för haveri, men även de vanliga simpla motorerna mår bättre av helsyntet.
Och det behöver inte vara så dyrt t.ex. ca 65:-/liter på Biltema.
När det gäller Saab är det inte så allvarligt med fel, på en så gammal bil som du anger har man nog rättat till det mesta.
Det är just -98 som miljömupparna började mixtra med motorn för att minska inre friktionen.
Detta gav ofta problem, speciellt för de som körde korta sträckor med mycket kallstarter.
Men framför allt fick de problem som fuskade med oljebytet och använde fel olja.
Tändkassetter behöver man inte oroa sig för, de som pajade har gjort det och det var fram till -03 som vissa lade av, men de är bytta nu.
Pixlarna i färddatorn hade man också problem med, också där fram till -03 då man bytte leverantör.
Det var sällan pixelfel, det vanligaste var kontaktfel och är lite puligt, men inte omöjligt att reparera.
Det finns en utmärkt beskrivning med bilder på http://www.saabturboclub.com/

Uppdaterat: 2011-01-21 09:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Som jag skrev kan det vara lite svårt att få tag på en sådan här Volvo.
En sökning på Blocket gav bara en träff:
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo945_OBS_7sitsig_31099673.htm?ca=18&w=3&last=1
De är ganska populära och de som har dem brukar köra ner dem totalt.
Men det finns en annan bil som lätt glöms bort, det är Saab 9000 av de sista årsmodellerna.
Det är en utmärkt bil som efter 14 år är färdigutvecklad, utan barnsjukdomar och det går lätt att hitta en bra bil till ett vettigt pris.
Den är dessutom avsevärt roligare, bekvämare och säkrare än Volvon.
Den går i allmänhet långt utan problem, jag hade en som gick över 30000 mil innan den såldes och den går än.
Den är inte särskilt dyr att serva, men den blir absolut inte lika billig i reparationer som Volvon

Uppdaterat: 2011-01-21 11:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Där har du fel, leifer, vi har tre gamla 945 på firman, ingen har turbo, men de är ju förstås långt från nya.
Den nyaste har visst gått 33000mil.
Men när det gäller helsyntet ger jag mig inte, jag kör t.o.m. gräsklipparn på helsyntet. (onödigt på en så enkel motor).

Uppdaterat: 2011-01-21 16:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

EFTERSOM JAG INTE LYCKADES LOGGA IN MED MITT GAMLA LOGIN (öland) + PASSWORD IKVÄLL SÅ SKAPADE JAG ETT NYTT KONTO - ÖLAND 2 :-(

***********************************************************************************************************************************

Uppdaterat: 2011-01-22 02:11
Verdensvejr skrev:

Saab 9-3 är fram till -04 drabbade av oilsludge (kanske det var från 99-04 men inte helt hundra på det), läste en enorm tråd om oilsludge på ett Saabforum för även jag har varit inne på Saab 9-3 eftersom man får väldigt mycket motor och utrustning för pengarna men blev minst sagt tveksam efter att ha läst om oljeförbrukning på 1L/33 mil, bytt vevhusvent 3 ggr fast att dom inte hade kört korta sträckor samtidigt som en annan inte hade några problem alls - lite som ett lotteri och det känns ju inge vidare. Saab hade enligt uppgift också gått ut med att det var ok med 1L/1000 mil, sen sänkt det till 1L/500 mil och sen ytterligare till 1L/200 mil, motorerna är utrustade med lågfriktionskolvar som gör att det dras en del olja. Andra problem är tändkasseten, pixlar faller bort från färddatorn och att man kan råka ut för att bilen går dåligt så att man kanske måste programmera om och det var tydligen dyrt. Står om detta på VIBs beg test av 9-3.

300 mil är verkligen inte mycket du behöver ju knappt bry dig om förbrukningen såvida du inte är strikt ekonomiskt begränsad

http://www.blocket.se/alvsborg/Mercedes_Benz_300_CE_24_31544395.htm?ca=23_3&w=3

Ingen S-klass men knappast en Skoda 1,6L =), dock ej kombi den jag länka men finns även som kombi. Inte alls hög försäkring & skatt och motorerna är mycket driftsäkra, sitter kamkedja så du behöver inte oroa dig för kamremsbyten o så.

