Vi Bilägares forum

Nya V70,ful,tung och seg

Nya V70,ful,tung och seg

Hur kan någon vettig människa höja nya Volvo V70 till skyarna som ni gör på Vi Bilägare. Ful, svagare, tyngre och törstigare. Enda nya är några fåniga "finesser" i bagagerummet. "Gamla" V70 är snygg och snabb och välutrustad som standard. Tack och lov för att jag hann få tag i en av de sista riktiga 2.5T med 210 hk och manuell låda. Kanske dags att "uppdarera" biltestarlaget på ViB ?
Jarl-Erik Smeds
Örnsköldsvik

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Kan inte annat än hålla med.

Visst är det några fiffiga och bra lösningar i baggageutrymmet, men resten känns inte bra. Att sedan bygga en så tung bil för storleksklassen är förvånande.

Ratten på de V70 och XC70 jag provat verkade som hämtat från Rustas eller Jula's restlager....

Uppdaterat: 2007-12-07 11:29

De går ju diskutera och tycka vad man vill om nya v 70 smaken är ju som den är, Men jämföra Skoda Roomster och Volvo V 70 måste väl vara ett skämt ? Äpplen och Päron, Nu va ju inte ens V 70 med i långteststallet i år så jag förstår inte kopplingen.

Uppdaterat: 2007-12-11 13:34

Ja är med, Du har så förbannat rätt men mycket hänger nog på " statusen " va är väl en roomster vid husknuten mot en v 70. De gäller att åka ståndsmässigt de får kosta va de vill de kanske är nån annan som betalar. Nästa år är det 30 år sedan skodan slog runt i trafikmagasinet så de är ju preskriberat och en ny generation bilköpare vuxit upp utan fördomar men med miljömedvetenhet. Och skoda bygger ju bevisligen bra bilar sedan många år.

Uppdaterat: 2007-12-11 23:15

Jag får hålla med....V70 är en drömbil för mig men att köpa en ny Volvo är för mig en omöjlighet tyvärr.

Det är såna hemska pengar så det är inte vettigt. Och ska man tänka på miljön ska man inte köpa en 1800

kg tung V70 även om den nu finns med etanolmotor. Men V70´n ska ju ingå i långteststallet nästa år så det

ska bli intressant att följa den och se vad som händer

Uppdaterat: 2007-12-12 19:12

Nya V70 liksom dess närmaste konkurrenter har väckt minimalt intresse hos mej. Efter en halvtimmes provkörning av en 2.4D i förrgår kan jag dock ha förståelse för att den väcker habegär. För långa resor på breda raka vägar lämnar den väldigt lite ytterligare att önska. Jag upplever också en mängd små detaljer som förbättrats och finesser som tillkommit jämfört med förra modellen.

Om jag skulle köpa den? Nej, oavsett om jag hade ekonomin så är det alldeles för mycket "overkill". Däremot kommer jag starkt att överväga att hyra den om det blir aktuellt med en långresa/semester med bil.

Uppdaterat: 2007-12-13 11:22

Hela bilvärlden har spårat ur tycker jag.....det ska vara så mycket utrustning och så stark motor som möjligt fast man klarar sig med betydligt mindre. Förr gick det bra med en 245 a med 100 hästar utan klimatanläggning o annat skit som bara krånglar efter några år. Det kommer ju bli ekonomisk ruin att köpa en V70 i tredje hand och hålla den vid liv med service och reparationer. Men det är så det kommer se ut tyvärr....

Uppdaterat: 2007-12-13 13:36

Ja, jag tror att det är många som bryr sig om status och det är många som betalar väldigt mycket pengar för att få en ny V70 stående på garageuppfarten.

Jag vet, jag har flera bekanta, de som endast vill ha en svensktillverkad bil, trots att de flesta Volvomodeller är modifierade Fordar i annan kostym och oftast tillverkade i Belgien, men det vet de inte om eller vill inte veta om.

Sedan är det ju inte så lustigt att Volvo sätter i en gammal sunkig Fordmotor som nödtorftigt modifierats till etanoldrift i sin V70.

En etanolmotor kräver överladdning för att man inte ska misshushålla med bränslet. Ska man optimera en sugmotor för etanoldrift går den inte att köra på bensin.

Jag hoppas att Ford tar tillbaka sitt korkade beslut om att inte tillåta Volvo att fortsätta med gasdrivna motorer.

Gasen är det enda miljöriktiga bränslet.

Uppdaterat: 2007-12-28 19:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag håller med Dig saabnisse..

Du har förstått hurdet ligger till... I alla fall med att folk vill visa upp sin "fina" Volvo på garageuppfarten.

Viktigt tycker en del..

Gasmotorn är helt klart ett miljömässigt MYCKET bra alternativ.

Speciellt om gasen tillverkas lokalt av reningsverksslam och andra avfallsprodukter.

Etanolen är jag själv inte så värst imponerad av som miljöbränsle.

Långa transporter (det har olja också men det var miljöbränslen vi talade om här),

hög förbrukning och ekologisk katastrof i regnskogsområden (b.la, Brasilien).

Det konstiga i miljöbilsdebatten är att de snåla bilarna verkar glömts bort helt och hållet.

En snål etanolbil är mycket bättre än en törstig. Varför finns inte snåla etanolbilar?

Måste alltid bilarna vara "V 70 -storlek" för att vara attraktiv på marknaden?

Volvo riskerar att tappa oerhört mycket på marknaden inom en fem till tio år på grund av deras extremt törstiga bilpark.

Har Volvo NÅGONSIN lyckats ta fram en snål bil? NEJ! Volvo priortierar inte den typen av marknad.

När ser en Volvo tänker jag på att de är törstiga och blir inte ett dugg sugen på att köpa en sådan. Skulle aldrig komma på tanken.

Uppdaterat: 2008-01-08 09:12

Nu var det ju V70 det handlade om. De som vill ha eller behöver en bil med de utrymmen den bilen har går väl inte och köper en minibil som C30.

Volvo hade en miljöbil. Den förra V70 med 5-cyl motorn och anpassad för gasdrift. Den fick man inte fortsätta med för Ford !

Man kommer i stället med en gammal sunkig etanolkonverterad sugmotor. Ska man köra på etanol krävs överladdning för att utnyttja bränslet.

Det visste Saab för flera år sedan och det vet säkert Volvo också men tydligen inte Ford.

Men jag hoppas att Ford ändrar sitt beslut och låter Volvo ta upp produktionen av gasbilar (liksom jag hoppas att GM låter Saab ta fram gasbilar men det är nog att hoppas för mycket och det hör ju egentligen inte hit).

Uppdaterat: 2008-01-08 11:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det handlade inte om utifall Sabbs etanolmotor var snålare än Volvos utan att Saab tar ut 180hk ur sin 2,0-motor medan Volvo får nöja sig med 140 ur den gamla Fordspisen. Och med ungefär samma förbrukning !

Ska man mata etanol krävs överladdning. Annars eldar man för kråkorna.

Om man inte tar steget fullt ut och enbart kör på etanol, då kan man optimera en sugmotor, men då går den inte på bensin.

Uppdaterat: 2008-01-08 21:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre