Vi Bilägares forum

Odubbat, nä!

Odubbat, nä!

Som den unga grabben konstaterade: Men dom säger att dom dubbfria är bra utom då det är riktigt halkigt?! Är det inte då man behöver dom??
Klok grabb man har!

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Kan inte annat än hålla med :)

Som vintrarna är nu med nästan bara is så finns det inget alternativ. Prova bara att promenera på is med och utan broddar....

Uppdaterat: 2008-02-21 09:33

Jag lade på mina dubbdäck, Gislaved Nordfrost; i slutet av november.

Jag har nu kört ca 1000 mil på sommarbara vägar med undantag för en vecka i december.

Jag tycker det är vansinnigt att åka på dessa däck en sådan vinter som vi hittills haft i mellansverige, men jag törs inte byta till sommardäck än, för jag vet att det då kommer att bli snorhalt dagen efter.

Uppdaterat: 2008-02-21 09:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har kört med odubbade vinterdäck i 15 år och har aldrig haft några problem. Dubbade däck bara dånar och fyller ingen funktion i södra Sverige,dessutom förstör dom vägarna och miljön. Kan man köra bil så behövs inte dubbdäck överhuvudtaget

Uppdaterat: 2008-02-22 13:25

Beror på hur du definierar södra Sverige. Hade du åkt ut på landet och tittat under vintern hade du nog inte behövt leta länge innan du hittat underfrysta grusvägar med vatten ovanpå. Klart halkigt.

Vägar är till för att åkas på, Vägverket är till för att underhålla våra vägar. Tyvärr är denna huvudprioritet något som VV glömt.

Uppdaterat: 2008-02-22 14:06

Riktigt, jag törs inte åka utan dubbdäck eftersom inte vägverket kan hålla efter vägarna som det behövs..

Södra Sverige anser jag vara söder om Gävle.

Men det är ju riktigt , puttrar man omkring i stan varannan onsdag kanske man klarar sig med odubbat.

Uppdaterat: 2008-02-22 17:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi bor i södra småland och här behöver (min åsikt) inte ha dubbat. Den lilla tiden som det är halt så får man anpassa hastigheten.

Uppdaterat: 2008-02-22 23:16

Hur många av er som förespråkar dubbat har verkligen kört en längre sträcka i en modern bil på bra (dvs Gislaved), moderna (2007 eller nyare) odubbade däck i riktig halka? Jag har gjort det och måste säga att jag är positivt överraskad, se även ett annat inlägg.

PS: På sjuttiotalet åkte de envisa "surgubbarna" på sommardäck året om och hade massor av (förvirrade) argument för det. Vår tids surgubbar verkar vara en fegare sort - de vill åka dubbat oavsett om det behövs eller inte ;p) OBS! Skämt! Med lite allvar. DS.

Uppdaterat: 2008-02-26 14:08

Vi är nog många som åkt nya moderna dubbfria däck och kan villigt erkänna att de blivit bättre under de senaste tio åren, men inte är lika bra som dubbdäck på egentligen någonting :)

Sämst är dock s.k. "run-flat-däck" som skall vara punkteringssäkra. Mycket spårkänsliga, hårda och ostabila. Totalt sämst är ju "året-runt-däck" men de borde inte ens få säljas....

Dubbat för mig tack.

Citat:

[b]av:[/b] Blackmore Hur många av er som förespråkar dubbat har verkligen kört en längre sträcka i en modern bil på bra (dvs Gislaved), moderna (2007 eller nyare) odubbade däck i riktig halka? Jag har gjort det och måste säga att jag är positivt överraskad, se även ett annat inlägg.

PS: På sjuttiotalet åkte de envisa "surgubbarna" på sommardäck året om och hade massor av (förvirrade) argument för det. Vår tids surgubbar verkar vara en fegare sort - de vill åka dubbat oavsett om det behövs eller inte ;p) OBS! Skämt! Med lite allvar. DS.

Uppdaterat: 2008-02-26 14:34

Har någon av er som förespråkar dubbfritt verkligen försökt att promenera på ojämn blank-is med och utan broddar? Det spelar ingen roll hur bra vintersula du har, broddar är ändå alltid bättre

:)

..och kom inte och säg att det inte är samma sak, det är precis samma sak = Friktion (som följer naturlagarna, som är svåra att ändra på he he he). Eller så kan ni prova att krypa på alla fyra på is med gummivantar om ni vill simulera fyra hjul...