Jag har faktiskt kollat på en Saab som finns inne i Kalmar:

9-5 2,0t -99
16.500 mil
nybesiktigad o skattad
nyservad
4 ägare
men med trasig kupéfläkt
pris 29.000 kronor

http://www.blocket.se/kalmar/Saab_9_5_2_0t_31520192.htm?ca=18&w=1

Mercan du tipsade om verkade ju i högsta grad intresssant. Mailade säljaren o på väldigt halvknackig svenska förklarade han att han var invalid o enbart använder bilen till att åka till sjukhuset med o att han hade ägt bilen knappt 1 månad. Det var en importbil med 3 ägare i Sverige men med otal antal ägare i Tyskland, tyvärr.

Vad tror du om Saaben - 9-5 2,0t -99?
http://www.blocket.se/kalmar/Saab_9_5_2_0t_31520192.htm?ca=18&w=1

Hur mycket kostar det att få i en ny kupéfläkt på en svartverkstad?

Tack för ditt svar! :-)

Uppdaterat: 2011-01-22 02:19
leifer skrev:

Eftersom du bara kör 300 mil och vill ha en billig hållbar bil, så rekommenderar jag Volvo 940 (obs ej 960) som är välservad och inte gått för långt, 1997 eller helst 1998 års modell för dom pengarna du nämner. Du får i och med kombimodellen bland marknadens bästa lastutrymme. En bekväm stor bil som vilken all-verkstad som helst klarar att meka. Billiga reservdelar också! Den har dock turbo, vilket kan vara en felkälla, så om den är bytt så är det ett plus. Manuell låda är att föredra men ibland kan man å andra sidan fynda en med automatlåda i och med att dom är mindre eftertraktade. ACn har en tendens att gå sönder med åren, så en renoverad sån är också ett plus. Eftersom den innehåller nästan ingen elektronik så blir den driftsäker och den kan stå oanvänd lång tid utan att batteriet laddar ur. På vintern bör man dock ha bästa möjliga dubbdäck för att kompensera bakhjulsdrift och avsaknad av anti-sladd som ju finns på nyare bilar. Motorn är otroligt hållbar och klarar kamremsbrott utan motorhaveri. Ett kamremsbyte kostar ca 1500 kr (8000 mil). Kopplingsbyte på en kafferast. Kraftig plåt i kaross och bra rostskydd. En bil som bara går och går ex håller hjullager normalt hela bilens livslängd. Hjulupphängning är kraftig och hållbar. Strålkastare med bra ljus och det är mycket enkelt att byta lampor själv. Motorolja ska vara mineral eller helst halvsyntet, undvik helsyntet (trots att det står i handboken att den klarar det) då den är för fin för denna motortyp.

Tack för ditt svar!

Jo, jag har faktiskt småkollat lite även på Volvo o just 940 som du nämner. Problemet med 940 i synnerhet o Volvo rent allmänt är väl att det är svårt att hitta någon som inte har gått över 18.000 mil till ett rimligt pris. De flesta har gått över 30.000 mil o många däröver. O jag är lite "smårädd" för dessa långmilare. Känner väl som så att ju färre mil på mätare o ju färre ägare desto bättre.

Hittade en Felicia Combi -00 med bara 1 ägare o 7.000 mil på mätaren som lades ut på Blocket ii morse. Mailade säljaren o meddelade att jag skulle ta bussen in till Kalmar o fixa pengar idag så skulle jag ta en hyrbil ner till Skåne i morgon lördag. Han svarade på direkten att det lät bra. På eftermiddagen fick jag ett nytt mail där han meddelade att bilen var såld. :-(

Uppdaterat: 2011-01-22 02:28

Jag återkommer med fler svar o kommentarer i morgon (idag). :-)

