/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{mso-style-parent:"";
margin:0cm;
margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";}
@page Section1
{size:595.3pt 841.9pt;
margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;
mso-header-margin:35.4pt;
mso-footer-margin:35.4pt;
mso-paper-source:0;}
div.Section1
{page:Section1;}
-->
2002 års modell:
jag var jätteglad när 2003 har börjat leasa en Saab 9-3.
Har alltid tyckt om saab, har haft en "gammal trotjänare", modell
900.
Snacka om att bli grymt besviken!
Det började med att bilen var kanppt ett år gammal när pixlarna i displayen
började försvinna.
Det fortsatte med att lampan till airbagen började lysa, helt utan anldening.
När jag gick till den lokakla saab-verkstan för att åberopa felet och garantin,
de sa att nejnej, 2-års garanti gäller inte för elektronik.
Efter mycket tjat och om-och-men jag fick till sist vidgjort felet och behövde
betala "bara" 1/4-del av reparationskostnaden, kring 1800-kronor.
Jag fick veta senare att visst gäller 2-årsgarantin även för elektronik, det
beror på verkstan.
Denna garantin skulle ha gällt i så fall även för displayen.
Bilen gick sen, varit servad, och nästa felen kom inte förrän -07 strax innan
jag var i bilbytartaget.
Först var det turbon som rasat och strax efter har skurit sig motorn.
Då var det inte längre frågan om någon bilbyte.
Jag fick reda på att det finns något som heter Saabs förlängda motorgaranti
just p.ga många fel i motorn.
Glad i hågen gick jag till den lokala saab-verkstan men fick veta där att
nejnej, sånt finns det inte.
När jag har gått tillbaka till den lokala saab-verkstan med fakta att visst det
finns något som heter förlängd motorgaranti på dessa modeller, då hette det i
den lokala saab-verkstan att ja, visst, det finns men det gäller inte min bil.
Utan att de skulle ha tittat på bilen.
Jag ärn nog ganska envis och vände mig till saab kundservice, det hände kl 9 på
morgonen i form av ett e-mail, jag fick ett mail från den lokala saab-verkstan
samma dag och efter bara ca en halvtimme att jag är välkommen med bilen på en
motortest.
Men bilen gick inte att köra, utan den lokala saab-verkstan blev så pass
tillmötesgående att de har bogserat in bilen på v erkstan, avståndet råkar vara
ett par hundra meter.
- och se, det visade sig att det var oil-sludge som orsakat felet och se, detta
fel sorterar under saabs förlängda motorgaranti.
Men ett fel bestod, denna procedur [b]tog hela TRE månader!
Efter bara ett halvt år det hände nu igen: [/b]vevaxeln har gått i sönder och
vid en titt i motorn på den lokala saab-verkstan, de har konstaterat att
vevaxellagret är slitet.
Men nejnej, det gäller inte någon förlängd motorgaranti för detta fel.
Jag har tagit kontakt igen med saab kundservice men har inte fått någon
service.
Den förlängda motorgarantin gäller inte detta fel, trots att jag har ett mail
sen tidigare från den lokala saab-verkstan där just detta fel, slitningar på
vevaxellagret pga oil-sludge, finns uppskriven.
Jag har då ställt en fråga till saabs kundservice: [b]är det verkligen möjligt
att vevaxellagret slits ut på ett halvår, när bilen varit körd ett par hundra mil
och även servad.
Men där fick jag nobben även från saabs kundservice, det kom inget svar.
[/b]Visserligen det har ännu inte gått riktigt 3 månader....
Man känner sig - hmmmm - åsidosatt, nonchalerad eller... vad ska jag kalla det?
Bilen har nu gått 11700 mil.
[b]Undrar om någon kan svara på den frågan: är det verkligen sant/möjligt att vevaxellagret
har slitits av under dessa knappa 6 månader mellan att motorn blev renoverad på
den lokala (auktoriserad) saab-verkstan?
eller kan det va så att vevaxellagret slitits av oil-sludge som har förbisetts
vid reparationen för ett halvår sen?