Däremot så behöver man självklart inte dubbdäck där det inte är vinterväg, men mer än halva Sverige har vinterväg under många månader. Gummiblandning och mönster gör mycket, speciellt då temperaturen blir väldigt låg, men att välja dubbar är som att välja att använda bilbälte. Och det är även en omtanke om alla andra trafikanter. Jag vill inte möta dubbfria bilar i taskigt väglag.... Anpassa sig efter underlaget, ja självklart, men dessutom dubbar tack.

Uppdaterat: 2008-02-27 09:52

Om de dubbfria däcken nu är så bra, borde väl de isdubbar som alla förståndiga har med sig då de är ute på sjöis, vara tillverkade av samma gummi som de dubbfria vinterdäcken.

Eller hur?

Uppdaterat: 2008-02-27 10:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Oseriöst och komplexaktigt att som Kinslayer säga att om man inte kan köra på dubbfritt så har man inte i trafiken att göra. Visst kan man klara sig bra med dubbfritt, men man får då anpassa körningen mer än om man haft dubbdäck. Jag har bott på landet i glesbygden i en köldhåla, och där mehövdes det minsann dubbdäck var och varannan dag för några vintrar sedan. Dessutom - vad jag hört och vet, så är det torr luft i Norrland, vilket gör att det sällan är isigt på vägarna där, medan det i Skåne/i söder är mycket fuktigt, vilket ofta leder till osynlig ishalka. Det är alltså snarare så att de i söder är mer beroende av dubbdäck, när kylan väl kommer.

För egen del, så blir de nya vinterdäcken till nästa säsong dubbfria, då vi bor i Vänersborg, och inte kör så ofta eller så mycket på småvägar. En liten miljöinsats alltså. Men jag har full förståelse för att en del nästan måste ha dubbat. Men vi i städerna skulle nog kunna dubba av.

/Erik

Uppdaterat: 2008-02-27 15:26

Är det inte så att ett odubbat däck har bättre fäste än ett dubbat på bar väg ? Alltså kan man väll nästan säga att det inte är speciellt smart att köra dubbat på en bar väg? Eller?

Uppdaterat: 2008-03-02 00:58

Just det leifer, test av begagnade vinterdäck jämfört med nya har jag efterlyst i flera år.

Ytterst få köper nya däck inför varje säsong, de flesta kör nog bort det göttaste innan de byter.

Hur mycket sämre är de då?

Mina Nordfrost har nu gått ca 1000 mil på bara vägar vilket gör ont i mig.

Uppdaterat: 2008-03-03 06:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Än en gång vill jag ställa frågan - varför inte överväga mitt tidigare förslag om dubbat bak och dubbfritt fram? Då får man "både och", dvs bra grepp bak för att förhindra bakvagnssladd, samtidigt som man minskar slitaget, åtminstone om vi talar om framhjulsdrivna bilar. Varför vill ingen motortidning testa detta? Det kan ju faktiskt visa sig fungera bra, men innan man prövat vet man inte.

Uppdaterat: 2008-03-03 11:33

Jo Blackmore, visst vore det kul att se resultat av ett sådant prov.

Men hur ska det gå till?

Det är ju olagligt!

Uppdaterat: 2008-03-03 11:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, eftersom det är olagligt borde alltså först någon av motortidningarna göra ett älgtest på bana med dubbat bak och dubbfritt fram!

Skulle det visa sig fungera är det bara att bredda proverna och få igång debatten.

Hallå redaktör'n - vakna! Här är chansen att pröva något nytt!

Mvh Åke C

Uppdaterat: 2008-03-04 22:32

Idag bytte jag till sommardäck så i morgon blir det väl ett fruktansvärt snöoväder.

Jag räknade antal förlorade dubb, 14 HF, 4 VF, inga fattades bak, detta trots TC och ESC och trots försiktig körning.

Jag tror TC går in för sent, när det spinner till har det redan pajats ett antal dubbar.

Uppdaterat: 2008-03-10 18:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Idag bytte jag till sommardäck så i morgon blir det väl ett fruktansvärt snöoväder.

Jag räknade antal förlorade dubb, 14 HF, 4 VF, inga fattades bak, detta trots TC och ESC och trots försiktig körning.

Jag tror TC går in för sent, när det spinner till har det redan pajats ett antal dubbar.

Uppdaterat: 2008-03-10 18:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det många inte tänker på i debatten är att utan bilar med dubbdäck så hade asfalten på många vägar varit såphal då dubbarna river loss tjäran i asfalten så ballasten kommer fram. Tyvärr är det också detta som orsakar luftvägsproblem hos många. Avvägningsfråga således.