Uppdaterat: 2011-01-22 02:33

leifer
Som jag skrev tidigare ger jag mig inte när det gäller syntetolja och 65:-/liter är väl inte dyrt.
Jag har haft många Saabar, alla har fått syntet och de har verkligen gått långt.
Ingen har tagit över 1 l olja på 1500 mil som jag anser är det längsta man ska köra oavsett bilmärke. (inte taxi i tätort förstås)
Vi hade två gamla Alfa, en Alfetta och en Giulietta. båda drog olja,ca 1l på 400 mil och det var ganska märkligt eftersom Alfettans motor var nyrenoverad.
Men efter byte till helsyntet minskade oljetörsten till 1l på 1000 mil.
Vi har alltså helt olika erfarenheter.
Jag var ute och lyfte på huven på en av de gamla 945orna, ingen turbo.
De är alltså bra gamla, men det skrev jag ju.
Men VDn åker i en gammal 940, väldigt välhållen, den har en ny turbo.
Jag körde den för en tid sedan och kommer man från V70 eller 9-5an så känns den väldigt seg.
Ingen favorit precis.
Men jag har ett till förslag till Öland.
Astra.
Man får ganska mycket bil för pengarna, kanska inte lika mycket som när det gäller Saab, men ändå.
Det är ett svårt köp, man måste kolla rost som var ganska vanligt fram till -01, därefter verkar det bli bättre och man bör nog låta t.ex. "M" kolla bilen, åtminstånde om det gäller lite mer pengar.
Japanska skulle kunna vara ett alternativ, men där gäller det motsatta, man får väldigt lite bil för pengarna och där måste man verkligen se upp med rosten, många har inte fått någon rostskyddsbehandling.
Här är ett par förslag:
http://www.blocket.se/orebro/Saab_9000_CSE_2_0_Turbo_26371480.htm?ca=8&w=1
http://www.blocket.se/dalarna/Saab_9000_racestuff_en_av_de_varsta_i_sverige_30665426.htm?ca=8&w=3
Speciellt den sista vore väl kul :-)

När det gäller opel blir det dyrare och lite mer spartanskt:
http://www.blocket.se/kalmar/Opel_astra_club_31716925.htm?ca=8&w=3

Uppdaterat: 2011-01-22 10:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok leifer.
På skoj jämförde jag priser på Saab 9000 -98 som jag tror är Saabs bästa modell med Volvo V70 av samma årsmodell.
Volvon kostar dubbelt utan att egentligen ge något mer.
Men här finns kanske ett prisvärt alternativ:
http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_V70_31693613.htm?ca=8&w=3

Uppdaterat: 2011-01-22 11:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nix, 9000 är inte helkombi, men den är väsentligt större än många bilar som är det.
Dessutom är den lättlastad och tål en hel del.
Om man jämför en 945 (om man hittar någon som inte gått toklångt) och en 9000 så får man klart en säkrare, bekvämare och mer modern bil i 9000.
Den är också så välkänd hos allbilsverkstäderna så att den inte behöver ge så stora bekymmer.
Men lika billig som 945 blir den inte, mer än kanske i bränsleförbrukning.
Och jag håller med om V70, den är liksom japanska bilar inte prisvärd.
Klart övervärderad.

Uppdaterat: 2011-01-22 13:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rostskyddet på 9000 var väldigt bra från och med -92 då den fick mycket galv i karossen.
När det gäller bekvämligheten räcker det med att åka i bilen 100m för att bilda sig ett omdöme, 9000 är helt överlägsen i komfort.
Och när det gäller vägegenskaper i övrigt är skillnaden ännu större.
Det är två olika generationer av bilar där 940 har kvar släktskapet från -30 talet.
945 är som jag skrev tidigare perfekt för hantverkare som kör omkring med mycket gods, men absolut ingen njutning att åka långt i.
Och när det gäller lastförmåga kan du kolla 9000, du blir förvånad.

Uppdaterat: 2011-01-22 15:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej, det tror inte jag heller, men som jag skrev tidigare är det inte lätt att hitta en bra 945 som inte gått toklångt.
Jag vet, en av grabbarna gav upp och köpte ett Citroenskåp i stället..
Den är ännu mer praktisk eftersom den kan förses med inredning.
En bra 9000 är det däremot ganska enkelt att hitta, det myllrar nästan av dem och det gällde väl att hitta mest bil för pengarna?
Jag har åkt mycket VW, men Skoda har jag bara haft som hyrbil en gång.
Men jag har en granne som har en Fabia -02, som är ganska märklig.
Lampan för motorstyrningen tänds ofta och det verkar som om man inte får någon ordning på det.
Verkstan har bytt lamdasond och en mängd andra styrbitar i motorn, men felet återkommer.
Nu har jag hört att just det här felet är vanligt på den här motortypen inom VW-gruppen.
Jag har en kompis som är inne på sin andra Oktavia efter ett mellanstick just med Fabia, men han har inte haft några speciella fel.