Undrar också om någon annan har råkat ut för samma eller liknande och om och
hur har blivit hjälpt?[/b]
Kommentarer
Det är nog helt klart att vevaxellagren tagit stryk och detta skulle naturligtvis ha kollats vid reparationen.
Här har Saabverkstan begått ett fel som jag anser de bör erkänna och stå för.
Vänd dig till konsumentvägledaren i din kommun.
Kolla det här:
[url=http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml]http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml[/url]
Hej och tack för svar.
Det är nu tyvärr så att bilen ägs av vår firma och konsumentvägledaren bryr sig inte om såna.
Jag får gå till domstol.
Frågan är OM jag kan stå emot saabs jurister?
tror inte det.
Det största felet är att jag litar inte ett dugg på denna auktoriserade lokala sabbverkstan.
Vet inte om jag går till en annan bilverkstad, om saab erkänner ett utlåtande?
närmaste saabverkstad ligger 4 mil bort och vet inte om det inte skulle finnas där en lojlitetskonflikt?
Jag känner nästan att jag blev blåst för jag är kvinna :-( för jag känner mig blåst.
Hej!
Kan du inte få ett utlåtande från en annan Saab-återförsäljare?
Jag kan som ett exempel berätta om en kompis som har jobbat på Saab. Han köpte en bil som hade gått som förmånsbil av en annan
Saabanställt. Den bilen var drygt ett år gammal när han köpte den. Efter noga genomgång av bilen upptäcktes att underkanten på bakluckan
var bra rostig. Detta togs inte på rostskyddsgarantin, men skulle tas på goodwill, sas det.
I samma veva bytte han jobb och flyttade. När bilen visades upp på en Saabverkstad i den nya staden brättade dom att kunde se sig stjärnorna om att det skulle tas på goodwill. "Det där är skador som du har åstadkommit!" -sa de.
Han blev tvungen att ringa till Saab där han köpt bilen för att be dem ringa upp den mycket inkompetenta återförsäljaren/verkstan för att rätta dem.
Han fick en omlackning av bakluckan till slut.
(Samma verkstad sa att det inte fanns någon noterat om de dåliga tändkassetterna heller... :-)
Det finns bra verkstäder och dåliga, tyvärr har du hamnat på en dålig.
SUCK
tack, jag tror jag måste iaf dra bilen till en annan saabverkstan, ca 4 mil den närmsta
bara att det känns så jj.drans orättvist!
Du måste ta kontakt igen med Saabs kundservice, kräv ett svar.
Hjälper det inte, gå vidare till tidningarna. De stora kvällstidningsdrakarna (som kommer på morgonen) älskar att rota i sådant här, speciellt när det gäller Saab.
Om inte Saab är alltför korkade kommer de att hjälpa dig!
Håll vidare kontakt och tala om hur det gått.
tack, ska göra.
Jag tror jag fotsätter med aftonbladet och/eller expressen, vi ser vilken som nappar?
Saab kundtjänst svarar nämligen inte
Jovisst du har helt rätt Shogun, det är otroligt korkat av Saab kundservice att inte ens svara på detta.
Det är ju solklart att verkstaden som gjorde repet efter oilsludgen har gjort fel när man missade att kolla vevaxellagren.
Det här var ju fel som drabbade vissa motorer mellan -98 och -04.
De knäckte oljan, även olja av bästa sort innan 1000 mil om de utsattes för mycket kallstarter och aldrig fick bli varma.
Samtidigt fanns det motorer av samma årgångar som gick felfritt över 30000 mil!
Men det gällde inte bara Saab, många andra bilmärken har drabbats av samma sak, även Toyota.
Kolla länken jag hänvisade till.