Mina erfarenheter av dubb vs friktionsdäck är att dubbdäck är bättre i halka, på blöt eller torr väg det de omvända. Då är det lätt att resonera att dom få gångerna det är halt så ställer jag bilen eller sänker farten om man nu har friktionsdäck. Men hela grejen är väl att man har vinterdäck öht. för att dom ska hjälpa oss när vi blir överaskade av halt väglag. Annars kan man ju säga så om allt med våra bilar. "Nä idag tar jag bussen för det regnar, jag valde ju bort torkareblad när jag beställde bilen", eller abs-bromsarna, eller lamporna, eller kupevärmen....

Uppdaterat: 2018-01-24 10:01

Nu hittade du en riktigt gammal tråd, FXX. Snart 10 år gammal - det var duktigt letat...:) Så en hel del har hänt även med utvecklingen av våra vinterdäck.

Uppdaterat: 2018-01-24 10:23
Pi skrev:

Nu hittade du en riktigt gammal tråd, FXX. Snart 10 år gammal - det var duktigt letat...:) Så en hel del har hänt även med utvecklingen av våra vinterdäck.

Förvisso men jag har lärt mig av 70-plussarna på forumet att fysikens lagar kan man inte ändra på. Gummi har sämre friktion än spetsig metall mot is;)

Uppdaterat: 2018-01-24 10:28

FXX - under idealiska förhållanden så stämmer det nog - alltså NYA dubbdäck och när det verkligen är is. Under mera normala förhållanden där dubbdäcken sällan är fabriksnya så har ju nån av motortidningarna gjort jämförelser mellan begagnade dubbdäck och begagnade friktionsdäck, typ körda 2 år eller nåt sånt vill jag minnas, och då var inte längre dubbdäcket bättre. Sen har ofta friktionsdäcket i sig bättre greppegenskaper på is och snö beroende på mjukare gummi och mera sajpning så vad som är bäst sett till helheten är nog inte så enkelt att svara på. Själv hade jag t ex Conti friktionsdäck av s k nordisk typ på förra bilen och Conti dubbdäck på denna men jag kommer nog att välja friktionsdäck igen nästa gång. Har inte upplevt nån avgörande fördel med dubbdäcken. Före friktionsdäcken på förra bilen hade jag kört sen slutet av 60-talet med dubbdäck och var lite för feg med att testa friktionsdäck ända fram till hösten 2011. Att det blev dubbat på denna bil var tyvärr en olycklig (?) tillfällighet.

Uppdaterat: 2018-01-24 15:23
Pi skrev:

FXX - under idealiska förhållanden så stämmer det nog - alltså NYA dubbdäck och när det verkligen är is. Under mera normala förhållanden där dubbdäcken sällan är fabriksnya så har ju nån av motortidningarna gjort jämförelser mellan begagnade dubbdäck och begagnade friktionsdäck, typ körda 2 år eller nåt sånt vill jag minnas, och då var inte längre dubbdäcket bättre. Sen har ofta friktionsdäcket i sig bättre greppegenskaper på is och snö beroende på mjukare gummi och mera sajpning så vad som är bäst sett till helheten är nog inte så enkelt att svara på. Själv hade jag t ex Conti friktionsdäck av s k nordisk typ på förra bilen och Conti dubbdäck på denna men jag kommer nog att välja friktionsdäck igen nästa gång. Har inte upplevt nån avgörande fördel med dubbdäcken. Före friktionsdäcken på förra bilen hade jag kört sen slutet av 60-talet med dubbdäck och var lite för feg med att testa friktionsdäck ända fram till hösten 2011. Att det blev dubbat på denna bil var tyvärr en olycklig (?) tillfällighet.

Jag har en helt annan erfarenhet. Jag hade under tidigt 2000-tal Bridgestone Blizzak friktion, totalt värdelösa. Byttes mot Gisslaved Nordfrost dubb, vilken skillnad!

Nästa bil hade jag Goodyear, minns inte modell, friktion, lite bättre, 2011 års modell, men ändå sämre än dubbat.

Sedan hade jag Nokian friktion på crv'n, märkte faktist inte så jättestor skillnad mot sommardäcken om jag ska vara ärlig. Dessa byttes mot Nokian Hakkapelitta 9, vilken otrolig skillnad. På hård packad snö kan jag trycka pedalen i botten och antispinlampan tänds inte, vilket grepp!

Där vi bor flisar dom i backarna när det blir halt, oftast är det blöt asfalt som fryser då solen inte kommer åt. Flisen lägger sig efter ett par timmar i strängar så det är spår där det är halt så man kan provbromsa hur halt det är. Skillnaden mellan friktionsdäcken och fulldubbat upplever jag som natt och dag. Även om däcken är ett par år gamla så hör man det klassiska skrapljudet och man känner riktigt hur dubben tar i asfalten. Så för mig är valet solklart, vad andra tycker har jag full respekt för.