Uppdaterat: 2011-01-23 09:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag håller inte med
Här en 9000 till samma pris som bara gått hälften så långt:
http://www.blocket.se/orebro/Saab_9000_CSE_2_0_Turbo_26371480.htm?ca=8&w=1&last=1
Eller den här, ganska välutrustad:
http://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9000_2_0_T___Svensksald___besiktad_31496668.htm?ca=8&w=3
Kanske den här med skinn:
http://www.blocket.se/malmo/Saab_9000_CSI_2_0T_29259408.htm?ca=8&w=3
Eller lite lägre pris:
http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9000_2_0t_CSE_i_fint_skick_30759612.htm?ca=8&w=3&last=1

Du ser, inte särskilt svårt att hitta en fräsch 9000, dessa var inte custade, och det är en betydligt roligare bil än 940.
Även om den inte behöver bli dyr i service blir den dock dyrare än 940. men man åker avsevärt komfortablare och säkrare.

Uppdaterat: 2011-01-24 09:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

9000 är ju en halvkombi, men har trots det ett stort lastutrymme och detta är ju något Öland känner till, han har ju kört den många gånger.
Kom igen öland, lägg in några åsikter!

Uppdaterat: 2011-01-24 09:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Öland, här finns en hel del för att ge dig lite huvudbry:
http://www.kvd.se/?objnr=463909
Tyvärr verkar det inte finnas varken 940 eller 9000, men en hel del annat godis och objnr=463909 är garanterat en bil som går billigt och med värdeökning.
Och vilken bil har idag öppningsbar vindruta som standard?
Den är förfärlig att köra och att åka i, men den är kul.

Uppdaterat: 2011-01-24 09:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Automaten har jag inte hört att det varit problem med, däremot vissa manuella, men jag tror att det gäller tidigare årgångar.
Du kan läsa här, det finns hur mycket som helst:
http://www.saabturboclub.com/
Men håll med om att det är en bil som ger väldigt mycket för pengarna, men man måste vara lite observant, för felfri är den inte trots att den tillverkats i så många år.
Men var inte du ute efter en Prius?
Det fanns ju flera stycken på Kvarndammen.

Uppdaterat: 2011-01-24 21:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du är nog helt rätt ute om man räknar med att ha sån otur att en bil ständigt är på reparation.
Jag bor ju på vischan och för flera år sedan när huschefen åkte åt ena hållet och jag åt det andra hade vi varsin bil, men det räckte inte, det fick bli en tredje av just den anledning du nämner.
Den tredje var en gammal polisbil, en Saab 99 automat, faktiskt riktigt pigg, men hård på bränsle och rostade tappert, upptill (!) häl mitt i en bakdörr t.ex.
Men det blir dyrt med skatt, försäkring och besiktning och det gick åt en hel del tid.
Automat är klart bättre och jag har för mig att det satt japanlådor på de senare årgångarna av 9000.

Uppdaterat: 2011-01-25 10:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det blir ju även dyrare med service samt fler och dyrare reparationer med två bilar, reparationskostnader man dessutom i princip aldrig får tillbaka någonting av på äldre bilar.

Uppdaterat: 2011-01-25 12:36

Jo, det var det jag menade med en hel del tid, eftersom jag själv fick utföra de flesta reparationerna.
Men det krävs ju att man har någonstans att hållas.
Det kan tilläggas att den gamla 99an aldrig besökte en verkstad på fem år (!).
Den köptes för 3500:- och såldes för 3500:-. :-)
Men den var inte billig i drift.

Uppdaterat: 2011-01-25 13:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fördelen med en bil för 12000:- är ju att den nöjer sig med trafikförsäkring och att den är förhållandevis billig.
Jag köpte en gammal taxi en gång av samma anledning, den gjorde sin tjänst rätt länge och kostade inte mycket i reparationer, men den slutade i ett stenröse.
Man får trösta sig med att det inte var så mycket att förlora.