När det gäller Toyotas rostskydd så lämnade min granne in sin Avensis när den var helt ny till en kompis som har en firma för rostskyddsbehandling.
Han ansåg att det var den bästa investering hon gjort för det var verkligen nödvändigt.
Ok, han talar i egen sak, men han visade på var bristerna fanns och jämförde med ett par andra märken.
Men det är väl bra när det går att åtgärda innan det är kört som på Merca med deras trettioåriga garanti som är värdelös.
Ja detta är ju en uppgift som "agsom44" måste kräva verkstaden om svar på.
Det här verkar vara en riktigt dålig verkstad.
Blir det inga åtgärder vidtagna så hoppas jag att hela detta ärende blir så offentliggjort som möjligt.
Jag vet att Saab har varit frikostiga med motorgarantin på de här modellerna [i]under förutsättning att service och oljebyte utförts enligt serviceplan[/i] och [i]av auktoriserad verkstad[/i] (som inte behöver vara en Saabverkstad), men så verkar ju vara fallet här och därför är det underligt att inte Saab kundservice svarar.
Jo de har naturligtvis tagit bort ventilkåpan, de har ju renoverat motorn, delvis, men inte fullständigt!
Det är ju detta som är hela problemet, de har inte gjort allt de skulle!
När det sedan gäller problemet med oilsludge så gäller det givetvis inte alla bilar.
Oavsett bilmärke så är alla moderna motorer mer känsliga än de som fanns för t.ex. 50 år sedan. Då hade man en öppen vevhusventilation som släppte ut alla ångor utan någon form av "rening". Nu ska allt återföras till insuget.
Nu är det så att de som får problem oftast har många kallstarter, kör korta sträckor utan att motorn blivit varm och byter olja för sällan.
Man kan ju förstå att de biltillverkare som säljer merparten av sin tillverkning i varmare länder har liten kunskap om de här problemen, men Saab!
Saab hade ju verkligen kunskap om hur det är i Norden och borde inte råkat ut för det här, speciellt som den motor som låg till grund för de Eco-Power-motorer som fick problem mycket sällan trasslade.
Detta finns ju också beskrivet i länken "Angry Kitchen".
Här är det Saabs skyldighet att ställa upp, har bilen servats enligt instruktionsboken gäller Saabs förlängda motorgaranti och om sedan reparationen utförts av en medioker Saabverkstad, som inte utfört en komplett reparation, är inget som kunden ska lida för.
Jag vill tillägga att jag under alla mil med Saab aldrig haft några sådana här problem, men jag kör bara långa sträckor, sällan kallstarter och stannar aldrig motorn innan den blivit varm.
Kallstarter utan motorvärmare och för tidiga stopp är faktiskt döden för de flesta motorer.
Jag vet inte om de modifierade vevhusventilationen i samband med reparationen, men skadan på vevlagren var nog redan skedd och borde givetvis kollats i samband med den första reparationen.
Saab skickade [i]inte[/i] ut någon upplysning till Saabägare om problemen med vevhusventilationen och problemen med oilsludge (det gjorde inga andra biltillverkare heller!), det var först när det blev så känt att försäkringsbolagen började gruffa och vägra ersättning för maskinskada och det blev uppmärksammat i pressen som Saab reagerade och förlängde sin motorgaranti.
Det gjorde inga andra biltillverkare heller, men de var inte lika uppmärksammade i pressen som Saab.
Men det finns en viktig sak som gäller alla bilar oavsett märke, det är att om man gör många kallstarter och korta körningar så måste man byta olja och filter ofta, det går inte att köra 3000 mil mellan oljebyten som anges i serviceboken, och det gäller att inte snåla på oljekvaliteten.
Man måste alltid använda syntetisk olja av absolut högsta kvalitet.
Sedan har du ju helt rätt om kallstarter och belastning av motorn, men det verkar som om vissa tror att om man drar järnet blir motorn varm snabbare och håller bättre.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.