Uppdaterat: 2018-01-24 16:03
FXX skrev:

Jag har en helt annan erfarenhet. Jag hade under tidigt 2000-tal Bridgestone Blizzak friktion, totalt värdelösa. Byttes mot Gisslaved Nordfrost dubb, vilken skillnad!

Nästa bil hade jag Goodyear, minns inte modell, friktion, lite bättre, 2011 års modell, men ändå sämre än dubbat.

Sedan hade jag Nokian friktion på crv'n, märkte faktist inte så jättestor skillnad mot sommardäcken om jag ska vara ärlig. Dessa byttes mot Nokian Hakkapelitta 9, vilken otrolig skillnad. På hård packad snö kan jag trycka pedalen i botten och antispinlampan tänds inte, vilket grepp!

Där vi bor flisar dom i backarna när det blir halt, oftast är det blöt asfalt som fryser då solen inte kommer åt. Flisen lägger sig efter ett par timmar i strängar så det är spår där det är halt så man kan provbromsa hur halt det är. Skillnaden mellan friktionsdäcken och fulldubbat upplever jag som natt och dag. Även om däcken är ett par år gamla så hör man det klassiska skrapljudet och man känner riktigt hur dubben tar i asfalten. Så för mig är valet solklart, vad andra tycker har jag full respekt för.

Nu du FXX, "svor du i kyrkan". Nu kommer du att få hela friktionsdäcksmaffian efter dig. Säga att dubbdäck kan vara bättre..... Skäms på dig!

Uppdaterat: 2018-01-24 21:01
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Sorry, det var inte meningen:).

Sedan är det ju så att dom som kör dubbfritt i större utsträckning kör för fort, kör berusade osv.

Undersökningar visar att skulle alla dom som åker med friktionsdäck byta till dubbdäck skulle olyckorna minska med 83%.

http://teknikensvarld.se/dubbdack-leder-till-farre-olyckor-och-omkomna-178237/

Uppdaterat: 2018-01-24 22:17

Blizzak, med jordnötsskal.

Uppdaterat: 2018-01-24 22:24
FXX skrev:

Sorry, det var inte meningen:).

Sedan är det ju så att dom som kör dubbfritt i större utsträckning kör för fort, kör berusade osv.

Undersökningar visar att skulle alla dom som åker med friktionsdäck byta till dubbdäck skulle olyckorna minska med 83%.

http://teknikensvarld.se/dubbdack-leder-till-farre-olyckor-och-omkomna-178237/

Ni är ju denna studien väldigt gammal och bygger i sin tur på ännu äldre data.

Ett nyligen gjort däcktest jag läste, där var det däck med högst betyg på is ett friktionsdäck.

I övriga jämnt skägg på alla punkter.

Uppdaterat: 2018-01-24 22:30
Xanthopteryx skrev:

FXX wrote:Sorry, det var inte meningen:).

Sedan är det ju så att dom som kör dubbfritt i större utsträckning kör för fort, kör berusade osv.

Undersökningar visar att skulle alla dom som åker med friktionsdäck byta till dubbdäck skulle olyckorna minska med 83%.

http://teknikensvarld.se/dubbdack-leder-till-farre-olyckor-och-omkomna-178237/

Ni är ju denna studien väldigt gammal och bygger i sin tur på ännu äldre data.

Ett nyligen gjort däcktest jag läste, där var det däck med högst betyg på is ett friktionsdäck.

I övriga jämnt skägg på alla punkter.

Jag ger upp! Jag har mött min överman i argumentationsteknik! Du vinner! Jag är besegrad!

Uppdaterat: 2018-01-24 22:53

Jag har kört nordiska friktionsdäck i tre år (halka R2)och jag är positivt överraskad.

Och dessutom 2wd och det funkar för mig och 3000 mil per år .

Uppdaterat: 2018-01-25 00:11
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja plus grader här i Helsingborg , en morgon till jobb har jag behövt vinterdäck. Kör som alltid med friktion. Är det inte så att i Söder kör stor del av folket friktion , och då den övre halvan av SWE dubb ? Sen var gränsen ligger , det vet jag tyvärr inte :)

Uppdaterat: 2018-01-25 07:06

Känns inte seriöst att jämföra med skor med/utan broddar, för mig veterligen finns inga vinterskor med särskild mjuk sula för minusgrader med greppkanter och sajpningar för att ta tag i underlagets ojämnheter, som dubbfria vinterdäck har. Dessutom har mänga dubbfria vinterdäck inslag av olika ämnen i gummiblandningen som bildar ”mini dubbar” för att öka greppet.

Tittar vi på tester så ser vi att de bästa dubbfria har kortare bromssträcka på is än dubbdäck i lägre priskategorier. Jag minns också ett trst av Teknikens Värld som undersökte slitna dubbfria med slitna dubbdäck och kom fram till att slitna dubbfria har mer grepp än slitna dubbdäck, särskilt på is. Detta därför att när dubben är slitna så har inte dubbdäck längre något som greppar, de har inget mönster eller gummiblandning för grepp på is för de har ju dubben för det. Dubbfria håller alltså greppet längre.

Och apropå vinter så försvann all snö och is igår. +5 grader och regn. Jag bor den del som kallas Svealand och inte har det varit mycket till vinter inte... Några få dagar av snö och kyla, men ”vintern” har dominerats av plusgrader och barmark. Detta är verkligheten sedan flera år.

Dubbfritt fungerar bra för mig.

Uppdaterat: 2018-01-25 08:10

Jag vidhåller att dubb gör sig bäst i städer i mellansverige där korsningarna blir polerade. Har man riktiga vintervägar med snö gör inte dubbarna nytta.

Uppdaterat: 2018-01-25 08:14

Såg nyss en nyare bil en dubbfria däck som i sidled blåst in i plogkanten på en mindre grusväg i pågående hårda vindar. Ägaren var inte glad, skyllde på väghållaren i stället för att inse när dubbfritt inte fungerar. Sandning i detta väder hjälper bara några minuter, sen har sanden smält ner i isen och tappar sin nytta. Trots att föraren inte knappt kunde stå på den isiga vägbanan vägrade han inse faktum!

Uppdaterat: 2018-01-25 08:21

Har kört dubbfritt sedan 2011 men när jag köpte V90'n så följde det med dubbdäck. (hakka 9) och ärligt talat tycker jag inte att jag känner någon direkt skillnad, förutom att vägljudet blir högre. Jag kör tills dessa är slut sen så blir det dubbfritt igen.

Uppdaterat: 2018-01-25 08:56

Har kört dubbfritt i mer än 10 år nu och har inte haft tillstymmelse till sladd, kasning eller svårt att komma iväg dessutom är de tysta friktionsdäcken en fröjd för örat jämfört med dubbsmatter. Man får förstås tänka på att det i korsningar kan finnas polerad is och köra därefter men det är inga problem.

Uppdaterat: 2018-01-25 09:03
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Bor man som jag i Stockholmsområdet så är det inte många dagar om året det är något annat än barmark. Några dagar om året hade det absolut varit motiverat med dubbdäck, men 90% av vintern hade det varit bättre med sommardäck än dubbdäck. Då känns friktionsdäck som den bästa kompromissen.

Uppdaterat: 2018-01-25 09:17

Sådana här trådar är alltid lika fascinerande.

Man tar ställning för det ena som passar en själv och utgår därefter att det också ska passa alla andra, oavsett förhållanden.

Är själv inne på andra vintern med dubbfritt efter att i alla år kört med dubb och kan bara konstatera att båda varianterna har sina för och nackdelar.

Har alltså ingen given favorit även om dubbfritt passar förhållandena bra där jag bor nu med mycket snö, därmed inte sagt att alla skulle klara sig med dito däck...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Det är väl så att med dubbfritt måste man använda huvudet och mer som känna av.

Polerad vatten halka på is då är det bara att gilla läget att ta det extra försiktigt eller avstå om man kan.

Men dagens nordiska friktionsdäck av dom bästa är imponerande men kan ju inte jämföras vid ovanstående före.

Dubbfritt förutsätter sunt förnuft och förutseende.

Uppdaterat: 2018-01-25 11:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Deeds skrev:

Har kört dubbfritt sedan 2011 men när jag köpte V90'n så följde det med dubbdäck. (hakka 9) och ärligt talat tycker jag inte att jag känner någon direkt skillnad, förutom att vägljudet blir högre. Jag kör tills dessa är slut sen så blir det dubbfritt igen.

Samma förhållande för mig (dock motsvarande Conti) och samma erfarenheter dessutom.

Uppdaterat: 2018-01-25 12:05

Dubbfritt och bakhjulsdrift funkar bra. Är väl en två gånger per år man saknar dubb.

Uppdaterat: 2018-02-02 08:17

Dubbfritt och bakhjulsdrift funkar bra. Är väl en två gånger per år man saknar dubb.

Uppdaterat: 2018-02-02 08:17