Uppdaterat: 2011-01-25 18:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ett JÄTTESTORT T*A*C*K för alla kommentarer o tips. :-)

Har letat både i vanliga papperstidningar liksom på nätet efter lämpliga objekt. Först sökte jag efter en ny Skoda Felicia/Fabia kombi men utbudet var alldeles för dåligt här i Kalmarregionen. Sedan sökte jag Opel Astra kombi. Samt Ford Focus kombi. Men efter att ha läst SKRÄCKREPORTAGET i Vi Bilägare för ett par veckor sedan vad beträffar rosten så skippade jag totalt Ford Focus.
Audi A4 Avant stog även den på önskelistan men hittade ingen 1999/2000 till lämpligt belopp o med hyfsad vägmätarställning.

Många har tipsat om Volvo bl a 740 kombi men hur ska jag uttrycka det... hmmm... jag är nog ingen Volvoälskare. :-( Det skulle vara en gammal PV eller Amazon i så fall men det är ju inget direkt man använder som bruksbil.

Men jag har i vart fall hittat en bil jag lagt handpenning på, nämligen en...

SAAB 9-5 2,0t kombi årsmodell 1999
16.300 mil
2 ägare
nybesiktigad, nyskattad + nyservad
ny utbytesturbo för 3K mil sedan
drar ingen olja dvs ingen oilsludge
uppdaterar vevhusventillation
inga pixelfel på display på ACC/dator
kamaxelkedjan o kedjesträckaren ska mätas upp innan köpet genomförs
fullt ifylld servicebok
s + v-däck
Jag gav: 21.000 kronor

Bilder
http://i17.photobucket.com/albums/b65/elektronikfreak/Saab_9-5_99_01.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b65/elektronikfreak/Saab_9-5_99_02.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b65/elektronikfreak/Saab_9-5_99_03.jpg

Jag försökte att klistra in bilderna direkt i tråden men hittar inga knappar för det så jag kan försöka med IMG tag om det funkar. :-)

[img]http://i17.photobucket.com/albums/b65/elektronikfreak/Saab_9-5_99_01.jpg[/img]

[img]http://i17.photobucket.com/albums/b65/elektronikfreak/Saab_9-5_99_02.jpg[/img]

[img]http://i17.photobucket.com/albums/b65/elektronikfreak/Saab_9-5_99_03.jpg[/img]

Kommentar!??

Uppdaterat: 2011-02-03 18:19

Btw, jag är ju registrerad under UserID "öland" Registrerad: 11/19/2007.
Men så hände något efter jag gjorde det första inlägget i tråden. Vill minnas att jag även bytte PW till ett säkert PW uppbyggt på 24 tecken.

Men då kollapsade allt. Sedan lyckades jag aldrig mer logga in under "öland" utan fick registrera ett nytt o då blev det "Öland 2". :-)

Uppdaterat: 2011-02-03 18:30

Jag måste ju instämma i tidigare grattis.
.
Säkert ett bra köp till ett mycket bra pris, det jag vill kommentera är att du skriver att den inte tar olja och alltså ingen oilsludge, men det är ju två helt olika av varandra oberoende saker.
Olja ska den inte ta vid den körsträckan, jag har haft Saabar som gått över 30000mil utan att ta olja och har den uppdaterad vevhusventilation är det heller ingen risk för oilsludge om den körs på rätt olja och motorn får gå varm.
Just rätt olja och byte i rätt tid är det viktigaste, kör man korta sträckor med många kallstarter måste olja bytas före 1000 mil.
Men det är inget specifikt för Saab.
Som Saabägare rekommenderar jag den här sajten, den kan ge dig verkligt värdefulla råd:
http://www.saabturboclub.com/

Uppdaterat: 2011-02-05 09:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag glömde nämna en viktig sak.
Främre länkarmsbussningarna i bakvagnen är en svag punkt på 9-5.
Den här som gått 16000 mil har nog fått dem bytta, men det är något man ska se upp med för att undvika onödigt däckslitage.

Jag rekommenderar ändå en kontroll av hjulinställningen.
Det är egentligen något man bör göra på alla bilar med jämna mellanrum oavsett bilfabrikat.
Behöver bussningarna bytas, det är inte särskilt dyrt, så se till att den nya varianten av polyuretan (oftast lila) monteras.

Uppdaterat: 2011-02-05 10:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre